صادرات، رمز موفقیت تولیدکنندگان ایرانی است

محمد ذوالفقاری - بهرنگ بافت

گفتگو با آقای محمد ذوالفقاری

مدیرعامل شرکت بهرنگ بافت

محمد ذوالفقاری، مدیرعامل شرکت بهرنگ بافت در گفتگوی اختصاصی با نشریه نساجی موفق ضمن معرفی این مجموعه بیان داشت:« مجموعه بهرنگ از سال ۱۳۵۲ فعالیت خود را در حوزه تولید موکت تافتینگ آغاز نمود و از ۹ سال پیش فرش ماشینی را نیز به سبد محصولات خود افزود. بدین ترتیب توانست گام بلندی را در راستای توسعه و تنوع محصولات خود بردارد و نیازهای مشتریان خود را مرتفع نماید.»

ایشان در ادامه افزود:«گسترش حوزه فعالیت‌ها باعث شد که تنها به بازار داخلی بسنده نکنیم و زمینه ورود ما به بازارهای خارجی را فراهم نمود. از این رو، با همت و تلاش کل مجموعه، این شرکت توانست به یکی از موفق‌ترین واحدها در حوزه صادرات فرش ماشینی تبدیل شود و امیدواریم که واحدهای دیگر نیز فعالیت‌های گسترده خود را در این بخش آغاز نمایند تا بتوانند بر مشکلات فائق آیند.»

مدیرعامل بهرنگ بافت در خصوص برنامه‌ها و زیرساخت‌های صادراتی بهرنگ بافت اظهار داشت:« این مجموعه طی ۳ سال گذشته توانسته است با کاهش حجم تولیدات داخلی خود، حجم محصولات صادراتی را افزایش دهد؛ به گونه‌ای که ۷۵% از تولیدات خود را مطابق با استانداردهای روز دنیا و با کنترل کیفیت بسیار قوی روانه بازار خارجی نموده تا بتواند پاسخگوی نیاز آنها باشد و جایگاه خود را حفظ نماید. بهرنگ بافت موفقیت خود را توجه به نیاز و سلیقه مشتری می‌داند و برای فکر و ایده مصرف‌کننده خود ارزش بسیار بالایی قائل است. از این رو، به اعتقاد بنده چنانچه واحدهای دیگر هم در این بخش قدم بگذارند، به طور قطع به موفقیت و پیشرفت چشمگیری دست خواهند یافت و با توجه به واردات ماشین‌آلات نوین با تکنولوژی‌های برتر به کشور، می‌توانند با شناسایی بازار هدف به این عرصه قدم بگذارند.»

وی، حمایت دولت از تولیدکنندگان را یکی از ارکان اصلی این موفقیت عنوان نمود و تصریح کرد:« حمایت دولت از تولیدکنندگان یک قصه تکراری ولی بسیار مؤثر بر عملکرد فعالان صنعت است؛ چراکه، سیاست‌گذاری صحیح دولت می‌تواند سیر نزولی و یا صعودی حرکت رو به جلوی فعالان صنعت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. به عنوان مثال دولت می‌تواند از طریق معرفی واحدهای صنعتی فرش ماشینی به سفارت خانه‌ها زمینه ارتباط و فعالیت‌های برون مرزی هر چه بیشتر صنعتگران را فراهم آورد. ایران به دلیل داشتن نیروی انسانی توانمند و خلاق از پتانسیل بالایی جهت تولید فرش ماشینی برخوردار است و از لحاظ تأمین مواد اولیه این نوع محصول،  به هیچ کشوری وابسته نیست. بنابراین باید زمینه‌های لازم برای تولیدکنندگان فراهم گردد و دولت راهکارهای کارآمد را در اختیار آنها قرار دهد؛ در غیر اینصورت در آینده‌ای نزدیک شاهد عدم فعالیت واحدهای نساجی به خصوص فرش ماشینی خواهیم بود.»

مدیرعامل شرکت بهرنگ بافت در خصوص برخی مشکلات داخلی که گریبان‌گیر صنعت نساجی است، گفت:« از جمله مسائل دست و پاگیر داخلی قوانین مربوط به دارایی،  بیمه و سازمان‌های دولتی است. به عنوان مثال، ۹% مالیات بر ارزش افزوده‌ای که می‌بایستی توسط مصرف‌کننده پرداخت گردد، از تولیدکننده دریافت می‌شود و این امر منجر به افزایش قیمت کالا و در نهایت، عدم اقبال توسط مشتریان خواهد شد. همچنین، اعطای وام‌های با بهره بالا(۲۴%) نه تنها باری از دوش تولیدکننده برنداشت بلکه، مشکلات عدیده‌ای برای آنها به دلیل تأخیر در پرداخت نیز ایجاد نمود. از این رو، تولیدکننده باید همواره به دنبال یک راه میانبری برای خود باشد تا در صورت مواجهه با چنین مشکلاتی بتواند جان سالم به در بَرَد و به نظر من ورود به بخش صادرات یکی از راهکارهای رهایی از این معضلات است و تولیدکننده‌ای که محصولات خود را صادر می‌کند، می‌تواند جزء واحدی باشد که تعطیل نمی‌شود.»

در پایان، ایشان با تأکید دوباره در خصوص حمایت دولت محترم از فعالان صنعت نساجی اذعان داشت:« طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند:”پیشرفت اقتصاد را باید از ظرفیت‌های درون کشور و درون مردم تأمین بکنیم”، از دولت محترم تقاضا دارم که راهکارهای مؤثری را به منظور رفع مشکلات داخلی تولیدکنندگان در نظر بگیرند که اولویت اول آن ۹% ارزش افزوده مالیاتی و بعد از آن، هزینه‌های بیمه است که واقعاً کمرشکن شده است. در نهایت، امید می‌رود که در آینده‌ای نزدیک با حمایت و درایت دولت شاهد حداقل مشکلات پیش پای صنعتگران باشیم و اقتصاد مقاومتی ما با همکاری دولت جانی دوباره بگیرد.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.