جبهه امروز، تولید و اشتغال‌زایی در کشور است.

مهندس یداله مالمیر

مدیرعامل شرکت ایران‌راکتیو

 

  1. لطفاً توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های سال ۹۵ مجموعه ایران راکتیو بفرمایید.

در سال ۹۵، همچنان وضعیت بحرانی بر صنعت نساجی حاکم بود. رکود موجود بر بازار، نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش سایر هزینه‌ها مانند حامل‌های انرژی سهم بسزایی در بالارفتن قیمت تمام شده کالاهای تولیدی دارد. تولیدکننده برای افزایش قیمت کالای خود باید مشکلات متعددی را متحمل گردد. اما، پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری که امسال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل معرفی نمودند، مجموعه ایران‌راکتیو با استعانت از خداوند متعال و با ایجاد تغییراتی در برنامه و ساختار، استفاده از تسهیلات و صرفه‌‌جویی در هزینه‌ها و با کمک توان نیروهای متخصص داخلی سعی نموده است شعار مذکور را جامه عمل بپوشاند. لذا، درد اولین گام این کارخانه ضمن تأکید بر افزایش کیفیت، در محصولات تولیدی خود افزایش قیمت نداشته است و کماکان، قیمت محصولات تولیدی در سطح قیمت‌های سال ۹۳ ثابت نگه داشته شده است. ضمن اینکه، با توجه به رکود حاکم بر بازار تولیدات داخل که بسیاری از کارخانجات نساجی کشور را با بحران مواجه ساخته، این مجموعه توانسته است مشکلات متعدد موجود را مدیریت نموده و خود را تاحدی از بحران موجود دور نگهدارد و به حیات خود ادامه دهد. تأمین سرمایه در گردش، پرداخت به موقع تعهدات، کنترل و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی همچون سنوات گذشته از سایر اقدامات صورت گرفته در سال ۹۵ است. همچنین، موفق شدیم مجوز مجموعه را از رنگرزی به رنگرزی و تکمیل، بافت، چاپ و دوخت پارچه ارتقاء دهیم. ضمناً، یکی از اهداف ما، تکریم مشتریان و فراهم نمودن شرایطی متنوع و منطبق بر خواسته‌های آنان هم در موضوع تولید و هم در بحث قیمت‌ها است. از طرفی، در تأمین مواد اولیه نیز سعی کردیم از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد، به ویژه رنگ‌های موردنیاز برای رنگرزی استفاده نماییم.

 

  1. با توجه به تغییر شرایط اقتصادی سال ۹۵، برنامه‌ریزی‌های مجموعه برای سال ۹۶ چیست؟

افزایش فروش، توسعه مجموعه کارخانه ایران‌راکتیو، راه‌اندازی واحد بافندگی و واحد چاپ و واحد دوخت لباس به مجموعه فعالیت‌های گروه صنعتی اضافه خواهد شد. همچنین، نوسازی و به‌روزرسانی ماشین‌آلات نیز در دستور کار قرار دارد. ضمناً، استفادهاز تخصص اساتید دانشگاهی، ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه با این مجموعه، بررسی و نحوه به‌کارگیری تکنولوژی‌های High-Tech نیز در برنامه سال ۹۶ قرار دارد. همچنین، سیاست مشتری‌مداری نیز در سرلوحه برنامه‌های سال ۹۶ قرار دارد و به دنبال آن هستیم تا شرایط خرید را تا حد ممکن برای مشتریان متنوع و تسهیل نماییم. برای افزایش کیفیت محصولات برنامه خواهیم داشت. برای تبدیل صدای مشتری (Voice of Customer) به طرحی در تولید و گسترش کاربرد کیفیت (Quality Function Deployment) برنامه‌ریزی خواهیم کرد. یکی دیگر از مباحثی که قرار است به صورت سیستماتیک پیگیری کنیم، موضوع درس‌آموخته‌ها از تجارب و پروژه‌های قبلی، همچنین تجزیه و تحلیل عوامل تجارب ناموفق گذشته است. بنابراین، به موضوعات مدیریت دانش (Knowledge Management) و تجزیه و تحلیل آثار شکست (Failure Mode Effects and Analysis) نیز توجه خاصی خواهد شد. استفاده از فناوری‌های نوین به ویژه در حوزه اطلاعات و ارتباطات تصمیم داریم تا حدممکن در فرآیندهای تولید رسوخ داده شود. گفتنی است چشم‌انداز گروه نساجی ایران‌راکتیو، ایجاد قطب نساجی کشور در استان البرز با کمک انجمن نساجی است. در این راستا، تدوین سند چشم‌انداز، راهبردها و برنامه جامع ۵ ساله در حال انجام است و ان‌شاءا… در اوایل سال ۹۶ شاهد رونمایی از این سند خواهیم بود. این موضوع نقشه راهی برای گسترش، نوسازی و ارتقاء جایگاه این مجموعه خواهد بود.

 

  1. کارخانه رنگرزی ایران راکتیو چه محصولاتی را می‌تواند برون سپاری (Outsource) نماید؟

باتوجه به اینکه این کارخانه مجوز دوخت پارچه را نیز دارد، می‌تواند تولید پوشاک با برند و طراحی منحصر به خود را برون‌سپاری نماید. همچنین، برای بافت پارچه نیز می‌توان از ظرفیت تولیدکنندگان همجوار استفاده نمود.

  1. این تغییر وضعیت، واحدهای رنگرزی را با چه مشکلاتی روبرو کرده است؟

قاچاق و واردات بی‌رویه محصولات نساجی سبب صدمه دیدن صنعت نساجی کشور شده است. در صورتی که، صنایع داخلی توان تأمین نیازهای بازار داخلی را به صورت کامل دارند. مشکلات تأمین نقدینگی، عدم وصول مطالبات به صورت کامل، عدم وجود ثبات در نرخ ارز، نبود قوانین حمایتی در حوزه صنعت، قدیمی بودن ماشین‌آلات و هزینه سنگین موردنیاز جهت به‌روزرسانی آنها، قیمت تمام شده بالای محصول، کمبود مواد اولیه، سیستم‌های سنتی فروش و توزیع، استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی تولید که منجر به افزایش حجم ضایعات شده است، معضل کم‌آبی در کشور وابسته بودن رنگرزی به آب فراوان با توحه به ماشین‌آلات موجود از جمله معضلات این صنعت است. عدم وجود راهبرد و برنامه مدون و منظم در سطح کشور را نیز می‌توان به مشکلات این حوزه اضافه کرد.

  1. راهکار شما برای رفع موانع پیش روی مجموعه‌های رنگرزی در سال ۹۶ چیست؟

رفع مشکلات پیش روی صنایع از جمله صنعت نساجی نیاز به برنامه‌ریزی و ضمانت اجرای دقیق اقدامات عملیاتی مربوط را دارد. جلوگیری از ورود کالاهای قاجاق، تخصیص تسهیلات با سود کم و دوره بازپرداخت طولانی مدت، تدبیر قوانینی در جهت حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران، حمایت و کمک دولت در جهت نوسازی ناوگان تولید، ارائه مشاوره‌های فنی و تخصصی در راستای تحقیق و توسعه به ویژه برای صنایع کوچک، ارائه مواد اولیه تولید داخل با قیمت مناسب و داشتن ثبات قیمتی حداقل برای یک سال مالی، به‌روزرسانی سیستم‌های بازاریابی، فروش و توزیع محصولات، جایگزین کردن ماشین‌آلات موجود با ماشین‌آلات جدید و به‌روز دنیا را می‌توان از جمله راهکارهای رفع مشکلات واحدهای رنگرزی عنوان کرد. اما، آنجه که باید به عنوان راهکار اصلی مدنظر قرار گیرد، همچنان که مقام معظم رهبری نیز در ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به آن اشاره داشته‌اند، نهادینه کردن تفکر درون‌زا و برون‌گرا بودن صنعت است؛ یعنی اگر با درنظر گرفتن معیارهای کیفیت، قیمت تمام شده و رقابت‌پذیر بودن با محصولات رقبا، تولید صورت بگیرد و با کشورهایی که به محصولات و تولیدات ما نیاز دارند، تعاملات سازنده انجام گردد، به رشد اقتصادی و برطرف شدن موانع کمک خواهد شد.

  1. کلام پایانی….

مجموعه ایران‌راکتیو، در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و پیروی از منویات مقام معظم رهبری، خود را نسبت به نظام، کشور و مردم مسئول می‌داند، هرچند در این راه می‌بایست مشقات زیادی را تحمل نماید. جبهه امروز، عرصه کار، تولید، اشتغال‌زایی و کمک به حرکت چرخه اقتصاد کشور است. ضمن اینکه، مردم ایران مستحق دریافت تولیدات ملی و باکیفیت در حد استاندارد جهانی و یا حتی بالاتر می‌باشند. در این راستا، صنایع کشور نیاز به به‌روز شدن تکنولوژی و ماشین‌آلات خود دارند و لازم است دولت محترم حمایت ویژه‌ای در این خصوص از صنایع و تولیدکنندگان به عمل آورد. از مجله نساجی موفق که فرصت این گفتگو را فراهم کرد، تشکر می‌کنم. همچنین، از همکاران عزیزی که این مجموعه را در رسیدن به اهداف موردنظر کمک کرده‌اند، سپاسگذاری می‌گردد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.