مصاحبه : دکتر علیمردان شیبانی

عبور از تحریم‌های خارجی به‌مراتب آسانتر از تحریم‌های داخلی است.

دکتر علیمردان شیبانی

عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران و مدیرعامل شرکت موکت همدان

تحلیل شما از شرایط اقتصادی با توجه به شرایط به وجود آمده چیست و صاحبان صنایع برای حفظ خود چه اقداماتی را باید انجام دهند؟

متاسفانه اعمال تحریم‌های ظالمانه خارجی شرایط را برای تأمین قطعات، ماشین‌آلات و بعضاً مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات تولیدی از یک طرف و از سوی دیگر صادرات و واردات کالای ضروریشان بسیار سخت و در بعضی از موارد غیرممکن نموده است، هر چند بالاخره فرزندان برومند این سرزمین مقدس با پشتکار و مرارت زیاد از بسیاری از این تنگناها عبور کرده و حتی در بسیاری از موارد با خلاقیت و ابتکار و مهندسی معکوس کاری بیشتر شبیه معجزه انجام داده‌اند. اما متاسفانه باید به صراحت گفت عبور از تحریم‌های خارجی به‌مراتب آسانتر از تحریم‌های داخلی است. چون تحریم‌های داخلی آئین‌نامه‌ها، مقرارت و قوانینی است که عبور از آن جنبه تخلف داشته و پیگرد قانونی دارد. در این شرایط وظیفه صنعتگران راستین کشور، جلوگیری از توقف حرکت چرخ‌های ولو ناتوان صنعت داخلی است که طبعاً چنین اقدامی حمایت بیش از پیش دولتمردان و هیات حاکمه و چشم پوشی موقتی از خیلی مسائل را می‌طلبد.

انجمن برای کمک به اعضای خود در شرایط کنونی چه اقداماتی را انجام داده است؟

انجمن برای کمک به اعضای خود در شرایط کنونی چه اقداماتی را انجام داده است؟

انجمن صنایع نساجی ایران با توان علمی و عملی، اطلاعات به روز، زبان گویا برای بیان مشکلات اعضاء خود و و گوش شنوا برای شنیدن دردهای آنها است؛ همچنین رایزنی مداوم با کلیه نهادهای حکومتی موثر در سرنوشت صنعت و اشتغال کشور برای پیگیری مطالبات و تسهیل شرایط اعضای انجمن در دستور کار این تشکل است. همچنین اعضاء انجمن با برگزاری گردهمایی‌های مرتب هفتگی و ماهیانه در قالب کمیته‌های تخصصی، ضمن بررسی مشکلات و موانع، گزارش این جلسات را به مسوولین ارائه داده و با تنظیم برنامه ملاقات با آنها، اعضاء انجمن را در جریان جزئیات اقدامات بعمل آمده قرار می‌دهند.

 

ماشین‌سازی داخل چه کمکی را می‌تواند به رفع مشکلات کنونی نماید؟

به جرات می‌توان گفت که شاید تنگناهای ناشی از تحریم، قطعه‌سازان و کارخانجات صنعتی کشور را به ناچار در جهتی به حرکت در می‌آورد که امروزه شاهد رفع بسیاری از نیازهای واحدهای تولیدی در داخل کشور ‌باشیم؛ اما باید خاطر نشان کرد که توجه به کیفیت و قیمت تمام شده می‌بایستی سرلوحه کار همکاران‌مان در بخش ساخت و ماشین‌سازی باشد.

کلام آخر…

کلام آخر ،کشوری داریم که از لحاظ منابع لایزال طبیعی و موقعیت جغرافیایی تقریباً می‌توان گفت در دنیا    بی‌نظیر است؛ مهم‌تر از همه شور و شوق جوانان‌مان است که به جای داشتن سرمایه در جیب همه سرمایه‌شان در مغزهای توانمند‌شان است که منبع لایزال دیگری است که باز هم می‌توان گفت در دیگر نقاط جهان کمتر یافت می‌شود. امید و انتظار و آرزوی همیشگی همه دلسوزان راستین کشور این است که هیات حاکمه و دولتمردان‌مان زمینه اشتغال سالم و بهره مندی از این همه مواهب را در اولویت خاص قرار داده و زمینه را بیش از پیش برای شکوفایی استعدادهای نهفته کشور فراهم سازند.

تهیه و تنظیم: مهندس سمیه علی بخشی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.