مزایای صنعت ماشیــــــــــــــــن سازی ایران


مهندس وکیلی
مدیر عامل شرکت آپافن

مهندس وکیلی مدیر عامل شرکت آپافن ضمن اشاره به ظرفیتهای این شرکت گفت:
«شرکت دانشبنیان آپافن از سال ۱۳۹۰ در زمینه ساخت و تولید ماشینآلات صنعتی و به صورت اختصاصی صنعت نساجی و زمینه ریسندگی شروع به فعالیت نموده است. این شرکت دانشبنیان با تمرکز بر ساخت انواع ماشینآلات وایندر نخ و سنسورهای مربوطه تلاش نموده تا با کسب و بازتولید دانش فنی، محصولات خود را طبق نیاز صنعت و با بالاترین کیفیت عرضه نماید. ما طی یک دهه فعالیت خود تلاش نمودهایم تا به مخاطب خود چیزی بیشتر و متفاوت از یک محصول صنعتی صرف ارائه نماییم. اعتبار حاصل از رضایتمندی مشتریان نسبت به سایر رقبا و ترجیح محصولات دانشبنیان آپافن نسبت به سایرین توسط صنعتگران پشتوانهای است که به آن میبالیم. لازم به ذکر است که آخرین نسخه از ماشینآلات ارائه شده این شرکت به روشنی نمایانگر جایگاه نوآوری و تحقیق و توسعه در گروه آپافن است و ما میکوشیم تا با بکارگیری خلاقیت و دانش فنی محصولاتی در خور صنعت نساجی کشور به صاحبان صنایع عزیز ارائه نماییم . آپافن در این یک دهه برای پیشرفت در عرصه ساخت ماشینآلات صنعت نساجی راهی مطمئن را برگزیده است؛ کسب دانش فنی، بومی سازی تکنولوژی ساخت، بهرهگیری تجارب مشاورین متخصص در همکاری با تیم تحقیق و توسعه اصلی ترین معیار تعیین نقشه راه ما بوده است و بر همین اساس، محصولات آپافن همیشه با بهروزترین سطح تکنولوژی و نوآوری همراه است.
شرکت آپافن در مسیر تحقق شعار «تولید ایرانی، کیفیت جهانی» توانسته است محصولات خود را با بالاترین کیفیت ساخت، صد درصد ساخت ایران نماید. تأمین پایدار تمامی مواد اولیه موردنیاز از بازار داخل، قیمت رقابتی به همراه کیفیت ساخت بالا تضمین کننده ثبات در کیفیت محصول است.
محصولاتی که تا کنون در مجموعه دانشبنیان آپافن تولید و ارائه گردیده به شرح زیر است :
• ماشین وایندر سفتپیچ نخ قابل ارائه در سایزهای ۴ ، ۶ ، ۸ و ۱۰ اینچی بصورت منظم پیچ و درامی
• ماشین وایندر شل پیچی و سفتپیچی نخ قابل ارائه در سایزهای ۴ ، ۶ ، ۸ و ۱۰ اینچی بصورت منظم پیچ و درامی
• ماشین وایندر چندلاکنی نخ (از ۲ لا تا ۱۲ لا)
• ماشین وایندر کلاف به بوبین
• سیستم کنترل کیفیت نخهای فانتزی شانل (سنسور اپتیک نخ)
• انواع سنسورهای تشخیص نخ نوری مورد کاربرد در دستگاههای وایندر با خروجی مورد نظر مشتری
• اینورتر تا حداکثر توان حداکثر یک اسب بخار (W750)
• ماژول کنترلر قابل برنامه ریزی با ۴ ورودی و ۲ خروجی
• دستگاه گریندر (تیغ تیزکن تیغهای دیسکی)»
ایشان در ادامه ضمن اشاره به قابلیتها و مزیتهای رقابتی صنعت ماشینسازی ایران افزود:صنعت نساجی یکی از قدیمیترین و در عین حال مهم ترین صنعتهای جهان است که به دلیل نقش بسزایی که در اشتغالزایی و توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی ایفا میکند، از دیرباز تاکنون مورد توجه خاص کشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا قرار داشته است. مزایای متنوع این صنعت از جمله ارز آوری، تولید ثروت ملی، نیاز به سرمایه گذاری کمتر نسبت به سایر صنایع و همچنین ارزش افزوده بالا، موجب گردیده تا بسیاری از کشورهای صنعتی و توسعه یافته امروز جهان، صنعتی شدن خود را از صنایع نساجی و پوشاک آغاز نمایند.
براساس آمار و اطلاعات سازمان تجارت جهانی تجارت کالا، بازار جهانی برای صادرات منسوجات و پوشاک در سال ۲۰۱۳ برابر با ۷۷۲ میلیارد دلار بوده است.
بر اساس سند چشمانداز، صنعت نساجی ایران در افـق سـال ۱۴۰۴ باید به رتبه سوم منطقه (خاورمیانه) و رتبه پنجاهم جهان دست پیدا کند. معنی واضح و بدیهی این سخن این است که نام ایران، در حال حاضر حتی در میان لیست پنجاه کشور برتر صنعت نساجی دنیا نیز قرار ندارد. همچنین هدف صادراتی این سند نیز رسیدن به مبلغ ۳ میلیارد دلار اعلام گردیده است. از آنجا که نزدیک به ۵۰ کشور جهان، با صادرات سالانه بالای یک میلیارد دلار در زمینه صادرات پوشاک فعال هستند. میتوان اینطور نتیجه گرفت که میزان صادارات سالانه ایران در صنعت نساجی، حتی از یک میلیارد دلار نیز فراتر نمیرود. این در حالیست که به گفته کارشناسان، ایران پتانسیل صادرات بیش از ۱۲ میلیارد دلار منسوجات، پوشاک، کفش و چرم را دارد. در مقام مقایسه هدفگذاری صادراتی صنعت نساجی و پوشاک در کشور ترکیه، برای سال ۲۰۲۳ میلادی – که معادل سال ۱۴۰۲ هجری شمسی و دو سال زودتر از سال هدف برنامه راهبردی (۱۴۰۴ شمسی) خواهد بود – بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار صادرات یعنی ۲۶ برابر برنامه صادراتی ایران در حوزه نساجی و پوشاک در آن سال است.
نتیجه کاربرد ماشینآلات روز و با سطح تکنولوژی بالا، محصولات با کیفیت و یک دست با تیراژ تولید بالا با ضایعات کم است. همچنین کاهش تعداد پرسنل به جهت اتوماسیون و بالطبع آن کاهش هزینههای ثابت از دیگر مزایای استفاده از ماشینآلات بروز است. در ایران کاربرد دستگاههای پیشرفته در شرایط کنونی اقتصاد، سبب کاهش هزینههای تولید میشود و در نتیجه ثبات اقتصادی بیشتری را رقم خواهد زد. در حال حاضر در صنعت نساجی در بخش ماشینسازی ، استعداد و دانش فنی برای ارتقاء سطح تولید و نوآوری در تولید ماشینآلات به روز دنیا، در اکثر بخش های نساجی در بین دانش آموختگان وجود دارد، اما عمدتاً به دلیل وجود محدودیت های ناشی از تحریمها و مسائل سیاسی و اقتصادی، تولید کنندگان قادر به تأمین قطعات مورد نیاز جهت تولید دستگاهها و تجهیزات نیستند و اغلب ناچارند از دانش و تجهیزات دست دوم بهره گیرند. بگونهای که فشار ناشی از تحریمها ، تهیه و تجهیز ماشینآلات را بسیار دشوار کرده است، یکی از مهم ترین دغدغههای ماشین سازان چگونگی افزایش تولید در بازار نابسامان ایران است. نبود حمایتهای دولتی و عدم ارائه تسهیلات بانکی برای رفع نیازهای تولید و رکود بازار مصرفی از دیگر دغدغههای این بخش از صنعت است، بهگونهای که میتوان گفت امروزه مسائل و مشکلات اقتصادی مانع تمرکز تولید کننده در امر تولید شده است. حمایت دولت از تولید کنندگان شرط نخست جهت بهبود و رشد صنعت است. از دیگر انتظارات تولید کنندگان در دولت حذف عوارض گمرکی و ثبات نرخ ارز در بازار است. در حقیقت دولت باید به گونهای عمل کند که دغدغههای جانبی ماشین سازان کاهش یابد تا آنها بتوانند تمام توان و نیروی خود را بر تولید با کیفیت بالا متمرکز کنند. از دیگر مسائل و مشکلات صنعت ماشینسازی در ایران نبود انگیزه و هدف در ساخت ماشینآلات مدرن به دلیل عدم توجه کافی به این بخش از صنعت میباشد، به گونهای که در حال حاضر در ایران به غیر از ماشینآلات چله پیچی، بوبین پیچی، ماشینآلات شیرینگ فرش و… ماشینآلات دیگری ساخته نمیشود و اغلب شرکتهایی که در این بخش فعالیت دارند پیش از اینکه به خاطر سود ادامه کار دهند، به خاطر اعتبار خودشان کار میکنند. در دهه اخیر حداقل بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش واردات ماشینآلات نساجی در ایران سرمایه گذاری شده است. در حالی که به عقیده برترین ماشین سازان نساجی ایران تنها با یک دهم از این هزینهها میتوان با تلاش و تحقیق ماشینآلاتی با همان کیفیت تولید کرد.
در سال های اخیر کشورهای اروپایی تمایل کمتری به ساخت ماشینآلات دارند و ترجیح دادهاند تا صنعت ماشینآلات و مونتاژ را واگذار و خود را مشغول خلق تکنولوژی و مهندسی ماشینسازی کنند. به همین دلیل است که کشورهایی نظیر هند، چین و ترکیه در سالهای اخیر به شدت در زمینه ماشینآلات نساجی پیشرفت کردهاند. چینیها عمدتاً بر پایه مهندسی معکوس، کپی برداری و اجرا وارد این صنعت شدهاند و با خرید ماشینآلات و کپی آنها ماشینسازی را یاد گرفتند. هندیها در حال حاضر اغلب به صورت همکاری مشترک با شرکتهای درجه یک اروپایی و آمریکایی کار میکنند و اغلب ماشینآلات خود را تحت لیسانس و مهندسی کشورهای صاحب نام این صنعت میسازند. ترک ها علاوه بر همکاری نزدیک با شرکتهای اروپایی خود نیز وارد مرحله طراحی و ساخت ماشینآلات شدهاند؛ بهگونهای که امروزه ترکیه در بخش ماشینسازی حرفهای زیادی برای گفتن دارد. به هر حال صنعت ماشینسازی نساجی در ایران با توجه به امکانات و شرایط، زمینه بسیار مساعدی برای رشد دارد که لازم است تصمیم سازان نساجی کشور با حساسیت بیشتری وارد شوند و در مرحله اول کشور را از ورود ماشینآلات نساجی بینیاز کنند.


دکتر منصور بیدکی
مدیر عامل شرکت اختر شیمی یزد

دکتر منصور بیدکی در گفتگوی اختصاصی با نشریه نساجی موفق ضمن اشاره به قابلیتهای سیستم تصفیه پساب و بازیافت آب شرکت اختر شیمی گفت:«شرکت اختر شیمی یزد در زمینه تولید مواد شیمیایی مورد استفاده در تصفیه پسابهای صنعتی و همچنین در حوزه طراحی و ساخت سیستمهای نوین تصفیه اینگونه پسابهای صنعتی با رویکرد بازیافت آب از پساب و مصرف مجدد آب بازیافتی در فرآیندهای تولیدی فعالیت دارد. سیستمهای بازیافت آب از پساب اختر شیمی یزد با حداکثر امکانات اتوماسیونی ارایه میشود تا علاوه بر کاهش میزان نیازمندی به نیروی انسانی تمام وقت، از مواد شیمیایی فرموله شده به صورت خاص استفاده نموده و هزینه بازیافت آب از پساب را بسیار کمتر از هزینه خرید آب تازه با تانکر برای مصرف در خط تولید برای تولیدکنندگان حوزههای نساجی و صنایع سلولزی امکان پذیر نماید. سیستمهای بازیافت آب از پساب در دو نوع مناسب برای پسابهای رنگرزی پلی استر یا پسابهای رنگرزی الیاف سلولزی و مخلوط تولید و عرضه میشود و با بستن چرخه مصرف آب در کارخانه و به حداقل رساندن دور ریز آب و پساب از چرخه تولید، به سادگی و به صورت موثر، مشکلات کم آبی و آلایندگی زیست محیطی پسابهای صنعتی را به طور همزمان حل می نماید. امکان اجرای سیستمهای بازیافت آب از پساب اختر شیمی یزد در مساحت های بسیار کم در حدود ۲۰ متر مربع به ازای هر یکصد متر مکعب پساب در شبانه روز و هزینههای نسبتاً پایین اجرا و راهبری سیستم از مهم ترین مزایای ارائه شده این سیستم به مشتریان خود میباشد. تیم فنی و تحقیقاتی شرکت اختر شیمی در تمامی مسیر از انتخاب سیستم بهینه تصفیه پساب تا اجرا و حتی بهره برداری و استفاده مجدد از آب بازیافت شده همراه واحدهای تولیدی بوده و تلاش دارد تا بهترین و اقتصادی ترین راه حلها را به مشتریان عزیز خود عرضه نماید.(اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات و خدمات شرکت اختر شیمی یزد در وبگاه اینترنتی به آدرس www.akhtarshimi.ir قابل مشاهده میباشد.)
این استاد برجسته دانشگاه یزد در ادامه به ظرفیتهای صنعت ماشینسازی کشور اشاره نمود و افزود:«صنعت ماشینسازی نساجی در ایران که عمدتاً بر پایه مهندسی معکوس از صنایع ماشینسازی آلمان، ایتالیا، سوییس، ژاپن و ترکیه استوار بوده است در سالهای اخیر و رویارویی با تحریمهای بسیار شدید برای کشور، شاهد رشد و اعتلای چشمگیری بوده و به سرعت در حال یافتن جایگاه واقعی خود در تأمین نیازهای صنایع نساجی کشور میباشد. قیمت بسیار رقابتی ماشینآلات ساخته شده در داخل کشور در کنار کیفیت قابل قبول محصولات و همچنین ارائه خدمات پس از فروش مناسب که با قویتر شدن بنیه مالی و زیرساختی ماشین سازان رو به بهبود دارد، تماماً باعث شدهاند که حتی پس از رفع تحریمها نیز جایگاه صنعت ماشینسازی کشور به خوبی حفظ شده و امید به پیشرفت شرکتهای ماشینسازی در عرصههای نوین و نوآورانه نیز بیشتر شود. قیمت بسیار مناسب، تأمین قطعات یدکی آسان و موجود در بازار داخل و بهینه بودن ساختار ماشینآلات تولید شده در داخل که برای پاسخ دادن به نیاز مصرف کنندگان، بومی سازی و مناسب سازی شده است، از عمدهترین نکات مثبت و امیدبخش در صنعت ماشینسازی نساجی ایران میباشد که دورنمای بسیار امیدوار کنندهای را برای آن متصور ساخته است.»

مهندس عظیمی
مدیر بازرگانی شرکت ماشین سازی اراک
مهندس عظیمی مدیر بازرگانی ماشینسازی اراک با اشاره به توانمندیها و تاریخچه این شرکت به نساجی موفق گفت: «شرکت دانشبنیان ماشینسازی اراک به منظور پشتیبانی از صنایع بنیادین و برآورده کردن نیازهای صنعتی کشور در سال ۱۳۴۶ در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار در شهر اراک تأسیس شد. در سال ۱۳۵۰ به عنوان اولین صنعت سنگین کشور به بهره برداری رسید. برخی از محصولات این گروه بزرگ تولیدی شامل: انجام پیمانکاریهای عمومی و انجام پروژههای EPC، طراحی، ساخت، نصب و راه انداری تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی که شامل انواع مخازن ذخیره، برج‎های تقطیر، مبدل ها، ایر کولرها میشود،همچنین اولین و بزرگترین طراح و سازنده دیگهای بخار د رخاورمیانه در دو فاز واتر تیوپ و فایر تیوپ در کلیه صنایع از جمله صنایع نساجی، صنایع غذایی و صنایع دارویی است.
از امتیازات شرکت ماشینسازی اراک میتوان به دریافت گواهینامه بینالمللی ISO9001، ISO14000 و استفاده از استانداردهای معتبر جهانی در زمینه طراحی و ساخت محصولات و اخذ گواهینامههای کیفی مختلف از شرکتهای معتبر کیفی بازرسی بینالمللی اشاره نمود.
از محصولات تولیدی ماشینسازی اراک میتوان به دیگ بخار که کاربرد فراوانی در صنعت نساجی دارد اشاره کرد. این شرکت در سال ۱۳۵۰ با انتقال تکنولوژی از شرکت جان تامسون انگلستان فعالیت ساخت دیگ بخار را آغاز کرد و در سالهای بعد با توجه به افزایش سهم بازار این تکنولوژی را بومی سازی کرد و امروز ۱۰۰% این محصول در کشور عزیزمان د رحال تولید است. از مزایای فنی دیگهای بخار میتوان به راندمان بالا، تجهیز دستگاه به کلیه دستگاههای کنترلی،ایمنی و هشدار دهنده بر اساس آخرین استانداردهای روز دنیا اشاره کرد همچنین این شرکت با دارا بودن بزرگترین کوره تنش گیری در خاورمیانه با حرارت به بدنه دیگ بخار و یکپارچه سازی سیستم مولکولی این دیگها تضمینی است بر استاندارد این محصول. از افتخارات این مجموعه بزرگ تولیدی در زمینه طراحی، ساخت و تولید دیگهای بخار میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
در حال حاضر بیش از۱۵۰۰۰ دیگ بخار در صنایع مختلف کشور بدون وجود هرگونه عیب و نقص و انفجار در حال کار است. همچنین این شرکت طراح و سازنده ی اولین دیگ بخار ۱۲۰۰۰۰ پوندی در خاورمیانه است که دانش فنی طراحی و ساخت این نوع دیگ در انحصار ماشینسازی اراک است.»
مدیر عامل شرکت دانشبنیان ماشینسازی اراک در ادامه به پتانسیل و مزیتهای رقابتی صنعت ساخت داخل پرداخت و افزود:« از مزایای عمده صنعت ماشینسازی داخلی آموزش، بهروز رسانی، ارائه خدمات، مشاوره فنی، بازدید و همچنین دسترس سریع و آسان به کادر فنی شرکتهای ماشینسازی ایرانی است در این زمینه به برخی از خدمات شرکت ماشینسازی اراک اشاره می کنیم:
برگزاری دورههای اپراتوری دستگاه به مدت ۱۱ روز در دانشکده کاربردی ماشینسازی اراک به صورت رایگان برای خریداران، نصب و راه اندازی رایگان، آمادگی انجام خدمات پس از فروش با دارا بودن بزرگترین شبکه نمایندگی در ایران، مشاوره و بازدید رایگان از موتورخانههای در حال کار و شرکتهایی که از دیگ بخار استفاده میکنند حتی در صورتی که دیگ بخار تولید دیگر شرکتهای ماشینسازی باشد و این خدمات توسط یک شرکت ماشینسازی داخلی به مشتریان هموطن خود ارائه میشود تا در این شرایط سخت تحریم کمک حال آنها باشیم و در کنار زحمت کشان عرصه تولید به وظیفهمان عمل نماییم.»


مهندس سلیمانی
مدیر عامل شرکت ماشین سازی دقیق مهر تبریز
مهندس راعی مدیر عامل شرکت ماشینسازی راعی در گفتوگو با سرویس ماشینسازی نساجی نشریه گفت:
«شرکت ماشینسازی راعی با استفاده از نیروی مهندسی توانمند توانسته است با طراحی و تولید اولین ماشین چله پیچی بخشی شیب ثابت هوشمند و همچنین همکارهای بین المللی در حوزه ساخت سایر ماشینآلات صنعت نساجی و فرش همچون ساخت ماشین کناره نویس پارچه تحت لیسانس شرکت سوئیسی برادران مگ و حضور در بازارهای بین المللی به عنوان یک شرکت دانشبنیان فعالیت حرفه ای خود در سطح کشور و عرصه بین المللی ادامه دهد.»
مدیر عامل شرکت ماشینسازی راعی سپس ضمن اشاره به سیاستهای کلان حوزه ماشینسازی نساجی ادامه داد: «ساخت بعضی ماشینآلات نساجی در شرایط سیاسی فعلی کشور یا امکانپذیر نیست یا صرفه اقتصادی ندارد ولی تعداد زیادی از ماشینآلات هم هست که به دلیل حساسیت آنها در خط تولید، هم به صرفه هستند و هم توجیه اقتصادی دارد؛ و به طور مثال دستگاه چله پیچی که ساخت شرکت ماشینسازی راعی است که هم از لحاظ قیمت تمام شده قابلیت رقابت با شرکتهای چینی را دارد و هم از لحاظ کیفیت با ماشینآلات اروپایی رقابت میکند. از همه مهمتر خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدکی ماشین است که به طور مثال نزدیکترین شرکتها، شرکتهای ترکیه ای هست که ساخت ماشین چلهپیچی را انجام میدهند که هزینه رفتوآمد و ایاب و ذهاب یک تکنسین از ترکیه به ایران حداقل ۱۰۰برابر به کارگیری یک تکنسین در ایران میباشد و قطعات ماشینآلات اکثر بومیسازی شده و بر اساس تولیدات داخل طراحی شده است که این موضوع باعث حداقل وابستگی به خارج ایران شده است و به همین خاطر شرکت ما و شرکتهای مشابه ما که در این زمینه فعالیت دارند هیچگونه دغدغهای در قبال واردات دستگاه چلهپیچی از خارج ندارند و نیازی هم به منع واردات این ماشین نیست چون شرکتهای ایرانی نیازی به واردات نمیبینند و برایشان توجیه اقتصادی ندارد. در مجموع صنعت ماشینسازی اگر به شکل اصولی پایهریزی و هدایت شود جز پارامترهایی هست که سطح صنعتی بودن یک کشور را مشخص خواهد کرد و از لحاظ سودآوری ارزش افزوده بالایی دارد خصوصاً اگر در راستای تولید ماشینآلاتی با تکنولوژی پیشرفته باشد. همچنین باید به مصرف انرژی نیز بسیار اهمیت و بر خلاف بسیاری از صنایع که در کشور ما به دلیل برخوردداری از انرژی ارزان و تقریباًمجانی توان رقابت نمودن را دارند در این صنعت برای مصرف بالای انرژی هیچ توجیه فنی وجود ندارد. در مجموع باید گفت که در صورت انتخاب درست نوع ماشین که تصمیم به ساخت آن را میگیریم. قطعاً هم موقعیت وجود دارد، هم سودآوری و هم استقلال را در پی خواهد داشت.

مهندس راعی
مدیر عامل شرکت ماشین سازی راعی
مهندس راعی مدیر عامل شرکت ماشینسازی راعی در گفتوگو با سرویس ماشینسازی نساجی نشریه گفت:
«شرکت ماشینسازی راعی با استفاده از نیروی مهندسی توانمند توانسته است با طراحی و تولید اولین ماشین چله پیچی بخشی شیب ثابت هوشمند و همچنین همکارهای بین المللی در حوزه ساخت سایر ماشینآلات صنعت نساجی و فرش همچون ساخت ماشین کناره نویس پارچه تحت لیسانس شرکت سوئیسی برادران مگ و حضور در بازارهای بین المللی به عنوان یک شرکت دانشبنیان فعالیت حرفه ای خود در سطح کشور و عرصه بین المللی ادامه دهد.»
مدیر عامل شرکت ماشینسازی راعی سپس ضمن اشاره به سیاستهای کلان حوزه ماشینسازی نساجی ادامه داد: «ساخت بعضی ماشینآلات نساجی در شرایط سیاسی فعلی کشور یا امکانپذیر نیست یا صرفه اقتصادی ندارد ولی تعداد زیادی از ماشینآلات هم هست که به دلیل حساسیت آنها در خط تولید، هم به صرفه هستند و هم توجیه اقتصادی دارد؛ و به طور مثال دستگاه چله پیچی که ساخت شرکت ماشینسازی راعی است که هم از لحاظ قیمت تمام شده قابلیت رقابت با شرکتهای چینی را دارد و هم از لحاظ کیفیت با ماشینآلات اروپایی رقابت میکند. از همه مهمتر خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدکی ماشین است که به طور مثال نزدیکترین شرکتها، شرکتهای ترکیه ای هست که ساخت ماشین چلهپیچی را انجام میدهند که هزینه رفتوآمد و ایاب و ذهاب یک تکنسین از ترکیه به ایران حداقل ۱۰۰برابر به کارگیری یک تکنسین در ایران میباشد و قطعات ماشینآلات اکثر بومیسازی شده و بر اساس تولیدات داخل طراحی شده است که این موضوع باعث حداقل وابستگی به خارج ایران شده است و به همین خاطر شرکت ما و شرکتهای مشابه ما که در این زمینه فعالیت دارند هیچگونه دغدغهای در قبال واردات دستگاه چلهپیچی از خارج ندارند و نیازی هم به منع واردات این ماشین نیست چون شرکتهای ایرانی نیازی به واردات نمیبینند و برایشان توجیه اقتصادی ندارد. در مجموع صنعت ماشینسازی اگر به شکل اصولی پایهریزی و هدایت شود جز پارامترهایی هست که سطح صنعتی بودن یک کشور را مشخص خواهد کرد و از لحاظ سودآوری ارزش افزوده بالایی دارد خصوصاً اگر در راستای تولید ماشینآلاتی با تکنولوژی پیشرفته باشد. همچنین باید به مصرف انرژی نیز بسیار اهمیت و بر خلاف بسیاری از صنایع که در کشور ما به دلیل برخوردداری از انرژی ارزان و تقریباًمجانی توان رقابت نمودن را دارند در این صنعت برای مصرف بالای انرژی هیچ توجیه فنی وجود ندارد. در مجموع باید گفت که در صورت انتخاب درست نوع ماشین که تصمیم به ساخت آن را میگیریم. قطعاً هم موقعیت وجود دارد، هم سودآوری و هم استقلال را در پی خواهد داشت.

مهندس غفاری پور
مدیر عامل شرکت مهندسی شرق نساج

مهندس غفاریپور طی گفتگو با رسانه نساجی موفق ضمن اشاره به سابقه شرکت شرق نساج اظهار داشت:«شرکت مهندسی شرق نساج از سال۱۳۷۵ با هدف تولید قطعات نساجی تأسیس شد و در ادامه با ساخت قطعات سیستم ترانسفر موفق شد خط انتقال مواد در سالنهای نساجی را به صورت مکانیزه راه اندازی نموده و در بسیاری از کارخانجات بزرگ و کوچک نساجی کشور و در شهرهای مختلف این خط را نصب و راه اندازی مینماید.» بازرس انجمن تولیدکنندگان ماشینآلات و قطعات نساجی ایران در ادامه به بیان ظرفیتهای صنعت ماشینسازی نساجی پرداخت و گفت:« مزایای فنی و اقتصادی صنعت ماشنسازی نساجی ایران قابل توجه و متعدد است اما از میان آنها میتوان به مواردی همچون: خودکفایی و استقلال کشور، ارتقای کیفیت ماشینآلات داخلی، دستیابی به سیستمهای جدید مطابق با خواست مشتریان وتوسعه صادرات غیر نفتی از طریق صادرات این ماشینآلات و رقابت کشور با کشورهای دیگر اشاره نمود، همانطور که در خیلی از زمینهها مثل پزشکی، نظامی، نفت و نانو و… بازارهای جدید و مهمی را در اختیار گرفتهایم.»


مهندس ذاکری
مدیر عامل شرکت گروه تولیدی ماشین سازی ذاکری
مدیران ماشینسازی ذاکری در پاسخ به سوال خبرنگار نساجی موفق در حوزه قابلیت ها و سابقه گروه ماشینسازی ذاکری گفت: «گروه تولیدی ماشینسازی ذاکری قدیمیترین و شناخته شدهترین تولیدکننده دستگاههای تکمیل پارچه در خطوط تولید صنعت بزرگ کشبافت است که و از سال ۱۳۶۳ فعالیت خود را آغاز نموده است؛ به علاوه این شرکت اولین تولیدکنندهی دستگاه کامپکت بافناوری روز در کشور است. ماشینآلات تولیدی آن مطابق با استانداردهای جهانی، راندمان بالا و کیفیت عالی ارائه میشود.» مدیر عامل گروه ماشینسازی ذاکری در ادامه به بیان اهمیت صنعت ماشینسازی نساجی در کشور پرداخت و اظهار داشت: «صنعت نساجی در کشور به لطف تجربهای که دارد به مرحله بالندگی رسیده و قدمت چند هزار ساله این صنعت مزایای چشمگیری را در آن ایجاد نموده است که راه را برای پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر آن هموارتر کرده است. در همین راستا نیز ماشینسازی نساجی ایران به دلیل تقاضای صنعت نساجی حرکت رو به جلویی را در عرصهی ماشین سازی شروع نموده و با یپشرفت روزافزون آن نیز نیاز به واردات ماشینآلات روز به روز کمتر خواهد شد و به امید خدا به خود کفایی خواهد رسید. همچنین این صنعت با بهکارگیری نیروی انسانی جوان و متخصص نقش مهمی را درکارآفرینی و توسعه صنایع پایدار در کشور ایفا مینماید و در سالهای اخیر توانسته است زمینه صادرات ماشینآلات نساجی را نیز هموار نماید. همانطور که سال گذشته شاهد حضور برخی شرکتهای ماشینساز داخلی به عنوان غرفهگذار در نمایشگاه ایتما بودیم که باعث افتخار کشور و بیان کننده ظرفیت بالای صنعت ساخت داخل ماشینآلات نساجی در عرصه بینالمللی است و امید میرود تا با هموار شدن راه در فضای برون مرزی، شاهد رونق هرچه بیشتر بازار صادرات ماشینآلات از کشور باشیم.»


مهندس نورافشان
مدیر عامل شرکت ماشین سازی نورسان
مهندس نورافشان در گفتگو با رسانه رسمی ماشینسازی نساجی کشور ضمن معرفی شرکت نورسان بیان داشت:«شرکت ماشینسازی نورسان فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۹۳ در زمینه تولید دستگاههای جت رنگرزی در ایران شروع کرد و توانست با تلاش و همت فراوان مدیریت و پرسنل خود به تنها تولید کننده دانشبنیان این نوع ماشینآلات در ایران تبدیل شود.
محصولات این شرکت بنابه اظهار نظر مشتریان به خوبی توانسته با محصولات مشابه خارجی (خصوصاً ساخت ترکیه) رقابت کند و زمینه را برای جلوگیری از خروج ارز و تأمین قسمت مهمی از صنعت نساجی را فراهم کند.
همچنین مواردی چون:
تولید و فروش ۵۰ دستگاه جت و رنگرزی تا کنون
رضایتمندی مشتریان از نظر کیفیت خوب و قیمت بسیار مناسب در مقایسه با دستگاههای مشابه خارجی
گارانتی ۱۸ ماهه، تأمین قطعات وپشتیبانی به مدت حداقل ۱۵ سال
بکارگیری نیروهای متخصص جدید به منظور ارتقای کیفیت و استانداردسازی محصولات
ساخت و تأمین تجهیزات جانبی مانند مبدلهای حرارتی انواع جتهای موجود در بازار
ارائه مشاوره و راهنمایی قبل از خرید به مشتریان را میتوان از مزایای شرکت نورسان برشمرد.
مدیر عامل این شرکت دانشبنیان در ادامه به مزیتهای رقابتی صنعت ماشینسازی ساخت داخل اشاره کرد و افزود:«پارامتر هایی همچون تقویت زیر ساختهای صنعتی کشور، در دسترس بودن و ارزانی خدمات، پاسخگویی به مشتریان ارجمند و همچنین تعامل خوب و دوستانه با صاحبان صنایع از مهم ترین مزیتهای رقابتی صنعت ماشینسازی نساجی ایران است و رشد قابل ملاحظه این صنعت را نوید بخش است.»
تهیه و تنظیم: سمیه علی بخشی، آتوسا ایزدی پارسا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.