بررسی صنعت نساجی و مد در کشور آلمان

مینا کمال1، نوشین کرمی1 و امین مفتاحی2 1- کارشناس ارشد رشته طراحی پارچه و لباس 2- دانشکده نساجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

۱- مقدمه
پس از پایان جنگ جهانی دوم، صنعت نساجی و پوشاک آلمان رونق خوبی را تجربه کرد. دلیل آن تقاضای زیاد منسوجات و پوشاک بود که نمی توانست تحت پوشش واردات قرار گیرد. از اواسط دهه ۱۹۶۰ صنعت نساجی و پوشاک آلمان شاهد روند نزولی در تعداد شرکت ها و کارگران بود به همین دلیل با تغییر شرایط بازار و رقابت، بحث اتوماسیون مطرح شد.
آلمان در تولید محصولات الکترونیکی و ارتباطاتی به سرعت توسعه یافت و با توجه به اینکه در سال ۱۹۱۳ بعد از ایالات متحده آمریکا قرار داشت اما در زمینه صادرات تجهیزات و لوازم برقی پیشرو بود و هیچ رقیبی نزدیک به خود نداشت. با مقایسه کشور آلمان و انگلیس؛ صنعت نساجی در آلمان از اهمیت کمتری برخوردار بود و ذغال‌سنگ دارای اهمیت بیشتری بود. توسعه صنعتی آلمان به دلیل یک قرن فاصله با انقلاب صنعتی انگلیس بسیار عقب‌تر بود و انتظار می‌رفت که نیروی کار بیشتری به تولیدات ذغال‌سنگ و فولاد که جزو صنایع سنگین بودند اختصاص یابد و درصد کمتری به صنایع نساجی تخصیص یابد. در مقایسه با فرانسه نیز صنعت نساجی از درجه اهمیت کمتری برخوردار بود. با این وجود صنعت نساجی آلمان در قرن نوزدهم به سرعت از وضعیت ابتدایی خود توسعه یافت و بخش قابل ملاحظه‌ای از صنایع آلمان را تشکیل داد.
۲- موقعیت جغرافیایی
آلمان کشوری با حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت است که از نظر جمعیت، بزرگترین کشور اتحادیه اروپا است. ۹۱.۵% این جمعیت نژاد آلمانی،۴/۲% نژاد ترکی و ۱/۶% مابقی را نژادهای دیگر تشکیل می‌دهند. آلمان کشوری مدرن است که از استاندارد بسیار بالایی از زندگی و امنیت اجتماعی برخوردار است. این کشور به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ جهان شناخته می شود و دومین صادرکننده و سومین واردکننده است.

آلمان از ۱۶ استان مختلف تشکیل شده است که عبارتند از: بادن-وورتمبرگ، بایرن، برلین، براندنبورگ، برمن، هامبورگ، هسه، مکلنبورگ-وورپومرن، نیدرزاکسن، نوردراین-وستفالن، راینلاند-پلاتینات، سارلند، ساکسونی، ساکسونی آنهالت، شلسویگ هولشتاین، تورینگن. ۷۳.۹% جمعیت آلمان را جمعیت شهری تشکیل می‌دهد.

۳- صنعت نساجی آلمان
صنعت آلمان ترکیبی از شرکتهای بزرگ و کوچک است که در دهه‌های اخیر، روند تولید خود را به سمت محصولاتی با کیفیت بالا اما با قیمت پایین تغییر داده ‌است. صنعت نساجی و پوشاک آلمان سابقه‌ای طولانی در تولید، نوآوری و انعطاف‌پذیری دارد. صنعت نساجی آلمان بسیار بزرگ است و بعد از صنعت خوراکی دومین صنعت بزرگ در آلمان است. با این وجود آلمان هنوز فقط بیش از ۱۲۰،۰۰۰ نفر را در این صنعت به کار گرفته است که از کشورهایی مانند تایلند که ۲۰۰،۰۰۰ نفر اشتغالزایی کرده است کوچکتر می‌باشد. آلمان همچنین نقش مهمی در تجارت بین‌الملل پارچه و پوشاک دارد و در رده چهارم صادرکننده جهانی قرار دارد به‌طوری‌که ۴۲٪ کل صادرات صنعت آلمان در سال ۲۰۱۳ را به خود اختصاص ¬داده است. ارزش صادراتی پارچه، پوشاک، الیاف مصنوعی، نخ مصنوعی و ماشین‌آلات در آلمان نزدیک به ۹۹/۳۸ میلیارد دلار است. این کشور به خاطر تولید محصولات با کیفیت بالا و اکسسوری در نساجی و پوشاک در جهان معروف است.
هم‌زمان آلمان دومین واردکننده بزرگ منسوجات پس از ایالات متحده است از این رو به عنوان یک بازار جذاب برای صادرکنندگان محصولات نساجی به ویژه از دهه ۸۰ تبدیل شده است. آلمان برای تولید پوشاک با ایالات متحده روابط محکمی دارد و به عنوان بزرگترین وارد کننده پوشاک در رتبه دوم بعد از آمریکا قرار دارد. بازار واردات فرانسه، اتریش، اروپای مرکزی، روسیه و انگلیس با ۲۷۷ میلیارد دلار گردش مالی است و آلمان نقش اساسی در تجارت محصولات نساجی دارد و چهارمین کشور بزرگ وارد¬کننده در این صنعت با ارزش تقریبی ۳۴ میلیارد دلار است که بیشتر آن از آسیا و اروپا و از کشورهایی مانند چین، بنگلادش، ترکیه و ایتالیا و اسپانیا می-باشد. بیشتر منسوجات و پوشاک وارداتی از آسیا (۵۱٪)و پس از آن از اتحادیه اروپا (۳۱٪) و … وارد بازار می‌شود. آلمان همچنین پیراهن، تی‌شرت، نخ پنبه، پوشاک الیاف دستباف، پارچه¬های بافتنی و مبلمان خانگی را نیز وارد می‌کند.
همچنین آلمان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه تولید ماشین¬آلات نساجی به شمار می‌رود. این کشور با دارا بودن ۳۰% از سهم بازار ماشین¬آلات نساجی دنیا، بیش از ۴۰ سال به عنوان رهبر این بازار بوده است. ‏در دوران طلایی صنعت ماشین¬آلات نساجی آلمان، سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶، کشورهای چین‎، آمریکا، ترکیه، ایتالیا، پاکستان، هند و برزیل به ترتیب مهم‌ترین بازارهای آلمان محسوب می‌شدند. این کشور در سال ۲۰۰۵ با صادرات ۹۵ درصدی ماشین‌آلات نساجی خود به ارزش صادراتی معادل ۳۴۱۶ میلیون یورو توانست رتبه بزرگترین صادر‌کننده ماشین¬آلات نساجی در دنیا را به خود اختصاص دهد.
یکی از مزیت¬های صنعت نساجی آلمان نسبت به رقبا، قابلیت¬های با تکنولوژی پیشرفته است. صنعت نساجی آلمان بعد از سالها تمرکز بر کیفیت، بر روی بازارهای مد متمرکز شد و سابقه طولانی در تولید، نوآوری و سازگاری منسوجات و پوشاک را در بین صنایع پیشرو در آلمان دارد. آلمان دست بزرگی در صنعت مد دارد و سهم چشمگیری از بازار صنعت پوشاک را به خود اختصاص داده است. آلمان با داشتن شرکت¬هایی مانند آدیداس و پوما، قطعاً نام خود را در سطح بین¬المللی ماندگار کرده است.
به غیر از صنعت پوشاک، بیشترین پیشرفت آلمان در حوزه منسوجات فنی است و در حال حاضر با سهم ۴۵ درصدی از بازار منسوجات فنی به عنوان پیشرو در جهان است. این محصولات شامل فیلترها، محصولات کامپوزیت و لباس¬های بیرونی است.

۳-۱ پنبه
منسوجات پنبه‌ای در آلمان بر خلاف انگلستان و فرانسه ابتدا به صورت خرد و اندک بود و نخ‌های پنبه‌ای در عصر توسعه صنعتی آلمان در کارخانجات آن کشور تولید می‌گردید یا از انگلستان وارد می‌شد. بزرگ‌ترین حادثه قرن به چنگ آوردن منطقه الزاس فرانسه بود که به تنهایی مقدار تولید پارچه‌های پنبه‌ای آن بیش از کل آلمان بود. از این‌رو تولیدات صنعتی پارچه‌های پنبه‌ای آلمان دو برابر شد.

۳-۲ پشم
در تولید پارچه‌های پشمی، تا زمانی که منبع اصلی پشم گوسفندان، خود آلمان بود؛ سیستم کارمزدی و در اختیار گذاشتن مواد اولیه، انجام نخ‌ریسی و تولید پارچه در خانواده‌ها نقش عمده‌ای داشت و این روند تا سال ۱۸۵۰ ادامه یافت. در نیمه دوم قرن نوزدهم، آلمان کاملاً وابسته به پشم وارداتی شد و در نتیجه این تغییر، سیستم در اختیار گذاشتن مواد اولیه به خانواده‌ها منسوخ گردید و جای آن را تولیدات کارخانه‌ای گرفت. در اوایل قرن بیستم پارچه‌های پشمی که از پشم شانه شده وارداتی تولید می‌شد افزایش چشمگیرترین داشت و با ارزش‌ترین صادرات منسوجات آلمانی را به خود اختصاص داد، در حالی که در آن زمان در سایر کشورهای اروپایی پارچه‌های پنبه ای از این جایگاه برخوردار بودند.

۳-۳ کتان
در قرون گذشته کتان، پارچه مصرفی بیشتر ساکنان روستایی آلمان بود ولی در قرن نوزدهم این صنعت قدیمی افول کرد. برای تولید پارچه‌های کتانی تولیدکنندگان از الیاف محلی استفاده می‌کردند. با پیشرفت نخ‌ریسی و بافت ماشینی و مکانیکی در سایر کشورها، نخ‌ریسان و بافندگان سنتی آلمان برای بقا تلاش می‌کردند اما بالاخره رقابت خارجی آنها را شکست داد. برای پیروزی در این رقابت، آلمان‌ها شروع به ساخت ماشین‌آلات مربوطه نمودند.

۳-۴ ابریشم
در قرن نوزدهم آلمان در تولید پارچه‌های ابریشمی بعد از فرانسه مقام دوم را داشت و از سوئیس و انگلستان بسیار جلوتر بود. پیشرفت‌های آلمان به دلیل تولید مکانیزه پارچه ابریشمی بود. به دلیل استحکام بالای الیاف ابریشم استفاده از ماشین‌آلات در تولید این پارچه از سایر الیاف بهتر بود. یکی دیگر از خصوصیات ابریشم که به نفع آلمان‌ها بود، مناسب بودن آن برای رنگ‌آمیزی ظریف و باکیفیت بود زیرا آلمان‌ها در تولید رنگ‌های صنعتی و به‌‌ کارگیری آن مهارت بالایی داشتند.

۴-تکنولوژی قابل اعتماد آلمان در تولید ماشین‌آلات نساجی
آلمان با داشتن رتبه پنجم در تولید ماشین‌آلات نساجی، دارای سرآمدترین و قابل اعتمادترین تکنولوژی ساخت ماشین است و کیفیت محصولات تولیدی آن در جهان شهره است. جالب است بدانید صادرات بخش نساجی ماشین آلمان در سال ۲۰۱۲، به ارزش ۸۲/۱ میلیارد یورو برآورد شده بود که رقم قابل توجهی است. آسیا بزرگ‌ترین بازار ماشین‌آلات نساجی آلمان محسوب می‌شود که بیش از ۴۰% تولیدات آن را به خود اختصاص داده است و در این میان هند بزرگ‌ترین واردکننده است، به ‌طوری‌که در سال ۲۰۱۲، صادرات ماشین‌آلات نساجی آلمان به این کشور حدود ۱۱۱ میلیون یورو برآورد شده است. در ذیل نمونه¬هایی از شرکت¬های آلمانی در این زمینه معرفی می¬گردد:
اشتول(Stoll): نامی الهام بخش، که به ‌طور همزمان به معنای کیفیت و تنوع در دنیای بافت است. کمپانی اشتول بیش از ۱۴۵ سال است که برای بسیاری از مشتریان، پیوندی متقابل بین تکنولوژی پیشرفته در حوزه‌ ساخت ماشین¬آلات تخت¬بافی و یک فکر متفاوت و خلاق در بخش مد و تکنولوژی است. این کمپانی در سال ۱۸۷۳ توسط هاینریش اشتول تأسیس شد که از همان ابتدا با محصولات، خدمات و به طور کلی افکار و اهداف خود، شهرتی افسانه‌ای از جنبه‌های مختلف در صنعت بافت کسب کرده ‌است. اشتول در طول سال‌ها فعالیت خود همواره شهرت و اعتبار بسیاری بابت ارائه راهکارها و تکنیک‌های مبتکرانه و مختلف برای بافت‌های نو، متنوع و پیچیده داشته ‌است و یک مبتکر و توسعه¬دهنده در بخش مد و تکنولوژی به ‌شمار می‌رود. کلیه‌ مراحل طراحی، مهندسی و ساخت اغلب ماشین‌آلات کمپانی اشتول در ساختمان مرکزی آن، به مساحت ۳۲۴۵۰ متر مربع، واقع در روتلینگن آلمان، انجام می‌شود. فرآیند ساخت و تولید ماشین‌آلات اشتول همراه با کنترل کیفیت‌های بسیار دقیق در طول فرآیند تکمیل آن، تعهد و حساسیت این کمپانی را نسبت به کیفیت نشان می‌دهد. گستره‌ ماشین¬آلات تولیدی این کارخانه بسیار متنوع است. به‌طوری‌که قادرند از بافت‌های فولی فشن تا لباس‌های کامل و یکسره و منسوجات صنعتی را ببافند. یک ماشین CMS اشتول تقریباً قادر به بافت هر چیزی است.

بتکس(Betex): تولید¬کننده و پخش¬کننده‌ سوزن، سینکر، پلاتین و قطعات یدکی ماشین‌آلات صنعت نساجی در سراسر جهان است. گستردگی فعالیت و پخش محصولات این کمپانی به نحوی‌ است که در اقصی نقاط جهان، اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و استرالیا، مشتری دارد. کمپانی بتکس با بیش از ۴۰ سال تجربه همواره درحال توسعه محصولات خود و ارائه راهکار‌های جدید جهت رفع مشکلات و بهبود روند تولید تولیدکنندگان است. بتکس با همکاری شرکای خود و داشتن انبار بزرگی از قطعات مصرفی مشتریانش، نیاز آن‌ها را در اسرع وقت بررسی و مرتفع می‌کند. با توجه به موقعیت دفتر مرکزی این کمپانی در Kirchheim Teck، به عنوان یکی از قوی‌ترین قطب‌های صنعتی اروپا، این امکان برای بتکس فراهم شده تا با به‌کارگیری به روزترین تکنولوژی و دانش، محصولات بسیار با کیفیتی برای مشتریان خود تولید کند. علاوه‌‌ بر‌ این، با توجه به ‌این¬که کمپانی بتکس عضو VDMA، انجمن تولیدکنندگان قطعات و ماشین‌آلات آلمان است، رعایت و توجه به بالاترین حد استاندارد‌های صنعتی و ایمنی در تولیدات برای این کمپانی امری بدیهی و اجتناب¬ناپذیر می‌باشد. قطعات یدکی بتکس با دقت و حساسیت بسیار بالایی تولید می‌شوند تا تضمینی برای بالا بردن تولید و سودآوری مصرف‌کنندگانش باشند. علی رغم روش‌های جدید ارتباطی، بتکس ارتباط حضوری با مشتریان خود را عاملی موثر در ایجاد اعتماد دانسته، به همین منظور مشارکت در نمایشگاه‌های بین المللی نساجی در سراسر جهان، همواره از اهداف بتکس بوده و از این طریق از نزدیک با مشتریان و تولیدکنندگان این صنعت در ارتباط خواهد بود و شریکی قابل اعتماد است.

گروز بکرت(Groz-beckert): بزرگترین تولید‌کننده‌ سوزن و قطعات دقیق و ظریف ماشین‌آلات صنعتی نساجی در جهان است. شمار محصولات این شرکت به ۷۰.۰۰۰ عدد می‌رسد که شامل سوزن، پلاتین و قطعات برای تمامی‌ روش‌های تولید و اتصال منسوجات یعنی بافندگی حلقوی، بافندگی تاری-پودی، سوزن زنی، بی‌بافت، تافتینگ، کاردینگ و دوخت می‌گردد. گروز & بکرت در سال ۱۸۵۲ تأسیس شد و از همان ابتدا با محصولات متنوع، دانش بنیان و همچنین خدمات و سرویس‌های بی‌نظیر خود، دقت و کیفیت تولیدات خود را به کلیه‌ فعالان صنعت نساجی، خصوصا” مشتریانش ثابت کرده‌ است. این کمپانی تا کنون برندهای معتبر دیگری از جمله GROB، SCHMEING، KNOTEX و FISCHER که خود از نظر کیفیت و عملکرد شهرت جهانی داشتند را خریداری نموده و تحت نظارت خود در¬آورده است. در رابطه با وسعت فعالیت و فروش این کمپانی می‌توان به این نکته اشاره کرد که بیش از ۹۰۰۰ نفر در این کمپانی مشغول به کار هستند و سرمایه‌ در گردش این کمپانی در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۴۵ میلیون یورو تخمین زده ‌شده ‌است. ساختمان اصلی آن در شهر آلب اشتات آلمان واقع‌ شده و در کشور‌های آلمان، بلژیک، جمهوری چک، پرتغال، آمریکا، هند، چین و ویتنام نیز دارای دفاتر رسمی فروش و کارخانجات تولیدی است. علاوه‌ بر این‌ها، گروز & بکرت در بیش از ۱۵۰ کشور دارای نمایندگی و پخش‌کننده رسمی است.
تیس(Thies): در سال ۱۸۹۲ توسط برنارد تیس تاسیس شد. این شرکت تمرکز خود را بر تولید ماشین¬های با کیفیت رنگرزی، سفید¬شویی و خشک¬شویی قرار داده است. انواع ماشین‌های تولیدی این شرکت عبارتند از:
ماشین¬های جت جهت رنگرزی پارچه، ماشین¬های رنگرزی پارچه با جریان ملایم (soft flow)، ژیگرهای تحت فشار و اتمسفریک، ماشین¬های رنگرزی نخ به صورت تمام اتوماتیک و خشک¬کن¬های تحت فشار، خطوط رنگرزی و سفیدگری الیاف فتیله و تاو، ماشین¬های آزمایشگاهی و تولید در حجم کم، تامبلرهای پیوسته و ناپیوسته، ماشین¬های رنگرزی چله و غلتک پارچه، واحدهای بازیافت گرما، فن¬آوری کنترل ماشین¬های رنگرزی به صورت تکی و گروهی.

وندویل بلژیک و شونهر آلمان: دو کمپانی تولید¬کننده ماشین¬آلات فرش‌بافی که بیشتر فرش¬های ماشینی در ایران توسط جدیدترین دستگاه¬های تولید شده بوسیله این دو شرکت تولید می¬شوند. شونهر و وندویل تنها کمپانی¬های ماشین¬سازی در زمینه ماشین¬آلات فرش بافی در دنیا هستند. کمپانی شونهر آلمان تنها ماشین بافندگی برای سیستم face to faceرا طراحی و تولید می¬کند و بعد از آلفا ۳۰۰ اقدام به ساخت ماشین آلفا ۳۶۰، ۳۲۰ و ۴۰۰ کرد که اخیرا” ماشین آلفا ۵۰۰ را هم تولید نموده است. از دیگر دستگاه¬های طراحی شده توسط شونهر در صنعت فرشبافی دستگاه adrدستگاهی با عرض ۴ متر می¬باشد که بیشتر برای گلیم یا فریزبافی به کار می¬رود.
وایت (veit): با بیش از ۵۰ سال سابقه پیشرو در صنعت تولید ماشین¬آلات مربوط به اتو بخار، لکه¬بری، تکمیل پوشاک و تودوزی¬های خودرویی می¬باشد. لازم به ذکر است شرکت¬هایی نظیر Guess، H&M، Levis، Polo، Versace، Zara، Gap، Hugo، Adidas، puma و … در زمینه تکمیل پوشاک و شرکت¬هایی نظیر Audi، BMW، Volkswagon و … در زمینه تکمیل منسوجات خودرویی با ماشین¬آلات شرکت وایت کار می¬کنند.



درنیر(Dornier): این شرکت از سال ۱۹۷۷ محصولات خود را تولید نموده است و یکی از بهترین و به‌روزترین دستگاه-هایی است که در زمینه بافت پارچه موجود می¬باشد و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. این ماشین¬ها قابلیت بافت انواع پارچه‌های تاری پودی از نوع سبک و سنگین با طرح¬های مختلف را دارا می‌باشند. ماشین درنیر در بافت پارچه¬های فاستونی و سنگین بافت هم مهارت دارد. از ویژگی¬های آن دفتین زدن محکم است که باعث ایجاد زیردست قوی در پارچه است.

آمان(Amann & Söhn): یک تولیدکننده در سراسر جهان در زمینه نخ¬های دوخت صنعتی و نخ¬های گلدوزی است که مقر آن در Bönnigheim، است و به عنوان پیشرو در این بخش از صنعت فعالیت دارد. این شرکت جزء سه تولیدکننده بزرگ جهان است. این شرکت در سال ۲۰۱۷ تقریباً ۱۸۳ میلیون یورو گردش مالی داشت و ۲۱۵۰ نفر را به خدمت گرفت.

J.P.Bemberg: یک تولیدکننده آلمانی ریون بود که الیاف مصنوعی غیرمعمول مرغوب تولید می¬کرد که به Bemberg® معروف شد. سرانجام پس از یک سری از ادغام¬ها و واگذاری¬ها ناپدید شد، اما Bemberg ™ rayon هنوز از سال ۲۰۱۵ توسط Asahi در ژاپن تولید می¬شود.

Bremer Woll-Kämmerei (BWK): یک شرکت عملیاتی در سراسر جهان برای تولید پشم، تجارت پشم و محصولات مشابه است. این شرکت در برمن واقع شده و شعبه¬هایی در استرالیا، نیوزیلند و ترکیه دارد. مدتی است که این شرکت بزرگترین شرکت جهان در بخش ویژه اقتصادی است.

بوتونیا Butonia: یک گروه چند ملیتی اروپایی است که در زمینه تولید پوشاک و تهیه لوازم جانبی صنعت نساجی فعال است. این گروه در اواسط قرن نوزدهم در آلمان تاسیس شد و در قرن بیستم در سراسر اروپای غربی و آسیا گسترش یافته است و طیف وسیعی از دکمه¬ها، زیپ¬ها، بست¬ها، قفل¬های کلیک، سگک¬ها، انتهای بند و غیره را برای پوشاک، کوله¬پشتی، نساجی و صنایع وابسته ارائه می¬دهد و همچنین در زمینه پشتیبانی از شرکت¬های نساجی در سراسر جهان، از طراحی اولیه تا ساخت نهایی، تخصص دارد.

Gustav Gerster GmbH & Co. KG: یک شرکت خانوادگی مستقر در Biberach an der Riß است که تولیدکننده پرده، پارچه¬های آماده، نوارهای پرده، برش و منسوجات فنی است.

استایلمن Steilmann: یک گروه نساجی آلمانی است که دفتر مرکزی آن در Wattenscheid می¬باشد. این گروه در سال ۱۹۵۸ توسط کلاوس استیلمن (۱۹۲۹-۲۰۰۹) تأسیس شد، این گروه در اوج خود در سال ۱۹۹۸ بیش از ۱۸۰۰۰ نفر را در ۱۴ کشور جهان استخدام کرد.

۵- انجمن ماشین سازی آلمان (VDMA)
بزرگترین انجمن ماشین سازی نساجی آلمان است. این انجمن نماینده منافع تقریباً ۱۷۰ شرکت از بخش مواد اولیه نساجی، تکمیل، نخ، پارچه و همچنین منسوجات فنی است. در نتیجه بیش از ۶۰٪ صنعت نساجی آلمان و حجم تجارت بیش از ۶/۶ میلیارد یورویی را نمایندگی می¬کند و از تمام دغدغه¬های حرفه¬ای، اقتصادی و سیاسی شرکت¬های عضو در قبال نهادهای ملی، اروپایی و بین¬المللی پشتیبانی می¬کند. با استفاده از لابی¬های متمرکز، به منظور حفظ و اجرای منافع شرکت-های عضو، توجه به نیازهای صنعت نساجی را به خود جلب می¬کند و راه¬حل¬هایی را می¬یابد و از طرف مراجع مربوطه به پذیرش می¬رساند عضویت و همکاری در BDI (فدراسیون صنعت آلمان)، کنفدراسیون نساجی و مد آلمان، شوراهای علمی مؤسسات تحقیقاتی نساجی، شوراهای نمایشگاه تجاری و کمیته¬های DIN منجر به حفظ و اجرای منافع شرکت¬های عضو می¬شود. همچنین عضویت در فدراسیون¬های جهانی، فدراسیون جهانی تولیدکنندگان نساجی (ITMF)، سازمان بین المللی پارچه¬های پشمی (IWTO)، سازمان¬های اروپایی مثلEURATEX ، ETT – Club تعهد این انجمن را تقویت می¬کند.

۶- تاریخچه لباس در آلمان
تراخت نوعی لباس سنتی در کشورهای آلمانی ‌زبان است اگرچه این لباس اصالتاً در منطقه باواریا و کشور اتریش پوشیده می‌شد اما در سراسر آلمان، سوییس، هلند و سایر مناطق شمال غرب اروپا نیز از آن استفاده می‌شود. این لباس الهام گرفته از لباس دهقانان و روستاییان جنوب آلمان و شمال اتریش است که به لنداوس‌مد معروف بوده است.




شناخته شده¬ترین نوع بین¬المللی لباس آلمانی، Trachtenmode یا لباس سنتی باواریایی در اصل ترکیبی از لباس Dirndl (پوشیده شده توسط خانم¬ها) و لدرهوزن(Lederhosen : شلوار چرمی که توسط مردان پوشیده می‌شد) است. کلمهtrachten در انگلیسی به معنای لباس است و تصور می¬شود که از کلمه tragen به معنای پوشیدن سرچشمه گرفته است. لباس ملی آلمان در آن زمان از یک پدیده مد سرچشمه می¬گرفت و در ابتدا توسط طبقات کارگر پوشیده می¬شد. در سال ۱۸۵۳ وقتی دولت بایرن تصمیم به احیای حس میهن¬پرستی و به ویژه تجدید حیات تراچن گرفت؛ یکی از مشهورترین چهره¬های تاریخی برای پوشیدن لباس ملی، شاهزاده لئوپولد از بایرن بود که جانشین لودویگ دوم بود. مانند او، قیصر سابق اتریش، قیصر فرانک جوزف اول نیز اغلب دیده می¬شد که هنگام شکار، با لدرهوزن کوتاه خویش ورزش می¬کرد. در اینجا می‌خواهیم نگاه دقیق‌تری به تراچن آلمانی و پوشش امروزی آن داشته باشیم.


۶-۱ لباس سنتی آلمانی برای زنان(Dirndl)

Dirndl لباسی است که معمولاً متشکل از یک پیراهن سفید تنگ و مربع یا گرد تنگ و پیش‌بند است. قد لباس در آن زمان به مد بستگی داشت. این مورد همچنین در مورد پیراهن Dirndl هم صدق می¬کند که می‌تواند آستین¬های پف¬دار داشته باشد یا دارای لباس‌های تنگ¬تری باشد و همچنین کوتاه یا بلند باشد. یک Dirndl سنتی معمولا” از پنبه یا کتان ساخته می¬شود اما امروزه همانطور که تصور می¬کنید بسیاری از آنها نیز از پلی¬استر ساخته شده است. یک Dirndl سنتی معمولاً یک جیب کوچک در یک طرف یا جلو دارد. یک گردنبند، دستبند و کیف سنتی معمولا” لباس را تمام می¬کند. رنگ کفش بستگی به رنگ Dirndl دارد. اگر خانمی بندهای پیش‌بند را در سمت راست خود قرار دهد، این نشانگر این است که متاهل و یا در یک رابطه هست. اگر بندها را به سمت چپ گره بزند، این بدان معنی است که خانم مجرد هست. اگر که به جلو گره خورده باشد به این معنی است که باکره هست و اگر که به پشت گره خورده باشد به معنی این است که خانم بیوه هست.
چنین لباس¬هایی در سرتاسر آلمان پوشیده می¬شود، به طور معمول در زمان جشن و بسته به اینکه در کدام منطقه آلمان قرار دارد، تفاوت¬های کوچک و ظریفی با هم دارند. مثلاً در بایرن برای انتخاب Dirndlهای سنتی باواریایی باید یک رنگ ساده و محافظه کار را انتخاب کنید که رنگهای قرمز، قهوه¬ای، سفید، سبز و صورتی دارند. رنگ¬های فلاش مدرن¬تر که معمولاً توسط جوانان پوشیده می‌شود پر جنب و جوش¬تر هستند. عکس ذیل، یک Dirndl که به (Landhausstil) معروف است و به معنای (سبک خانه) می¬باشد را نشان می‌دهد. همانطور که می¬بینید این Dirndl دارای یک الگوی گل، کمربند اما بدون پیراهن یا بلوز است که مربوط به حدود سال ۱۹۷۰ می¬باشد.

در بایرن، مردان به طور کلی لیدرهاوزن مشکی یا قهوه¬ای با بند و پیراهن سفید یا شطرنجی می¬پوشند. البته پیراهن قرمز، سبز یا آبی نیز معمولاً پوشیده می¬شود.





Trachtmode تا اینجا تفاوت چندانی با بایرن ندارد. آستین¬های بلوز موجود در لباس زنانه تمیزتر و عموماً سیاه و سفید هستند و به لباس آقایان شباهت بسیاری دارد. نکته اصلی که لباس سنتی جنگل سیاه را از باواریایی متمایز می کند، پوشش سر توسط زن و مرد است و جوراب¬های سفید که هر دو جنسیت نیز پوشیده¬اند. مردان یک کلاه صاف و سیاه به نام (ملون) می¬پوشند تا با میوه اشتباه گرفته نشود. و زنان کلاهی که دارای توپ‌های گرد زینتی بر روی آن بود و به pom-pom معروف بود را می¬پوشیدند.
۶-۲ لباس سنتی آلمانی برای مردان(Lederhosen)


این لباس شامل موارد زیر است:
• شلوار چرمی با بند (Lederhosen)
• پیراهن سنتی (پیراهن شطرنجی)( trachten hemd / kariertes hemd)
• جوراب¬های بلند (استروفیفوزن)
• کفش لبه دار در طرفین(Haferl / Trachtenschuhe)
• ژاکت سنتی(Trachtenjacke)
• جلیقه
• کلاه نمدی سپپلوت

لدرهوزن همان شلوار چرمی در آلمانی است. فرم این شلوارها به صورت کوتاه و چرمی است که مردان می‌پوشند و معمولاً تا زانو است و از نظر تاریخی توسط مردان آلمانی طبقه کارگر پوشیده شده است. این مردان لباس‌های خود را با یک کلاه معمولی آلپ، که معمولاً از نمد یا پشم ساخته شده است با لبه¬ای که برای محافظت از آفتاب ساخته می¬شود. در حالی که این بخش¬های مد را می¬توان در همه نقاط آلمان یافت، تفاوت¬های ظریف و بی‌نظیری از یک منطقه به منطقه دیگر وجود دارد.

۷- مد و طراحی در آلمان
آلمان در کنار فرانسه، ایتالیا، آمریکا، انگلیس و ژاپن یک کشور پیشرو در صنعت مد است. مد آلمانی به دلیل داشتن خطوط ظریف، طراح‌های جوان غیرمتعارف و تولیدکنندگان لباس¬های ورزشی و لباس¬های بیرونی شهرت دارد. با این‌ همه شهر برلین توانسته ویژگی جوان‌گرایی و معرفی چهره‌های تازه به صنعت مد دنیا را حفظ کند. به نقل از گزارشگر مجله مد ووگ شهر برلین به سرعت به عنوان محلی برای استعدادهای صنعت مد تبدیل خواهد شد.
طراحان مشهور آلمانی عبارتند از: کارل لاگرفلد، جیل ساندر، ولفگانگ جوپ، فیلیپ پلین و مایکل میچالسکی. شرکت‌هایی نظیر آدیداس و پوما نیز نشان‌گر موفقیت آلمان در این زمینه دارد. همچنین سوپر مدل‌های آلمانی کلودیا شیفر، هایدی کلوم، تاتیانا پاتیتس، نادیا آورمان، شرمینه شهریور، تونی گارن و بسیاری دیگر هستند که به شهرت جهانی رسیده‌اند.

۷-۱ هوگو باس(Hugo Boss AG): که اغلب به عنوان BOSS طراحی می¬شود، یک خانه مد لوکس آلمانی در متزینگن است که در سال ۱۹۲۴ توسط هوگو باس تأسیس شد و در ابتدا لباس¬های عمومی تولید می¬کرد. با ظهور حزب نازی در دهه ۱۹۳۰، باس شروع به تولید و فروش یونیفرم نازی¬ها کرد. سرانجام باس در زمان جنگ لباس¬های سازمان¬هایی مانند جوانان هیتلر و وافن اس اس را تأمین نمود و باعث افزایش قابل توجهی در فروش شد. پس از جنگ جهانی دوم و درگذشت بنیانگذار شرکت در سال ۱۹۴۸، هوگو باس شروع به تمرکز بر روی لباس¬های مردانه نمود و در سال ۱۹۸۸ به بازار آمد و در همان سال خط عطر خود را معرفی کرد. در سال ۱۹۹۷ توزیع لباس مردانه، سال ۲۰۰۰ یک مجموعه کاملا” زنانه و در سال ۲۰۰۶ لباس کودکان را نیز اضافه کرد و از آن زمان به یک روند جهانی تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۸ این شرکت بیش از ۱۱۱۱ فروشگاه خرده¬فروشی در سراسر جهان داشت.

۷-۲ آدیداس(Adidas): از سال ۱۹۴۹ به وجود آمد و یک شرکت چند ملیتی است که در Herzogenaurach مستقر است و طراح و تولیدکننده کفش، لباس و لوازم جانبی ورزشی است. او بزرگترین تولیدکننده لباس ورزشی در اروپا و دومین برند ورزشی بزرگ بعد از نایک است. این شرکت هلدینگ گروه آدیداس است که متشکل از شرکت لباس ورزشی Reebok و شرکت گلف TaylorMade است. درآمد آدیداس در سال ۲۰۱۸، ۹۱۵/۲۱ میلیارد یورو ذکر شده است. این شرکت توسط آدولف داسلر در خانه مادرش آغاز شد. وی در سال ۱۹۲۴ با نام کارخانه کفش برادران داسلر به برادر بزرگتر خود رودولف پیوست. داسلر در توسعه کفش¬های مخصوص دویدن (spikes) برای چندین رویداد ورزشی کمک کرد. وی برای ارتقاء کیفیت کفش¬های اسپرت ورزشی به جای میخ¬های فلزی سنگین از لاستیک استفاده کرد. در سال ۱۹۴۹، به دنبال اختلاف بین برادران، آدولف آدیداس را خلق کرد و رودولف پوما را تاسیس کرد که رقیب تجاری هم شدند.

۷-۳ پوما Puma: یک شرکت چند ملیتی آلمانی است که کفش، پوشاک و لوازم جانبی ورزشی را طراحی و تولید می¬کند که مقر آن در بایرن است. پوما سومین تولیدکننده بزرگ لباس ورزشی در جهان است. این شرکت در سال ۱۹۴۸ توسط رودولف داسلر تأسیس شد. رودولف داسلر پس از جدایی از برادرش، در ابتدا شرکت جدیدی را به نام Ruda تأسیس کرد، اما بعدا” این نام را به پوما تغییر داد. از سال ۲۰۱۷، بیش از ۱۳۰۰۰ نفر در سراسر جهان برای شرکت پوما کار می‌کنند و محصولات خود را در بیش از ۱۲۰ کشور جهان توزیع می¬کند.

از دیگر برندهای مطرح آلمان اسکادا(Escada)، JOOP، MCM، Bruno Banani، Jil Sander، Wunderkind، Esprit، Tom Tailor، MOP و Seiden Sticker است.
همچنین آژانس¬های مختلفی وجود دارند که چندین برند آلمانی و طراح را به طور هم زمان، مانند zLabels برلین میزبانی می¬کنند. همچنین فروشگاه¬های بزرگ مانند Kaufhof و Karstadt، فروشگاه¬های زنجیره¬ای خرده‌فروشی مانند Peek & Cloppenburg، Ulla Popken و NewYorker یا سفارش پستی و فروشگاه¬های آنلاین مانند Otto و Zalando دارای برندهای مختلف مد داخلی هستند.
نیویورکر، یک خرده¬فروش آلمانی است که مقر آن در Braunschweig است و گروه هدف آن افراد ۱۲ تا ۳۹ ساله است. پوپکن یک خرده¬فروش لباس آلمانی است که مقر آن در رستشت است. متخصص لباس¬های زنانه سایزبزرگ است.
۸- هفته مد برلین(Berliner Modewoche)
یک هفته مد است که هر سال دوبار (ژانویه و جولای) در برلین آلمان برگزار می¬شود. از زمان تأسیس آن در جولای ۲۰۰۷، بسیاری از طراحان خلاق جوان که در پایتخت مد برلین شکوفا می‌شوند، مورد توجه بین¬المللی قرار گرفته‌اند. از جولای سال ۲۰۱۱، این رویداد جلوی دروازه براندنبورگ اجرا می‌شود. هفته مد برلین در حال دور شدن از ماهیت اولیه خود است که قرار بود محیطی زنده همراه با پارتی‌های هیجان‌انگیز در حاشیه باشد. هفته مد برلین در حال تبدیل ‌شدن به یک مراسم رسمی و تجاری‌ است. حامی اصلی هفته مد برلین شرکت مرسدس بنز است. اولین باری که هفته مد برلین برگزار شد، وضعیتی بسیار متفاوت از شکل کنونی داشت. آن زمان مراسم در یک حیاط در شرق برلین برگزار شد، جایی که اکثر شرکت‌کنندگان خود را با دوچرخه و یا تاکسی به محل می‌رساندند. اما امروزه همه چیز تغییر کرده است. هفته مد در حال حاضر دو بار در سال در چادری سفید در نزدیکی دروازه براندبورگ برلین که به نوعی قلب این شهر به ‌شمار می‌رود برگزار می‌شود و مراسم با حضور مهمانان رسمیت پیدا می‌کند. در هفته مد بهار / تابستان ۲۰۱۲، مرسدس بنز استعدادهای بین المللی جوان را در یک نمایشگاه اختصاصی با همکاری Elle معرفی نمود. کارآفرینان مد می¬توانند در رقابت Start Your Business Fashion شرکت کنند.
رویداد مهم دیگر برای طراحان جوان جایزه Designer for Tomorrow است که فصل تابستان برگزار می¬شود. هیئت منصفه¬ی آن که به طراح مشهور مارک جیکوبز تعلق دارد، برنده¬ای را انتخاب می¬کند که در فصل زمستان آینده بتواند طرح‌های خود را ارائه دهد. یکی دیگر از ویژگی¬های خاص، نمایشگاه مد Berliner U-Bahn که در قطار خط U5 برگزار می¬شود.
نمایشگاه¬های مختلف تجاری بخش مهمی از هفته مد برلین است، مانند BREAD & BUTTER، Premium Fair، Bright Tradeshow، نمایش و سفارش، Panorama Berlin و گالری برلین. نمایشگاه-های بی¬نظیر در نمایشگاه¬های مرسدس بنز، Showfloor برلین، Lavera Showfloor، GREEN showroom و نمایشگاه اخلاق مد در دسترس عموم است. StyleNite نیز یک رویداد فرهنگی است که توسط مایکل میچالسکی، طراح برلینی، در نمایشگاه مد برلین برگزار می¬شود و به دلیل اجراهای غیرمعمول رشته¬های مختلف هنری به همراه مدرن¬ترین هنر شهرت جهانی دارد. میچالسکی همچنین در این نمایشگاه به انتخاب مدل می‌پردازد و از روشهای غیرمعمول برای این انتخاب استفاده می‌کند. بطوری‌که مدل¬های معلولیت مانند ماریو گالا (با پروتز پا) یا مدل¬های بالاتر از ۶۰ سال مانند Eveline Hall توسط او منصوب شد. همچنین نمایش مدل مشهور زن (تونی گارن) نیز بخشی از آن است.

۹- طراحان آلمانی
طراحان مشهور مد آلمان عبارتند از: کارل لاگرفلد، هوگو باس، ولفگانگ جئوپ، جیل ساندر، مایکل میچالسکی، اتین آینر، توماس مایر، رابرت گلر، فیلیپ پلین، رودولف مشامر، تورستن امفت، اولی هرتزر، گابریل استرال، کریستوف تیچ، ویلی بوگنر، رودولف و آدی داسلر.
۱) کارل لاگرفلد: طراح مد، هنرمند، کاریکاتوریست و عکاس آلمانی بود که در پاریس زندگی و کار می‌کرد. وی در سن ۱۴ سالگی به پاریس مهاجرت کرد و به یکی از مشهورترین طراحان لباس در قرن حاضر تبدیل شد. وی مدیر اجرایی بخش طراحی لباس شنل بود. شنل یکی از معروفترین برندهای پوشاک گران‌قیمت در جهان است. او به مناسبت دویست و پنجاهمین سالگرد تأسیس شرکت فابرکاستل جعبه‌ای مشهور به کارل باکس طراحی کرد که تمامی لوازم مورد نیاز یک طراح در آن گنجانده شده بود. از این باکس به-صورت محدود فقط ۲۵۰۰ عدد تولید شده که هرکدام دارای شناسنامه هستند و قیمت آن بین ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ یورو می¬باشد. کارل لاگرفلد، روز سه‌شنبه ۱۹ فوریه ۲۰۱۹ پس از مدت‌ها بیماری، در سن ۸۵ سالگی گذشت.

۲) فیلیپ پلین: زمانی که اولین کار خود را با طراحی تختخواب لوکس سگ¬ها آغاز کرد، در رشته وکالت مشغول بود. به زودی طرح¬های او مورد توجه متخصصین صنعت طراحی داخلی قرار گرفت و در سال ۱۹۹۸در مونیخ شرکتی تأسیس کرد. وی به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد در سوئیس در سال ۲۰۱۹ توسط مجله تجاری Bilanz با ارزش خالص ۳۰۰ میلیون یورو ذکر شده است.



۳) ولفگانگ جوپ: یک طراح مد آلمانی است که بنیانگذار شرکت مد و لوازم آرایشی JOOP و همچنین نام تجاری مد Wunderkind است او پدر طراح مد و جواهرات جت جوپ و نویسنده و نقاش فلورنتین جوپ است.

۱۰-رسانه¬های مد آلمان
رسانه‌های مهم مد آلمان شامل مجلات آلمانیVogue ، Elle، InStyle، Cosmopople، Vanity Fair، Jolie، Glamour، Grazia، Life & Style و Sleek است.
۱- بوردا استایل(Burda Style): با سابقه‌ترین مجله مد آلمانی است که اولین بار توسط Aenne Burda در سال ۱۹۵۰ منتشر شد. او همچنین گروه اصلی Bauer Media را تأسیس کرد. همچنین مجلات و بانک¬های مختلف زنانه مانند، بریژیت، پترا، گالا و بونت در مد تأثیرگذار هستند.

۲-فورسی(Fursie) یک مجله آلمانی برای زنان است که هر هفته در هامبورگ آلمان منتشر می¬شود. سابین فیت از سال ۲۰۱۱ سردبیر آن است.

۳-جولی(Jolie): یک مجله بین¬المللی زنانه است که از سال ۱۹۹۵ با انتشار نسخه آلمانی آغاز شد. مباحث مجله شامل سبک زندگی، روندها، مد و زیبایی است. معمولاً مطالبی در خصوص بازیگران مشهور، خواننده¬ها و دیگر سرگرمی¬های زنان را تشکیل می¬دهند. در آلمان جولی بخشی از بائر مدیا است و توسط مارکارد به¬صورت ماهانه منتشر می¬شود.

۴-مجله بوردا: مشهورترین و پرخواننده‌ترین مجله مد و پوشاک در جهان است. این مجله در حال حاضر در ۸۹ کشور و به ۱۶ زبان مختلف منتشر می‌شود و در هر شماره ماهانه این مجله ۵۰ مدل لباس جدید و بسیاری از نکات فشن و مد وجود دارد. همچنین حاوی یک ضمیمه قابل جدا شدن با آموزش‌های جامع و الگوهای دوخت است. علاوه بر مجله اصلی، شماره‌های ویژه‌ای مانند بوردای دامن، بلوز و شلوار، بوردای کودکان، بوردای زنان درشت اندام، بوردای زنان ریز اندام و دوزندگی برای تازه‌کاران، آموزش‌های وسیع‌تری را برای خیاطان آماتور فراهم می‌کند. آنه بوردا خالق این مجله، در سال ۱۹۵۰ نخستین شماره از مجله فشن بوردا را منتشر کرد. بوردا هم ‌اکنون در ایران هم با وجود آنکه نماینده رسمی ندارد، معتبرترین مجله مد و خیاطی محسوب می‌شود.

۱۱-نمایشگاه¬ها
نان و کره DNA Bread & Butter: در برلین یک نمایشگاه تجاری پیشرو برای مد خیابانی است که سالانه دو بار در طول هفته مد برلین برگزار می‌شود. دسترسی به پیش تولید محصول و موارد نادر، با تمرکز خاص روی لباس¬های خیابانی و کفش ورزشی، بخشی از آن است. برندهایی مانند ون، آدیداس، ایستپاک، نایک و بسیاری دیگر از محصولات منحصر به فرد به طور خاص برای عرضه در نان و کره تولید می‌شوند.

مد پاپ آپ: نمایشگاه برجسته کلیدی آخر هفته است که مجموعه¬های جدید فصلی و نسخه محدودی از مجموعه¬ محصولات برندهای مختلف را نشان می‌دهد. همچنین انواع غرفه¬های غذایی در Arena و مناطق اطراف آن مستقر شده است که غذاهای معروف خیابانی و نوشیدنی¬های خیابانی را به میهمانان عرضه می¬کند.
نمایشگاه منسوجات آلمان هایمتکستایل: این نمایشگاه بین¬المللی برای محصولات نساجی است که هر سال در محل دائمی نمایشگاه فرانکفورت با حضور جامعی از غرفه¬داران و بازدیدکنندگان از پنج قاره برگزار می‌شود. استقبال بالا از طراحی داخلی، طراحی و معماری نشان می¬دهد که این نمایشگاه به یک عنصر مهم برای تولیدکنندگان، توزیع¬کنندگان، خریداران و تصمیم¬گیرندگان تبدیل شده است. این نمایشگاه طیف گسترده¬ای از منسوجات خانگی شامل حمام، تخت¬خواب، رومیزی، اثاثه، لوازم داخلی، کف و دیوار را عرضه می‌کند. به¬طور خاص، مجموعه¬های جدید تزئینی و یا لوازم داخلی پارچه، منسوجات و حمام ارائه می¬دهد. این نمایشگاه مهم¬ترین رویداد جهانی صنعتی برای منسوجات داخلی، طراحی داخلی و ترند داخلی است. این رویداد، امکان ارتباط بین صنعتگران کلیدی و تصمیم¬گیرندگان سراسر جهان را در فرانکفورت فراهم آورده است و مکانی ایده¬آل برای ایجاد و حفظ ارتباط کسب و کار است. در دوره قبل حدود ۲۷۱۹ غرفه-دار از ۶۱ کشور و ۶۷۰۰۰ بازدید¬کننده از ۱۳۳ کشور در هایمتکستایل فرانکفورت شرکت کرده¬اند.
نمایشگاه فرآوری منسوجات فرانکفورت(Texprocess): بزرگترین نمایشگاه تجاری برای فرآوری پارچه و صنعت پوشاک است. نمایشگاه فرآوری منسوجات، آینده صنعت پارچه را نشان می¬دهد و نوآوری¬های بی¬شمار غرفه¬داران را از وضعیت امروز و آینده پارچه¬ها و منسوجات نبافته فنی گزارش می¬دهد. این رویدادها یک دید کلی متمرکز از آخرین پیشرفت¬ها در حیطه کاری¬تان را به شما ارائه می¬دهد. سازندگان بین¬المللی ماشین¬ها، لوازم جانبی و خدمات فرآوری کردن پارچه به همراه تولیدکنندگان مواد خام پارچه از تمام دنیا در این نمایشگاه دور هم جمع می‌شوند و نوآوری¬های آینده محور در بخش¬های بین¬المللی تولید پوشاک و فرآوری پارچه ارائه خواهد شد.

۱۲- روند صادرات محصولات نساجی به بازار آلمان
صادرکنندگان محصولات نساجی به بازار آلمان می‌بایستی موارد زیر را مورد توجه قرار دهند:
استانداردها: تعیین استانداردهای DIN برای پوشاک، منسوجات و ماشین¬آلات نساجی بر عهده کمیته استاندارد ماشین-آلات نساجی است. استانداردهای DIN معیارهایی را برای ابعاد و اصطلاحات فنی و همچنین مراحل آزمایش در مناطق تخصصی تعیین می¬کند. شرکت¬های خارجی باید تضمین کنند که محصولات آنها کاملا” مطابق با استانداردهای آلمانی است.
برچسب¬زدن: برای نشان دادن ترکیبات محصول از برچسب استفاده می‌شود که توسط قانون برچسب¬زدن آلمان اداره می‌گردد و کلیه منسوجات، چه در داخل کشور تولید شوند و چه وارداتی باشند از این قانون تبعیت می‌کنند. این قانون همچنین تصریح می¬کند که همه منسوجات موجود در زنجیره تأمین باید اطلاعات مربوط به مراقبت و شستشوی الیاف موجود در ترکیب و مقدار آن را با استفاده از واحدهای متریک ارائه دهند. قانون برچسب¬زدن مطابق با دستورالعمل اتحادیه اروپا ۹۶/۷۴ و به صورت هماهنگ انجام می¬شود. اگرچه نمادهای مراقبت روی برچسب¬ها در آلمان الزامی نیست، اما انجمن ملی برچسب¬زدن برای حفظ صنعت نساجی یک سیستم برچسب¬زدن بین¬المللی را بر اساس نمادها تعریف کرده است. این نمادها اطلاعات استاندارد در مورد مراقبت صحیح از منسوجات را به تجار، عموم مردم، تولیدکنندگان و واردکنندگان ارائه می¬دهند.
۱۳- مقررات واردات محصولات نساجی به آلمان
هر محصول نساجی وارد شده به آلمان نیاز به گواهی مبدأ (Ursprungzeugenis) دارد و کلیه شرکت¬هایی که مایل به واردات هستند باید اطمینان حاصل کنند که چنین کالاهایی پوشش داده شده¬اند. کشورهایی که در توافق‌های دو جانبه با اتحادیه اروپا گنجانده نشده¬اند نیز به مجوز واردات (Einfuhrgenehmigung) نیاز دارند. مجوزهای واردات را می‌توان از دفتر فدرال امور اقتصادی و کنترل واردات(BAFA) دریافت کرد. یک منبع مطمئن برای آگاهی از تعرفه واردات منسوجات به آلمان، تعرفه یکپارچه انجمن¬های اروپایی(TARIC) است که یک پایگاه داده است و تمام اطلاعات مربوط به مقررات و تعرفه¬های واردات با هدف هماهنگی در اتحادیه اروپا در آن وجود دارد. همچنین اداره گمرک آلمان راهنمای تعرفه را برای کالاهای الکترونیکی(EZT) ارائه می¬دهد. این پایگاه داده، به زبان آلمانی منتشر شده است و تمام اطلاعات ارائه شده در TARIC به علاوه مالیات مصرف¬کنندگان محلی را ارائه می¬دهد. علاوه بر این، EZT اطلاعاتی را در مورد کلیه گواهینامه¬های کالاهای نساجی وارداتی ارائه می¬دهد. علاوه بر آن بر اساس قانون (EC) No 1907/2006 اتحادیه اروپا مبنی بر محدودیت واردات مواد شیمیایی خطرناک، آن دسته از تولیدکنندگان و واردکنندگان که قصد واردات مواد شیمیایی را دارند می بایستی ابتدا مواد را در آژانس مواد شیمیایی اروپا(ECHA) ثبت کنند. اطلاعات و جزئیات بیشتر را می¬توان از وب سایت http://echa.europa.eu/web/guest به دست آورد.
گواهینامه¬ها: متداول¬ترین گواهینامه کیفیت در آلمان و در سراسر اتحادیه اروپا Oeko-Tex100 است. این یک گواهی داوطلبانه است و یکسان است که به تولیدکنندگان منسوجات و پوشاک داده می‌شود و از طریق آن به مصرف‌کنندگان ضمانت می‌دهندکه کالاهای خریداری شده حاوی مواد خطرناک نیست. کلیه مواد اولیه، محصولات میانی و نهایی باید در هر مرحله از تولید به منظور رعایت استانداردها ثبت شوند.
کانال¬های توزیع آلمان: مقرون به صرفه¬ترین راه ورود به بازار آلمان، نمایندگی فروش است. راه دیگر ورود به بازار از طریق واردکنندگان یا عمده¬فروشان است. این افراد در زمینه¬های خود متخصص بوده و از بخش¬های مختلف موجود در بازار نساجی بسیار آگاه هستند. یک مزیت دیگر این است که آنها تمام جزئیات و مستندات مربوط به واردات، ذخیره¬سازی و توزیع را کنترل می¬کنند. تولیدکنندگان و صادرکنندگان اسپانیایی نیز می¬توانند به طور مستقیم به مراکز خرید بفروشند. این گروه¬ها معمولاً توسط شرکت¬های کوچک و متوسط تشکیل می¬شوند که با هدف بهینه¬سازی قیمت¬ها و تقویت قدرت خرید، به یکدیگر پیوسته¬اند. فروش کاتالوگی و به تازگی تجارت الکترونیکی، مورد استفاده گسترده مصرف¬کنندگان سراسر کشور است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.