نگاهی بر همایش تبیین نقش صنایع نساجی و تولید پوشاک در اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی در استان کرمانشاه

 

همایش “تبیین نقش صنایع نساجی و تولید پوشاک در اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی در استان کرمانشاه” سه شنبه ۱۵ اسفند سال ۱۳۹۶ در آمفی تئاتر شهید علیمحمدی دانشگاه رازی برگزار شد.

 

در این همایش ریاست دانشگاه رازی، نائب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران، مدیریت کارخانجات زاگرس پوش، نائب رئیس انجمن تجهیزات پزشکی کشور، دبیر کمیسیون صنعت کارگروه مد و لباس کشور، معاونت استانداری کرمانشاه، ریاست سازمان فنی و حرفه ای کرمانشاه، معاونت سازمان صنعت و معدن و تجارت استان، مدیرعامل شرکت کرپ‌ناز، مدیریت شرکت چاپ و تولید پوشاک باختر زمین، مدیریت شرکت فرش زاگرس کرمانشاه و نیز جمع کثیری از اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان رشته های مهندسی نساجی و طراحی و دوخت حضور داشتند. در همایش مذکور بسیاری از فعالان حوزه صنعت نساجی به سخنرانی پرداخته و ضمن اشاره به پتانسیل‌های این صنعت در کشور، به تبیین نقاط ضعف و قوت آن پرداختند.

دکتر حیاتی، رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه رازی کرمانشاه، ضمن خوش‌آمدگویی به سخنرانان، مدعوین و دانشجویان اظهار داشت: “رشته¬ی مهندسی نساجی از سال ۱۳۹۳ در دانشگاه رازی کرمانشاه شروع به فعالیت نمود و هم اکنون ۶۰۰ مترمربع فضا به آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های این رشته اختصاص داده شده است و با توجه به مشکل بیکاری و توان اشتغالزایی این رشته، می توان نگاه ویژه‌ای به این رشته داشت. مبارزه با ورود کالای قاچاق را در راستای رونق تولید داخلی ضروری دانست و گفت باید از واردات کالاهایی که زمینه تولیدآنها در داخل کشور فراهم است جلوگیری به عمل آید.

دکتر علیمردان شیبانی، نائب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران ضمن بیان اینکه صنعت نساجی و خاص پوشاک جزء نیازهای ضروری در جوامع بشری است و از اهمیت بالایی برخوردار است، بیان نمود: “صنعت نساجی بالاترین ارزش افزوده را در میان تمام صنایع دارد و با سرمایه گذاری بسیار کم فرصت اشتغالزایی بالایی را ایجاد می¬کند، از این رو می بایست جوانان با بکارگیری توانایی‌ها و نبوغ خود برای پیشرفت خود و کشور و توسعه و رونق تولید در صنعت نساجی و دیگر حوزه ها تلاش کنند و نیز  دولتمردان باید حمایت‌های لازم برای رونق تولید به ویژه در صنعت نساجی را به عمل آورند.”

مهندس رحیم چگنی، رئیس شرکت زاگرس پوش از راه اندازی موسسه علمی- کاربردی در راستای تربیت دانشجویان کارآمد برای این صنعت و نیز اشتغالزایی و کارآفرینی برای دانشجویان حوزه صنعت نساجی خبر داد و افزود: ” قیمت تمام شده ی بالا، یکی از مشکلات صنعت پوشاک ایران برای صادرات می باشد و با کار سنتی راندمان تولید بالا نمی¬رود و نیاز به برندسازی و صنعت آموزی و حمایت دولت است.”

در ادامه همایش دکتر رحیمی معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری کرمانشاه با بیان این امر که نیاز جامعه‌ی امروز ما خلق ثروت است و دانشگاهیان، اساتید و دانشجویان بایستی دنبال علم نافع، یعنی علمی که موجب خلق ثروت برای جامعه شود باشند اظهار داشت: “دانشکده ی فنی دانشگاه رازی دارای ظرفیت انسانی خوب و بالایی است که بایستی به سمت و سوی کارآفرینی و خلق نوآوری برود. در یازده ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹% افزایش صادرات کالا از مرزهای استان داشتیم و این امر با فراهم نمودن زیرساختها توسط دولت میسر شد. امروزه با محدودیت طرح خوب و توجیح‌پذیر مواجه هستیم و از فعالان این عرصه می‌خواهم که با همکاری دو طرفه به پیشرفت این صنعت در استان و کشور کمک کنند. درحال حاضر فناوری، حلقه¬ی مفقوده ما در دانشگاه و صنعت است. وی معتقد بود بایستی ارتباط بین صنعت و دانشگاه حفظ شود و صنعت در قالب دپارتمان پارک علم و فناوری و یا مرکز رشد در دل دانشگاه ایجاد شود.”

همچنین مهندس نیک طبع، رئیس کمیسیون صنعت کار گروه مد و لباس کشور طی سخنرانی خود نقش طراحی را در تولید پوشاک مهم به شمار آورد و با بیان اهمیت توجه به صنعت و کسب تجربه و به خصوص بازار مصرف و سلیقه مشتری، فعالیت در زمینه نساجی، به ویژه تولید پوشاک را دارای آینده روشن دانست.

در خاتمه آرمان رستم پور به عنوان مجری طرح ملی تولید پوشاک روستایی در استان کرمانشاه به بیان کلیاتی در مورد طرح و آینده صنعت پوشاک در استان کرمانشاه و نیاز تعامل بین دانشگاه و صنعت  پرداخت و اظهار داشت: “سرانه‌ی صادرات در حال حاضر در ایران ۸۹ سنت است، این در حالی است که برای کشوری مانند ترکیه در همسایگی ما ۱۴۰ دلار می‌باشد و برای کشور چین ۸۰ دلار است که این  آمار بسیار نگران کننده می باشد و دانشجویان بایستی مقوله‌ی پوشاک را جدی بگیرند و این جدیت خود منجر به  تحقیق و مطالعه کردن می‌شود. صنعت پوشاک بعد از خوراک پرمصرف¬ترین کالای مصرفی با بیشترین ارزش افزوده است و به عنوان صنعتی پاک و دوست دار طبیعت دارای پتانسیل اشتغالزایی بالایی است.”

از برنامه‌های جانبی این همایش می‌توان به بازدید از چند کارخانه نساجی کرمانشاه، برگزاری نشست تخصصی در شرکت کرپ‌ناز و برگزاری کارگاه آموزشی “طراحی پارچه و لباس” توسط سرکار خانم مژگان باقری اشاره نمود. همچنین در جلسه تخصصی که با حضور نائب رئیس انجمن صنایع نساجی کشور، مدیر عامل شرکت کرپ‌ناز، رییس کمیسیون صنعت کارگروه مد و لباس و برخی از اساتید و فعالان این حوزه برگزار شد و با تماس تلفنی با گلنار نصراللهی مشاور وزیر صنعت در امور نساجی، پوشاک و چرم همراه بود، تفاهم نامه‌ای جهت تخصیص فضا و امکانات از کارخانه کرپ‌ناز به دانشجویان و بهره¬گیری از ایده‌ها و طرح‌های آنها جهت افزایش ظرفیت تولید به تصویب رسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.