مهندس مهدی ضابطی شرکت فرش ماهور

مهندس مهدی ضابطی

مدیرعامل شرکت فرش ماهور

Zabeti-Mahoor-Nasaji-movafagh

– با توجه به اوضاع اقتصادی کشور تا به امروز وضعیت صادرات در حوزه فرش ماشینی  به چه صورت بوده است؟

باتوجه به شرایطی که تاکنون در اثر تحریم با آن روبرو بودیم، در سال ۹۳ صادرات خوبی را داشتیم و خدا را شاکریم که در ابتدای سال جاری هم این روال بر قوت خود باقی مانده است. اما به طور کلی، بهبود فضای کسب و کار نیازمند سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌های مناسب کاری است. زمانی که بخواهیم به یک شرایط مطلوب از لحاظ درآمد و ایجاد سود برسیم،  بایستی سه سطح کاری را طی نماییم؛ اولین، مهمترین و موثرترین سطح، ایجاد یک گردش مالی مطلوب و ایده‌آل است که همین امر منجر  به وجود آوردن سطح دوم یعنی دستیابی به سود می‌گردد و به دنبال آن می‌توان سطح سوم را پایه‌ریزی نمود که آن هم یک درآمد ایده‌آل و آرمانی و سودهای طلایی است. در واقع، با کمی دقت ملاحظه می‌فرمایید که سود همواره با ایجاد درآمد به دست می‌آید و آنچه که متغیر است، کمیت و کیفیت آن است. از این رو ، اگر شخص با دقت و آگاهی کامل در فعالیتی سرمایه‌گذاری نماید، قادر است به همان پیک‌های طلایی دست یابد و با مدیریت و تدبیر در کوتاهترین زمان ممکن به مقصود خود برسد.

 

– در حوزه فرش ماشینی،  چه راهکاری را در راستای ارتقای عملکرد فعالان  و دستیابی به همان سود طلایی  ارائه می‌نمایید؟

با توجه به موارد ذکر شده، به طور قطع صنعت فرش ماشینی هم  نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان  است؛ چراکه تعداد افرادی که در این زمینه ورود نموده‌اند، بسیار بیشتر از نیاز بازار است و اگر تولیدکننده بخواهد که در این بازار دوام بیاورد، بایستی همپای نیاز بازار جلو برود و در به روز کردن تمام سیستم‌های مورد استفاده خود اعم از مواد اولیه، نقشه و طرح و ماشین‌آلات بسیار منعطف عمل نماید. نکته دیگر، ایجاد یک سیستم و محصول خاص منحصر به فرد است و از جمله عواملی که می‌تواند موجب این تمایز شود، خلاقیت و ایده در نقشه، طرح و رنگ محصول و  تولید سیستم‌هایی است که در بهینه کردن شرایط تولید اعم از صرفه جویی در زمان و انرژی بسیار موثر عمل نماید. از سوی دیگر، نحوه برخورد با مشتری است که ایجاد فضایی جذاب و بانشاط می‌تواند یک عامل محرک برای جذب مشتری باشد. بنابراین، با کمی تغییر در روند تولید و سیاست کاری می‌توان به نحواحسن از شرایط موجود استفاده کرد و مسیر را برای رسیدن به همان سود طلایی هموار نمود.

 

 – دولت پس از دوران تحریم،  جهت تسریع روند صادرات چه سیاستی را می‌تواند پیاده نماید؟

با توجه به حضور منابع قدرتمند و متخصصین توانایی که در ایران است،  یکی از برنامه‌های دولت می‌تواند ارتباط با سفارت‌ها در قالب هیئت‌های تجاری باشد و  با توجه به سابقه صادراتی افراد، زمینه ایجاد یک  ارتباط بین‌المللی را فراهم نماید. و یا اینکه بر اساس تسهیل شرایط حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی برنامه‌ریزی نماید و با شناسایی بازارهای هدف، مسیر را برای عرضه محصولات ایرانی در سطح جهانی هموار سازد. از طرف دیگر، بحث جوایز صادراتی دوباره از سر گرفته شود، زیرا یک مشوق صادراتی جذاب و  ترغیب کننده بود که موجب فعالیت تولید کننده در این زمینه می‌شد.

یکی از مهمترین سیاست‌گذاری‌های دولت،  برنامه‌ریزی در تزریق سود حاصل از صادرات به بازار تولید است تا از سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر جلوگیری شود و با توجه به ارزش افزوده بسیار بالای صنعت نساجی و تعدد افراد فعال در آن، دولت می‌تواند با جذب افراد، بخشی از خلا ناشی از بیکاری را پر نماید و  مشکلات مربوط به بحث اشتغال‌زایی و کارآفرینی را مرتفع سازد.

 

– سخن پایانی……

با توجه به شرایط کنونی می‌توان با نگاهی مثبت و عزمی راسخ به سمت پیشرفت و بهبود وضعیت قدم برداشت. اما بازهم نیازمند سازوکارهایی هستیم تا بتوان این مسیر را با سرعت بیشتری طی کرد. به عنوان مثال، وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند با فعال کردن نیروهای خود در بحث صادرات شرایط ورود ماشین‌آلات و تکنولوژی را برای تولیدکننده آسان کند و  در جهت افزایش همکاری با تولیدکنندگان و شناخت نیاز آنها برنامه‌ریزی نماید. حتی می‌توان بخش بازرگانی سفارتخانه‌ها را بیشتر درگیر کرد و بدین صورت، حوزه ارتباطات و فعالیت را گسترده‌تر نمود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.