راه حل شرکت اشتورک هلند برای از بین بردن موئره (Moiré) در چاپ روتاری

یکی از دغدغه های چاپ روتاری علی‌الخصوص بر روی پارچه های ظریف، مورد مصرف در لباس و پرده، جلوگیری از موئره است. به تصویر زیر دقت کنید:

خطوط نیمه پنهان قابل مشاهده در تصویر فوق، همان اثر موئره Moiré معروف است که از تداخل دو ساختار منظم تشکیل و الگوی سومی ایجاد می کند. همان اثری که در نگاه کردن به پارچه های راه‌راه چشم را آزار می‌دهد. این اثر زمانی رخ می‌دهد که ساختار حفره‌ای منظم شابلون و ساختار شبکه‌ای رستری با هم تداخل کنند. شرکت اشتورک هلند برای جلوگیری از اثر Moiré در چاپ روتاری، اقدام به تولید شابلون جدیدی به نام رندم RandomScreen® کرده است که در آن حفره‌های ایجاد شده در شابلون برخلاف انواع معمول موجود در بازار از نظم خاصی پیروی نمی‌کنند. موقعیت هر حفره فقط کمی خارج از خط است و ریسک تداخل با شبکه رستری را حذف می کند.

moiré به طور معمول در جایی که اندازه نقاط رستری کمتر می‌شود و ساختار شطرنجی مشهود‌تر می‌شود رخ می‌دهد. حتی در زمان حکاکی شابلون، در بعضی قسمت‌ها نقاط حکاکی شده با مش‌های شابلون مطابقت دارند و در بعضی نقاط دیگر این‌گونه نیستند. اثر moiré به شکل یک الگوی راه راه مورب قابل مشاهده است، همانطور که در شکل ۱ نشان داده شده است.


شکل۱. اثر moiré

اثرات Moiré در نساجی
عامل دیگر به‌وجود آمدن موئره (moiré) می‌تواند الگوی بافت پارچه باشد. برخی از منسوجات بافتنی، پارچه‌های ظریف ابریشمی جورجت (georgette) یا ریون javanaise تمایل به این اثر بیشتر است. در چنین شرایطی، شابلون رندم RandomScreen® نتایج را بهبود می‌بخشد. مقایسه شکل ۲ و ۳ به ترتیب مش خطی(Penta) و RandomScreen® را نشان می‌دهد.


شکل۲. اثر موئره در شابلون ۱۲۵


شکل ۳. رفع اثر موئره با استفاده از شابلون رندم

الگوی گل(Rosette Pattern)
با نگاهی به جزئیات ساختارهای تکراری در یک قسمت Moiré، می‌‎توانید الگویی را پیدا کنید که بعضاً به عنوان الگوی Rosette توصیف می‌شود. جایی که نقاط رستری در اطراف یک نقطه مرکزی همچون گلبرگ‌های گل قرار گرفته اند. این الگو، موجب معیوب‌شدن طرح‌های هندسی در چاپ می‌شود. برای درک بهتر به تصاویر زیر دقت کنید:


شکل۴. اثر rosette با استفاده از شابلون ۱۲۵ به وضوح قابل دیدن است.


شکل۵. با استفاده از شابلون رندم RandomScreen در همان پارچه و همان طرح، اثر rosette از بین رفته است.

کنتراست بالا در چاپ
ساختار هندسی مش در شابلون رندم RandomScreen® متفاوت از شابلون‌های معمول است و از تکنولوژی Nova در تولید آن استفاده شده است. این امر منجر به بهبود و افزایش جریان عبور خمیر چاپ از شابلون به روی پارچه می‌شود. بنابراین شاهد تضاد بیشتر در طرح‌های هندسی بر روی پارچه خواهیم بود که منجر به نمایش جذاب طرح خواهد شد.
شکل‌های ۶ و ۷ این تفاوت را به نمایش گذاشته است.


شکل ۶. چاپ با شابلون ۱۲۵


شکل ۷. چاپ با شابلون رندم RandomScreen

مزایای RandomScreen®
شابلون رندم RandomScreen® اشتورک هلند مکمل طیف وسیعی از شابلون‌های این شرکت با مش های متفاوت است. راه حل رفع مشکلات حکاکی در طرح‌های شطرنجی و هندسی و جلوه‌های moiré در طرح‌های ترام می‌باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شرکت ماناشگرد پایا تماس حاصل فرمایید.
تلفن: ۴۴۸۲۷۳۸۰-۴۴۸۳۲۲۵۶

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.