افزایش کیفیت چاپ روتاری، بدون تغییر مراحل و تنظیمات دستگاه

در چاپ روتاری، عوامل متعددی بر کیفیت و نتیجه نهایی چاپ تاثیر گذارند، مانند خمیر چاپ و نوع شابلون. هزینه ای که پرداخت می کنید نیز به این عوامل مرتبط می شود. شرکت SPGPrints ( اشتورک ) خبر خوبی در این مورد برای شما دارد. محصولی برای کاهش هزینه و بهبود کیفیت ، بدون نیاز به تغییر در فرآیند چاپ که قطعا موجب افزایش رقابت پذیری شما در صنعت چاپ می گردد.

احتمالا با نام شابلون رندوم Randomscreen® که از تولیدات نسبتا جدید شرکت اشتورک هلند است و اختراعی برای کاهش مصرف رنگ و افزایش کیفیت چاپ است، آشنا هستید. توضیحات کامل در زمینه این محصول در مجله شماره ۶۴  نساجی موفق  در تاریخ شهریور ماه ۱۴۰۰به چاپ رسیده است که پیشنهاد میشود پیش از خواندن این مطلب، مطالعه شود.

اینک شرکت اشتورک هلند، شابلون RandomScreen® Eco را به بازار معرفی کرده است.

این شابلون به منظور کاهش هزینه نهایی در چاپ برای شما توسعه داده شده است. چیدمان تصادفی سوراخهای شابلون و مقاومت و طول عمر بیشتر،  از مهمترین ویژگی های این شابلون نسبت به انواع معمولی موجود در بازار با مش ۱۲۵ است که امکان کنترل بیشتر بر فرآیند چاپ را به ارمغان می آورد. در ادامه توضیح خواهیم داد که چگونه این امر در کیفیت چاپ موثر است.

طراحی مجدد شابلونهای مش ۱۲۵

در دهه ۱۹۷۰، تولید شابلون با مش ۱۲۵ توسط شرکت اشتورک پیشرفت بزرگی بود. چنین کیفیت چاپی تا آن تاریخ از چاپ روتاری دیده نشده بود. در حدی با نیازهای اقتصادی و فنی مطابقت داشت که حتی  تا به امروز نیز، از پر مصرف ترین شابلونها در صنعت چاپ است.

مصرف یک نوع شابلون( مش ۱۲۵) در طول سالهای متمادی توسط اکثر شرکتهای چاپ، باعث کیفیت یکنواخت در همه آنها شد و بنابراین رقابت در بازار بر سر قیمت تمام شده چاپ بالا گرفت. مشتریان برای چاپ پارچه مورد نظر خود به سراغ تولید کنندگانی میرفتند که هزینه کمتری بابت چاپ میگرفتند چون عملا از لحاظ کیفیت همگی یکسان بودند.

راه حل : بالا بردن کیفیت چاپ، پائین آوردن هزینه چاپ و در بهترین حالت، هر دو!

تفاوت شرکتهای صاحب تکنولوژی و پیشرو با شرکتهای کپی کار در اینجاست. شرکت اشتورک هلند به تازگی نسخه جدیدی از شابلون با مش ۱۲۵ و از خانواده رندوم به بازار ارائه کرده است. نام آن:

RandomScreen® Eco

این شابلون، عملا نسخه بروز شده گروه Randomscreen® است. تکنولوژی به کار رفته در آن از نوع Nova، دارای سوراخهای منحنی شکل، جهت بهبود انتقال خمیر چاپ به سطح پارچه با کمترین فشار. این امر دو مزیت به همراه دارد: اول، خمیر را می توان بر سطح پارچه نگه داشت که در چاپ پیگمنت بسیار حائز اهمیت است و دوم، حفره های تکنولوژی Nova از سفیدک در سطح چاپ جلوگیری کرده و هیچ سطحی را بدون اثر چاپ باقی نمی گذارد. بنابراین، در مقایسه با شابلون معمولی مش ۱۲۵ که برای پوشش کامل رنگ نیاز به فشار بیشتری در تیغه یا مگنت دارد، مصرف رنگ به میزان قابل توجهی کمتر می شود. کاهش مصرفی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد خمیر چاپ ! با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد هزینه چاپ مربوط به رنگ مصرفی است کاهش  مصرف ۱۵ تا ۲۵ درصدی در رنگ، یک برد اقتصادی است.

مزایای این شابلون در چاپهای راکتیو و دیسپرس نیز ثابت شده است. شابلون RandomScreen® Eco به عنوان ابزاری در پروسه چاپ برای کنترل میزان نفوذ رنگ در پارچه به کار می رود. این امر همچنین منجر به صرفه جویی، بهبود و ثبات در روند شستشو بعد از چاپ می شود.

شابلونی نوین با پارامترهایی مشابه

شابلون جدید RandomScreen® Eco ممکن است مزایای زیادی داشته باشد، اما بسیاری از شرکت ها مشتاق به تغییر پارامترهای چاپ خود نیستند که شرکت اشتورک این موضوع را به خوبی درک می کند.

با شابلون های RandomScreen® Eco، دقیقا همان شرایط چاپی را می توان اعمال کرد که در شابلونهای معمولی مش ۱۲۵ استفاده می شود. به عبارت دیگر: لازم نیست نگران تغییر فرآیندهای خود باشید. تنها تغییری که در فرآیند ایجاد می شود، خود شابلون است. در ادامه به تعدادی از جنبه های این نوع شابلون که در بهبود فرآیند چاپ نقش دارند اشاره می کنیم:

  1. شکل حفره:

به طور کلی حفره های شکل Nova  موجب کاهش فشار چاپ ( تیغه یا مگنت )می شود. در شابلون RandomScreen® Eco از تکنولوژی نوا با حفره های کوچکتر استفاده شده است که خود تضمینی بر این امر است که نیازی به کاهش فشار در تیغه ها نمی باشد. جریان خمیر چاپ با کمتر شدن فشار چاپ کاهش پیدا نمی کند، بلکه قطر حفره های شابلون هستند که جریان خمیر چاپ را به میزان لازم محدود می کند. در صورت نیاز به نفوذ کامل، این امر نیز همانند شابلوهای دیگر با افزایش فشار در تیغه ها امکانپذیر است.

  1. ضخامت شابلون:

این نوع شابلون نسبت به شابلون پنتا با مش ۱۲۵ ضخیم تر است. ضخامت شابلون پنتا مش ۱۲۵ و شابلون RandomScreen® Eco به ترتیب ۱۰۰ و ۱۱۵ میکرون می باشند، به همین دلیل شابلونهای RandomScreen® Eco دارای ثبات و طول عمر بیشتری هستند. تنها، تفاوت ۱۵ میکرونی در ضخامت می تواند دو برابر ثبات بیشتر را تضمین کند. از جمله مزایای بیشتر ناشی از ثبات بالاتر، سازگاری بهتر در حین حکاکی، عکاسی و چاپ است. به سادگی می توان گفت که این شابلون پس از خارج شدن از بسته بندی بهتر از شابلونهای معمولی مش ۱۲۵ گرد می شود، که منجر به لاک کشی یکنواخت تر می شود.

  1. موقعیت حفره ها:

همانطور که از نام شابلون RandomScreen® Eco پیداست، به صورت تصادفی قرار گرفته اند. چیدمان تصادفی حفره ها موجب می شود تا از وقوع moiré در چاپهای ترام ( سایه روشن) و تکرار اشتباهات در زمان رستر کردن ترام ها جلوگیری شود.

 

کیفیت اثبات شده

متخصصان شرکت SPGPrints ( اشتورک) برای نشان دادن ارزش این فناوری به مشتریان خود آزمایشات متعددی را به همراه آنها انجام داده اند. این آزمایش ها با خمیرهای چاپی پیگمنت، راکتیو و دیسپرس صورت گرفته و اثر صرفه جویی بین ۱۵ الی ۲۶ درصدی محقق شده است.

این آزمایش در ایران و در شرکتهای صاحب نام در چاپ روتاری نیز انجام شده که نتایج مشابهی به دست آمده است.

 

استفاده از شابلون RandomScreen® Eco منجر به صرفه جویی بیش از ۲۵ درصدی در خمیر چاپ شده است. به نوبه خود، این صرفه جویی در خمیر چاپ منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها می شود. خمیر چاپ کمتر به معنی استفاده کمتر از منابع است. با افزایش ثبات در شابلونها، آنها برای استفاده مجدد مناسب تر هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.