بهبود کیفیت چاپ روتاری در طرح های دشوار

با آخرین تکنولوژی شرکت اشتورک هلند

چاپ طرح های متوسط با کیفیت معمول، متراژ بالا و هزینه چاپ پائین، کار دشواری نیست و با داشتن ابتدائی‌ترین ماشین‌آلات و دانش فنی متوسط امکان‌پذیر است ولی زمانی که تولیدکننده بدنبال ارزش افزوده در پروسه چاپ است و مشتری بدنبال کیفیت بالای چاپ با قیمت تمام شده منطقی است، چاره ای جز استفاده از تکنولوژی روز و مشاوره با شرکت‌های پیشرو در این زمینه نیست.

از طرح‌های چالش بر انگیز در چاپ پارچه، میتوان به طرح‌های هندسی، میکرو و ترام(سایه روشن) اشاره کرد. اما چه ویژگی‌ای این طرح‌ها را تا این حد خاص کرده است؟

در فرآیند چاپ، دانش و تکنولوژی در بافت پارچه، تولید شابلون و طرح باید با هم ترکیب شوند. تطبیق این سه در چاپ روتاری دشواری‌های خاص خود را دارد.

می‌دانیم که بافت پارچه، شکل قرارگیری مش‌های شابلون و پیکسل‌های طرح چاپ، همگی دارای ساختار شبکه‌ای منظم هستند. زمانی که هر سه شبکه بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند، چالش طرح‌های هندسی، ترام و خطوط ظریف خود را نشان می‌دهد.

شرکت اشتورک شابلونی به نام  OrtaScreenTM را تولید کرده است. اما چگونه شابلونی با زوایای قائم به افزایش کیفیت در فرآیند چاپ روتاری کمک می‌کند؟

پارچه، شابلون و طرح: رسترها و جهت‌گیری‌های مختلف

اولین فاکتور مهمی که باید به آن اشاره کرد، پارچه است. پارچه‌های بافته شده و یا کشباف دارای یه شبکه شطرنجی از تار و پود هستند که غالباً با زاویه ۹۰ درجه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

شابلون نیز از یک شبکه شطرنجی ساخته شده است، گرچه زوایای آن با بافت پارچه متفاوت است. همانگونه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، زوایه ۶۰ درجه ما بین خطوط و مش‌های شابلون را شاهد هستیم.

طرح‌های ظریف و موره‌های (moiré) ناخواسته

اصولاً موره‌های ناخواسته، در حکاکی شابلون برای طرح‌های ترام و یا بسیار ظریف امری اجتناب ناپذیر است. تجهیزات حکاکی شابلون در هماهنگ‌کردن ساختار شابلون با طرح‌ها به چالش کشیده می‌شوند و  ماشین‌های چاپ نیز به عنوان عنصر آخر به آن اضافه می‌شوند. تداخل سه عنصر شابلون، طراحی و پارچه با یکدیگر می‌تواند باعث ایجاد moiré های ناخواسته شود.

در شابلون‌های جدید، ساختار شبکه‌ای شابلون‌ها کاملاً با ساختار شبکه‌ای پارچه و طرح‌های ترام و ظریف متفاوت است. در شابلون Orta، زوایا در سه جهت تکرار می‌شوند درحالی که بقیه عناصر( طرح و بافت پارچه) دو وجهی هستند.

به شکل زیر دقت کنید. در این نمونه، طرحی از بلوک‌های مستطیل شکلی وجود دارد که می‌بایست روی پارچه چاپ شود. نحوه قرارگیری طرح بر روی مش‌های شابلون،  نتیجه چاپ را مشخص می‌کند. نقاط زرد رنگ، محل عبور خمیر چاپ بر روی پارچه هستند. بسته به نحوه قرارگیری مش شابلون و پیکسل‌های طرح بر روی یکدیگر، اشکال هندسی بصورت غیر منظم چاپ می‌شوند که به غیر از کاهش کیفیت چاپ، موره (Moiré) را شاهد هستیم.

 

شابلون دارای شبکه شش ضلعی با سه جهت

 

طرح میکرو، چاپ شده با شابلون مرسوم در بازار که moiré در آن دیده می شود

زمانی که این نوع طرح با شابلون‌های معمول مرسوم در بازار چاپ می‌شود، برخی از بلوک‌ها کوچک و برخی بزرگ‌تر و پهن‌تر در یک الگوی منظم و متناوب چاپ می‌شوند که باعث ایجاد نتیجه ناخواسته moiré  می‌شود.(همانند شکل فوق) به همین دلیل شرکت اشتورک، شابلون رندوم خود را توسعه داده و نوع جدیدی با نام  OrtaScreenTM تولید کرده است.

سه ویژگی زیر در شابلون Orta می‌توانند در چاپ طرح‌های هندسی و ظریف به شما کمک کنند:

۱-حفره‌های شطرنجی با شکل قائم:

در شابلون‌های Orta  از تکنولوژی‌ای خاص و حفره‌هایی با زاویه قائم برای جلوگیری از وقوع اثرات moiré استفاده می‌شود. حفره‌های این نوع شابلون به شکل زیر می‌باشد:

 

با استفاده از این نوع شابلون به راحتی می‌توان ساختار شبکه‌ای طرح، پارچه و شابلون را با هم تطابق داد که موجب حذف moiré می‌شود. شکل زیر، چاپ مجدد طرح قبلی با شابلون جدید OrtaScreenTM با مش ۱۹۵ می‎باشد که به راحتی می‌توان مشاهده کرد که فاقد اثر moiré می‌باشد.

۲-ساختار سطح سه بعدی:

در تکنولوژی شابلون‌های OrtaScreenTM گوشه‌های حفره‌ها بلندتر از پل‌ها و یا دیواره‌های بین حفره‌ها هستند. در این تکنولوژی، خمیر چاپ می‌تواند به راحتی با جریانی که روی دیواره‌های حفره‌ها ایجاد می‌شود به هم بپیوندد و روی بستر پارچه به خوبی پخش شده و پوشش بسیار یکنواختی را ایجاد کند.

به همین صورت، این شابلون برای چاپ خطوط و جزئیات کوچک‌تر مناسب‌تر می‌باشد. در شابلون‌های مرسوم و معمول در بازار، دیواره‌های بین حفره‌ها، هم‌اندازه با گوشه‌های آنها بوده که خود مانعی برای به جریان افتادن خمیر چاپ به لبه‌های حکاکی می‌شود. گوشه‌های مرتفع شابلون OrtaScreenTM به خمیر چاپ اجازه می‌دهد تا همیشه به سمت لبه مش‌ها جریان یابد. به همین دلیل سطح و کیفیت بالاتری از چاپ ممکن می‌شود.

 

چاپ خط باریک با شابلون معمولی

 

چاپ خط باریک با شابلون OrtaScreen

 

۳-حفره‌هایی با قطر بزرگ‌تر:

در شابلون‌های Orta، قطر سوراخ ها بیشتر است. در نتیجه جریان خمیر چاپ حدود ۱۰ درصد بیشتر از شابلون‌های دیگر است. همچنین فشار چاپ کمتری برای انتقال خمیر چاپ بر روی پارچه نیاز است که منجر به چاپی بی‌نقص می‌شود. افزایش قطر سوراخ‌ها نه تنها موجب افزایش جریان خمیر می‌شود بلکه خطر گرفتگی مش‌های شابلون را نیز به حداقل می‌رساند.

شکل‌های زیر مقایسه‌ای دیگر بین شابلون OrtaScreenTM و شابلون معمولی را نشان می‌دهد. در این شکل‌ها، به لطف ساختار سه بعدی در تکنولوژی جدید، افزایش کیفیت چاپ نهایی قابل مشاهده است.

طرح میکرو که در چپ با شابلون OrtaScreenTM و در راست با شابلون معمولی چاپ شده است

طرح مقایسه خطوط که در چپ با شابلون OrtaScreenTM و در راست با شابلون معمولی چاپ شده است

 

چه زمانی از شابلون‌های Orta استفاده کنیم؟

شابلون‌های گروه Orta مزایای بسیاری را برای صنعت چاپ به ارمغان خواهد آورد ولی باید دقت شود که برای استفاده از مزیت کامل تکنولوژی روز، می‌بایستی تجهیزات استاندارد داشت. نمی‌توان شابلون Orta  را با سیستم دستی لاک‌کشی کرد و نتیجه مطلوب‌تر گرفت.

اگر پارچه‌هایی که چاپ می‌کنید دارای طرح‌های هندسی، میکرو و ترام هستند یا طرح‌هایی که به دلیل حساسیت به موره (moiré)  بدنام هستند را در تولید خود دارید،  زمان آن رسیده است که از تکنولوژی Orta  استفاده کنید که بهترین نتیجه و بیشترین مطابقت با چاپ‌های دیجیتال روز دنیا را خواهید داشت.

اگر کیفیت چاپ برای مشتریان شما اولویت است، نتیجه استفاده از این تکنولوژی قطعاً برای آنها رضایت بخش خواهد بود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.