محمد نورافشان مدیرعامل شرکت نورسان

نور افشان - نورسان

” محمد نورافشان مدیرعامل شرکت نورسان “

  1. زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت ماشین سازی کشور چیست و در این خصوص، چه دیدگاهی دارید؟

از آنجایی که صنعت ماشین‌سازی نقش بسزایی را در رشد و توسعه اقتصاد داخلی دارد، از این رو، شناسایی و بررسی زیرساخت‌های توسعه این صنعت عظیم بسیار حائز اهمیت و در اولویت است. از جمله این زیرساخت‌ها که، درواقع مهمترین آنها محسوب می‌شود، ثبات قیمت‌ها و به عبارتی دیگر، جلوگیری از نوسانات قیمتی اجناس وارداتی است؛ چراکه، واردات و همچنین صادرات ماشین‌آلات، سهم زیادی را در گردش مالی کشور دارد و اگر این نوسانات وجود داشته باشد، تولیدکننده و یا سازنده داخلی نمی‌تواند با نگاهی کلان، برنامه‌ریزی بلندمدتی را داشته باشد.

از دیگر زیرساخت‌ها، می‌توان به ترغیب و ایجاد تمایل سازندگان و تولیدکنندگان به تحقیق و توسعه اشاره نمود و این مهم، محقق نمی‌شود مگر با یک فرهنگ‌سازی مناسب در راستای همین موضوع و تفهیم این امر به فعالان صنایع که رکن اصلی و قلب تپنده یک مجموعه، بخش تحقیق و توسعه (R&D)است و اگر این بخش، با قدرت نتواند محصولات به روز و مطابق با تکنولوژی جهان را وارد بازار رقابتی نماید، قطعاً با شکست مواجه خواهد شد. از این رو، به نظر من شرط ماندگاری در یک صنعت، آگاهی از به روزترین تکنولوژی‌ها و شناسایی نیازهای مشتری و به دنبال آن، قدرتمند ساختن بخش R&D است و بدین ترتیب، می‌توان یک مجموعه متخصص و کارآمد را به بازار جهانی معرفی نمود.

 

  1. اگر این زیرساخت‌ها فراهم شود، چه شرایطی برای شرکت‌های ماشین‌سازی در حوزه صادرات اتفاق می‌افتد؟

اگر مهمترین زیرساختی که در بالا عرض کردم، یعنی ثبات قیمت‌ها اتفاق بیفتد، قطعاً تولیدکننده و یا سازنده، با اطمینان بیشتری می‌تواند برای صادرات برنامه‌ریزی نماید و بدین ترتیب، با جلب نظر مشتریان خود، خدمات بهتر با قیمت‌های مناسب‌تری را ارائه نماید. از سوی دیگر، رشد و توسعه بخش تحقیق و توسعه، هم نیاز به استراتژی و برنامه‌ریزی کلان شرکت و مجموعه موردنظر دارد و هم، مستلزم حمایت‌های مسئولین در راستای دراختیار قرار دادن تسهیلات و امکانات لازم برای این امر است و اگر این موضوع تحقق یابد، سازنده داخلی به طور قطع، می‌تواند در کوتاهترین زمان ممکن به این هدف جامه عمل بپوشاند تا با قدرت بیشتر در بازار رقابتی جهانی حضور یابد و بخش صادرات خود را بیش از پیش فعال نماید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.