فروش آنلاین محصولات نساجی در دوران پسا کرونا

مقدمه

پدیدار شدن بیماری کرونا مخاطرات و ظرفیت‌های مختلفی را با خود به همراه داشت. یکی از اتفاقاتی که در جریان شیوع بیماری کرونا در تمامی جوامع درگیر با این ویروس خودنمایی کرد، بحث رونق فروش آنلاین تمامی اقلام مصرفی خانوار بود. شکی نیست که در دوران پسا کرونا بسیاری از این اتفاقات همچنان شکل و فرم خود را حفظ خواهد نمود. در این راستا صنعت نساجی و پوشاک همچون دیگر صنایع شرایط سختی را در انتهای سال گذشته و آغاز سال جدید پشت سر گذاشت. اما رفته رفته شرکت های ریز و درشت این بخش از صنعت با توجه به نامعلوم بودن زمان دقیق ریشه کن شدن این ویروس دست به کار شدند و به سمت فروش آنلاین قدم نهادند. در این میان آن دسته برند ها و شرکت هایی که از پیش زیرساخت فروش دیجیتال را در اختیار داشتند با سرعت بیشتری حرکت خود را ادامه دادند و دسته دیگر نیز به سرعت و با تمام وجود در حال بنا نهادند پایه های اساسی جهت حضور در بازار رقابت آنلاین می باشند. البته نمی‌توان از پتانسیل‌های شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و واتساپ چشم‌پوشی کنیم چرا که با کمترین هزینه بهترین و ساده‌ترین زیرساخت را برای نمایش محصولات ارائه می دهند. آنچه در این مقاله قصد داریم به آن اشاره داشته باشیم، توجه به اصولی است که رعایت آن می تواند تاثیر مثبتی در روند رشد تجارت آنلاین در صنعت نساجی و پوشاک کشور داشته باشد.

برای روشن شدن بحث در رابطه با تجارت آنلاین در زمینه نساجی و پوشاک ابتدا از یک مثال خرید گوشی موبایل که همگی ما با آن دست کم چندین بار سر و کار داشتیم استفاده خواهد شد، تا در ادامه بهتر بتوانیم به موضوع بپردازیم. خرید آنلاین گوشی موبایل بر خلاف تجارت آنلاین در زمینه نساجی و پوشاک عمر بیشتری در کشور ما دارد، لذا پختگی بیشتری را در رابطه با آن می توان مشاهده نمود.

تردیدی نیست برای خرید یک گوشی موبایل شاخص های مختلفی وجود دارد که پیش از هر اقدام می بایست به آن ها توجه ویژه داشته باشیم. نکته قابل اهمیت این است که این شاخص‌ها برای افراد مختلف می‌تواند اولویت بندی متفاوتی داشته باشد. مثلاً برای یک طبیعت گرد دوربین حرفه‌ای گوشی اهمیت داشته، برای فردی که علاقه به وب گردی دارد صفحه نمایش بزرگتر و برای شخص دیگر تعداد سیم کارت قابل پشتیبانی مهم‌ترین شاخص خواهد بود. اما وقتی برای خرید به یک وب سایت فروش آنلاین گوشی موبایل مراجعه می شود، شرکت ارائه دهنده تمامی ظرفیت‌ها و شاخص‌های گوشی های موبایل را درج نموده، ضمن آن که قابلیت مقایسه را نیز برای مخاطب و مشتری خود فراهم می‌آورد، در نهایت هر فرد بنا بر علاقه، نیاز و بودجه بهترین انتخاب را برای خود خواهد داشت.

متاسفانه در رابطه با فروش آنلاین پوشاک و مخصوصاً پارچه به دلایل مختلف این ارائه اطلاعات فرم و شکل واضحی ندارند؛ از این رو بسیاری از اجناس و کالاها در این بخش از صنعت با توضیحات کوتاه و بعضاً اشتباه برای فروش ارائه می شوند. تیشرت نخی اورجینال، این یک مثال ساده از در رابطه با فروش یک محصول پوشاک می باشد. حال این ارائه محصول را با فروش یک قطعه کامپیوتری یا دیجیتالی مقایسه کنید! تردیدی نیست دانش و آگاهی کم در زمینه پوشاک و پارچه مهمترین دلیل به وجود آمدن این اتفاق می باشد.

اما چگونه می‌توان این روش ارائه محصول را تغیر داد، آموزش و فرهنگ سازی، ساده ترین پاسخی است که می توان به این پرسش داد. با آموزش می توان فرهنگ صحیح خرید و فروش آنلاین در این بخش از صنعت را رقم زد. با توجه به این مقدمه، موارد و اطلاعات مورد نیاز جهت فروش آنلاین پارچه و پوشاک در ادامه تشریح خواهد شد.

اطلاعات ضروری جهت فروش آنلاین پارچه

فروش پارچه به صورت آنلاین این روزها با سرعت زیادی در حال گسترش است. به طور کلی پارچه بر خلاف پوشاک در زمینه فروش آنلاین کمتر شناخته شده است، ولی به صورت بسیار جزئی این بخش نیز به شکل های مختلف در حال فعالیت می باشد. در این قسمت اطلاعات مورد نیاز جهت فروش پارچه به صورت آنلاین دسته بندی گردیده است و در بخش آینده در رابطه با پوشاک مفصل توضیح داده خواهد شد.

۱.کد محصول

در فروشگاه های اینترنتی فروش پارچه، می بایست علاوه بر اسم توصیفی برای هر عنوان محصول، یک کد محصول نیز تعریف شود. برای روشن شدن دلیل نیاز کد محصول، در نظر بگیرید در یک فروشگاه اینترنتی، بیست طرح مختلف پارچه پنبه ای گلدار وجود دارد، تردیدی نیست نمی‌توان اسم تمامی موارد فوق را یک عنوان انتخاب کرد. این در حالی است که برای همه بیست پارچه گلدار موجود می توان یک کد یکتا مثل CF0015 در نظر گرفت. در اینجا مجموع حرف و عدد ارائه شده می تواند معرف محصولات مختلف باشند.

۲.ارائه رنگ بندی یا رنگ بندی

برای فروش یک طرح پارچه ‌می بایست رنگ یا رنگ بندی موجود از پارچه به صورت تعریفی و یا تصویری برای مشتری به نمایش گذاشته شود. در مورد این بخش، ارائه تصویر با وضوح بالا و واقعی از محصول خیلی مهم و حائز اهمیت است.

۳.ترکیب جنس پارچه

ارائه دقیق جنس پارچه یکی از مهمترین اطلاعاتی است که فروشندگان محصولات پارچه می بایست ارائه نمایند. ارائه ترکیب جنس پارچه اطلاعات نسبتا دقیقی از ماهیت فیزیکی پارچه ارائه خواهد داد. دقت در ارائه‌ این اطلاعات به مخاطب و خریدار کمک خواهد کرد بنا بر صلاحدید و همچنین نیاز خود پارچه را انتخاب کند. به عنوان مثال میزان چروک پذیری پارچه پنبه‌ای در حالت کلی بسیار بیشتر از پارچه ترکیب پنبه و پلی استر خواهد بود. بنابراین اگر برای مصرف کننده و خریدار چروک نشدن پارچه اهمیت داشته باشد، می‌تواند بر اساس اطلاعات این بخش تصمیم‌سازی و انتخاب کند.

۴.نوع بافت پارچه

در تصاویر ارائه شده پارچه در فروشگاه های آنلاین با توجه به پایین بودن کیفیت تصاویر، بافت و ساختار پارچه به درستی قابل تشخیص نخواهد بود. این در حالی است که در بسیاری مواقع نوع بافت برای خریداران اهمیت خواهد داشت، لذا اشاره به این شاخص در فروش آنلاین پارچه مهم و ضروری می باشد.

۵.کاربرد پارچه

اگر ارائه دهندگان و فروشندگان پارچه در قسمت توضیحات محصولات‌شان مطرح نمایند که پارچه ارائه شده قابلیت استفاده برای چه نوع لباسی را دارا می باشد، به مخاطب کمک می کند تا انتخاب منطقی تری را داشته باشند. مثلا اگر فروشنده اعلام نماید که پارچه ارائه شده مناسب برای پیراهن است، بدون تردید اشتباه در انتخاب از جانب خریدار کمتر رخ خواهد داد، ضمن آنکه رضایت مندی بیشتری را نیز برای مخاطب به وجود می آورد.

۶.عرض پارچه

اعلام کردن عرض پارچه همیشه و در هر حالتی در جریان خرید و فروش این محصول مهم است. داشتن اندازه عرض پارچه به مصرف‌کننده در مقیاس کوچک و تولیدکنندگان که در مقیاس بزرگ‌تر فعالیت دارند کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی منطقی برای چیدمان الگو و تولید محصول مورد نظرشان داشته باشند. عرض  پارچه می‌بایست به واحد مرسوم که معمولاً سانتی متر است اعلام گردد.

۷.طول طاقه

در برخی موارد فروش پارچه از طرف فروشنده تنها به صورت طاقه ای صورت می‌گیرد و فروش در ابعاد کم ارائه نمی شود. در این حالت ارائه دهنده گان محصول موظف هستند اندازه طولی هر طاقه را به واحد مرسوم که متر است اعلام نمایند. در مورد طول طاقه از واحد یارد نیز استفاده می شود.

۸.واحد طرح

واحد طرح، نقاط تکرار بافت یا چاپ در پارچه های طرح دار است. بنابراین در رابطه با پارچه‌های طرح‌دار ارائه واحد طرح یکی از مواردی است که به مصرف کننده و خریدار این اطلاعات را می دهد که روند تکرار طرح در ساختار پارچه به چه صورت انجام خواهد گرفت. واحد طرح به صورت سانتی متر اعلام می گردد.

۹.تراکم بافت

تراکم بافت به معنی تعداد تار و تعداد پود در هر سانتی متر(اینچ) پارچه می باشد. اگر تمامی اطلاعات قبلی برای فروش پارچه مهم بود، ارائه تراکم بافت بدون تردید بسیار مهم خواهد بود. به طور کلی تراکم بافت، اطلاعات بسیار مفیدی را می‌تواند به مصرف‌کننده ارائه دهد، ضمن آنکه خریدار این امکان را نیز خواهد یافت تا بتواند مقایسه بهتری را با پارچه های مشابه از طریق این شاخص‌ انجام دهد.

تراکم بافت به این صورت نوشته می شود که عدد اول تعداد تار و عدد دوم تعداد پود را مشخص می نماید، مابین این دو عدد یک نقطه و یا یک علامت ضربدر نیز گذاشته خواهد شد. این نوع نگارش تراکم بافت یک استاندارد بین المللی در فروش پارچه می باشد. (مثلا ۲۴.۲۴)

۱۰.وزن پارچه

گرم در متر مربع یا جی اس ام(GSM) از مواردی است که ارائه آن باعث می‌شود مصرف‌کننده و مخاطب پارچه از میزان سبکی یا سنگینی پارچه مطلع شود. این عدد می‌تواند اطلاعات خوبی را در رابطه با میزان خمش پذیری، آویزش و حتی میزان چروک پذیری پارچه مطرح نماید. ارائه وزن پارچه همچنین باعث می‌شود خریدار، مقایسه محصول با نمونه های مشابه را نیز به آسانی انجام دهد.

۱۱.میزان آبرفت

اصولا پارچه های ارائه شده در مرحله فروش به صورت جزئی یا کلی به جهت ابعادی تثبیت اولیه گردیده اند اما تردیدی نیست که این پارچه ها همچنان میزان آبرفت ناچیزی نیز دارا می باشند که در مرحله تولید پوشاک نمایان می گردد. در صورتی که این عدد توسط ارائه دهنده محصول ذکر گردد، کمک شایانی به برنامه‌ریزی مصرف‌کننده و تولید کنندگان خواهد کرد. لازم به توضیح است، عدد ارائه شده در این بخش می بایست بالاترین میزان آبرفت باشد.

۱۲.نکات شستشویی و نگهداری

آخرین موردی که در این بخش به آن اشاره خواهد شد ارائه نکات شستشویی پارچه برای نگهداری بهتر توسط خریداران می باشد. این اطلاعات باعث می‌شود عمر مفید پارچه در جریان استفاده افزایش یابد. مثلا بهتر است با آب ۳۰ درجه شستشو شود.

در این مطلب دوازده مورد اساسی قابل ذکر جهت فروش پارچه به صورت آنلاین مطرح گردید. تردیدی نخواهد بود با افزایش آگاهی در میان هر دو بخش فروشنده و خریدار مبنی بر ارائه و درخواست اطلاعات فنی همزمان با افزایش اعتماد طرفین، باعث می شود رونق کسب و کار در این حوزه تخصصی افزایش یابد. وب سایت Fabric.com یک مرجع مناسب برای مشاهده شاخص هایی است که در اینجا به آن ها اشاره شد. در قسمت بعدی این مقاله به اطلاعات لازم و ضروری جهت فروش محصولات پوشاکی اشاره خواهد شد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.