صنعتگر خستگی ناپذیر، حاج محمد محسن مظاهری صالحی

مرحوم حاج محمد محسن مظاهری صالحی ، در سال ۱۳۳۶ در اصفهان در یک خانواده مذهبی و متدین پا به عرصه حیات گذاشت. پدر این صنعتگر بزرگ، آیت الله مهدی مظاهری، یکی از واعظین بنام اصفهان و منشاء جریان‌های خیر و فرهنگی بزرگ اصفهان و کشور بوده و پس از سال‌ها، هنوز منبرها و کارهای خیر این روحانی بزرگ زبانزد تمامی ساکنین قدیم و جدید این شهر می‌باشد.

محمد محسن مظاهری ، در دامن مادری فرهیخته  و تحت آموزش‌های پدری دانشمند دوران کودکی  و نوجوانی را پشت سرگذاشت و از همان دوران نوجوانی و در حین تحصیل، اوقات فراغتش را صرف کار در بازار می‌نمود، به صورتی که، در همان زمان نزد یکی از تاجران فرش مشغول به کار شد و وظیفه ایشان تامین مواد اولیه بافندگان فرش بود که بنا به سفارش در خانه‌هایشان کار می‌کردند. پس از مدتی، این جوان خوش فکر در این کار مهارت بالایی را به دست آورد، به گونه‌ای که، مستقلاً توانست کار خود را ادامه دهد. پایان تحصیلات متوسطه محمد محسن مصادف با انقلاب اسلامی و شروع انقلاب فرهنگی بود. به همین دلیل، علیرغم تایید ورودی به دانشگاه و علاقه فراوان به ادامه تحصیل، شرایط در آن زمان فراهم نشد و تمام توانمندی و استعداد او بر روی کار تجاری در بازار معطوف گردید. با توجه به آنکه ایشان سرمایه اولیه‌ای نداشتند، تنها به اتکا پشتکار، استعداد و درستکاری خود توانست در بازار در صنف لوازم خانگی برای خود اعتبار و کسب و کار مناسبی راه اندازی نماید، تا آنکه در یکی از روزهای سال ،۱۳۶۳ یکی از آشنایان که نسبت به توانمندی‌های حاج محمد محسن شناخت داشت، پیشنهاد کاری جدید را با او مطرح نمود که باعث تغییر مسیر کسب و کار و نقطه عطفی در شروع فعالیت‌های صنعتی این مرد بزرگ گردید. بنا به گفته حاج محسن، یکی از بهترین اتفاقات زندگی ایشان در سال ۱۳۶۰ ازدواج  با دختر ارشد جناب آقای دکتر اعظم پور بوده که حاصل این پیوند میمون، سه فرزند پسر به نام‌های علیرضا، عماد و هادی بوده است. همانطور که اشاره شد، فعالیت صنعتی این مرد اثرگذار، در سال ۱۳۶۴ با تاسیس شرکت اطلس چاپ در کارگاهی در خیابان امیرکبیر کنونی آغاز شد. دو سال کار خستگی ناپذیر در این کارگاه، منجر به ساخت اولین دستگاه چاپ روتاری ایران گردید که در آن زمان        به شدت مورد تشویق مسئولین وزارت صنایع قرار گرفت و عاملی موثر در توسعه مجموعه و نقل مکان شرکت به محل کنونی و شروع ساخت و ساز و توسعه شرکت اطلس چاپ گردید. لازم بذکر است، که اولین دستگاه چاپ روتاری ساخت ایران پس از این همه سال، در محل جدید خود در حال کار می باشد.

یکی از خصوصیات ویژه حاج محمد محسن مظاهری از شروع فعالیت‌های اقتصادیش، اختصاص بخشی از درآمدش به کارهای خیر و رسیدگی به ایتام و محرومین به صورت مخفیانه بوده است.  به صورتی که، پس از فوت ایشان و دسترسی بازماندگان به وصیت نامه و دفترخصوصی حساب‌هایشان، بخش زیادی از این حرکت‌های بشر دوستانه آشکار شده است و جالب است که این مرد بزرگ در زمان حیاتش هیچوقت اشاره‌ای به این کارهای خیر  نمی‌نمود.

از دیگر فعالیت‌های تولیدی اقتصادی این صنعتگر بزرگ، تاسیس واحد تولیدی صدف کویر، تولید کننده ظروف چینی در سال ۱۳۷۲ و همچنین احداث شرکت ریسندگی هدف در سال ۱۳۷۴ و راه اندازی شرکت ریسندگی و بافندگی نورباف در سال‌های ۱۳۷۶ و طرح توسعه در سال ۱۳۸۰ بوده است. از دیگر حرکت‌های این کارآفرین ارزشمند، تاسیس مجتمع کشت و صنعت سجاد در سال ۱۳۷۸ و همچنین شروع به کار مجتمع دشت بهشت قمصر به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های کشاورزی ـ گردشگری و سیاحتی کشور در سال ۱۳۸۲ می‌باشد.

در سال ،۱۳۸۳ این بزرگوار به علت کسالت پدرشان و جهت رسیدگی بیشتر به ایشان از یک طرف و قبول مسئولیت های پدرشان در امور خیریه از طرف دیگر باعث شد که سرعت فعالیت‌های توسعه ای در امر صنعت را کم کرده و عمده وقتشان را صرف نگهداری از پدر و مادر و همچنین ایجاد و توسعه مراکز عام المنفعه و آموزشی نمایند. نتیجه این تمرکز، ایجاد و توسعه دانشگاه دارالقران، بیمارستان MS ، خیریه صاحب الزمان(ویژه ارزاق و داروی بیماران مستمند)، توسعه و افزایش سبد جهیزیه و ایجاد کلاس‌های فرهنگی جهت نوعروسان در صندوق همیاری جهیزیه صاحب الزمان و غیره می باشد که در حال حاضر، هزاران نفر را تحت پوشش آموزشی و مالی خود دارند.

حاج محمد محسن مظاهری ، در سال های ۸۸ پس از پایان یافتن تحصیلات دانشگاهی فرزندانش دوره جدیدی از فعالیت‌های تولیدی ـ اقتصادی را آغاز نمود. با عنایت به تجربه ارزشمند و نیت پاک این بزرگوار و حضور فرزندانش در صحنه کار به عنوان نیروهای پر انرژی و آموزش دیده همین مکتب، بار دیگر روح تازه ای در کالبد فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی مجموعه دمیده و گروه زندگی، زاده این جریان فکری در آن سال می باشد و به همین دلیل در همان سال، شاهد تاسیس شرکت‌های گوارانوش و به نان بودیم و پس از آن سال در نیمه اول سال ۸۹، شرکت فاستونی وطن، به عنوان قدیمی‌ترین صنعت موفق کشور توسط گروه زندگی به ریاست حاج آقا محسن مظاهری خریداری شد. این بزرگوار با خرید شرکت وطن، ضمن ادای دین مجدد به صنعت نساجی، بار دیگر ثابت نمود با همت، اعتقاد و تخصص می‌توان هر غیرممکنی را ممکن ساخت. در پایان سال ،۱۳۸۹ حاج محمد محسن مظاهری بار دیگر با غیرت و توسل به خداوند منان به کارزار خرید یکی از بزرگترین کارخانجات نساجی کشور ( نساجی بروجرد ) وارد شد. با توکل به حق تعالی و اتکا به تیم مدیریتی جوان خود از واگذاری این شرکت به غیر ایرانی جلوگیری و برگ سبز دیگری به دیوان پرافتخار فعالیت‌های خیرخواهانه خود اضافه نمود. لازم به ذکر است تا سال ۸۸ به علت درگیری‌های متعددی که حاج آقا در بخش توسعه شعب و مدارس دارالقران، احداث دانشگاه  معارف در سطح وسیع در استان و کل کشور داشتند، باعث شد که مانده وقتشان در مدیریت کلان گروه و ایجاد خط فکری و سیاست های کلی مصروف و تمرکزشان را بر روی سازمان دهی و ایجاد سیستم در شرکت‌ها معطوف گردد که نتیجه آن، توسعه هرچه بیشتر شرکت‌ها و  واحدهای تولیدی در گروه شد. به صورتی که، در سال ۱۳۹۱ تاسیس شرکت حیات گستر بروجرد و در سال ۱۳۹۲ افتتاح آریانان لاله را شاهد بودیم. جا دارد اشاره نمائیم که حاج آقا محسن همیشه به تمامی مدیران چندین مورد را تاکید می‌فرمودند :

۱) به دنبال ایجاد اشتغال باشید. به طور مثال، اگر کار جدیدی راه اندازی می‌گردید، حاج آقا سوال  می‌فرمودند چه تعداد اشتغال ایجاد شده است و هر وقت تعداد قابل توجه بود، لبخند رضایتی بر روی لبهای ایشان نمایان می‌شد.

۲) اگر کاری را انجام می دهید که دارای درآمد است، سود حاصله را فقط برای خودتان نخواهید. همیشه به صورتی باشد که همه اعضا مجموعه‌تان، به خصوص پرسنل از آن درآمد منتفع شوند.

۳) وظیفه همه شما می‌باشد که ضمن فعالیت‌های معمول در مجموعه‌هایتان، فعالیت فرهنگی ـ مذهبی انجام دهید، زیرا، اگر بتوانید در محل کارتان برای خود و پرسنل محیط سالم و آموزش‌های مفید انسانی و مذهبی ایجاد نمایید، خیر و برکت آن به همه خواهد رسید.

۴) به قولی که به مردم می‌دهید، پایبند باشید و همیشه در قضاوت و تصمیم گیری‌ها، خود را جای دیگران بگذارید.

روزی یکی از دوستان از حاج آقا سوال نمودند که چرا شمایی که بیشتر تمرکزتان بر روی کار نساجی بود، کارخانه نان صنعتی راه اندازی نمودید؟ حاج آقا فرمودند:« یک شب خواب دیدم در کنار خانه خدا در حال توزیع نان بین مردم هستم. آن شب، آنچنان حس خوبی در من ایجاد شد که راه‌اندازی یک کارخانه اینچنینی جز آرزوهای من قرار گرفت تا اینکه با لطف خداوند کارخانه آریانان لاله، به عنوان اولین کارخانه تمام اتوماتیک نان صنعتی ایران، در سال ۹۲ راه اندازی گردید.

از خصوصیت‌های مهم حاج آقا این بود که همیشه مسئولیت تمام کارها را به عهده می‌گرفتند و به هیچ وجه هیچ کاری را از سرخود باز نمی‌کردند. در تمام مسائل کاری و غیرکاری، کاملاً منطقی بودند و پس از شنیدن توضیحات، منصفانه قضاوت می‌نمودند و به هیچ وجه حاضر نبودند از نفوذ و    موقعیت‌های ویژه خود در جهت حل مسائل شخصی خود استفاده نمایند. همه این‌ها باعث آن شده بود که همه آدم‌هایی که حاج آقا محمد محسن مظاهری را می‌شناختند، در هر سطح و موقعیتی که بودند، برای ایشان به عنوان یک انسان واقعی و معتقد احترام زیادی قائل باشند.

حاج آقا محسن در ۲۸ تیرماه ،۱۳۹۴ مصادف با ۲ شوال ۱۴۳۶، یک روز بعد از عید فطر پس از مراجعت از مشهد مقدس، مثل همیشه بدون آنکه از درد خود گله‌ای نماید و یا زحمتی برای کسی ایجاد کند، در کمال متانت و آرامش در سن ۵۸ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.