یداله مالمیر؛البرزبزرگترین شهرک تخصصی نساجی و پوشاک

ظرفیت استان البرز، برای ایجاد بزرگترین شهرک تخصصی صنایع نساجی و پوشاک کشور

یداله مالمیر نایب رییس انجمن صنایع همگن نساجی استان البرز و نایب رییس خانه صنعت ، معدن و تجارت این استان

یداله مالمیر - پوشاک

استان البرز با داشتن قدمت در صنعت نساجی که در گذشته نه چندان دور فقط در چهار واحد تولیدی صنایع نساجی آن نزدیک به ۱۰ هزار نفر اشتغال به کار داشتند و وجود زیرساخت‌های لازم، می‌تواند نقش موثر و مفیدی در تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده در سند راهبردی صنعت، معدن و تجارت کشور در حوزه نساجی و پوشاک داشته باشد.

بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز علاوه بر ده ها واحد صنفی کوچک و بزرگ تولیدی پوشاک که در شهرها و محدوده‌های شهری استان البرز فعال هستند و قابلیت تبدیل به واحد صنعتی را دارند، هم‌اکنون بالغ بر ۱۹۶ واحد صنعتی در صنایع نساجی و پوشاک استان دارای مجوز می‌باشند. از این تعداد، حدود ۱۵۰ واحد فعال هستند که معادل ۹۹/۱ درصد صنایع نساجی و پوشاک کشور می‌باشند. با سرمایه‌گذاری ثبت‌شده در مجوزهای فوق، معادل ۵۲۳ میلیارد تومان، یا ۶۷/۰ درصد از سرمایه صنایع نساجی و پوشاک کشور در این استان به ثبت رسیده است و اشتغالی معادل ۱۰ هزار نفر را ایجاد کرده که میزان آن به نسبت اشتغال صنایع نساجی و پوشاک کشور معادل ۵۷/۳ درصد می‌باشد.

تعداد واحدهای گروه نساجی و پوشاک دارای مجوز استان نسبت درصد به کل واحدهای صنعتی گروه نساجی و پوشاک کشور
۱۹۶ ۹۹/۱درصد
میزان سرمایه ثابت (نسبت شده) به میلیارد ریال نسبت درصد به کل واحدهای صنعتی دارای مجوز گروه نساجی و پوشاک کشور
۵,۲۳۰ ۶۷/۰ درصد
تعداد اشتغال در استان البرز نسبت درصد به کل واحدهای صنعتی گروه نساجی کشور
۱۰,۰۰۰ ۵۷/۳ درصد
تعداد کل صنایع دارای مجوز استان البرز تعداد کل صنایع گروه نساجی و پوشاک دارای مجوز در استان البرز نسبت درصد
۳,۳۲۱ واحد ۱۹۶ واحد ۹۰/۵درصد

با عنایت به آمار جمع‌ آوری‌ شده در صنایع نساجی و پوشاک استان و مقایسه آن با آمار کشوری که از ضریب پایین برخوردار می‌باشد و با توجه به زیرساخت‌های موجود، نقاط قوت و قابلیت‌های این استان، برنامه پیشنهادی انجمن که در راستای سند راهبردی صنایع نساجی و پوشاک کشور می‌باشد، می‌توان صنعت نساجی و پوشاک استان البرز را، دوباره به دوران طلایی آن باز گرداند.

بر همین اساس و به استناد مفاد اساسنامه انجمن و به منظور تسریع و تسهیل امور صاحبان صنایع گروه نساجی در استان البرز و با هدف بهبود محیط کسب و کار و فراهم شدن شرایط لازم برای تولید و تجارت با قدرت رقابت و افزایش توان صادراتی صنایع نساجی در عرصه تولید منسوجات و پوشاک، انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی استان البرز مصمم است در راستای سند راهبردی صنعت، معدن و تجارت کشور و از طریق شرکت تعاونی تأمین نیاز تولیدکنندگان صنایع نساجی استان البرز با مشارکت بخش خصوصی و حمایت بخش دولتی، موضوع ساماندهی و احیای صنعت نساجی و پوشاک در استان البرز را آغاز کند؛ همچنین با تجمیع و ساماندهی واحدهای گروه نساجی و پوشاک که خارج از شهرک‌های صنعتی استان استقرار دارند، فرآیند تولید و تجارت را در این عرصه بهبود بخشیده و با کاهش هزینه‌های پیش از تولید، امکان رقابت، افزایش کیفیت، توسعه صادرات منسوجات و پوشاک و همچنین شرایط لازم برای احداث واحدهای جدید به منظور ایجاد فرصت‌های بهتر شغلی فراهم نماید تا از این رهگذر، بستر لازم برای رونق اقتصادی استان مهیا کرده و طرح مذکور را به عنوان بزرگترین شهرک تخصصی صنایع نساجی و پوشاک با هدف ساماندهی و احیای صنعت نساجی و پوشاک در کشور به عنوان الگو برای سایر استان‌های کشور مطرح نماید.

بنابراین، با توجه به سند راهبردی صنایع نساجی و پوشاک ایران که صنعت نساجی را به عنوان یک صنعت استراتژیک اعلام نموده است، مقرر شده با جذب و هدایت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی (داخلی و خارجی) و با توسعه این صنعت، به میزان ۲۰۰ هزار نفر دیگر تا سال ۱۴۰۴ در صنعت نساجی و پوشاک کشور اشتغال ایجاد شود. در همین راستا، این انجمن با پیشنهاد ایجاد بزرگترین شهرک تخصصی صنایع نساجی و پوشاک کشور (تولیدی، تحقیقاتی، آموزشی پژوهشی، نمایشگاهی و صادراتی) که به تایید مقامات اقتصادی استان البرز رسیده است، در نظر دارد ضمن احیای صنعت نساجی این استان، با جذب و هدایت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نسبت به ایجاد ۳۰۰ واحد تولیدی صنعتی جدید در صنایع نساجی و پوشاک با ظرفیت ۱۰ هزار نفر اشتغال در شهرک فوق‌الذکر که عرصه آن معادل ۱۱۰۰ هکتار است، اقدام نماید. نکته قابل ذکر آنکه در ۳۰۰ هکتار از این زمین، در گذشته نه چندان دور صنایع نساجی فعال و بیش از ۴۰۰۰ نفر اشتغال به کار داشتند که عمده آن فعلاً تعطیل ولی قابل‌احیا بوده و زیرساخت‌های آن قابل بهره‌برداری می‌باشند.

قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان البرز برای سرمایه گذاری در صنایع نساجی و پوشاک

  • وجود عرصه با زیرساخت‌های لازم و مرتبط با صنایع نساجی و پوشاک در استان با توجه به قدمت فعالیت این صنعت در استان البرز.
  • وجود ده‌ها کارگاه صنفی بزرگ و کوچک تولیدی در حوزه پوشاک استان که به صورت پراکنده و در شهرها و محدوده‌های شهری فعالیت دارند و قابلیت تبدیل شدن به واحد صنعتی را دارند.
  • دسترسی مناسب به مبادی صادراتی و حمل و نقل‌های بین‌المللی و ترانزیتی. (فرودگاه، راه‌آهن سراسری، منطقه آزاد تجاری فرودگاه پیام)
  • دسترسی مناسب به بازارهای مصرف و هدف.
  • دسترسی مناسب به تامین مواد اولیه صنعت نساجی و پوشاک.
  • وجود نیروی کار ماهر با تجربه و متخصص.
  • اشتغال‌زایی با هزینه پایین.
  • وجود مراکز دانشگاهی، آموزشی، پژوهشی و فنی حرفه‌ای.
  • وجود بنگاه‌های تولیدی متنوع و مرتبط.
  • حضور تشکل‌های بخش خصوصی با سابقه و توانمند مرتبط با صنعت نساجی و پوشاک در استان و استان‌های همجوار.
  • امکان تولید و قابلیت صادرات کلیه کالاهای نساجی و پوشاک در استان البرز.
  • امکان رشد و توسعه صنعت نساجی در حوزه فناوری نوین و تولید منسوجات با فناوری بالا.
  • وجود بازار مصرف داخلی قابل‌توجه و در دسترس.
  • امکان صادرات و دسترسی هوایی به مبادی مصرف و بازارهای هدف.
  • افزایش قدرت رقابت با توجه به کاهش هزینه تولید منسوجات.
  • توان رشد سریع صنعتی، با توجه به بومی‌سازی اغلب زیربخش‌ها.
  • ارزان بودن نیروی کار صنعت در استان البرز.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.