دموتکس ۲۰۱۷، منشأ ظهور تکنولوژی‌های نوین فرش ماشینی و کفپوش در دنیا

دموتکس ۲۰۱۷، منشأ ظهور تکنولوژی‌های نوین فرش ماشینی و کفپوش در دنیا

امروز دانشگاه‌ها باید به دادِ فرش کشور برسند…

دموتکس 2017

دموتکس ۲۰۱۷ در آستانه رونمایی است و شرکت‌های مختلف تولید کننده فرش و صنایع وابسته، به دنبال حضوری پر رنگ در این رویداد مهم هستند. بازرگانان، شرکت‌های تولیدی، خدماتی و متخصصین عرصه فرش و کفپوش جمع می‌شوند تا سیاست‌های کلان سال میلادی جدید را برنامه‌ریزی و اجرا نمایند تا رونقی به کسب و کار خود دهند. سهم خوب شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه نیز حکایت از رشد صادرات غیر نفتی دارد؛ اما، زیرساخت‌هایی که هنوز آماده نشده است کار را برای تولیدکننده داخلی سخت می‌نماید. همچنان، موضوع نقل و انتقالات بانکی، جوایز صادراتی، مالیات و دارایی در وضعیتی بلاتکلیف است و هستند شرکت‌هایی که از ترس گرفتاری‌های بعدی، رغبتی به حضور در این رویداد ندارند و یا به علت عدم حمایت‌های مادی و معنوی دولت، علی‌‍‌‌رغم داشتن محصولات صادراتی و مناسب بازارهای جهانی نمی‌توانند زیر بار هزینه‌های سنگین اینگونه نمایشگاه‌ها بروند و ریسک آن را به جان بخرند.

حال این سوال مطرح است که اگر فرش ایرانی، بهترین فرش دنیا است؛ پس چرا دولت و سازمان‌های مربوطه، برنامه‌ مدونی برای حمایت از تولیدکنندگان ایرانی ندارند؟

اگر بدون اغراق فرش را مهمترین کالای غیرنفتی/پتروشیمی کشور در عرصه صادرات غیرنفتی بدانیم، چرا به ظرفیت‌های این محصول برای توسعه شغل و ارزآوری نگاه جدی نمی‌شود؟

تشکل‌های بخش خصوصی نیز باید با دقت بیشتری به این مهم بنگرند و کارگروه‌ها و کمیته‌های درون این تشکل‌ها باید مقوله فرش را فراتر از مسائل روزمره دیده و راهبردهای بلند مدت خود را به استماع دولت و تولیدکنندگان برسانند تا طعم شیرین رونق را بیش از پیش بچشند.

تولید برند ملی برای فرش ایرانی چه در حوزه دست بافت و چه در بخش ماشینی، بسیار مهم است؛ اماتوجه به توسعه فناوری در حوزه الیاف، بافت، طرح و رنگ نیز مسأله‌ای است که نسل جدید کفپوش‌ها را تا سال ۲۰۲۰ به دنیای مدرن معرفی می‌نماید یک امر ضروری است و بی توجهی به آن تهدیدی جدی برای صنعت فرش کشور است.

تبلور تکمیل‌های نوین و همچنین، تولید نخ‌های خاص می‌رود تا فرش‌های هندی و اروپایی را بیش از پیش وارد بازارهای جهانی نماید و اصالت طرح ایرانی بدون دقت بر توسعه تکنولوژی، قطعاً بازار فرش ما را به خطر خواهد انداخت.

دموتکس ۲۰۱۷ منشأ ظهور برخی تکنولوژی‌ها در حوزه الیاف، بافت و رنگ خواهند بود که نباید از نگاه تولیدکنندگان ما پنهان بماند و توجه به الیاف چندجزئی در حوزه نایلون و پلی‌استر و نخ‌های ترکیبی که امکان تأمین آن در ایران با مشکلات متعددی فراهم است، رقبای منطقه‌ای ما را در بازارهای جهانی جلوتر از ما قرار خواهد داد. امروز دانشگاه‌ها باید به دادِ فرش کشور برسند و با تعریف پروژه‌های تحقیقاتی گوناگون، در شئون مختلف این محصول مهم صادراتی تحول جدی در عرصه تولید و صادرات آن به وجود آورند.

حمایت از دانشگاه‌هایی که در این زمینه فعال هستند نیز از اولویت‌هایی است که صنعتگران باید بر آن نگاهی جدی داشته باشند تا همگام با به روز بودن در تکنولوژی تولید، در حوزه‌های دیگر فرش نیز پیشرو باشیم.

در این میان مهم‌ترین نقش را تشکل‌های صنعتی و فعالان پیشکسوت این حوزه به عهده دارند و امید می‌رود تا با ایجاد وحدت و بهبود مستمر تولید فرش، رونقی روزافزون در تولید این صنعت فراهم آورد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.