از تکنولوژی های بومی در ایرانتکس ۲۰۲۲ رونمایی شد.

تحولات سیاسی منطقه ای و نا آرامی های تلخ اخیر در کشور، زمزمه های برگزار نشدن بزرگترین رویداد نساجی و پوشاک کشور را در آبان ماه سال جاری به گوش می رساند؛ اما با همت مجری نمایشگاه و حضور پر شور صاحبان صنایع، بیست و هشتمین دوره نمایشگاه با قدرت برگزار شد.
به علاوه، علی رغم کم لطفی هایی که از سوی برخی دستگاه های کشور برای حضور همه ظرفیت ماشین سازی و قطعه سازی ایران شد، خوشبختانه در این دوره، حضوری پر رنگ و متفاوت را نسبت به سال های گذشته در حوزه صنعت ساخت داخل شاهد بودیم؛ حضوری که موید توان صنعت ساخت در ایران بود و تحسین کارشناسان و متخصصین این حوزه را به همراه داشت.
در ایرانتکس ۲۰۲۲ بیش از ۳۰ شرکت داخلی قطعات، تجهیزات، ماشین آلات و خدمات فنی خود را به نمایش گذاشته و در این میان تنوع محصولات، کیفیت آنها و خدمات پس از فروش ارائه شده جذابیت زیادی برای مشتریان با تجربه صنعت نساجی و پوشاک داشت. نمایش دستگاه های استنتر(شرکت رسام تجهیز آریا)، ماشین آلات بافت حلقوی تخت (شرکت های دلتا صنعت و نامداران تجارت جهانی)، نرم افزارهای مدیریت کارخانه و نرم افزار کنترل کیفی بافت پارچه ای حلقوی شرکت جولا)، دستگاه ذوب ریسی و تکسچرایزینگ شرکت شوکا ایرانیان)، دستگاه رنگرزی جت و تجهیزات مختلف آن (شرکت نورسان)، دستگاه های چله کشی نخ ماشین سازی راعی و ماشین سازی جوانی)، خطوط رنگرزی و تکمیل پارچه های گردباف (شرکت مهرسان)، خط تکمیل خشک، کنترل کیفیت و بسته بندی پارچه شرکت پروجکت سرویس)، سیستم های تهویه و طراحی و ساخت کارخانجات نساجی (شرکت سانتی گراد)، دستگاه های بوبین پیچی (شرکت آپافن)، دستگاه های آزمایشگاهی (نوین ریس سنج)، دستگاه های پرس سابلیمیشن و نگین زن لباس (نیک پی) و ارایه انواع قطعات و تجهیزات صنعت نساجی (شرکت های هدف سپاهان، سرامیک کوثر، ماشین سازی احمد و تهران نساج) از دستاوردهای مهم این رویداد بود. همچنین بازدید چهار ساعته از غرفه های ماشین سازی و قطعه سازی توسط دکتر موسوی، معاون محترم صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور، و هیات همراه ایشان از دیگر دستاوردهای مهم این دوره از نمایشگاه برای صنعت ساخت داخل به شمار می آید. همکاری جهت تامین مواد اولیه و امکانات تولید، کمک به توسعه صادرات ماشین آلات و قطعات ایرانی، تامین مالی و اعتباری جهت تسهیل روند فروش، صدور مجوزهای فعالیت و همچنین تسهیل شرایط بازاریابی خارجی از جمله حمایت هایی بود که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان و همچنین توسعه صنعت ساخت داخل به صنعتگران این بخش در این بازدید معرفی گردید. حضور بازدیدکنندگانی از کشورهای منطقه و علاقمندی ایشان برای تهیه تجهیزات و دستگاه های ایرانی نیز موید رقابتی بودن کیفیت و قیمت محصولات ایرانی نسبت به سایر رقبا است و این نوید را می دهد که در آینده نزدیک بسیاری از کشورهای منطقه از تکنولوژی ایرانی در تولید محصولات نساجی و پوشاک خود استفاده نمایند. همچنین رونمایی از دستگاه استنتر ایرانی، خطوط ذوب ریسی BCF و CF، دستگاه جت رنگرزی با طراحی متفاوت در بخش های نازل، پمپ و سایر قطعات از برنامه های مرتبط با حوزه ماشین سازی در بیست و هشتمین دوره ایرانتکس بود.
از سوی دیگر تلاش صنعت ماشین سازی نساجی برای کاهش میزان خروج ارز از کشور بوسیله بومی سازی دانش و فناوری و همچنین ارایه خدمات متفاوت به صاحبان صنایع نساجی و پوشاک در این رویداد بین المللی مشهود بود و انتظار می رود تا از سهم ۳۰۰ میلیون دلاری واردات ماشین آلات و قطعات نساجی تا سال آینده ظرفیت ۱۰ درصدی را به خود اختصاص دهد و اگر حمایت های بی دریغ معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه بازاریابی و تسهیل مواد اولیه صورت پذیرد این مهم تا ۱۵درصد نیز امکان خواهد داشت.
به علاوه این نمایشگاه نشان داد که با تقویت صنعت مد و پوشاک و همچنین تعامل سازنده مراکز تحقیقاتی با صنایع مربوطه، امکان ساخت بسیاری از ماشین آلات صنعت تکمیل پوشاک در کشور وجود دارد و می تواند به عنوان زیرساخت توسعه مشاغل خانگی و کوچک، موتور محرک صنایع متوسط و بزرگ در بخش ماشین آلات و تولید پارچه گردند. با این اقدام، زمینه تولید ارزان و همچنین متنوع در بازار فراهم گشته و برندهای نوظهور صنعت پوشاک نیز با مشکلات کمتری در تامین کالا مواجه خواهند شد.
در جمع بندی موضوع باید گفت که تقارن دو نمایشگاه ایرانتکس و ایرانمد شاید این پیام را برای صنعت ماشین سازی ایران داشته باشد که توسعه صنعت مد و ترویج پوشش ایرانی مهمترین عامل در افزایش سرمایه گذاری در صنعت نساجی و به تبع آن ماشین سازی آن است و دولت به عنوان متولی این صنعت باید تمام تمرکز خود را بر روی توسعه صحیح مد ایرانی گذاشته تا علاوه بر تعالی فرهنگی و اجتماعی کشور، توسعه اقتصاد دانش بنیان نیز به سرعت شکل گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.