مدآفرین بین المللی شد

مروری بر روند شکل گیری و توسعه مسابقه طراحی لباس مدآفرین

مدآفرین، واژهای جدید در ادبیات هنر، صنعت، صنف و دانشگاه های کشور است که از سال ۱۳۹۷ متولد شد و در طی ۵ سال رفته رفته جایگاه خود را در فضای طراحی لباس کشور یافته است. رویدادی موثر و الهام بخش که با همکاری بیش از ۴۰ همکار و ارگان در بخشهای دولتی و خصوصی همراهی میگردد تا زمینه شکوفایی استعدادهای طراحی لباس و پارچه کشور را در بخش ملی معرفی نماید و از سوی دیگر در بعد بین الملل تلاش دارد تا جریان سبک پوشش ایرانی-اسالمی را زنده نگه دارد و در زمینه نمایش پتانسیل های طراحی لباس در ایران و زمینه سازی همکاری های بین المللی با طراحان مطرح جهان اسلام و نشانهای تجاری آن وارد تعاملات سازنده گردد.
اولین دوره این رویداد در سال ۱۳۹۷ در تهران و در سرای فرش ماهور با همکاری شرکت نیما بافت کاشان برگزار گردید. در این دوره بیش از ۳۰ طراح در آزمون فنی شرکت نموده و ۷ نفر از ایشان در فینال مسابقه بصورت زنده وارد رقابت شدند و خانم مونا غالمی به عنوان طراح برتر شناخته شد.
متعاقب این رویداد در نمایشگاه فروش طراحی پارچه مدآفرین با حمایت شرکت نساجی بروجرد در دفتر مرکزی آن واقع در تهران برگزار گردید و بیش از ۲۰۰ طراح پارچه در بخشهای پوشاک، پرده، رومبلی، کالای خواب و … در معرض دید تجار و فعالان حوزه تولید پارچه و پوشاک قرار گرفت و تعداد قابل توجهی از طرحها توسط بازدیدکنندگان خریداری شد و زمینه تثبیت این رویداد بیش از پیش فراهم گردید.
در دوران کرونا، حرکت این رویداد همانند سایر برنامه های دیگر در کشور متوقف شد اما ایده برگزاری رویداد برخط (آنالین) این مسابقه جذاب و دیدنی از سوی دبیرخانه آن مطرح گردید و با تصویب شورای سیاستگذاری مدآفرین در سال ۱۴۰۰ ،دومین دوره آن با همکاری شرکت تعاونی ماشین دوخت قهرود در محل نمایشگاه های این شرکت درتهران برنامه ریزی و اجرا شد.
نکته قابل توجه دیگر در رویداد مدآفرین، برگزاری تیمی آن بود که هر تیم شامل سه نفر متشکل از یک طراح، یک الگوساز و یک دوزنده بود که باید با همکاری هم از ابتدای روز تا عصر، در حدود ۸ ساعت، یک لباس اجتماع را طراحی و الگوسازی میکردند و میدوختند که بر اساس قوانین داوری رویداد انجام و هر مرحله در ابتدا توسط داوران تایید میشد و با اجازه تیم داوری شرکت کنندگان اجازه ورود به بخش بعد را داشتند.
همچنین بر کلیه تیم ها نظارت بر خط صورت میگرفت و راهنمایی های الزم ارائه میشد. در این دوره، شرکتهای ایران جک، جهان اروم ایاز و پوشاک زنانه سرژه به حمایت خود زمینه برگزاری مناسب مسابقه را فراهم آوردند. در این دوره پساکرونایی ۱۷ تیم حضور یافتند. اما دوره سوم این رویداد در فضایی متفاوت و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب همراه شد و در دانشگاه هنر و معماری این دانشگاه ۳۴ تیم شرکت نمودند و حضور گسترده شرکت کنندگان از استانهای مختلف نقطه عطفی در توسعه مدآفرین در بخش ملی شد. بیش از ۲۰ استان در این دوره شرکت نمودند و با برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه با شکوه و انعکاس آن ظرفیت این رویداد ملی بیش از پیش برای مسئولین و دست اندرکاران پوشش در کشور نمایان شد.

حضور جدی و حمایت های بیدریــغ سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور، دانشگاه های الزهرا، شریعتی، فنی حرفه ای، علمی کاربردی و اتحادیه، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از این رویداد انتظارات را از خروجی آن بسیار بالا برد و زمینه توسعه همه جانبه آن در بخشهای کمی و کیفی را ارتقا داد.
چهارمین دوره این رویداد با دو اتفاق مهم همراه شد. راه اندازی بخش بین الملل و افزایش تعداد تیمهای شرکت کننده دو تغییر بسیار مهم در مدآفرین ۱۴۰۲ به شمار میآید. بخش بین الملل با حضور حدود ۳۰ طراح از کشورهای افغانستان، لبنان، سوریه، عراق و ایران در قالب ۱۲ تیم برنامهریزی و اجرا شد. موضوع طراحی در بخش بین الملل به خاطر حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و همچنین حمایت از مظلوم و بی پناه بودن سرزمینهای اشغالی توسط شورای سیاستگذاری با عنوان «فلسطین آزاد» تعیین شده بود و لباسهای دوخته شده در نهایت با حضور داوران مورد ارزیابی قرار گرفت.
در بخش مسابقه ملی نیز ۷۵ تیم از استانهای مختلف کشور حضور یافتند و با موضوع لباس محیط علم از مدرسه تا دانشگاه با الهام از لباس بانوان کلات نادری طی دو مرحله به رقابت پرداختند و البسه دانشجویی و دانش آموزان دبیرستانی متوسطه دوم هر کدام بصورت جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفت و نفرات برتر بخش ملی نیز معرفی گردیدند. لازم به ذکر است که جوایز
این رویداد از سوی اتاق اصناف تهران تامین شد.
همچنین جوایز بخش بین الملل نیز توسط شرکتهای ایران جک و بسیج اساتید دانشگاه الزهرا اهدا گردید. لازم به ذکر است که حامی اصلی مدآفرین شرکت کویر سمنان بود و میزبانی آن توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب انجام گرفت.
برندگان دوره اول:
مقام اول مونا غالمی
مقام دوم خانم شاهرخ
مقام سوم احالم طرف

برندگان دوره دوم:
مقام اول کیمیا ناصری پیکانی، مریم گنجیزاده، زهرا
کاظمی
مقام دوم ربابه فاضلزاده گودرزی، سحر نبیپور چاری،
فاطمه علیجانزاده
مقام سوم فاطمه محمدی، آتنا محمدی

برندگان دوره سوم:
مقام اول فاطمه میرزایی، فاطمه شکوهیفرد، زینب
گریوانی
مقام دوم نازنین رضایی، فاطمه مظاهری، ساغر بازخانه
مقام سوم فاطمه برومند، فائزه فریس آبادی، فاطمه
ضیایی مهرآبادی

برندگان دوره چهارم:
مقام اول بخش دانشجویی زهرا طاهری پری، معصومه
کرمی، سمیه بسطامی
مقام دوم بخش دانشجویی زینب ناصری، شکوفه
جعفری، فریده محمدی
مقام سوم بخش دانشجویی مائده محسنی هماگرانی،
زینب احمدی، گیتی رمضانی گهرویی

مقام اول بخش دانش آموزی زهرا رضائیان جم، حدیثه
حسن لو، نفیسه شهرام یار
مقام دوم بخش دانش آموزی الهام تمرآبادی، فائزه
صالحی، فاطمه آزاده زعیم
مقام سوم بخش دانش آموزی نرگس هاشم زاده، الهه
عبدالرزاقی، نسرین عمرانی

مقام اول بخش بین الملل فاطمه میرزایی، الهام قاسمی،
زینب گریوانی
مقام دوم بخش بین الملل مرضیه خاوری، زهرا رضایی،
راضیه راشدی
مقام سوم بخش بین الملل مائده کارخانه، آرزو حسنی،
فاطمه یوسفی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.