رقابت ۱۳۰ طراح لباس و مد در «مدآفرین ۱۴۰۱»

بسیج اصناف کشور و سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری از سال ۱۳۹۶ پایه‌گذار رویدادهای مدآفرین در کشور شدند. این رویدادها که برای برگزاری از جانب سازمان مد و لباس کشور نیز مجوزهای لازم را کسب کرده‌اند، هر ساله به ‌صورت مسابقه‌ای در ۲ بخش مجزا، تولید پارچه و تولید و طراحی لباس زنانه، برگزار می‌شوند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب هم امسال به عنوان میزبان و برگزار‌کننده این رویداد حاضر شده است. دکتر امین مفتاحی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جزئیات این رویداد می‌گوید.
امین مفتاحی درخصوص سومین دوره رویداد ملی «مدآفرین» آزاد گفت: «این رویداد امسال ۱۸ و ۱۹ اسفند ماه به میزبانی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب برگزار شده است. رویداد مدآفرین از سال ۱۳۹۶ به‌صورت مسابقه‌ای در ۲ بخش مجزا به‌صورت ملی برگزار می شود. پنجشنبه ۱۸ اسفندماه مسابقه سومین دوره برگزار و جمعه داوری‌ها آغاز شد. درنهایت جمعه شب بعد از بررسی آثار توسط داورها، برترین‌های این دوره از رویداد اعلام و اختتامیه برگزار شد.»
او با بیان اینکه این رویداد زیر نظر سازمان بسیج اصناف و سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری برگزار می شود، عنوان کرد: «این رویداد هرساله با هدف معرفی طراحان برتر کشور و استعدادیابی در ۲ بخش طراحی پارچه و طراحی لباس برای حوزه مد و پوشاک برگزار می شود که امسال متاسفانه به علت برخی اتفاقات ابتدای سال تحصیلی در دانشگاه‌ها تنها بخش طراحی لباس برگزار شد. این رویداد به‌منظور معرفی استعدادهای طراحان ایرانی-اسلامی به صنایع و برقراری ارتباط بیشتر صنایع با دانشگاه و ترویج گفتمان پوشش ایرانی-اسلامی برگزار می شود.»
مفتاحی با اشاره به اینکه افراد از مراکز مختلف دانشگاهی، مراکز تولید لباس و حتی برخی از مدارس استان‌ها در این رویداد حاضر شده‌اند، درباره تعداد تیم‌های حاضر در این رویداد اظهار کرد: «بیش از ۴۰ تیم برای شرکت در رویداد امسال اعلام آمادگی کردند که این میزان به نسبت سال گذشته با تنها ۱۵ تیم حدود ۳۰۰ درصد افزایش داشته است. هر تیم متشکل از ۳ نفر بوده و در ۲ بخش نازک‌دوزی یا دوخت لباس مشاغل و ضخیم‌دوزی یا دوخت پالتو زنانه طرح‌ها و الگوهای خود را ارائه دادند. در مجموع بیش از ۱۳۰ طراح لباس و مد در این رویداد حاضر شده‌اند.»
او با بیان اینکه شرکت ایران جک، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده چرخ‌های خیاطی صنعتی در کشور یکی از حامیان برگزار‌کننده رویداد ملی مدآفرین است، عنوان کرد: «امسال تیم‌‌های شرکت‌کننده از استان‌های تهران، مازندران، یزد، خوزستان، سمنان، خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی، خراسان ‌جنوبی، آذربایجان‌غربی، کردستان، قم و کرمان در مسابقه شرکت داشته‌اند.»
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب با اشاره به اینکه همه کارها و اقدامات اجرایی این رویداد توسط خود دانشجویان انجام شده است، گفت: «مجوز برگزاری این رویداد از کارگروه ساماندهی مد و لباس کسب شده است. به بیان دقیق‌تر برای برگزاری این رویداد بیش از ۲۵ نهاد ملی و دانشگاه از استان‌های مختلف کنار هم بسیج شده‌اند.»
دبیر علمی همایش رویداد مسابقه مدآفرین با بیان چگونگی برگزاری مسابقه امسال به‌صورت مجازی توضیح داد: «تیم‌های شرکت‌کننده به صورت آنلاین همه مراحل دوخت را برای داورها اجرا کردند. بدین‌شکل که تیم‌ها از طریق دوربین‌های لپ‌تاپ تمام مراحل دوخت را اجرایی کردند. داورها نیز در حین انجام مراحل طراحی و دوخت لباس سوالات خود را به‌صورت مجازی از شرکت‌کننده‌ها پرسیدند. همچنین از هر مرحله طراحی و دوخت عکس و فیلم نیز توسط شرکت‌کنندگان گرفته و برای داورها ارسال شد.»
دبیر علمی همایش رویداد مسابقه مدآفرین درخصوص تعداد داورهای حاضر برای این دوره از مسابقات رویداد اظهار کرد: «در مجموع ۱۴ نفر به‌عنوان داور در این رویداد حاضر بودند. به بیان دقیق‌تر برای هر بخش پالتو و مانتو مشاغل رویداد ۷ نفر داوری‌ها را انجام دادند و برای انتخاب آثار برتر ۱۰ ملاک در نظر گرفته شد و یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها، هماهنگی با مبانی فرهنگی ایرانی اسلامی بوده است.» او در ادامه افزود: «امسال میدان نقش جهان اصفهان به‌عنوان یکی از نمادهای ایرانی اسلامی کشور موضوع الهام‌دهنده طراحان در نظر گرفته شد.» معاون فرهنگی دانشجویی در توضیح تعداد افراد شرکت‌کننده در هر بخش بیان کرد: «در این رویداد دانشجویان در کنار دانش‌آموزان مدارس حاضر شدند که ۴۵ تیم دانش‌آموزی و دانشجویی برای شرکت رویداد امسال اعلام آمادگی کردند، اما ۵ تیم دانش‌آموزی به علت حوادثی که این روزها در برخی از مدارس دخترانه رخ داده؛ نتوانستند در مسابقات شرکت کنند. به غیر از دانش‌آموزان و دانشجویان افرادی نیز از شرکت‌ها و مزون‌های مد و لباس صنعتی در این مسابقات حاضر شدند. در نتیجه ۴۰ تیم از سرتاسر ایران برای این دوره مسابقات حاضر شدند که از این تعداد ۸۰ اثر در ۲ بخش پالتو و مانتو مشاغل مسابقه شرکت کرده است.»
دکتر مفتاحی با بیان اینکه یکی از طراحان ایرانی- فرانسوی که در دانشگاه «مُدارت پاریس» برای حوزه مد و لباس فعالیت دارد در این رویداد حاضر شده، گفت: « استاد شهلا یاری‌بخت یکی از اساتید دانشگاه مدارت پاریس کشور فرانسه که از طراحان نشان‌های تجاری (برندهای) مشهور دنیا مانند زارا (zara) و مانگو (mango) است، در این رویداد حضور داشت.»
دبیر علمی همایش رویداد مسابقه مدآفرین تاکید کرد: «پنجشنبه مسابقات هر ۲ بخش برگزار شده و لباس‌ها و طرح‌ها در روز جمعه ارسال شده تا داورها بتوانند برترین‌ها را معرفی کنند. در این مرحله ۹ نفر به‌عنوان افراد برتر معرفی شدند. به بیان جزئی‌تر هر بخش پالتودوزی و مانتو مشاغل ۳ نفر و ۳ نفر دیگر نیز به‌عنوان برترین‌های برتر یا قهرمان‌ قهرمانان هرساله معرفی می‌شوند.»
دکتر مفتاحی در پاسخ به این سوال که واحدهای دانشگاه آزاد و کدام یک از دانشگاه‌ها و مراکز علمی در رویداد امسال حاضر شده‌اند، گفت: «تاکید دارم که این رویداد ملی است و امسال تنها واحد تهران‌جنوب میزبانی آن را برعهده دارد. همچنین آموزش‌وپرورش، وزارت علوم، اصناف، مجموعه‌های صنعتی مختلف در این رویداد نقش بسزایی را ایفا کرده و شرکت ایران جک به‌عنوان تامین‌کننده تجهیزات همایش و چرخ خیاطی و شرکت‌های دیگری در این رویداد به‌عنوان حامی حضور دارند. از سوی دیگر، امسال واحدهای تهران‌جنوب، مشهد، یزد، تهران‌شرق نیز در این رویداد شرکت کرده‌اند. واحدهای تهران‌جنوب و تهران‌مرکز نیز به‌عنوان حامی در این رویداد حاضر شده‌اند. دانشگاه الزهرا، دانشگاه شریعتی، دانشگاه فنی‌حرفه‌ای شاهرود، علمی کاربردی و آموزش‌وپرورش و شرکت‌های صنعتی پوشاک بانوان سرژه، ایران جک، جهان اروم ایاز و موسسه طراحی سگال ارومیه هم از دیگر شرکت‌کنندگان این رویداد بوده‌اند.»
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب با اشاره به اینکه واحد تهران‌جنوب دانشگاه آزاد سال گذشته به‌عنوان قهرمان برتر شناخته شد، درخصوص جوایز افراد و تیم‌های برتر بیان کرد: «برای تیم‌های برتر ۶ میلیون تومان، تیم‌های دوم ۳ میلیون و یک میلیون تومان برای نفرات سوم به‌عنوان جایزه در نظر گرفته شده است. افراد برای حضور در این رویداد هزینه‌ای تقبل نکرده‌اند و در پایان نیز به همه گروه‌ها از طرف یکی از شرکت سرمایه‌گذار رویداد امسال یک بسته هدیه شامل گواهی حضور و لوح یادبود و برخی لوازم به ارزش ۳۰۰ هزار تومان تعلق گرفت.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.