چند دقیقه با ایتما

ITMA که توسط CEMATEX، کمیته اروپایی سازندگان ماشین آلات نساجی برگزار می‌شود، مکانی است که در آن اهالی این صنعت هر چهار سال یک‌بار برای نمایش آخرین فناوری‌های نساجی و پوشاک، ماشین‌آلات و مواد، ترویج همکاری‌ها و مشارکت‌ دور هم گرد می‌آیند. از آن جایی که نوآوری و پایداری به محرک‌های حیاتی دنیای امروز تبدیل شده اند، این امکان برای ایجاد منسوجات فنی جدید با مواد و قابلیت‌های پیشرفته فراهم گشته که در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. این منسوجات نه تنها در صنعت مد، بلکه در ورزش، ساختمان سازی، صنایع دفاعی و پزشکی نیز کاربرد دارند. پیشرفت‌های شگرف در رباتیک و هوش مصنوعی (AI) امکان پذیرش تدریجی اتوماسیون در فرآیندهای تولید نساجی و دیجیتالی شدن این فرآیندها را فراهم کرده است و با تاثیر بر زنجیره تامین، آینده کل زنجیره ارزش یکپارچه منسوجات و پوشاک را شکل می دهد. پیشرفتهای تحسین برانگیز در فرآیندهای تولید، مانند فرآوری الیاف و نخ، همچنان به پیشبرد صنعت نساجی کمک می کند. تولیدکنندگان و برندها در حال استفاده از نوآوری‌هایی هستند تا با تولید مواد و ادغام فرآیندهای پیشرفته در جهت دستیابی به مزیت رقابتی و ساختن یک سیاره سبزتر گام بردارند.
این نمایشگاه که نخستین بار در سال ۱۹۵۱ برگزار شد، در نوزدهمین دوره متوالی خود با میزبانی ایتالیا در سال آینده برگزار می‌شود. تصمیم میزبانی ITMA 2023 در میلان در مجمع عمومی CEMATEX که اخیراً برگزار شد، اتخاذ گردید. آقای فریتز پی مایر، رئیس CEMATEX، توضیح داد: “بازخورد بسیار مثبتی از غرفه‌داران و بازدیدکنندگان ITMA 2019 دریافت کردیم. میلان دارای زیرساخت‌های عالی برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ مانند ITMA است. مرکز نمایشگاهی ایتما که بیش از ۲۰۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد، مخاطبان را از سرتا سر جهان به خود جذب می کند تا طیف گسترده ای از خدمات را به تمام نقاط جهان ارائه دهد. ایتالیا علاوه بر توانایی میزبانی درخور این رویداد، خود کشوری پیشرو در صنعت ماشین آلات نساجی قلمداد می‌شود.”
الساندرو زوکی، رئیس ACIMIT، انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات نساجی ایتالیا، گفت: “ما بسیار خوشحالیم که میلان به عنوان میزبان ITMA 2023 انتخاب شده است. ما سخت با همه دست اندرکاران، از جمله سازمان‌های دولتی و شرکای محلی کار خواهیم کرد تا موفقیت دیگری را تضمین کنیم.”
فیرا میلانو، که میزبان ITMA 2015 نیز بود، از میان ۹ مکان که برای سال ۲۰۲۳ در نظر گرفته شده بودند، به عنوان محل برگزاری این رویداد انتخاب شد. آقای فابریزیو کورچی، مدیر اجرایی فیرا میلانو، گفت: “برای ما بسیار موجب خرسندی است که نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و فناوری منسوجات و پوشاک را به ایتالیا بازگردانیم. اعتمادی که برگزارکنندگان به ما داشته اند، تصدیق رویکرد حرفه ای و خدمات با کیفیتی است که فیرا میلانو می تواند برای رویدادهای بین المللی میزبانی شده در اینجا تضمین کند.”
دوره گذشته این نمایشگاه ۲۷ ژوئن ۲۰۱۹ با موضوع “نوآوری در دنیای منسوجات” در بارسلون اسپانیا بر پا شد که بیش از ۱۷۰۰ غرفه دار آخرین فناوری‌ها و راه‌حل‌های پایدار خود را برای کل زنجیره ارزش تولید منسوجات، پوشاک، الیاف، نخ و پارچه به نمایش گذاشتند. صنعتگران از اقصی نقاط جهان در ITMA 2019 گرد هم آمدند و دستاوردهای جدیدی را برای این نمایشگاه رقم زدند. در این نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات نوآورانه توسط ۱۷۱۷ غرفه دار از ۴۵ کشور جهان معرفی شدند.
در گزارش ارائه شده توسط CEMATEX حمایت اهالی صنعت در میزان بازدید و همچنین تعداد غرفه‌های رزرو شده فوق‌العاده بود که این امر منجر به رکوردشکنی تعداد غرفه‌‌های موجود از زمان شروع آن شد. آقای فریتز پی مایر درباره هجدهمین دوره این نمایشگاه بیان داشت: “تحول دیجیتال زنجیره ارزش تولید منسوجات و پوشاک و نگرانی‌های پایداری این صنعت باعث افزایش علاقه بازدیدکنندگان در ITMA 2019 شده است. علیرغم تنش های تجاری و کسب و کار ضعیف و همچنین کاهش روزهای برگزاری این نمایشگاه از ۸ روز به ۷ روز، شاهد حضور پررنگ بازدیدکنندگان و غرفه داران بودیم، به طوری که تعداد زیادی از غرفه داران از حضور این اندازه بازدیدکننده و خریدار مشتاق در این نمایشگاه شگفت زده شدند. تغییرات این نمایشگاه به نسبت ادوار گذشته، مانند حضور بیشتر برندهای مد و ورزشی، بازدیدکنندگان جدید را بیش از پیش تحت تاثیر قرار داد.
ITMA 2019 توجه بیش از ۱۰۵۰۰۰ بازدیدکننده از ۱۳۷ کشور را به خود جلب کرده است. ۵ کشور اول به ترتیب با بیشترین تعداد بازدیدکننده اسپانیا (۱۱%)، ایتالیا (۱۰%)، هند (۸%)، ترکیه و آلمان (۷%) بودند. پس از آن‌ها فرانسه، ایالات متحده، پرتغال، برزیل، پاکستان، چین و بریتانیا در مکان‌های بعدی قرار گرفتند.
یکی از غرفه‌دارانی که از کیفیت برگزاری این نمایشگاه راضی بود، ژوهان ورستراته، معاون شرکت ماشین‌های بافندگی Picanol بود. او توضیح داد: “به طور کلی، ITMA تجربه خوبی برای ما بوده است. ما با انتظارات کم آمدیم، اما آنچه در این نمایشگاه رقم خورد به طور قابل توجهی فراتر از انتظار ما بود. اگرچه تعداد بازدیدکنندگان زیادی نداشتیم، اما کیفیت برگزاری نمایشگاه بسیار بالا بود. ما گفتگوها و مذاکرات زیادی داشتیم که تا حدودی با جریانات منفی حاکم در بازار در تضاد بود.”
پائولو میلینی، رئیس و مدیر عامل شرکت MS Printing Solutions که از حضور در این نمایشگاه هیجان زده بود، در این راستا بیان داشت: “ما از نمایشگاه بسیار راضی هستیم. نتایج مثبت ITMA 2019 به لطف تعداد زیادی از بازدیدکنندگان که به غرفه ما آمدند امکان پذیر شد. بعد از شرکت در این نمایشگاه ما از بیش از ۹۰ کشور ۶۰۰ تماس در روز داشتیم!”
سالن چاپ و جوهر چاپ که به عنوان یک بخش اختصاصی در ITMA 2019 راه اندازی شد، در مقایسه با ITMA 2015، از رشد ۴۰ درصدی برخوردار بود و بسیاری از غرفه داران تثبیت کننده‌ها و سایر محصولات نوین چاپ دیجیتال را برای اولین بار در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند. علاوه بر چاپ، بسیاری از فناوری‌های جدید دیگر از بافندگی و بافندگی سه‌بعدی گرفته تا فناوری‌های پیشرفته برای انوع منسوجات بی‌بافت، مواد شیمیایی پایدار و فناوری‌های پیشرفته تولید پوشاک و طیف گسترده‌ای از راه‌‌های اتوماسیون مبتنی بر نرم‌افزار در این نمایشگاه رونمایی شدند.
اعضای انجمن ماشین آلات نساجی VDMA نیز رضایت خود از کیفیت بازدیدکنندگان را ابراز کردند. رجینا بروکنر، مدیر عامل گروه بروکنر و رئیس انجمن، مشتاقانه گفت: “نظرسنجی VDMA درخصوص کیفیت برگزاری ITMA 2019 نشان داد که تقریباً ۹۰ درصد از شرکت‌های عضو انجمن، کمیت و کیفیت بازدیدکنندگان را “خوب” یا “بسیار خوب” ارزیابی کردند. بازدیدکنندگان از سراسر جهان به ITMA بارسلون آمدند تا درباره‌ی پروژه‌های جدید گفتگو کنند.”
یکی دیگر از فعالان برجسته صنعت، راخیل هیردرمانی، مدیر هیدردرمانی و رئیس کمیته تولیدکنندگان فدراسیون جهانی کالاهای ورزشی بین‌المللی، گفت: “این نمایشگاه، همانطور که یک نمایشگاه ماشین آلات به شمار می‌رود، مشابه یک کلاس درس است که در آن در مورد درک فناوری‌های جدید گفتگو می‌شود و این فرصت را فراهم می کند تا برای درک چالش‌ها و نحوه رسیدگی به آن‌ها با همتایان و همکاران خود از بخش‌های مختلف صنعت ملاقات کنیم. یکی از روندهای کلیدی که امسال شاهد آن بودیم، در مورد پایداری و صنعت ۴.۰ است.” آقای هیدردرمانی هم چنین در میزگردی که در پلتفرم سخنرانان، یکی از اعضا آزمایشگاه نوآوری ITMA که در نمایشگاه امسال راه اندازی شد، شرکت کرد. این پلتفرم که مورد علاقه بسیاری از شرکت کننده‌ها قرار گرفت و افراد زیادی در آن حضور پیدا کردند، شامل حدود ۶۰ ارائه بود و به موضاعات مختلف پرداخت.
پنل سخنرانی متشکل از کارشناسان صنعت به بررسی ترندها، بینش‌ها و راه حل های استراتژیک صنعتی پرداختند. کارشناسان از سازمان‌های تجاری غیر نمایشگاهی برای حضور در این پلتفرم دعوت شده بودند. آقای فریتز مایر، رئیس CEMATEX، توضیح داد: “وجود این نوع برنامه‌ها برای منسوجات، پوشاک و پوشاک جهانی بسیار مهم است.” وی افزود: “از آنجایی که جهان به سمت صنعت ۴.۰ گرایش دارد و با چالش‌های پایداری دست و پنجه نرم می کند، ما تمایل داریم ITMA را به عنوان یک پلتفرم فراگیر برای همه ذینفعان به منظور همگرایی و همکاری با یکدیگر ارائه کنیم تا با چالش‌هایی که در دنیای به سرعت در حال تحول امروز با آن روبرو هستیم، رسیدگی شود.”
از موضوعات مهمی که در این سخنرانی‌ها به آن‌ها پرداخته شد می‌توان موارد زیر اشاره کرد:
• مواد خام و فناوری نوآورانه تولید
• نوآوری استراتژیک کسب و کار از طریق اتوماسیون و دیجیتالی سازی
• نوآوری‌های فنی منسوجات و فناوری ساخت
• تولید منسوجات و پوشاک پایدار در اقتصاد دایره ای
علاوه بر این، سخنرانان برجسته این پلتفرم به بررسی موارد دیگر نیز پرداختند. مدیر عامل AFFOA، موسسه فناوری-محور آمریکایی و تولیدکننده منسوجات پیشرفته، به موضوع “حسگرهای نساجی – کاربردها و رشد بازار” پرداخت. لوتز والتر، مدیر نوآوری و مهارت‌های EURATEX، سخنرانی با موضوع “به سوی چهارمین انقلاب صنعتی” و راخیل هیردرمانی بینش‌هایی را در مورد “تحقق داده‌های فروشگاهی” ارائه کردند. نوید بقایی، مدیر نساجی شورای بین المللی پنبه (Cotton USA) در مورد “تاثیر پنبه ایالات متحده و عملکرد فنی و مالی آن” و پیتر سستیک، مهندس ارشد توسعه، Sigmatex UK، در مورد” پروژه مواد هوافضا (BAM) در توسعه کامپوزیت‌های نساجی بافته شده سه بعدی” به گفتگو پرداختند.
در این نمایشگاه رویدادهای دیگری نیز در جریان بودند که از جمله این رویدادها می‌توان به سالن منسوجات بی‌بافت ITMA-EDANA، انجمن رنگ‌های نساجی و رهبران شیمیایی، سمینار ابتکاری بهترین پنبه، کنفرانس اروپایی دیجیتال نساجی، Tex-Summit Global، Planet Textiles، انجمن تولیدکنندگان SAC & ZDHC و Texmeeting ، که توسط TEXFOR برگزار شد، اشاره کرد.
هیئت‌های بازدیدکننده سازمان‌های حمایت کننده ITMA از آسیای مرکزی، آسیای جنوبی، ترکیه و کشورهای مدیترانه در این رویداد شرکت کردند. در میان هیئت‌های دولتی سطح بالا که در ITMA حضور داشتند، آنجلس چاکون ای فیکساس، وزیر تجارت و دانش کاتالونیا، فرماندار فلاندر غربی کارل دکالووه که رهبری یک هیئت مطبوعاتی از فلاندر، بلژیک را بر عهده داشت، جومایف اولیمجون، معاون وزیر ابریشم ازبکستان، جمانیازوف فهری الدین، معاون وزیر نساجی بود که رهبری هیئتی متشکل از ۴۰ نفر را بر عهده داشتند.
چارلز بودوین، رئیس خدمات ITMA، که ITMA 2019 را سازماندهی کرد، گفت: “بسیار خوشحالیم که بسیاری از ذینفعان صنعت، ITMA را به عنوان یک پلتفرم عالی برای همکاری و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها می بینند تا صنعت را در مواجهه با تحول دیجیتال رقابتی ترغیب و راه‌حل‌های خلاقانه را برای اثبات کسب‌وکار خود در آینده کشف کنند.” الکس زوکی، رئیس ACIMIT نیز در این راستا گفت: “این دوره ITMA به عنوان پلتفرم اصلی B2B در صنعت نساجی به شمار رفت. نوآوری‌های زیادی در این نمایشگاه مشاهده شد، به ویژه در زمینه پایداری و دیجیتالی کردن، که علاقه بازدیدکنندگان را افزایش داده است.”
ITMA 2023 در فیرا میلانو،میلان ایتالیا، از تاریخ ۸ تا ۱۴ ژوئن ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد. برخی از غرفه داران که از مشارکت خود در سال‌های گذشته رضایت داشتند، برای شرکت در این رویداد چهار ساله برنامه ریزی کرده اند.علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به www.itma.com مراجعه کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.