معرفی شرکت : رنگدانه سیرجان

۱- لطفا خودتان را معرفی نمایید و در خصوص فعالیت‌های شرکت رنگدانه سیرجان توضیح مختصری بیان فرمایید.

عبدالامیر منصوری، از مدیران و سرمایه گذاران مجتمع هلدینگ سیرجان  هستم؛ شرکت رنگدانه سیرجان از ۲۲ سال پیش فعالیت خود را آغاز نموده و تا امروز در زمینه تولید مستربچ، افزودنی، آمیزه پلیمری، گرانول پلاستیکی، کامپاند، پودر و پیگمنت پری دیسپرس، به صورت نانو، صنعتی و بهداشتی، نخ و الیاف مقاومت و مدول بالاو… فعالیت دارد. البته محصولات تولیدی این شرکت که در صنعت نساجی کاربرد دارند، شامل موارد زیر است:

.   الیاف پلی استر، پلی آمید، پلی پروپیلن مورد مصرف در ریسندگی نخ های پنبه ای، فرش ماشینی، موکت و لائی های سوزنی

  • نخ های B.C.F. , C.F. , POY , FDY , DTY , TFO ،پلی پروپیلن، پلی استر و پلی آمید مورد مصرف در فرش ماشینی، پارچه رومبلی، پرده ای، جوراب ، البسه نساجی و ورزشی
  • پارچه های بی‌بافت بهداشتی و بیمارستانی
  • گونی و جامبو پلی پروپیلن
  • براق کننده جهت تولید الیاف پلی استر (PSF) مورد مصرف در موکت های چاپی
  • منسوجات نبافته، Spun bond , Melt Blown مورد مصرف در صنایع بیمارستانی، صنعتی و بهداشتی
  • نخ های نانوکامپوزیتی آنتی باکتریال و مقاوم در برابر UV
  • الیاف پلیمری با مدول و مقاومت بالا

 

۲- لطفاً در خصوص محصولات و نوآوری هایی که امسال در نمایشگاه ارائه خواهید نمود توضیحاتی را بیان نمایید.

تولیدات ارائه شده این شرکت در این دوره از نمایشگاه ایران تکس شامل موارد زیر خواهد بود:

مستربچ های سفید، مشکی و رنگی با پایه های  PET – PP – PA – PBT

مستربچ های  mono جهت پلی پروپیلن، پلی استر و پلی آمید(نایلون) و …

کامپاندهای بهداشتی و بیمارستانی با پایه های PET – PP – PA – PE

کلیه کامپاندهای تخصصی صنعت نساجی و ذوب ریسی نخ و الیاف و چمن مصنوعی و POY-FDY

افزودنی های تخصصی:

آنتی باکتریال،  ثبات دهنده .U.V، آنتی استاتیک، افزایش دهنده MFI ،  آنتی اکسیدان، Optical brightener، تاخیر انداز شعله،  شفاف کننده،  هیدروفوبیک، هیدروفیلیک،  افزایش دهنده IV ، ثبات دهنده حرارتی با عملکردهای تخصصی جدید برای اسپان باند و ملت بلان ، سوزن زن و …

تولید کننده نخ های صنعتی HMLS, HT, HTLS به صورت سفید و رنگی

کامپاند، پلیمرو مواد پلاستیک زیست تخریب پذیر و کمپوست

مستربچ و کامپاند های نانو صنعتی و بهداشتی بر پایه نانو ذرات روی و مس با خاصیت آنتی باکتریال، هیدروفیلیک، هیدروفوبیک و تاخیر انداز شعله

نخ و الیاف مونوفیلامنتی مدول و مقامت بالا جهت مصارف صنعتی

همچنین با توجه به اصل حفاظت از محیط زیست در سال های اخیر، این شرکت نیز در این راستا دست به تولید مواد زیست تخریب پذیر زده است، تا سهمی در پیشبرد اهداف زیست محیطی قرن حاضر داشته باشد.

 

۳- توان و ظرفیت رنگدانه سیرجان در تولید مستربچ و الیاف را چگونه ارزیابی می نمایید.

رنگدانه سیرجان همچون بسیاری از شرکت‌های داخلی خوشبختانه در حال حاضر در مرحله رونق تولید است و در صورتی‌که تامین مواد اولیه از شرکت های پتروشیمی طبق روال سال‌های گذشته انجام شود، این واحد صنعتی، حتی بیش از فعالیت اسمی مندرج در پروانه بهره برداری تولید و فروش خواهد داشت. لازم به ذکر است که این فضای رونق  به چند عامل بستگی دارد که برخی از آنها را برای شما به اختصار خواهم گفت :

الف) تاکید فراوان بر مصرف کالاهای داخلی توسط مسئولین نظام و دولتمردان:

  • اقدام به این باور که می توان کالاهای با کیفیت داخلی را جایگزین کالاهای مشابه وارداتی نمود

ب) مشکلات ارزی موجود و عدم واردات محصولات مشابه :

  • افزایش نرخ ارز و پیچیدگی‌های جدید ارزی و مقررات دست و پاگیر که اوایل سال ۹۷ پیش پای واردکنندگان و همچنین تولیدکنندگان قرار گرفت، فرصت خوبی را برای برخی از تولید کنندگان فراهم آورد تا از شرایط بازار رقابتی کمال بهره را ببرند.

ج) افزایش غیرقابل کنترل قیمت‌ها به علت عدم اطمینان از تثبیت نرخ ارز و قیمت‌های مواد اولیه در بورس و پتروشیمی‌ها

  • این بلاتکلیفی اقتصادی فقط در بخش بازرگانی مشاهده نشد، بلکه متاسفانه در بخش صنایع بالادستی و پایین دستی نیز به خوبی قابل لمس است و علاوه بر آن هر از چند گاهی نیز صحبت از افزایش نرخ پایه محصولات پتروشیمی و نفتی پیش می آید.

 

۴- خلاء کنونی در زمینه تولید الیاف و مستربچ را چه می دانید و چه راهکاری برای برطرف کردن آن پیشنهاد می نمایید.

در حال حاضر هزینه فرصت از دست رفته (زمان) بیش از هر هزینه دیگری، متاثر از عدم توازن قانون گذاری ها در بحث تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان و حتی واردکنندگان میانی است، به نحوی که عدم شفافیت در واردات و تامین مواد اولیه در تمامی سطوح قابل رویت است؛ در صورتیکه با شناورسازی، قیمت ارز بر مبنای تقاضا و عرضه در هر شبکه بانکی می بایست قابل دسترسی باشد. شبکه سناد و شبکه نیما به غیر از به تاخیر انداختن واردات هیچگونه تاثیر مثبتی را برای هیچ یک از وارد کنندگان اعم از تولید کننده و بازرگانان و حتی مصرف کنندگان فراهم ننمود؛ بهترین روش همچنان که ریاست محترم بانک مرکزی مکرراً اعلام داشتند آزاد سازی و شناور سازی نرخ ارز بر اساس نرخ تقاضا و عرضه است و امیدواریم با فروکش نمودن هیجانات شدید ارزی در حال حاضر به این سمت و سو حرکت نماییم. ضمناً باید شرایط به نحوی برای سرمایه گذاران و وارد کنندگان و تولیدکنندگان فراهم گردد که بر اساس نیاز، نسبت به واردات اقلام به حد وفور در کشور اقدام شود تا جریان بازار دلالی و سفته بازی از ملک و ارز خارج گردد و به سمت سرمایه گذاری در کلیه سطوح تجاری برگردد.

در حال حاضر بهترین بازار برای جذب برندهای بزرگ پوشاک و نساجی با توجه به تنوع و گستردگی نیازها است، اما با توجه به قوانین دست و پا گیر اداری پیچیده، معمولاً به سختی حاضر به مشارکت و سرمایه گذاری هستند. تجربه ترکیه نشان داد که برای برون رفت از بحران ارزی کشور بهترین راهکار، جذب سرمایه خارجی جهت پروژه های عظیم و زیربنایی کشور می باشد که با توجه به شرایط کنونی متاسفانه بسیار ناامید کننده است؛ باید پذیرفت چیزی که در حال حاضر در کشور مشاهده می کنیم اثر طبیعی افزایش نرخ ارز است و متاسفانه اقتصاد از تعادل قبلی خارج شده و باید به تعادل جدیدی برسد و راه حل این است که سیر رسیدن به تعادل جدید را کوتاه نمود. تحریک ارزی نباید اتفاق می افتاد، اما اساساً به جای ممانعت از صادرات محصولات میباست بسترهای افزایش تولید را بهبود داد تا به جای ممنوعیت‌های جدید، محدودیت‌های قبلی هم برداشته شود. باید موانع کسب و کار واحدهای تولید کننده ایرانی در کشورهای همسایه نیز بر طرف شود و همچنین به طور مشابه موانع سرمایه گذاری خارجی در ایران نیز برداشته شود.

شاید بتوان برای مدت محدودی، وضع تعرفه برای صادرات برخی کالاها را در دستور کار قرار داد اما در بلند مدت باعث کاهش سرمایه گذاری و همچنین تامین مواد اولیه خواهد شد؛ در حال حاضر دچار چنین بحرانی هستیم و کمبود مواد اولیه در تمامی سطوح قابل رویت است. هرچند که در بسیاری از کتب اقتصادی اشاره به این مطلب شده است که افزایش نرخ ارز موجب افزایش صادرات و جایگزین واردات خواهد شد، اما اگر تولید ظرفیت خالی نداشته باشد و امکان افزایش تولید نیز در واحدهای صنعتی ایجاد نگردد، عرضه کالاهای قابل معامله در داخل کم می‌شود و نتیجتاً به افزایش تورم می‌انجامد، بدون اینکه شاخص کل تولید رشد نماید. از طرفی ممکن است تغییرات ناگزیری در تقاضا و در داده‌های بنگاه‌ها، کل تولید را کاهش دهد و به عبارتی وقتی کشش حقیقی ظرفیت تولید پایین باشد افزایش نرخ ارز می تواند رکود تورمی ایجاد کند.

۵- کلام پایانی….

در کشورهای موفق اقتصادی به جای این‌که از تثبیت نرخ ارز برای کنترل تورم استفاده کنند با افزایش ظرفیت تولید و یا تقویت نمودن آن تلاش می کنند تا کشش حقیقی تولید را بالا ببرند و از آن طریق نرخ تورم را کنترل نمایند؛ این اثر تثبیت نرخ ارز را هم آسان می‌کند. در حال حاضر یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از سوداگری نیز افزایش نرخ سود بانکی است اما متاسفانه به علت عدم هماهنگی نظام های مالی و بانکی (در یک راستا حرکت نمی کنند) این افزایش نرخ بهره در بلند مدت، موجب افزایش سرعت رشد نقدینگی در کشور خواهد شد لذا به جای مدیریت نرخ ارز و تثبیت آن، می بایست مهندسی و مدیرت مالی و بانکی در کشور بهینه گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.