کلوبر لوبریکیشن تولید کننده روانکارهای تخصصی صنعت نساجی

این بخش: روغن‌های سوزن گرد باف و کشباف تخت آرش یکدانه شرکت ماناشگردپایا

شرکت کلوبر لوبریکیشن آلمان یکی از نام‌های معتبر در تولید روانکارهای تخصصی مورد مصرف در صنعت نساجی است.
این شرکت که در سال ۱۹۲۹ در مونیخ آلمان توسط آقای تئودر کلوبر تاسیس شد، تخصص در تولید روانکارهائی دارد که عمدتاً از مواد تمام سینتتیک تولید می‌شوند که مزایای بسیاری چه از جهت اقتصادی و چه از نظر فنی برای مصرف‌کنندگان آن دارد. اکثر محصولات تولیدی شرکت کلوبر بر اساس نیاز مشتری ساخته شده‌اند. بنابراین به سختی می‌توان محصولی با مصرف عمومی در روانکارهای کلوبر لوبریکیشن پیدا کرد. این شرکت بزرگترین تجهیزات آزمایشگاهی تست روانکارهای صنعتی در اروپا را در اختیار دارد که همین امر باعث افزایش کیفیت و اطمینان از تاثیر مثبت روانکارهای تولیدی آن در خط تولید منسوجات شده است. به جرات میتوان گفت تمامی استانداردهای لازم صنعتی را داراست و خود به عنوان تعیین‌کننده استانداردهای جدید گریس و روغن در دنیا شناخته شده است.
شرکت کلوبر لوبریکیشن بخشی از گروه بزرگ فرویدنبرگ در شهر واینهایم آلمان است. بخشی از روانکارهای تولیدی این شرکت، محصولات مصرفی در ماشین‌های کشباف تخت و گردباف است.
تکنولوژی ساخت ماشین‌های کشباف تخت و گردباف شاید در نگاه اول آن‌چنان پیچیده به‌نظر نیاید ولی در عمل از تخصصی‌ترین ماشین‌های بخش بافندگی هستند. سرعت، دقت و تکنولوژی بالا در تولید این‌گونه ماشین‌ها و سوزن‌های به‌کار رفته در آن مثال زدنی است. تکنولوژی و دقت بالا در تولید، سرعت حرکت دستگاه و تولید بالا بدون استفاده از روانکار مناسب امکان پذیر نیست. به همین جهت شرکت کلوبر لوبریکیشن در همکاری مشترک با تولیدکنندگان مطرح این‌گونه ماشین‌آلات در دنیا اقدام به تولید روغن‌های تخصصی با قابلیت شستشوی بالا نموده است که به دلیل افزایش بهره‌وری دستگاه و کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات، توسط سازندگان مطرح ماشین‌های گردباف و کشباف تخت برای مصرف در دوران گارانتی و پس از آن توصیه شده‌اند.
در ادامه، به معرفی تعدادی از این روانکارها می‌پردازیم:
– روغن‌های گروه Klüber Silvertex T و Klüber Silvertex W:
این نوع روغن‌ها جهت روانکاری سینکر و سوزن‌ها توصیه می‌شوند. از مزایای آن میتوان به عاری بودن محصولات از NPE ( Nonylphenol Ethoxylates ) اشاره کرد. استفاده از NPE در روغن‌های سوزن بسیار مرسوم است. این افزودنی که برای استحکام بخشیدن به ساختار روانکار در محصولات استفاده می‌شود از نظر قوانین محیط زیستی ممنوع است. NPE نه تنها آلودگی زیست محیطی ایجاد می‌کند بلکه مستقیماً برای سلامت انسان خطرناک است. با نگاهی در اینترنت می‌توان به مضرات آن پی برد. لذا فارق از مزایای فنی، استفاده از روغن سوزن عاری از NPE وظیفه اخلاقی هر شرکتی در برابر جامعه و پرسنل بخش بافندگی کارخانه است.
-کاهش فشار وارده بر سینکرها به جهت فیلم روانکار قوی و انتقال فوق‌العاده حرارت که از قابلیت‌های این نوع روغن است، تاثیر چشمگیری در کاهش میزان ساییدگی و بار تحمیلی بر روی سینکرها و سوزن‌های حساس دارد به نحوی که شکستگی آنها و در نتیجه متوقف شدن فرآیند تولید را به حداقل می‌رساند. با استفاده از این روانکار، شرایط نگهداری ماشین‌آلات بسیار آسان‌تر و کم هزینه‌تر خواهد بود و کیفیت محصولات تولیدی به مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد.

– از دغدغه های اپراتورهای دستگاه گردباف و کشباف تخت، اصطحکاک بالا و نیروی مورد نیاز حرکت دستگاه پس از توقف طولانی مدت است. دستگاه سرد است، غلظت روغن به دلیل سرد بودن دستگاه بالاست، بنابراین نیروی زیادی جهت حرکت دستگاه مورد نیاز خواهد بود. با استفاده از روغن Klüber Silvertex ، حداقل مقاومت در زمان راه‌اندازی را تجربه خواهید کرد.

سایش بر اثر کیفیت پائین روانکار در زمان شروع به کار( سرد بودن دستگاه) ماشین کشباف تخت
– همخوانی این روغن با انواع مواد تشکیل دهنده نخ از جمله لایکرا از موارد مهم در انتخاب روغن Klüber Silvertex است. در صورت عدم همخوانی، پرزها و ذرات نخ در زمان بافت با روغن مخلوط می‌شود و در مسیر حرکت سوزن‌ها ته‌نشین شده و باعث ایجاد اصطحکاک، حرارت زیاد، شکستگی سوزن‌ها و در نهایت عدم یکنواختی در بافت می‌شود.
– قابلیت شستشو از مواردی است که بسیار حائز اهمیت است. روغن سوزن باید حداکثر قابلیت شستشو را با حداقل مقدار امولسیفایر در ترکیب خود دارا باشد. نکته بسیار مهم و قابل توجه اینکه با استفاده از مقدار زیاد امولسیفایر در فرمول روغن می‌توان به بالاترین قابلیت شستشو رسید ولی مقدار زیاد امولسیفایر باعث زنگ زدگی و آسیب به قطعات الکترونیکی دستگاه می‌شود. تعادل برقرار کردن بین این دو، تنها از عهده متخصصین بر می‌آید.

آسیب به دستگاه به دلیل عدم همخوانی روغن با رنگ دستگاه و برد الکترونیکی

سایش شدید به جهت استفاده زیاد از امولسیفایر در فرمول روغن بی کیفیت و در نتیجه عدم استقامت فیلم روغن در برابر فشار

– در زمان شروع فعالیت، دستگاه سرد است و روغن نیز همان‌گونه که قبلا اشاره شد دمای پائینی دارد و دارای ویسکوزیته بالا. پس از مدتی کار کردن دستگاه گرم شده و روغن نیز گرم می‌شود و ویسکوزیته روغن کاهش می‌یابد. هر دو باعث تغییر در سرعت دستگاه و بافت می‌شود و در صورتی‌که روغن نتواند ویسکوزیته ثابتی در حین کار داشته باشد، تغییرات محسوسی در بافت خواهیم داشت. شکل بافت در شروع کار و یک ساعت پس از راه اندازی متفاوت خواهد بود و این اتفاق خوشایندی برای تولیدکننده نیست. محصول Klüber Silvertex کمترین تغییر ویسکوزیته را در تغییرات دما از خود نشان می‌دهد.
– استفاده از سوزن‌های با کیفیت، همیشه از دغدغه‌های تولیدکنندگان است ولی قیمت بالاتر این نوع سوزن‌ها نسبت به انواع موجود در بازار، گاهاً بازدارنده هستند. استفاده از بهترین نوع سوزن و بهترین نوع روغن که روانکاری بهینه انجام دهد قطعاً صرفه اقتصادی هنگفتی برای تولیدکننده خواهد داشت.

– استفاده از روغن Klüber Silvertex در یک ماشین گردباف با عرض ۳۰ اینچ، منجر به افزایش سرعت تولید به اندازه ۷۰ دور در هر دقیقه می‌گردد. این مقایسه در برابر استفاده از روغن‌های مرسوم در بازار بین المللی با ویسکوزیته مشابه انجام شده است. بنابراین، خروجی روزانه یک دستگاه ۳۰ اینچی، بسته به نوع بافت تا ۱۵۰۰ کیلوگرم پارچه بافته شده بیشتر است که این امر، باعث صرفه اقتصادی بسیار بالا و افزایش تمایل تولیدکننده به استفاده از این نوع روغن با خواص منحصربه فرد می‌گردد.
– روغن Klüber Silvertex P 91
این نوع روغن در زمان راه‌اندازی ماشین نو یا زمانی‌که سوزن‌ها و سینکرهای دستگاه تعویض می‌شوند برای مدتی استفاده می‌شود. مدت زمان بستگی به عوامل متعددی دارد ولی اکثر سازندگان ماشین‌آلات در دستورالعمل دستگاه، زمان آن را ذکر کرده‌اند. این روغن جهت همخوانی سوزن‌ها و سینکرهای نو با یکدیگر نقش بسزایی دارد و باعث افزایش طول عمر هر دو می‌گردد.
– روغن Klüber Silvertex R 14
این محصول روغن تمیز کننده سوزن و سینکرهاست. تمیزکاری دستگاه در حین کار و بدون توقف تولید، آرزوی هر تولیدکننده‌ای است. این روغن آرزوی شما را برآورده می‌کند. نحوی استفاده از آن در دستورالعمل دستگاه‌ها ذکر شده است و در صورت نیاز قابل ارائه است.
لازم به ذکر است که عمل تمیزکاری در حین کار به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست و حتما می‌بایست انجام شود. در برخی از انواع نخ‌ها حتی بصورت هفتگی می‌بایست تمیزکاری دستگاه را انجام داد. در غیر اینصورت شکستگی سوزن‌ها و سایش سینکرها به شدت افزایش پیدا می‌کند و لکه‌های روغن روی پارچه به راحتی قابل شستشو نخواهند بود. این لکه‌ها اغلب روغن‌های باقیمانده در ته نشین مسیر سوزنها هستند که به دلیل کربونیزه‌شدن قابلیت شستشوی خود را از دست می‌دهند. بنابراین استفاده از روغن Klüber Silvertex R 14 قابل چشم پوشی نیست.
روغن‌های سوزن، پیش از معرفی و عرضه به بازار، می‌بایست آزمایش‌های مورد نیاز سازندگان دستگاه را با موفقیت بگذرانند تا در لیست مورد تائید آنها قرار گیرند. از جمله این آزمایش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تست همخوانی با رنگ دستگاه، همخوانی با پلکسی‌گلاس‌ها و پلاستیک‌ها


تست‌های همخوانی با قطعات الکترونیکی

این دو آزمایشی که به آن اشاره شد، از عمده مشکلات صنایع تولید پارچه‌های گردباف و تخت در ایران است که با استفاده از محصولاتی با کیفیت پائین و یا متاسفانه تقلبی موجود در بازار، با آن روبرو هستند. رنگ دستگاه پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود و قطعات الکتریکی و بردهای الکترونیکی آسیب می‌بینند که ضربه اقتصادی آن، از هزینه سالیانه روغن مصرفی با کیفیت، بیشتر می‌شود.
در پایان لازم است به اطلاع برسانیم که متاسفانه مدتی است افراد فرصت طلب و سود جو با استفاده از وضعیت به‌وجود آمده و زمان‌بر شدن واردات برخی از محصولات خارجی، اقدام به تهیه و توزیع محصولات تقلبی با نام کلوبر در بسته بندی مشابه در سطح بازار نموده‌اند و با ارسال نامه‌های تبلیغاتی و استفاده از لوگوی شرکت کلوبر، خود را توزیع‌کننده یا ارائه‌کننده محصولات این شرکت معرفی می‌کنند.
از خرید این‌گونه محصولات خودداری بفرمائید و نیازهای خود را تنها از طریق نماینده رسمی که در وب‌سایت کلوبر لوبریکیشن به آدرس www.klueber.com ذکر شده است تامین نمائید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.