حضور در بازارهای جهانی

انجمن ماشین‌سازی نساجی ایران از ابتدای تأسیس تا به امروز، مسیر موفقیت‌آمیزی را به لطف خداوند متعال طی نموده است و در یک دهه فعالیت خود با همت و تلاش اعضای خدوم و توانای خود امکان صادرات ماشین‌آلات نساجی و پوشاک به بازارهای منطقه و فرامنطقه ای را مجدداً فراهم نموده است. شروعی دوباره برای حضوری فناورانه در بازارهای جهانی. البته مشکلات متعددش هم باید به جان خرید اما قصد نگارنده از نگارش این سطور مخاطبی خاص است که باید با دقت به این عرایض گوش دهد و برای حل آن فکری اساسی نماید. صنعت ماشین‌سازی نساجی در دوران تحریم‌های فلج کننده و بعد از آن که به تحریم برانداز اقتصادی معروف شد کوشید تا در حد توان به ساخت داخلی قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات بپردازد و از این رو توسعه نسبی خوبی را نیز پیدا کرد. اما نکته مهم قوانین دست و پا گیر کار در حوزه ماشین‌سازی است. اغلب ماشین‌سازی ایران هویت حقیقی دارد و واحدهای کوچکی هستند که در بیرون از شهرها و در حاشیه آن به طراحی و ساخت ماشین‌آلات می‌پردازند و در حوزه دریافت برخی مجوزها همچون جواز فعالیت صنفی، پروانه بهره‎برداری و… نواقص متعددی دارند که بر اساس قوانین موجود در کشور به عنوان واحد صنفی شناخته نمی شوند و باید برای آن فکری عاجل نمود. از طرف دیگر در موضوع مالیات نیز دردسرهای مختص خود را دارند. به عنوان مثال قیمت تمام شده یک ماشین یا تجهیز به سنوات خدمات پس از فروش آن بستگی دارد و با تورم، این هزینه‌ها هر سال بالاتر می‌رود اما بخش ماشین‌سازی از قیمت فروش ماشین باید مالیات کامل را پیش پیش پرداخت نماید در حالی که هزینه‌های تعمیر و خدمات پس از فروش همواره بعد از تولید است و ماشین ساز قبل از هزینه مالیات آن را پرداخت می‌نماید.

همچنین به علت حقیقی بودن بیشتر بدنه ماشین‌سازی نساجی کشور امکان حضور در نمایشگاه‌های داخلی با توجه به قوانین جدید منتفی شده است و علاوه بر آن برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی نیز هیچ تسهیلاتی از دولت دریافت نمی‌گردد که با تغییر نگاه به ماشین‌سازی و ایجاد فضای کسب و کار جدید با همکاری انجمن‌های تخصصی می‌توان زمینه شفاف‌شدن بیشتر اقتصاد این حوزه و ارایه خدمات حمایتی به این صنعت را بهتر از قبل فراهم نمود.

امید است روند رو به رشد صنعت ماشین‌سازی کشور با درایت معاونت علمی رییس جمهور، وزرای صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی با سرعت بیشتری به مسیر خود ادامه دهد.

و من الله التوفیق

مدیر مسئول

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.