محمد کفاش ، مدیر داخلی گروه صنعتی نساجی خاتم

محمد کفاش

مدیر داخلی گروه صنعتی نساجی خاتم

 

مهندس کفاش

 

– لطفاً  توضیحات مختصری در مورد مجموعه فرش خاتم و زمینه‌های تولیدی آن بیان بفرمایید؟

گروه صنعتی نساجی خاتم که شامل مجموعه‌ های فرش کاخ ، فرش خاتم و ریسندگی خاتم است، از سال ۱۳۸۷ با راه‌اندازی خط تولید BCF به صورت هیت ست و فریز شروع به کار نمود. این مجموعه در اوج تحریم‌ها، اقدام به راه‌اندازی BCF از کمپانی نیومگ و دستگاه‌های تاب کیبلICBT و هیت ست Power Heat set نمود؛ در واقع این خط تولید از آخرین دستاوردهای این شرکت با این نوع تجهیزات به شمار می‌آید که با همت کادر مجرب خود توانسته در زمینه نخ‌های هیت ست و فریز کیبل و نخ‌های فانتزی و متالیک فعالیت نماید.

– مزیت‌های رقابتی فرش خاتم چیست و در سال‌های اخیر چه روندی را در توسعه بازار خود طی نموده است؟

در سال ۱۳۹۱ استارت دستگاه ۸ رنگ هزار شانه با برند کاخ به عنوان اولین دستاورد، زده شد و با توجه به رعایت استاندارد و حفظ کیفیت عالی، بازار خوبی را در ایران به دست آورد. در سال ۱۳۹۳، دستگاه گلیم، جاجیم و همچنین فرش ۱۰۰۰ شانه ۱۰ رنگ با برند خاتم را راه اندازی نمود.

علی رغم تغییر الگوهای مصرف، فرش اکریلیک به علت دوام و طول عمر بالا از جایگاه ویژه‌ای در صنعت فرش ماشینی برخوردار است و هیچ کفپوش دیگری نتوانسته جای آن را بگیرد؛ مضاف بر اینکه، در فرش ۱۰۰۰ شانه سعی شده است که فرش ماشینی، شکل دستباف گونه به خود بگیرد. از آنجایی که تولید فرش با نخ نامرغوب و دنیر بالا، زیر دستی زبر و خشن را به وجود می‌آورد، گروه صنعتی نساجی خاتم با کار بر روی نوع الیاف و نخ مصرفی موفق شد تا فرش ۸ رنگ با برند کاخ و ۱۰ رنگ با برند خاتم، که از نخ اکریلیک ۳/۳۰ (خط تاو  به  تاپس) بهترین کارخانه در ترکیه تهیه شده، تولید نماید.

– علت توسعه زیاد صنعت فرش ماشینی در کشور چه چیزی است و چه مشکلاتی را می‌تواند به همراه داشته باشد؟

ورود ماشین آلات فرش ماشینی با بازده تولیدی بالا، وجود مشکلات عدیده در صادرات فرش و به دنبال آن، در دست گرفتن نبض تولید‌کنندگان فرش ماشینی توسط دو کمپانی تولید ماشین آلات مدرن، از جمله مشکلاتی است که گریبانگیر این صنعت گردیده است.. تنوع در تعداد شانه فرش همراه با طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت، موجب ایجاد بازی خطرناکی بین تولیدکنندگان شده است؛ بازی که تنها منفعت آن سود بالایی است که نصیب شرکت‌های خارجی می‌شود و تنها سهم تولیدکنندگان ایرانی، رکود و سردرگمی در بازار است.

– چه بحران‌هایی را می‌توان در سال‌های آتی برای صنعت فرش ماشینی متصورشد؟

سود نامعقول این محصول در بدو تولید و خرید دستگاه‌های متنوع از شانه‌های ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ توسط تولیدکنندگانی که دارای بازده تولیدی کم هستند، به بازار داخلی این صنعت لطمات جبران ناپذیری وارد کرده است. در واقع، قیمت کاذب فرش و شکستن حباب موجود و ورود قیمت واقعی این محصول باعث تزلزل بسیاری گشته که در صورت ادامه این روند، فقط سود کلانی نصیب شرکت‌های خارجی می‌گردد.

– شما چه راهکاریی را برای مدیریت آن‌ها ارائه می‌نمایید؟

بهتر است همانند سیاستی که کشورهایی همچون ترکیه در پیش گرفتند، تولیدکنندگان داخلی هم اساس کار خود را بر مبنای مشتریان خارجی قرار دهند و به جای افزایش تعداد شانه‌ها و یا نفیس کردن هرچه بیشتر فرش ماشینی، بیشترین تمرکز خود را بر روی صادرات و شناسایی بازارهای هدف کشورهای عرب و اروپایی در جهت افزایش ثبات بازار قرار دهند.

-سخن پایانی……

در پایان، ازدولت و مسئولین ذیربط خواهشمندم که با همدلی و تعاملی سازنده، همدوش تولیدکنندگان قرار گیرند و با حمایت‌های خود و فراهم نمودن تسهیلات لازم جهت امور صادرات و تولید، زمینه لازم جهت پیشرفت و بهبود در وضعیت این صنعت کهن را بیش از پیش فراهم سازند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.