مصاحبه: احمد صاحب‌ الزمانی مدیر عامل شرکت تکمیلیران

احمد صاحب‌ الزمانی

مدیرعامل شرکت تکمیلیران

شرکت تکمیلیران
مهندس احمد صاحب الزمانی مدیر عامل شرکت تکمیلیران

– به نظر شما، وجود چه عواملی می تواند سبب افزایش کیفیت یک محصول گردد؟

کاملاً بدیهی است که موفقیت و پیشرفت در هر حوزه و فعالیتی علاوه بر سرمایه‌گذاری مطلوب، نیازمند برخورداری از حداکثر دانش فنی است؛ چرا که به اعتقاد من این دو مورد، پایه و اساس ماندگاری همیشگی یک مجموعه در یک صنعت است. به طور کلی، آنچه که در ایجاد یک محصول با کیفیت بسیار ضروری است، آشنایی با فرآیندهای کنترل کیفیت است و شاید ارائه آماری از تفاوت قیمت و کیفیت کارخانجات بتواند کمک شایانی به فعالان این حوزه نماید. به عنوان مثال، در حوزه مواد شیمیایی و تکمیلی اگر افراد ندانند که مثلاً کاربرد یک آنتی‌استاتیک چیست و چقدر می‌تواند موثر در قیمت نهایی باشد، قطعاً هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی متضرر خواهد شد؛ چراکه استفاده متناوب از این مواد، با فرآیندهای گوناگون که هر زمان در حال تغییر است، نمی‌تواند قیمتی واحد برای یک محصول تعیین کند. در واقع، هر مجموعه‌ای موفقیت خود را مدیون دانش فنی و تدابیر به موقع افراد آن مجموعه است.

– در حوزه کار و تولید، صنعت نساجی با چه مشکلاتی روبروست؟ راهکار شما برای مرتفع شدن این مشکلات چیست؟

از جمله مشکلاتی که امروزه در حوزه کار و تولید وجود دارد، عدم وجود نقدینگی در بازار و روی آوردن بیش از اندازه افراد به استفاده از دسته چک است و تنها ضمانت اجرایی آنها، اعتماد و اطمینان به شخص مقابل است؛ در غیر اینصورت، هیچ ارزرشی ندارد و زمانی که، چکی برگشت می‌خورد، با توجه به زمان‌بر بودن مراحل اداری، در نهایت مجبور به حل اختلاف و متضرر شدن تولیدکننده می‌شود. در واقع، حل این معضل نیازمند همراهی مسئولین بانکی است که تدابیر لازم را در راستای به حداقل رساندن چک‌های برگشتی بی‌رویه بیندیشند؛ مثلاً می‌توانند اعتبار و حوزه اختیارات هر فرد را با رنگ دسته چک آن فرد مشخص نمایند و بدین ترتیب، تفاوت بین یک شخص معتبر با یک شخص کم اعتبار را مشخص کنند. بنابراین، بانک مرکزی باید با زیرنظر داشتن زیرمجموعه‌های خود، در بررسی صلاحیت افراد جهت دادن دسته چک، قوانین سختگیرانه‌تری را اعمال و مساله کمبود نقدینگی و عدم اعتماد در بازار را رفع نماید.

معضل دیگری که گریبانگیر این صنعت است، ایجاد رقابت منفی در اثر عدم استانداردسازی کالاهای مورد استفاده در بازار است. نحوه تولید این کالا نه تنها باید استاندارد باشد،  بلکه باید از مواد اولیه‌ای استفاده شود که دارای نشان استاندارد است. در واقع، وجود کالای ارزان کم کیفیت در بازار، میزان تمایل مصرف کننده به استفاده از کالای مرغوب ولی با قیمت بالاتر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بدین ترتیب، منجر به ایجاد رقابتی ناسالم در میان تولیدکنندگان می‌گردد. از این رو، تمام عوامل درگیر در ایجاد یک محصول اعم از روش تولید و مواد اولیه، باید مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا باشد و مکان‌هایی که فاقد شرایط لازم هستند، شناسایی و تحت نظر اتحادیه‌های موردنظر، دستور توقف فعالیت آنها صادر گردد چرا که، دلسوزی در کسب و کار موجب گرفتاری یک صنعت می‌‌شود.

بحث مالیاتی فعالان اقتصادی از دیگر مسائلی است که همواره برای این صنعت مشکل‌ساز بوده است و به اعتقاد من، این امر در اثر عدم همکاری تولیدکنندگان با اداره مالیاتی به وجود آمده است. با توجه به اینکه برخی افراد، دارای هیچ گونه پرونده مالیاتی نیستند، به راحتی می‌توانند فعالیت‌های میلیاردی انجام دهند و بدین صورت، علاوه بر ایجاد فضای رقابتی ناسالم، باعث به وجود آمدن عدم اطمینان در بازار گردند. بنابراین، رفع این مشکل از یک طرف نیازمند همکاری و همراهی فعالان این صنعت است و از طرف دیگر، نیازمند تقویت بیش از پیش مجموعه آماری اداره مالیات است تا بتواند مشکلات و معضلات موجود را رفع و زمینه محقق شدن اهداف خود را فراهم نماید.

 

– با توجه به نقش پر رنگ قاچاق در رکود اقتصادی  بازارهای داخلی، چه تدابیری در راستای برطرف نمودن آن باید اندیشیده شود؟

قاچاق کالا از جمله عوامل مخرب در وضعیت تولید یک صنعت محسوب می‌شود که نتایج منفی آن در ایجاد مسیر نزول یک صنعت کاملاً محرز است. خوشبختانه در حال حاضر، مجلس شورای اسلامی لایحه‌ای بس قوی را در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا تصویب نموده است که همین امر، می‌تواند به عنوان گامی موثر در جلوگیری از این معضل به شمار آید.

از جمله راهکارهای تاثیرگذار در مرتفع نمودن این مشکل، می‌تواند بازرسی دقیق و سختگیرانه اتحادیه‌ها و انجمن‌های نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ورودی‌های گمرک و بنادر آزاد باشد که، این امر مستلزم دادن اختیارات بیشتر به آنها از سوی مراکز مربوطه است و  اینکه،  ظرفیت صاحبان صنایع فعال در تشکل‌ها به عنوان یک بازوی نظارتی قوی برای دولت دیده شود و از نظرات و راهکار آنها در راستای انجام عملکردی قوی در خصوص مبارزه با  قاچاق کالا بهره‌مند شوند.

 

– سخن پایانی

در پایان، از متخصصینی که مشکلات صنعت را بررسی می‌کنند خواستاریم که سمینارها یا همایش‌هایی را در جهت آگاهی از مشکلات موثر در وضعیت اقتصادی صنایع مختلف برگزار نمایند و با اطلاع از نظرات و پیشنهادات متخصصین در حضور مسوولین دولتی، به رسیدگی این امور بپردازند. هچنین، از دولت محترم خواستارم که  با قرار دادن بودجه بیشتر در اختیار صنعتگران و تولیدکنندگان، روند ورود ماشین آلات جدید و مدرن را تسهیل بخشند تا هم با صرفه جویی در مصرف انرژی و آب، موجب رشد اقتصادی و  دستیابی به ایده آل در کمترین زمان ممکن گردند.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.