اگر شرایط بهتر شود در آینده ای نزدیک می توان روند را به نفع کشور تغییر داد.

مهدی ضابطی مدیر عامل شرکت فرش ماهور

– ویروس کوید ۱۹ چه تاثیری بر روی صنعت فرش ماشینی داشته است؟
در بهمن ماه همه در انتظار یک بازار مناسب شب عید بودند که ناگهان کرونا همگان را غافل گیر کرد و تمام بازارهای داخلی تا نیمه فروردین ماه تعطیل بود و همچنین بازارهای کشورهای همسایه نیز به علت کرونا قفل شدند. اما بازار از تیر ماه به بعد کمی تغییر کرد و خودش را با شرایط کرونا تطبیق داد و با وجود تحریمها و افزایش هزینه و همچنین بیماری برخی پرسنل، توانستیم کار را پیش ببریم .
۲-رونق بازار و استقبال داخل از صنعت فرش ماشینی را ناشی از چه عواملی می دانید؟
در صنعت نساجی خیلی از حوزهها با مشکلات اساسی مواجه شدهاند، مخصوصاً حوزه پوشاک با توجه به اینکه مردم درگیر کرونا بودند و کمتر تمایل به خرید پوشاک داشتند و بخشی از این تولیدیها به سمت تولید لباسهای بیمارستانی چرخش کردند ولی به صورت کلی کرونا تأثیر بسیار زیادی در این بخش از صنعت نساجی گذاشت و ضررهای زیادی به این حوزه وارد شد. اما صنعت فرش ماشینی از این شرایط مستثنی بود و این قضیه تأثیر چشمگیری بر روی این صنعت نداشت. تمام تولیدکنندگان با تمام ظرفیت کارشان را پیش میبردند و همچنین به علت اختلاف نرخ ارز، صادرات به بازارهای کشورهای همسایه افزایش پیدا کرده است.
۳- پیش بینی شما از میزان صادرات فرش ماشین چیست؟
اکثر شرکتهایی که درگیر بحث صادرات بودند همچنان بازارهای خود را دنبال مینمایند، باید برای بهبود فعالیت شرکتهای تولیدی در بازارهای بین المللی دولت شرایط را بیش از پیش فراهم آورد. در کشوری مثل ترکیه که اکثر تولیدات خود را صادر میکند هم اکنون به صورت شبانه روزی کارخانجات در حال کار هستند و باید در ایران نیز شرایط بهبود یابد.
۴- چه چشم اندازی را برای صنعت فرش ماشینی در سال آینده پیش بینی مینمایید؟
صنعت فرش ماشینی در سال ۹۹ بزرگی و ابهت خودش را به رخ کشید و میتواند حرفهای زیادی را در سطح جهانی داشته باشد. ولی متأسفانه تحریمها به شدت دست تولید کنندگان را بسته و برای صادرات نیز هزینهها خیلی بالا رفته است، گاهی برای رسیدن کانتیرها به مقصد باید ۲ یا ۳ مسیر بیشتر طی شود و اگر این معضلات حل نشود صنعت فرش ماشینی با مشکل جدی مواجه خواهد شد. با توجه به اینکه هزینههای قطعات هم به علت دور زدن تحریمها و افزایش سرسامآور ارز به شدت افزایش یافته ، اگر این شرایط ادامه داشته باشد در آینده مشکلات عدیده ای به وجود میآید. اما با همه این مسائل اگر شرایط کشور بهبود یابد میتوان در آیندهای نزدیک شرایط را به نفع کشور تغییر داد.
تهیه و تنظیم : مژده طهماسبی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.