قدر تولیدکنندگان را باید دانست.

خسرو ضابطی، مدیرعامل شرکت بوستان ترمه(فرش ایده آل)

۱- چه چالش هایی در حوزه تأمین نخ و الیاف برای صنایع فرش ماشینی وجود دارد؟
ما برای واردات نخ و الیافی که تولید داخل نداریم با مشکل مواجه هستیم و نمی‌توانیم از مواد اولیه جدید و با تکنولوژی روز که در حال تولید در کشورهای پیشرو هست به راحتی استفاده کنیم. متأسفانه بیشتر تولیدکنندگان نخ ایران، کلکسیون کاملی از رنگ‌های مورد استفاده در خاب فرش را ندارند که این موضوع ریسک تغییر پالت و ارائه نوآوری را بالا می‌برد. نوسانات قیمت مواد اولیه، قدرت پیش‌بینی را از بافنده گرفته است و اجازه نمی دهد که بتواند پیش‌بینی طولانی‌تری داشته باشه یا حتی بتواند برای خرید مواد اولیه و فروش محصول خودش استراتژی بلند مدتی تهیه کند.
همه‌ی این عوامل در کنار تحریم‌ها که به شدت صادرات و دریافت پول را برای تولیدکننده سخت کرده دست به دست هم داده است تا نقش تولیدکننده ایرانی را، به عنوان بازیگر اصلی، در بازارهای خارجی روز به روز کم رنگ تر کند.
۲- درحال حاضر وضعیت طراحی فرش ماشینی چگونه است و چه تهدیداتی برای این حوزه وجود دارد؟
بحث طراحی فرش و انتخاب رنگ، بسیار کار پرهزینه و زمان‌بری است که متأسفانه وضعیت بسیار نابسامانی هم دارد و همین بی‌نظمی و نداشتن متولی مشخص و نبود قوانین کار آمد و ضمانت اجرایی مدون، باعث بی‌انگیزه شدن خبره‌های این صنف و عدم ارائه کارهای خلاقانه شده است.
به نظر بنده یکی از بزرگترین چالش‌ها بر سر راه بافنده‌ها همین نابسامانی در وضعیت طراحی نقشه و پالت است.
متأسفانه بعضی از تولیدکننده‌ها به کمک یک سری طراح‌های بی‌تعهد به راحتی نقشه‌ها را کپی می‌کنند و ارگان یا مسئول مشخصی روی این موضوع نظارت موثر ندارد.
۳- در حوزه برندسازی چه فعالیتهایی در شرکت ایدهآل صورت گرفته است و چه فرصتها و چالشهایی را برای توسعه این برند پیشبینی مینمائید؟
یکی از اقداماتی که مجموعه ایده‌آل برای اعتلای برند خودش کرده است، حفظ کیفیت ، تنوع در محصولات و نوآوری در محصولات بوده است. فکر می‌کنم کنترل لحظه به لحظه این سه شاخصه توانسته به بالندگی برند فرش ایده آل کمک شایانی نماید. از سوی دیگر استمرار حضور پر رنگ در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی همیشه سرلوحه کار ما بوده است.
همچنین ما یک برنامه مشخص، برای تبلیغات و حضور موثرتر در فضای مجازی داریم که به مرور در حال پیش بردن آن هستیم.
۴- مهمترین اولویت شما بعنوان یک تولیدکننده مطرح در صنعت فرش ماشینی کشور در خصوص مصرفکنندگان چیست و چگونه به آن پاسخ میدهید؟
بنده فکر می‌کنم، مردم سرزمین من شایسته استفاده از بهترین امکانات و محصولات هستند و از قضا مردم بسیار خوش سلیقه و باهوشی داریم که به گمانم این موضوع فرهنگ ایرانی‌ها رو زبانزد دیگر ملت‌ها کرده است. این موضوع مسولیت ما رو هم در مجموعه ایده‌آل سنگین‌تر کرده است. حفظ کیفیت حتی در سخت‌ترین زمان‌ها که تأمین مواد اولیه به مراتب بسیار دشوارتر از الان بود؛ شاهد همین باور ماست که مصرف‌کننده از استمرار در تولیدِ باکیفیت استقبال می‌کند. مردم ما به دقت متوجه تفاوت بین کار باکیفیت و کم‌کیفیت می شوند.
کلام پایانی
در پایان ضمن تشکر از شما عرض می‌کنم تولیدکننده‌ای که در ایران با عشق و علاقه کار می‌کند و به دنبال ایجاد اشتغال است، باور دارد که بیکاری علت بسیاری از فسادها و آسیب‌های اجتماعی است. تولیدکنندگانی که برای اقتصاد این مملکت فعالیت شبانه‌روزی می‌کنند از طرف مسولین شایسته حمایت بیشتری در همه‌ی ابعاد هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.