دنیای مدرن کالای خواب

در گفتگوی صمیمی با مهندس امیررضا افشاری مدیرعامل شرکت ندتکس

– لطفا در مورد صنعت کالای خواب و ابعاد مختلف آن توضیحاتی را بفرمایید؟

سلام بسیار خرسندم که بار دیگر در خدمت نشریه وزین نساجی موفق هستم تا به صورت تخصصی در مورد یکی از مهمترین منسوجات تکستایل یا نساجی صحبت کنیم. همان منسوجات خانگی و زیر شاخه آن کالای خواب.
ابتدا تمایل دارم شما را با سازمانی که در ایران کمتر از آن نام برده شده است، آشنا کنم.
ISPA ،اتحادیه بین المللی کالای خواب
International Sleep Product Association
که وظیفه رصد تولید این محصولات را بر عهده دارد و همینطور برگزارکننده نمایشگاه‌های بزرگ این محصول و همینطور نمایشگاهی به همین نام که در مقاطع دو ساله در ایالات متحده برگزار می‌گردد.

– چند سال است که شما در این حوزه مشغول هستید و بیشتر در کدام بخشها تمرکز داشته‌اید؟

از سال ۱۳۸۰ مطالعاتم را در مورد دستگاه‌ها و تولید کالای خواب آغاز کردم. نمونه هایی را از نزدیک دیدم، ماشین آلات را بررسی کردم و در نمایشگاه‌های مختلف خصوصاً در معتبرترین نمایشگاه بین المللی ماشین‌آلات صنعتی کالای خواب که هر دو سال یکبار در شهر کلن آلمان به نام اینترزوم ماه می برگزار می‌شود شرکت کردم. خرداد ۱۴۰۲ نوبت برگزاری این نمایشگاه است.
از ۲۰۰۶ به صورت حرفه‌ای و تخصصی وارد بازار ماشین‌آلات کالای خواب شدم و شرکت ندتکس به صورت انحصاری ارایه خدمات چندی از بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین و نوآورانه‌ترین شرکت‌ها را تقدیم صنعتگرانمان نمود.
کالای خواب و حول محوریت عرایضم تولید لحاف پلی استر و تشک، تقریبا محصول نهایی مونتاژ شده از چند المان و قطعه مختلف است لذا زمانی که یک عملیات به کارهای دستی تکراری متکی باشد، اتوماسیون همیشه منطقی و برگ برنده است.
هم اکنون فناوری این خطوط تولید، حول برتری در اتوماسیون خط است.
در ایتما ۲۰۱۹ بارسلون ما نمایش‌های زنده‌ای از سیستم پر کردن بالش روباتیک خود ارائه دادیم که توانایی پر کردن و تکمیل حدود ۳۸۴۰ بالش را در هر شیفت هشت ساعته دارد. این یک پیشرفت قابل توجه در مقایسه با سیستم‌های دستی یا نیمه اتوماتیک با حداکثر تولید ۲۰۰۰ بالش در هر شیفت است.
فرآوری الیاف که رابطه مستقیم با کیفیت دارد و دقت در یکنواختی وزن از جمله پیشرفتهاییست که تولیدکنندگان دستگاه در راه آن قدم برمی‌دارند. اکنون با افزایش قیمت مواد اولیه در جهان، صرفه‌جویی از مسیر دقت در مصرف از مهمترین نکات است.
من همواره دوستانم را تشویق به سرمایه‌گذاری در این صنعت در مقیاس بزرگ می‌نمایم. کاملاً مشهود است هم در جهان و هم در ایران شرکت‌های کالای خواب که موفق هستند شرکت‌های بزرگ و برند‌سازی شده هستند.
ارزش افزوده این تولیدات تا ۳۰۰ درصد هم می‌رسد و پر واضح است که کارگاه‌های خیلی کوچک حتی با توان ساخت و مونتاژ ۱۰ عدد تشک در روز و یا ۷۰ عدد لحاف استقبال خوبی از فعالیت در این شاخه نمایند. اشاره به مونتاژ نمودم پس هرچقدر سرمایه‌گذار ما با ظرفیت تولید انبوه‌تر و درست نمودن بخش بیشتری از این عناصر وارد بازار گردد بالطبع موفق‌تر خواهد بود.
از چالشهایی که سرمایه‌گذاری انبوه با ماشین‌آلات بروز شرکت ندتکس پیش رو دارد توجیه عدم رقابت با کارگاه‌های فوق الذکر است.
همواره بایشان گوشزد می‌نماییم که می‌توانند با تولید روزانه ۱۵۰ تشک و ۶۰۰ لحاف در شروع و همینطور با برندسازی نقش چنان کارگاه‌هایی را محو نمایند.
در این شاخه از تولید نگاه ما باید کشوری و فرامرزی باشد زیرا که با موقعیت ژئوپلیتیکی منطقه و زمستان‌های سرد ایران و همینطور در کشورهای شمالی، شمالغربی و حتی کشور کوهستانی افغانستان تولیدات انبوه خود را بفروش برسانند.
جا دارد اینجا از بنام ترین کارخانجات و برندهایی که هم اکنون از دستگاههای ما در ایران استفاده می‌کنند نام ببرم، تشک رویا و تشک خوشخواب از اسکلت تولیدی اشپول سوییس بهره می‌برد. بکمان تکمیل تشک رویا را انجام می‌دهد. در تشک ویستر ما هم فنر را درست می‌کنیم و هم با ماموت نقش و نگار میزنیم. در لایکو با نوو فنلاند به رکورد تولید بیش از ۵۰۰۰ بالش در روز دست یافته ایم. لایکو ایران اولین مشتری ماموت بوده و لحاف تیما بال نیز از همین دستگاه بهره‌مند است.
مفتخر هستم تا برای اولین بار در حضور جنابعالی از آخرین اخبار شرکت NedTex پرده برداری نمایم.
خوشحالم به اطلاع برسانم که شرکت سوئدیACG هم اکنون بعنوان کامل‌ترین ارائه دهنده خط تولید با کوآپریشنی از بهترین‌های دنیا خطوط کاملا اتوماتیک و بقول خودمان از الف تا ی را فقط با ۲ اپراتور غیرحرفه‌ای انجام می‌دهد. اپراتور اول الیاف را وارد و کارگر دوم در انتهای خط بالش یا لحاف بسته‌بندی شده را جمع آوری می‌نماید.
با ACG Kinna در کنار ACG Nowo دیگر به اپراتور حرفه‌ای، خیاط، زیگزال دوز و … نیاز نیست و حتی در پاندمی کووید بدون وقفه می‌توان به تولید ادامه داد.
در NOWO با سیستم جدید
Precise weighing system اما بصورت دائمی، توانسته‌ایم کنترل دقیق میزان وزن الیاف را در دست بگیریم و تا ۸ درصد صرفه جویی در مصرف الیاف بدست آوریم که در یک کارخانه متوسط با مصرف ۵ تن روزانه الیاف پلی استر، از ظرفیتی بالغ بر ۴۰۰ کیلوگرم الیاف که بسیار قابل ملاحظه و چشمگیر است دست یافته‌ایم.
mammut با سیستم پیشرفته و عملکرد مکانیکی ارزنده توانسته است از اتوماسیون در کاهش چشمگیر داون تایم دستگاه برای تعویض ماسوره استفاده نماید.
در Beckmann به سرعت تشک را تکمیل می‌کنیم نصب اتوماتیک دستگیره، دوخت آرایش کناره‌ها، دوخت برچسب اطلاعات تخصص بکمان آلمان است.
تشک فوق از بونل یا فنرهای پاکتی که توسط ماشین‌های ساخت Spuhl سوییس تولید می‌شود بهره‌مند خواهد شد. در اشپول، ما به کاهش استهلاک قطعات مصرفی دستگاه، کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در مصرف مفتول پرداخته‌ایم و با دستگاه‌های پر سرعت گلدوزی ZSK محصولات مرغوب‌تر و چشمنوازتر تولید نمود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.