پـای درس تجربه دستگاه استنتـر (بخش دوم)

گفتگو با استاد ناصر عبادی، مدیرعامل شرکت رسام تجهیز رایا

-سلام و خداقوت محضر شما، لطفا توضیحی اجمالی در مورد انواع دستگاه استنتر بفرمایید.

استنتر، که یکی از پرکاربردترین ماشین آلات صنعت نساجی به شمار می رود، به دو صورت کلی ساخته می شود؛ استنتر افقی و استنتر عمودی. استنتر عمودی، که به عنوان استنتر دوچرخه ای نیز از آن یاد می شود، به صورت زنجیری است که بر روی یک شفت می چرخد و در قسمت ورودی و خروجی پارچه دارای دنده است. در این قسمت دو عدد سیلندر پوشیده شده با آستر قرار دارد که پارچه ی ورودی به دستگاه روی این آستری نشسته و از اعمال فشار به دستگاه می کاهد و امکان تثبیت پارچه با عرض دلخواه ممکن می گردد. این استنترها حاوی بازوهای بلندی هستند که طول بازوی ورودی آن باید حداقل ۶ متر باشد. اگر طول بازو در قسمت ورودی به کابین کمتر از این مقدار باشد، امکان استفاده برای پارچه با عرض کم وجود نخواهد داشت و بر اثر درگیر شدن زنجیرها مشکلات بعدی بروز خواهند کرد. این نوع استنتر برای پارچه های سنگینی مانند پتو و یا پارچه های کشسان، به دلیل احتمال نشست بالاتر، کاربری دارند. از استنتر افقی بیشتر در پارچه های تاری پودی استفاده می شود.

-سیستم انتقال پارچه در این ماشین بر چه اساسی صورت می پذیرد؟

پارچه به کمک زنجیر موجود در دو طرف ماشین جابجا می شود؛ در انواع استنتر دو نوع زنجیر کلیپسی و سوزنی وجود دارد که زنجیر سوزنی برای پارچه های سبک و پارچه هایی با قابلیت کشش حداکثری استفاده می گردد. به علت ساختار سوزنی شکل این زنجیره می توان کشش بیشتری را در پارچه ایجاد کرد در حالیکه با زنجیر کلیپسی احتمال در رفتگی در دهانه کلیپس وجود دارد. یکی از ایرادات زنجیرهای سوزنی، باقی ماندن جای سوزن ها بر روی پارچه است. در باید ورودی و خروجی دستگاه پارچه های سوزنی حتما چسب زنی شود و در قسمت خروجی لبه بر تیغه ای و یا لیزری وجود داشته باشد. برای پارچه های سنگین و تاری-پودی از زنجیر کلیپسی استفاده می شود. مکانیزم زنجیر سوزنی و کلیپسی با هم متفاوت است و اگر هر دو مکانیزم سوزنی و کلیپسی بر روی استنتر باشد، دو مدار بر روی ماشین سوار شده است. برای پارچه های سوزنی که در کناره ها لول می شوند لبه باز کن لازم است که در گذشته به صورت یک ابزار با نام انگشتی ساخته می شدند و امروزه از لبه باز کن های وکیومی، تفلون و … برای این منظور استفاده می شود. در پارچه های تاری-پودی نیازی به لبه باز کن نیست و بعد از خروج از غلتک تغذیه، پارچه مستقیم داخل کلیپس می نشیند و به درون استنتر هدایت می گردد.

-در استتنتر باتیک چه وجوه تمایزی دیده شده است؟

۱-باکس شستشو: مکانیزم اصلی استنتر بستگی به کاربری تعریف شده توسط شرکت سازنده ماشین دارد. استنتر شرکت رسام تجهیز رایا (باتیک)در قسمت ورودی شامل یک بخش پیش شستشو در ابتدای دستگاه است که پارچه هایی که خام هستند و یا نیاز به شستشو و افزودن مواد ندارند در درون یک باکس جهت شستشو قرار گرفته و سپس مستقیم از این باکس برای تثبیت به درون استنتر می روند.

۲-تغییر در طراحی بخش فولارد: در قسمت حوضچه ورودی استنتر که مواد لازم به پارچه زده می شود به جای حوضچه های بزرگ، که موجب دور ریز ۲ تا ۳ هزار لیتر آب و مواد می شود، حوضچه هایی تعبیه شده است که ظرفیت پذیرش کمترین میزان آب و مواد را داشته باشد و بعد از عملیات دور ریز زیادی در آن باقی نماند.

۳-کوره استنتر: مرحله بعدی قسمت گرمادهی ماشین است. کوره ی استنتر طراحی شده توسط این شرکت کمترین میزان هدر رفت دما را دارد و قسمتی که پارچه در آن فیکس می شود دارای ابعاد کوچکی است که باعث می شود استنتر در مدت کوتاهی گرم و در همین مدت زمان خنک شود. همچنین در گذشته هنگام کار، پودر سفیدی روی بدنه استنتر را می پوشاند ولی در این طراحی جدید میزان استفاده از آن کمتر خواهد شد. طراحی قسمت گرمکن دستگاه به صورتی است که گرمای بیش از حد به پارچه منتقل نگردد و گازهای اضافی به درون ماشین تغذیه نشوند تا اختلالی در عملکرد دستگاه صورت نگیرد. در مواردی دیده شده که به علت تجمع این گازها استنتر دچار آتش سوزی شده است و به همین منظور کنترل های خاص و ترموکوبل و همچنین یک سیستم شبیه ساز آتشنشانی در این بخش طراحی و اضافه شده تا بعد از رسیدن به ماکسیمم دمای تعیین شده توسط اپراتور، اگر دستگاه دچار مشکل یا آتش سوزی شد، بدون نیاز به حضور آتش نشانی و با همین لوله های کارگذاری شده دستگاه خاموش گردد.

۴-قسمت هوادهی: در استنتر باتیک میزان هوادهی و حرارت دهی کلیه کانال هایی که در زیر و روی پارچه قرار می گیرند با دقت اندازه گیری و یکسان به صورت زوج ً شده اند وگرمادهی استنترها حتما انجام می شود. شرکت رسام تجهیز رایا جزو اولین شرکت هایی است که با مطالعه و آزمایش و با استفاده از تستر دما روی خطوط، کنترل دما در قسمت مشعل را تدریجی کرده است و در نتیجه ی آن کلیه ماشین ها حداکثر با ۲ تا ۵ درجه اختلاف دما در عرض ماشین کار می کنند و در نظر داریم با پشتیبانی شرکت های داخلی و مشتریانمان، کیفیتی در سطح جهانی و همراه با تکنولوژی زور دنیا ارائه دهیم.

۵-کنترل عرض پارچه: در قسمت خروجی دستگاه دو مدل موتور (مدل SEW) و گیربکس مجزا که از بهترین انواع موتور است به همراه درایو اشنایدر کار گذاشته شده است. زنجیر چپ و راست این دستگاه به وسیله این دو گیربکس به هم وصل شده اند و با هم حرکت می کنند. اگر زمانی مشاهده شود که طرح پارچه در ماشین کج شده است، با این دو موتور مجزا می توان موقعیت پارچه را تنظیم و آن را صاف نمود و به این ترتیب کمترین میزان هدر رفت پارچه حاصل می شود.

۶-قسمت خروجی و اگزوز ماشین: این بخش به صورتی طراحی شده است که میزان تخلیه گرمای ماشین بسیار کم بوده و حجم زیادی از دود در این قسمت از بین می رود و به بیرون سرایت نمی کند. همچنین بعد از خروجی اگزوز سیستم تصفیه دود طراحی شده است که در صورت درخواست مشتری بر روی دستگاه نصب می شود تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود. بعد از خروج پارچه از آخرین قسمت، خنک کننده، رطوبت سنج تعبیه شده و می تواند رطوبت پارچه خروجی را اندازه گیری و سرعت ماشین را کنترل کند. در قسمت پلیتر، خرک پیچ و رول کن هم قسمتی به نام لامد کن را طراحی کرده ایم که امکان قرار دادن جیوانس در آن وجود دارد. بعد از این قسمت پارچه به قسمت رول کن می رود و در همان قسمت قابلیت رول شدن دارد و رول کن می تواند از ماشین جدا نباشد.

۷-رادیاتورها: همچنین در بیرون ماشین شیرهای کنترل میزان روغن دهی و کنترل دما برای هر اتاق به صورت مجزا تعبیه شده است و رادیاتور ماشین طوری قرار داده شده است که چرخش هوا روی رادیاتور انجام شود. همچنین فیلترهای گردگیری بر روی رادیاتور تعبیه شده تا هیچ گونه پرزی به درون آن وارد نشود. ۱ تا ۵ گرمایی که به ماشین داده می شود را با تلورانس درجه می توان کنترل کرد. در ماشین استنتر دو مدل گرمادهی داریم، گرمادهی پارچه های پنبه ای و پلی استر-پنبه که بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ درجه سانتیگراد است و پارچه هایی مثل نایلون و پلی استر خالص که باید بین ۱۵۰ تا ۲۳۰ درجه سانتیگراد باشد.

۸-رنگ بدنه: در رابطه با رنگرزی دستگاه از رنگ های کوره ای و اپوکسی در بدنه استفاده شده که در برابر حرارت و مواد اسیدی مقاوم هستند. همچنین بدنه بیرونی و درهای دستگاه از پشم سنگ پوشیده شده که باعث می شود حتی وقتی دمای استنتر بسیار بالا می رود همچنان می شود به بدنه آن دست زد. درهای جانبی استنتر هم به صورت اتوماتیک باز می شود و می توان به آسانی درون دستگاه را بازبینی کرد. با توری هایی که برای گرفتن پرز درون ماشین تعبیه شده است می توان پرزها را خارج کرد و توری ها را مجدد تمیز نمود و بکارگرفت.

۹-سیستم برق و نرم افزار دستگاه: قسمت تابلو ماشین و هر چه در قسمت برق یا مکانیک ماشین برنامه نویسی شده، توسط شرکت رسام تجهیز رایا طراحی شده است. همانطور که بیان شد درایوهای بکار رفته در تابلوها، کلیدها و کنداکتورها از برند اشنایدر است ماشین بنا به درخواست مشتری از برند HMI و PLCو زیمنس یا اشنایدر انتخاب می شود. قسمت کشش، کنترل تار و پود، اورفید، رول کن، خرک پیچ، پیلتر، HMIشستشو، ورودی فولارد، دنسر فولارد و… از طریق برنامه ریزی و کنترل می شوند. در قسمت خروجی هم اینچی وجود دارد که به اپراتور ۱۰HMI یک دستگاه خروجی دسترسی می دهد تا برنامه هایش را روی دستگاه پیاده کند. یک مانیتور هم در دستگاه وجود دارد که از طریق آن اپراتور ورودی و خروجی بتوانند با یکدیگر هماهنگ شوند و به وسیله دوربین کنترل دار از خروجی، عرض و رطوبت و… پارچه مطلع گردند.

-در حوزه تامین قطعات و اجناس مصرفی چه فعالیت هایی صورت گرفته است؟

این شرکت همواره در تلاش بوده است تا بی نیاز از واردات، قطعات مصرفی استنتر را طراحی و تولید کند. در حدود %۱۰ از قطعات مورد استفاده در دستگاه ها را از محصولات وارداتی تامین می کنیم زیرا در حال حاضر قادر به ساخت تمامی قطعات نیستیم. زنجیر، کلیپس، سوزن و … از جمله قسمت هایی است که ما می توانیم بسازیم اما برخی سنسورهای دستگاه استنتر را که از توان ساخت ما خارج است، خریداری می کنیم. زنجیر و ریل استنتر از بخش هایی است که ما آن را مطابق خواست خودمان با آلیاژی خاص که ضد سایش و مقاوم در برابر دماست طراحی کرده و می سازیم و ۱۰ سال ضمانت می کنیم. این زنجیر کیفیت آن را تا نیاز به روغن زنی ندارد و قطعاتی که در آن به کار گرفته شده اند ساخته شده از گرافیت هایی با کارایی بالا هستند و در صورت استفاده صحیح می توانند ۵ تا ۱۰ سال عمل نمایند. با توجه به تجربه بالای این شرکت در زمینه تولید دستگاه استنتر، طراحی این دستگاه به گونه ای صورت گرفته که مانند گذشته نیازی به حضور چندین کارگر ندارد و با کمک برنامه نویسی های جدید، کار با حضور یک اپراتور به راحتی انجام می شود.

-چه خطراتی برای خریداران دستگاه های دست دوم وجود دارد و باید به آن دقت کنند؟

مهمترین موضوع در خرید دستگاه دست دوم ریسک بالای آن است که در طول حدود ۵ دهه تجربه بنده مشکلات فراوانی را به همراه دارد اعم از نبود قطعات، پوسیدگی، هزینه بالای تعمیرات، خرابی مکرر و یا نبود نقشه های برق و الزامات فنی دیگر که در طول این سال ها هموراه باعث ضرر و زیان صاحبان صنایع نساجی شده است. به همین دلیل توصیه برادرانه اینجانب تهیه ماشین آلات نو و یا کم کارکرد است و از همه مهمتر داشتن خدمات پس از فروش آن است و ما همه ساله مراجعات متعددی را برای راه اندازی خطوط پر ریسک دست دوم داریم و معمولا صاحبان صنایع این عرایض را تایید می کنند. -کلام پایانی رسام تجهیز رایا در حال حاضر به عنوان یک شرکت توانمند دانش بنیان در حوزه ساخت ماشین آلات نساجی است و تا به حال در طی این سال ها با قدرت و کیفیت به کار خود ادامه داده است و همه تلاش ما حل مشکلات صنعتگران بوده است و امیدوارم سایر کارخانجات نیز با خرید دستگاه های خوب ایرانی زمینه توسعه ماشین سازی کشور را فراهم آورند و با اعتماد سازنده به ماشین سازان کشور علاوه بر کاهش هزینه های تولید و خدمات خود زمینه استقلال کامل صنعت را در بلند مدت فراهم نمایند. به امید موفقیت روزافزون همه تولیدکنندگان در کشور.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.