نگاهی به نمایشگاه ایتمای ۲۰۱۹

نمایشگاه ایتمای ۲۰۱۹ با حضور گسترده ۱۷۱۷ شرکت از ۴۵ کشور دنیا در تاریخ ۳۰ خرداد لغایت ۵ تیرماه سال ۹۸ به مدت ۷ روز در محل نمایشگاههای دائمی بارسلون در اسپانیا برگزار شد. این نمایشگاه در فضایی به مساحت ۲۲۰ هزار مترمربع با حمایت ۱۹۴ سازمان و ۹۵ همکار رسانه ای توسط انجمن های اروپایی سماتکس و در ۸ سالن برپا شد.

نمایشگاه ایتما به صنعت نساجی و پوشاک اختصاص داشته و شرکت های فعال در این حوزه به نمایش آخرین دستاوردها، نوآوری ها و ابداعات جدید خود می پردازند. در این میان کشور ایتالیا، آلمان، ترکیه ، چین، هند، اسپانیا، سوئیس، بلژیک، ژاپن، هلند، فرانسه، تایوان، انگلیس، آمریکا و اتریش به ترتیب دارای بیشترین فضا در نمایشگاه بودند و ایتالیا، چین، آلمان، هند، ترکیه و اسپانیا نیر به ترتیب با ۲۱، ۱۶، ۱۳، ۱۰، ۱۰ و ۵ درصد دارای بیشترین تعداد شرکت کنندگان بودند. بخش تکمیل با ۱۹٪ بیشترین فضای نمایشگاه ایتمای ۲۰۱۹ و بعد از آن بخش ریسندگی با ۱۶٪، بافندگی تاری پودی با ۱۱٪، چاپ با ۹٪ و بافندگی حلقوی با ۸٪ را به خود اختصاص دادند.

نمایشگاه ایتمای ۲۰۱۹ تفاوت عمده ای با نمایشگاههای سالیان گذشته داشت که اتوماتیک شدن اکثر ماشین آلات در بخشهای مختلف نساجی و پوشاک و تمرکز ماشین سازان در طراحی و ساخت چنین ماشین آلاتی منجر به اتوماسیون و کنترل از راه دور بیشتر ماشین آلات شده بود.

آقای خیهاک سانگ، موسس شرکت یانگون و مدیرعامل فدراسیون بین المللی تولیدکنندگان نساجی گفت: «من ایتمای میلان را ازدست دادم، اما بعد از هشت سال جهش بزرگی را در تکنولوژی دیدم. پیشرفتهای بسیار جدید و جذابی همچون دیجیتالیزیشن و اتوماسیون و محصولات دوستدار محیط زیست شکل گرفته است.»

همچنین حضور سه شرکت ایرانی ماشین سازی راعی، رنگدانه سیرجان و جولا به عنوان غرفه گذار که در حوزه ماشین سازی و مواد اولیه فعالیت داشتند باعث افتخار ایرانیان بازدیدکننده بود. علیرغم اولین حضور این شرکتها در نمایشگاه ایتما، آنها به شدت اظهار رضایت داشته و دستاوردهای خوبی با حضور در این نمایشگاه کسب نمودند.

نتایج نظرسنجی از ۵۱۸ غرفه گذار نشان داد که ۶۲٪ انتظارات آنها برآورده شده است و تنها ۱۹٪ بیش از انتظارات آنها بوده است. همچنین ۵۱٪ مزایای رقابتی ایتمای ۲۰۱۹ را بسیار بالا توصیف کردند و تنها ۵٪ این مزیت را کم بر شمردند. علاوه بر آن ۴۹٪ غرفه گذاران در طول برگزاری نمایشگاه موفق به عقد قرارداد تجاری شدند.

نظرسنجی انجمن ماشین آلات نساجی آلمان (VDMA) از ایتمای ۲۰۱۹ نشان داد که تقریبا ۹۰٪ شرکتهای غرفه گذار از کیفیت و تعداد بازدیدکنندگان بسیار خرسند بودند. ۴۲٪ بازدیدکنندگان را تصمیم گیرندگان، ۱۵٪ را جمع آوری کنندگان اطلاعات از آخرین تحولات، ۱۹٪ تاثیرگذاران در خرید و پیشنهاد دهنده و ۱۹٪ را افراد معمولی تشکیل داده بودند. کشورهای اروپایی با ۵۸٪ بیشترین تعداد بازدیدکنندگان را تشکیل دادند و بعد از آنها آسیا، استرالیا، آمریکا و آفریقا به ترتیب دارای بیشترین بازدیدکنندگان بودند.

۲۵٪ بازدیدکنندگان از بخش فرآیندهای نساجی، ۲۳٪ از بخش تولید پارچه،۹٪ از بخش تولیدکنندگان نخ و الیاف، ۹٪ از نمایندگی ها و توزیع کنندگان و ۷٪ از تولیدکنندگان پوشاک بازدید به عمل آودند.

نکته مهم در بررسی بازدیدکنندگان توجه آنها به بخش منسوجات فنی بود که ۲۱٪ به حوزه ارزش، ۱۷٪ به بخش ساخت و ساز، ۶٪ حفاظت شخصی، ۱۵٪حوزه پزشکی، ۱۲٪ نظامی، ۱۱٪ حمل و نقل و ۸٪ کشاورزی اختصاص داشت.

همچنین نتایج نظرسنجی از ۱۶۴۴ بازدیدکننده نشان داد که ۶۵٪ ایتما را مطابق با انتظارات خود، ۳۱٪ بالاتر از انتظار توصیف نمودند و تنها ۴٪ نتوانسته بودند به اهداف خود دست یابند. ۲۶٪ بازدیدکنندگان به دنبال اطلاع از محصولات و تکنولوژی های جدید بودند، ۲۴٪ در پی رصد نوآوری ها و روند حرکتی ، ۲۲٪ به دنبال شروع رابطه تجاری جدید، ۱۴٪ برای خرید، ۷٪ آموزش و یادگیری از دانش متخصصان و ۶٪ گرفتن قیمت و برآورد هزینه بودند.

آزمایشگاه نوآوری ایتما

ابتکار عمل جدید ایتمای ۲۰۱۹ ، آزمایشگاه نوآوری ایتما با مؤلفه های اصلی زیر بود.

پاویون تحقیق و نوآوری

این پاویون به عنوان کانونی برای سهامداران صنعت که علاقمند به یادگیری بیشتر در خصوص تحقیق و توسعه نساجی پیشرفته هستند در نظر گرفته شده بود. طبق نظرسنجی انجام شده از پاویون غرفه گذاران، ۷۰٪ غرفه گذاران انتظاراتی که از ایتما داشتند تامین شد.

جایزه نوآوری پایدار ایتما

ایتما سکوی پرتابی برای نشان دادن نوآوری های صنعت نساجی فراهم نمود و از میان طرحها و نوآوری های ارائه شده کاندیانی SPA از شرکت لنزینگ به عنوان برنده تولید جین مدور (Circular Denim) از مواد خام بازیافتی و دوباره ساخته شده معرفی شد.

۵۰٪ پارجه دوباره تولید شده شامل تنسل و لایوسل بازیافتی از خمیر چوب و ضایعات پنبه است که توسط فرآیند حلقه بسته کارآمد لنزینگ تولید می شود و ۵۰٪ مابقی شامل الیاف بازیافتی کاندیانی است. پارچه های کاندیانی توسط تکنولوژی دوستدار محیط زیست رنگ شده که منجر به کاهش قابل توج مصرف آب و موار شیمیایی در تولید پارچه و فرآیند شستشوی چین گردید.

آقای آلبرتو کاندیانی، مدیرعامل کاندیانی SPA گفت: «این پارچه در بزرگداشت هشتادمین سالگرد کاندیاینی تولید شد. ما به شدت پایداری معتقدیم. در تولید پارچه Re-Gen ، ما توسط تکنولوژی Refibra به الیاف لایوسل تنسل لنزینگ قدرت نفوذ دادیم و آن را با تجربه داخلی خود ترکیب نمودیم و محصول جدید و نوآورانه ای تولید نمودیم که هم شیک و هم دوستدار محیط زیست است. کاندیانی SPA از شرکت لنزینگ نامزد دریافت جایزه ایتمای ۲۰۱۹ در روز افتتاحیه ایتمای ۲۰۱۹ بود.

آقای مایر گفت: «سماتکس جایزه نوآوری پایدار ایتما را در سال ۲۰۱۵ به دلیل علاقه به همکاری و مشارکت صنایع بزرگتر و اثر مضاعف و همچنین تحریک بیشتر تلاشهای تحقیق و توسعه راه اندازی کرد. ما نیازمند نوآوری برای حرکت تجارتمان و کمک به چرخه اقتصادمان هستیم. به کاندیانی و لنزینگ برای همکاری عالی شان تبریک می گوییم.»

دو فینالیست دیگر جایزه ممتاز صنعت ایتما Levi Strauss & Co و Lee بودند که به دلیل تلاششان در معرفی نوآوریهای دوستدار محیط زیست در تولید محصولات و فرآیند شان به این عنوان دست یافتند.

برنده اولین جایزه نوآوری پایدار ایتما در ۲۰۱۵، Levi Strauss & Co استودیو سفارشی ساز FLX را راه اندازی نمود که انقلابی در سفارش فروشگاهی ایجاد نمود و به مشتریها اجازه می داد که تکمیل جین مورد علاقه خود را انتخاب کنند و جین های منحصر به فرد در کمتر از ۲ ساعت تولید نمایند. استودیو سیار از تکنولوژی تکمیل پوشاک پایدار و بر پایه ۱۰۰٪ آب بازیافتی استفاده می کند.

برند جین های تولیدی توسط سیستم تکمیل پوشاک خلاق تونلو بانام تجاری Lee ثبت شد.  این سیتم ترکیب چهار تکنولوژی است که به شدت میزان مصرف آب مورد نیاز در هر مرحله تکمیل در تولید جین را کاهش می دهد و علاوه بر آن زمان و هزینه تولید نهایی را کاهش می دهد.

جایزه عالی تحقیق و توسعه

جایزه عالی تحقیق و توسعه ایتما به پایان نامه ماسیاس زیدا ، دانشجوی کارشناسی ارشد از موسسه Fur Textiletechnik دانشگاه آخن رسید. او با بهبود چرخ دنده چرخشی سه بعدی ماشین قیطان بافی و مفهوم کنترل آن جایزه نقدی ده هزار یورویی را دریافت کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.