تحلیلی: ما حرف‌های زیادی برای گفتن داریم!!!

ما حرف‌های زیادی برای گفتن داریم!!!

صنعت ایرانی صنعتی توانمند است و صنعتگران آن نیز با عشق و ایمان همواره برای توسعه و اعتلای نام ایران کوشیده‌اند. صنعت ماشین سازی نیز به عنوان یکی از ارکان اصلی صنعت کشور در این مسیر، همواره پیشرو بوده و در سال‌های اخیر نیز با توجه به تشدید تحریم‌ها و گران شدن ارز و همچنین، رشد علمی و فناوری که در کشور اتفاق افتاده است با سرعت زیادی ترقی نموده و امروز در بسیاری از زمینه‌های مورد نیاز کشور به خودکفایی رسیده است.

ماشین ‌سازی صنعت نساجی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در سال‌های اخیر رشد خوبی را داشته است. تولید ماشین‌آلات رنگرزی، قطعه‌سازی برای حوزه‌های مختلف نساجی و پوشاک، تولید ماشین‌آلات کالای خواب، بی‌بافت‌ها، خطوط ذوب‌ریسی و همچنین، خطوط تکمیل خشک از بارزترین بخش‌های ماشین سازی نساجی کشور است.

کاشان، قم، اصفهان، تهران، مشهد، یزد و تبریز را می‌توان مهمترین شهرهای ماشین‌سازی نساجی دانست که در هریک از آن‌ها با توجه به بافت صنعت نساجی در آن منطقه ماشین‌سازی، قطعه‌سازی و اتوماسیون صنعتی شکل گرفته و شرکت‌های مختلفی به ارائه خدمات می‌پردازند.

نقاط قوت صنعت ماشین‌سازی و قطعه‌سازی نساجی کشور در حوزه‌های فرش‌ماشینی، خدمات ماشین‌آلات تکمیل و رنگرزی و اتوماسیون صنعتی است؛ اما با توجه به ظرفیت بالای صنعت نساجی در کشور، انتظار می‌رود تا این توانمندی در حوزه‌های دیگری چون تولید قطعات مورد استفاده در صنعت تولید پارچه‌های گردباف و تاری پودی نیز بیش از پیش رشد یابد. چرا که، در سه دهه قبل بسیاری از این قطعات و حتی ماشین‌آلات مربوط به این حوزه در داخل کشور تولید می‌شد؛ اما، به دلیل تحریم‌ها و همچنین، عدم توجه مسئولین وقت به حمایت از صنعت ساخت داخل این روند نزولی شد و امروز نیز خبری از شرکت‌های توانمند دیروز نیست.

وجود شرکت‌های تجهیزسازی قدرتمند در ایران همچون ماشین‌سازی اراک، مپنا، آذرآب و ماشین‌سازی تبریز می‌تواند این خلاء را به‌راحتی پر نماید و امکان تولید ماشین‌آلات پرمصرف بازار داخل همچون ماشین‌آلات بافت تاری-پودی و گردباف را همچون گذشته فراهم آورد.

از سوی دیگر، با توجه به مصرف بسیار بالای این ماشین‌آلات در کشور و همچنین، قطعات و لوازم جانبی آن‌ها می‌توان طی برنامه‌ای منسجم با دعوت از شرکت‌های دارای تکنولوژی تولید آن‌ها همچون سوئیس، کره جنوبی، آلمان و ایتالیا طی تفاهمی با نظارت دفتر ماشین‌سازی وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط تولید مجدد این ماشین‌آلات را احیا نمود و با هدف تأمین نیاز داخل و صادرات به بازارهای منطقه، زمینه پویایی هر چه بیشتر صنعت ماشین‌سازی نساجی در کشور را فراهم آورد.

امروز ایران مرزهایی پهناور دارد؛ از شرق تا هند، از غرب تا سواحل مدیترانه و از شمال تا عمق روسیه در زیر نفوذ سیاسی و قدرت نرم کشور عزیز و اسلامی‌مان است و این ظرفیت عظیم می‌تواند مقدمه‌ای برای ایجاد بازاری منطقی و بلندمدت برای همه‌ تولیدکنندگان جهان اسلام باشد تا اقتصاد اسلامی را در حوزه کشورهای مقاومت رقم بزند و رفته‌رفته تا شمال آفریقا و عمق اروپا نفوذ پیدا کند.

ماشین‌سازی نساجی بخشی کوچک از ظرفیت امروز ماست که با تدبیری دقیق و فعالیتی مجاهدانه می‌تواند زمینه‌های اشتغال، ارزآوری و امنیت اجتماعی را در کشور و سایر کشورهای همسایه فراهم آورد.

انجمن ماشین‌سازی نساجی ایران این ظرفیت را دارد تا با همکاری با شرکت‌های دارای تکنولوژی و نمایندگی‌های آن‌ها در ایران، زمینه تولید قطعات و ماشین‌آلات با کیفیت و پرمصرف در بازار کشور را فراهم آورد و علاوه‌بر بومی‌سازی دانش فنی و توسعه تکنولوژی در کشور به توسعه اشتغال در این سرزمین و سایر کشورهای حوزه مقاومت کمک نماید.

امروز بیش از ۲۵ شرکت دارای دانش فنی و تجربه مفید در این انجمن در اندیشه یافتن بازارهای صادراتی هستند و امید می‌رود تا دولت با نگاهی به این ظرفیت در مناسبات سیاسی- اقتصادی خود زمینه توسعه این صنعت را فراهم آورد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.