جهش مستمر بازار منسوجات خانگی

بازار منسوجات خانگی در مسیر رشد قرار دارد. این امر به ویژه از زمان همه‌گیری کرونا سرعت گرفت. امروزه مردم علاقه بیشتری پیدا نموده تا برای دکوراسیون خانه هزینه کنند و برای پاسخگویی به این تقاضا، تولیدکنندگان محصولات نوآورانه ای را ارائه می کنند که به نحو احسن پاسخ‌گوی این نیاز باشد.

بخش بزرگی از بازار منسوجات به منسوجات خانگی اختصاص داده شده است و رشد آن ارتباط مستقیمی با افزایش درآمد خانوار، افزایش جمعیت و افزایش سطح درآمد دارد. ارزش بازار جهانی منسوجات خانگی در سال ۲۰۲۱ به ۱۹۳.۴۸ میلیارد دلار رسید و بر اساس پیش بینی ها تا سال ۲۰۳۰ با نرخ رشد سالانه  ۵.۶ درصد پیشروی خواهد کرد. منسوجات خانگی شامل کالای خواب، لوازم آشپزخانه و میز، کفپوش و فرش، پرده و سایر مواردی است که در دکوراسیون داخلی استفاده می شود. تولیدکنندگان این اقلام دائما در تلاش اند تا با ایجاد تنوع در طرح، سبک، و افزایش کیفیت، مشتریان بیشتری را جذب کنند. با توجه به تغییر ترندها در مبلمان و محبوبیت فعلی محصولات منسوجات خانگی  انتظار می رود بازار جهانی منسوجات خانگی شاهد رشد سریعی باشد.

اگرچه همه‌گیری کرونا یک تهدید بزرگ برای کسب و کارها در سطح جهانی بود، اما مانعی برای رشد بازار منسوجات خانگی به شمار نرفت زیرا تقاضای خرید برای این محصولات، به ویژه مبلمان، به طور قابل توجهی به رکورد بالایی رسید. قرنطینه در دوران همه گیری موجب گشت مردم اوقات بیشتری را در خانه سپری کتند و این امر موجب افزایش تمایل به تغییر در دکوراسیون خانه ها شد.. می توان گفت در منسوجات خانگی آنچه که دیروز معیار تجمل بود، اکنون به یک ضرورت تبدیل شده است و انتظار می رود که این افزایش تقاضا در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه یابد.

شکل ۱: میزان واردارت و صادرات بازار منسوجات خانگی

تجارت

صادرات: سال ۲۰۲۱ شاهد صادرات جهانی به ارزش ۷۸۰.۹۸ میلیارد دلار برای کالاهای نساجی و پوشاک بود که رشد مستقیم سالانه بیش از ۱۵ درصد نسبت به سال قبل از آن، به میزان ۶۷۷.۸۰ میلیارد دلار، را تجربه کرد. رشد کلی در بخش منسوجات خانگی نیز اثرگذار بود و صادرات جهانی را از ۷۷.۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۱۰۳.۹۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش داد. منسوجات خانگی بیش از ۱۳ درصد از کل صادرات منسوجات و پوشاک را تشکیل می دهند. رشد تجارت منسوجات خانگی در دو سال اخیر را می‌توان ناشی از رشد تقاضا برای کالای خواب، حوله، فرش، پتو، پرده و سایر منسوجات خانگی دانست. تقاضا برای منسوجات خانگی عمدتاً در اقتصادهای توسعه یافته در اروپا و آمریکای شمالی به اوج خود رسیده است. با این حال، انتظار می‌رود که رشد تقاضا در بازارهای نوظهور به طور قابل توجهی افزایش یابد زیرا رشد درآمد، تمایل به خرید محصولات لوکس را تسهیل می‌کند و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود صادرات منسوجات خانگی در طول سال‌های ۲۰۲۲- ۲۰۲۶ افزایش ۶.۷۶ درصدی را تجربه کند.

بازار جهانی منسوجات خانگی را می توان به چهار منطقه تقسیم کرد: آسیا، آمریکا، اتحادیه اروپا و بقیه جهان (RoW). تجزیه و تحلیل منطقه ای صادرات نشان می دهد که آسیا ۶۹ درصد در تجارت جهانی منسوجات خانگی سهم دارد. اروپا، آمریکای شمالی و RoW به ترتیب ۲۱ درصد، ۶ درصد و ۴ درصد در سال ۲۰۲۱ از این بازار سهم داشتند. ده کشور برتر صادرکننده منسوجات خانگی در سطح جهان بیش از ۸۰ درصد از صادرات جهانی را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده اند که چین با سهم بازار ۴۳ درصد بیشترین مقدار صادرات را داشته است. در سال‌های آینده نیز، انتظار می‌رود که منطقه آسیا به دلیل فراوانی نیروی کار و مواد اولیه، در میان سایر عوامل، بر بازار جهانی منسوجات خانگی تسلط یابد.

شکل ۲: عمده ترین صادرکنندگان منسوجات خانگی در ۲۰۲۱

شکل ۳: عمده‌ترین واردکنندگان منسوجات خانگی در ۲۰۲۱

جدول ۱: صادرکنندگان منسوجات خانگی در ۲۰۲۱

صادرات منسوجات خانگی چین در سال ۲۰۲۰ از ۳۲.۵۷۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۷۸.۶۲۴ میلیارد دلار افزایش یافت، اما در سال ۲۰۲۱ به ۴۵.۵۵۵ میلیارد دلار کاهش یافت. چین در ده ماهه اول سال ۲۰۲۲، ۳۵.۴۳ میلیارد دلار منسوجات خانگی صادر کرده است. از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲ کالای خواب، رومیزی و حوله ۸.۰۹ میلیارد دلار (۲۲.۸۳ درصد) در کل صادرات منسوجات خانگی از چین سهم داشته اند. درآمد صادراتی سایر محصولات اصلی این دسته ۳.۷۲ میلیارد دلار (۱۰.۵۰ درصد) برای پتو، ۲.۴۲ میلیارد دلار (۶.۸۳ درصد) برای پرده، ۳.۲۲ میلیارد دلار (۹.۰۹ درصد) برای فرش و ۲ میلیارد دلار (۵.۶۴ درصد) برای مبلمان گزارش شد.

در همین حال، هند در سال ۲۰۲۱ صادرات ۸.۹۴ میلیارد دلاری منسوجات خانگی را تجربه کرد که به نسبت ۶.۴۶ میلیارد دلار صادرات در سال ۲۰۲۰، ۳۸ درصد، پیشرفت داشت. عمده صادرات هند شامل ابریشم، الیاف نارگیل، جوت، فرش دستباف و کف پوش است. این کشور با صادر کردن حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از کل فرش تولیدی خود، که ۴۰ درصد صادرات جهانی فرش دستباف را شامل می‌شود، از بزرگترین صادرکنندگان فرش در جهان است. صادرات فرش دستباف و سایر کف پوشش ها در هند با رشد ۱۹.۵ درصدی به ۲.۲۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ رسید. از سال ۱۸-۲۰۱۷، صادرات فرش از هند شاهد رشد ۷ درصدی بوده است. در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۲، صادرات فرش از این کشور ۱.۵ میلیارد دلار، در مقایسه با ۱.۱۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، بوده است.

بر اساس داده های دفتر توسعه صادرات (EPB)، بنگلادش با صادرات منسوجات خانگی طی ماه های ژوئیه تا آگوست سال مالی جاری (سال مالی ۲۳) ۲۶۸.۵۲ میلیون دلار درآمد داشته است که رشد سالانه ۵۳.۳۹ درصدی را با بیش از ۱۷۵.۰۶ میلیون دلار درآمد در این کشور ثبت کرده است. در دوره مشابه سال مالی ۲۲ منسوجات خانگی دومین منبع درآمدزایی صادرات این کشور بعد از پوشاک بوده است.

شکل ۴: برترین صادرکنندگان منسوجات خانگی در آسیا

واردات: با افزایش ۳۳ درصدی واردات در سال به ارزش ۱۸.۰۲ میلیارد دلار، منسوجات خانگی در ایالات متحده در مقایسه با سایر کشورها بیشترین فروش را در سال ۲۰۲۱ شاهد بود. واردات منسوجات خانگی ایالات متحده علیرغم تأثیر چالش های اقتصادی بر هزینه ها به رشد در سطح جهان ادامه داده است. در مقایسه با ۱۵.۸۰ میلیارد دلار در مدت مشابه سال ۲۰۲۱، واردات در ده ماهه اول سال ۲۰۲۲ با ۱.۶۲ درصد رشد به ۱۶.۰۵ میلیارد دلار رسید. چین با سهم ۴۷.۱۷ درصدی همچنان بزرگترین تامین کننده منسوجات خانگی به ایالات متحده است و پس از آن هند با ۱۹.۱۱ درصد و پاکستان با ۷.۶۹ درصد قرار دارند.

شکل ۵: برترین واردکنندگان منسوجات خانگی از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱

شکل ۶: میزان واردات بر اساس محصولات

شکل ۷: کشورهای واردکننده منسوجات خانگی در ۲۰۲۱

در چندین کشور دیگر نیز، تقاضا برای منسوجات خانگی در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد چشمگیری بود به طوریکه واردات جهانی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد افزایش یافت و به ارزش ۸۹.۵۷ میلیارد دلار در مقایسه با ۶۸.۲۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رسید.

عملکرد: تقاضا برای کالاهای دکوراسیون خانگی نسبت به قبل از همه گیری کرونا رشد فوق العاده ای داشته است. به عنوان مثال، صادرات کالای خواب، رومیزی و حوله در سال ۲۰۲۱ به ۲۳.۳۹ میلیارد دلار، در مقایسه با ۱۸.۰۷ میلیارد دلار در مدت مشابه سال ۲۰۲۰، رسید که جهشی ۲۹.۴۴ درصدی را به ثبت رساند. از سوی دیگر، پتو و فرش مسافرتی شاهد افزایش صادرات با ۵.۶۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با ۴.۸۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ بود. پرده، که محصول مهم دیگری در دسته این منسوجات به شمار می‌رود، افزایش صادرات سریعتری را در سال ۲۰۲۱ مشاهده کرد. این مقدار در سال ۲۰۲۱ به ۶.۲۴ میلیارد دلار رسید که ۳۷.۴۴ درصد، در مقایسه با ۴.۵۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹، افزایش داشت. طبق گزارش  تکس پرو، ارزش بازار کفپوش در سال ۲۰۲۱ به میزان ۳۲.۴۲ میلیارد دلار تخمین زده شد که رشد ۱۶.۹۶ درصدی را شاهد بود.

افزایش آگاهی و رشد سریع در خرده فروشی آنلاین کالای خواب و حوله، رقابت را در بازار این محصولات تقویت کرده است. در سال ۲۰۲۱، ملحفه، رومیزی و حوله، بیشترین تقاضا را در بازار منسوجات خانگی داشتند که تقریباً ۳۲ درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص داد. با توجه به افزایش تقاضا برای ملحفه‌های لوکس باکیفیت انتظار می‌رود که این محصولات، با نرخ رشد ۷.۳۸ درصدی و عبور از ۱۲۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۶، رشد چشمگیری را تجربه کنند.

ترندها: بازار منسوجات خانگی از نظر قیمت، طرح و همچنین رنگ، گسترده و متنوع است. پس از دوران همه‌گیری کرونا، تقاضا برای منسوجات خانگی با کیفیت بهتر، قابلیت ضد میکروبی و مقاومت در برابر لکه و آتش در حال افزایش است. در مواجهه با این چالش، امروزه تولیدکنندگان پارچه های مختلفی مانند ابریشم، پلی استر و مخمل را برای تولید محصولات جدیدتر انتخاب می کنند. برخی از برندهای مطرح تولید کننده منسوجات خانگی نیز شروع به تولید محصولاتی با استفاده از پارچه های طبیعی مانند کنف، موز، سویا و بامبو کرده اند. اما در حال حاضر پنبه به دلیل نرمی، جذب رطوبت بالا، دوام، راحتی و تنفس پذیری پرمصرف‌ترین ماده اولیه در تولید کالای خواب و حوله به شمار می رود.

تولید منسوجات خانگی از موز: پارچه های تولید شده از موز دارای درخشندگی اند که زیردستی مشابه ابریشم طبیعی دارند و انتخابی عالی برای منسوجات پایدار و سازگار با محیط زیست به شمار می روند. پیش از این، استفاده از الیاف موز محدود بود، زیرا استفاده از آن ها در ساخت تشک، طناب و برخی از محصولات کامپوزیتی اولویت داشت. با افزایش آگاهی و اهمیت فزاینده محصولات پایدار، الیاف موز به طور گسترده در تولید مبلمان منزل استفاده می شوند.

منسوجات خانگی سازگار با محیط زیست: این روزها، تنوع بخشیدن به محصولات منسوجات خانگی سازگار با محیط زیست به یک استراتژی تجاری پرسود تبدیل شده است. تولیدکنندگان در سراسر زنجیره تامین در حال توسعه محصولات پایدار و سازگار با محیط زیست هستند که از الیاف طبیعی ساخته شده باشند. به عنوان مثال، هیماتسینگکا از ملحفه های  کلوین کلاین که ترکیبی از ۶۵ درصد الیاف لیوسل و ۳۵ درصد ضایعات پنبه بازیافت شده است، رونمایی کرد. پم آمریکا نام تجاری برند آپ-سایکل خود را معرفی کرد که از مواد بازیافتی در تولید پرده‌، روانداز و ملحفه‌ بهره برده است. همچنین این شرکت بسته‌بندی این محصولات را به شرکت های لندن فوگ و کرایولا محول کرده است که در زمینه تولید بسته بندی از مواد بازیافتی فعالیت دارند. ملحفه‌های برند کریستین سیریانو تولید شده از پنبه بازیافتی، کالای خواب و حوله از پارچه های زیستی برند ول اسپان ایندیا نیز مثال های دیگری از طیف جدید منسوجات خانگی هستند.

تاکنون، یکی از موانع افزایش استفاده از مواد اولیه پایدار در بازار منسوجات خانگی قیمت بالای این مواد بوده است که این امر موجب افزایش  ۱۵ تا ۲۰ درصدی هزینه تمام شده تولید این محصولات می شود با این حال، جهت گیری صنعت نساجی به سوی تولید پایدار مزایای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی گسترده ای خواهد داشت. به گفته بنیاد الن مک آرتور و مک کینزی، تغییر به سمت اقتصاد دایره ای پایدار به بازپس گیری بیش از ۴۰۰ میلیارد یورو از زیان صنعت در سال کمک می کند و همچنان اثرات منفی زیست محیطی را کاهش می دهد. اتحادیه اروپا بر این باور است که گذار به یک اقتصاد دایره ای پایدار، رقابت پذیری، نوآوری، رشد اقتصادی و اشتغال را افزایش خواهد داد. بنابراین، یک اقتصاد دایره ای کاملاً شفاف، پایه و اساس استراتژی اروپا برای به حداقل رساندن اثرات منفی صنعت نساجی است. اتحادیه اروپا یک سیستم حلقه بسته را هدف قرار داده است که در آن پوشاک، منسوجات، منسوجات خانگی و غیره ارزش خود را تا زمانی که ممکن است حفظ می کنند و ضایعات به حداقل می رسد. این امر مستلزم استراتژی هایی مانند بازیافت، استفاده مجدد و بازنگری در چرخه عمر محصولات نساجی است.

منسوجات ضد میکروبی: افزایش بیماری‌های عفونی باعث افزایش تقاضا برای منسوجات ضد میکروبی در صنعت مبلمان خانگی و کالای خواب شده است. تقاضا برای منسوجات ضد میکروبی به دلیل سطح درآمد بالاتر، افزایش آگاهی در مورد بهداشت، تغییر سبک زندگی همراه با نگرانی در مورد بهداشت و محیط زیست در حال افزایش است. منسوجات ضد میکروبی با ایجاد سد در برابر باکتری های عفونت از تکثیر و سرایت آلودگی جلوگیری می کنند. به علاوه، تکمیل و پوشش ضد میکروبی منسوجات مقرون به صرفه بوده و به راحتی قابل اجراست، که در نتیجه محصولات نساجی در برابر طیف گسترده ای از عوامل بیماری زا کاربردی خواهند بود.

علاوه بر این، خرده فروشان به عرضه منسوجات خانگی و کالاهای خوابی پرداخته اند که باعث عدم فعالیت عوامل آلرژی زا می شود. در میان سایر منسوجات خانگی ضد میکروبی، نوآوری در تولید فرش‌ در حال افزایش است. این محصولات جدید علاوه بر طراحی جشم نواز و ایجاد حس آرامش، می توانند گرد و غبار و بو را از محیط جمع کنند. به علاوه، خاصیت خنثی‌سازی بو این فرش‌ها با تمیز کردن یا شستشو کاهش نمی‌یابد.

استفاده از فناوری نانو: کیفیت ملحفه می تواند تأثیر قابل توجهی بر خواب افراد داشته باشد. برخی از ملحفه ها به لطف تکنیک های مدرن تولید منسوجات خانگی می توانند در تابستان خنک بمانند. این ملحفه‌ها که با کمک فناوری نانو تولید می‌شوند و ویژگی‌های بسیاری مانند مقاومت در برابر بو، تنفس پذیری و مقاومت در برابر رطوبت را افزایش می‌دهند. ترکیب با فناوری جذب رطوبت، به کنترل دمای بدن در هنگام خواب کمک می کند.

پرده های نوآورانه: اخیراً انواع پرده های جدید مانند پرده خورشیدی، پرده اتوماتیک و پرده مغناطیسی تولید و وارد بازار شده اند. پرده های خورشیدی با استفاده از انرژی خورشیدی کار می کنند و به دور نگه داشتن گرمای خورشید از اتاق کمک می کنند. آنها مانعی در برابر دید نبوده و دمای اتاق را در تابستان متعادل می کنند. این محصولات با بهره گیری از چند پنل خورشیدی که گرما محیط خارج از خانه را به برق تبدیل می کند، قادر به حفظ دمای اتاق هستند.

پرده های مغناطیسی محصولاتی کاربردی با انعطاف پذیری بالا هستند که می توانند به هر شکلی در آمده و در آن حالت باقی بمانند. این محصولات حاوی آهنرباهای ریز متعددی در سطح خود هستند که با توجه به روش قرارگیری می توانند ساختار جدید خود را تحت تاثیر نیروی  اعمال شده حفظ کنند. پرده های مغناطیسی دوام بالا و به مراقبت کمی نیاز دارند.

پرده های اتوماتیک از دیگر تولیدات نوآورانه در بازار هستند که به صورت دیجیتال کنترل می شوند. هر کسی می‌تواند این پرده‌ها را با فشردن یک دکمه به حرکت درآورد. به همین ترتیب، پرده های ضد حریق می توانند برای ایمنی در هنگام آتش به راحتی و با سرعت استفاده شوند. پرده های خودکار عمدتاً با مواد مقاوم در برابر آتش از سیم های نایلون و فولاد ضد زنگ تولید می شوند.

نتیجه

افزایش جمعیت و افزایش درآمد سرانه مردم تواما بازار جهانی منسوجات خانگی را به حرکت درآورده است. افزایش تعداد خانواده های هسته ای، صنعتی شدن سریع و شهرنشینی، و افزایش حساسیت نسبت به اثاثیه منزل از دیگر عواملی هستند که در بالا رفتن تقاضا برای منسوجات و محصولات خانگی نقش دارند.

با توجه به تقاضای بالا و افزایش آگاهی مصرف کنندگان، چندین شرکت سرمایه گذاری گسترده ای در تجارت منسوجات خانگی انجام داده و از پیشرفته ترین فناوری های موجود برای توسعه سریعتر محصولات خود استفاده می کنند تا در جهت برآوردن تقاضای مصرف کنندگان گام بردارند. در آینده، کیفیت محصولات منسوجات خانگی به دلیل اتخاذ این فناوری ها و روش های تولید پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.