مانا شگرد پایا ؛ نمایندگی انحصاری شرکت SPGprints در ایران

مانا شگرد پایا

نمایندگی انحصاری شرکت SPGprints در ایران

تهیه و تنظیم: آرش یکدانه

امروزه محصولات چاپی صنعت پارچه در اروپا ، علی الخصوص طرح‌های فشن (Fashion ) به دو روش دیجیتال و روتاری تولید می‌شوند.  این دو فناوری،نه به صورت رقیب، بلکه به عنوان مکمل یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور معمول و جهت کاهش هزینه، تولیدات با متراژ پائین و نمونه، توسط چاپ‌های دیجیتال تولید و پس از رسیدن به نتیجه دلخواه با چاپ روتاری به تولید انبوه می‌رسند.
تقریباً، تمام شرکت‌های چاپ مد در اروپا، طرح‌ها را با چاپ دیجیتال تولید و نمونه‌زنی می‌کنند و تنها، زمانی به سراغ چاپ روتاری میروند که درخواست‌هایی با متراژ بالا از مشتریان خود دریافت کنند. مشکل اصلی در زمان تولید انبوه با تکنولوژی دیجیتال، تفکیک رنگ‌ها از یکدیگر و طرح‌های دارای تراکم( Halftone) است که در صورت استفاده از تجهیزات مناسب و تنظیمات لازم در دستگاه چاپ روتاری، چندان دور از دسترس نیستند.

شرکت SPGPrints (اشتورک ) به عنوان مطرح‌ترین تولیدکننده تجهیزات چاپ روتاری و صاحب سبک و تکنولوژی در این صنعت، در دنیا نامی شناخته شده است. در ایران نیز کیفیت چاپ با نام اشتورک گره خورده است به نحوی که، اکثر شرکت‌های فعال در صنعت چاپ روتاری، بیش از نیم قرن است که از تجهیزات اشتورک در بخش‌های مختلف همچون شابلون‌سازی، ماشین چاپ و مواد مصرفی چون شابلون و مواد شیمیائی مورد نیاز بخش شابلون سازی استفاده می‌نمایند.

در روش چاپ روتاری،اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین عامل در دستیابی به کیفیت چاپ بالا و نزدیک کردن هر چه بیشتر نتیجه به چاپ دیجیتال، استفاده از شابلون مناسب و همچنین انتخاب مش مناسب با طرح، مورد نظر است. در سال‌های اخیر، به دلیل برخی محدودیت‌های اقتصادی و شرایط ویژه کشور، شابلون‌هایی با حداقل کیفیت لازم در سطح بازار توزیع و مورد استفاده بخش وسیعی از تولیدکنندگان پارچه‌های چاپی قرار گرفت که با بررسی اجمالی در بازار، می‌توان تاثیر آن را در کیفیت چاپ پارچه‌های تولیدی مشاهده کرد. در بخش هزینه تولید نیز، تولید کنندگان پارچه‌های چاپی بر این موضوع تاکید دارند که با وجود قیمت پائین تر شابلون‌های موجود در بازار، نه تنها منجر به کاهش هزینه تولید نمی‌گردد، بلکه در اکثر مواقع بدلیل توقف‌های زیاد در زمان تولید و عدم یکنواختی طرح‌های چاپی در سطح پارچه، عملاً هزینه بیشتری به تولید کنندگان تحمیل شده است هر چند در زمان خرید، هزینه پائین تری پرداخت شده است. لذا شرایط را مناسب دیدیم که نگاهی سرفصل وار به انواع شابلون‌های تولیدی شرکت SPGPrints داشته باشیم.

شابلون‌های استانداردSPGprints-maanaaco-nasaji-movafagh-4

اولین نسل از تولیدات شرکت اشتورک، شابلون‌های استاندارد نام داشت که به شرح زیر قابل ارائه هستند:

–  مش‌های ۴۰-۶۰-۷۰-۸۰-۸۰ ضخیم و ۱۰۰

– این نوع شابلون‌ها به قطر ۷/۵۳ تا ۱۸۲ سانتیمتر تولید می‌شوند.

– حداکثر طول شابلون قابل ارائه در این گروه، ۳۵۰۰ میلیمتر است.

از این شابلون‌ها جهت چاپ انواع طرح‌هائی که نیاز به دقت بالا ندارند و در طرح اثری از نقش‌های سایه روشن نیست، استفاده می‌گردد.

شابلون پنتا PentaScreenSPGprints-maanaaco-nasaji-movafagh-5

نسل دوم شابلون‌های تولیدی اشتورک، دارای ویژگی‌هایی به شرح زیر است:

– مش‌های ۱۰۵- ۱۰۵ ضخیم – ۱۲۵ و ۱۵۵

– این نوع شابلون‌ها به قطر ۸/۵۱ تا ۱۲۰ سانتیمتر تولید می‌شوند.

– حداکثر طول شابلون قابل ارائه در این گروه ۳۵۰۰ میلیمتر است.

از این گروه، عمدتاً جهت چاپ دامنه وسیعی از طرح‌های با کیفیت متوسط از خطوط عمودی گرفته تا برخی از طرح‌های دراری سایه روشن، استفاده می‌شود.

 

شابلون‌های نوا NovaÒ ScreenSPGprints-maanaaco-nasaji-movafagh-3

تکنولوژی نوای شرکت اشتورک که به همین نام ثبت تجاری نیز شده است، به شرح زیر قابل ارائه هستند:

– مش‌های ۱۳۵ ضخیم – ۱۶۵ ضخیم و ۱۹۵ ضخیم.

– این نوع شابلون‌ها از قطر ۶۴ تا ۳/۹۲ سانتیمتر تولید می‌شوند.

– حداکثر طول شابلون قابل ارائه در این گروه، ۳۵۰۰ میلیمتر است.

۳

این گروه از شابلون‌ها، عمدتاً جهت طرح‌های ظریف، نقاط ریز، خطوط بسیار ظریف و شکل‌های هندسی استفاده می‌شوند. در طرح‌های مخلوط، بهترین گزینه شابلون‌های نووا هستند.

جهت مقایسه هر سه نسل شابلون‌ها، تصاویر در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند:

همانگونه که در تصاویر مشاهده می‌شود، در شابلون‌های استاندارد فشار بیشتری برای تکمیل پوشش سطح پارچه از رنگ نیاز است که به غیر از مصرف بالای رنگ، نفوذ بیشتری در پارچه خواهد داشت؛ به نحوی که در پشت پارچه، طرح چاپ شده به وضوح دیده می‌شود؛ در صورتیکه در تکنولوژی نووا، به علت شکل منافذ تزریق رنگ، حداقل فشار و تزریق مورد نیاز است که به غیر از افزایش عمر شابلون به دلیل اصطکاک کمتر تیغه چاپ با شابلون، با کاهش چشمگیری در مصرف رنگ روبرو خواهیم بود. همچنین به جهت نفوذ کمتر رنگ در پارچه، کمترین اثر از طرح چاپ شده در پشت پارچه نمایان است. بنابراین با وجود قیمت بالاتراین تکنولوژی نسبت به نسل‌های قدیمی، همچنان استفاده از آن نه تنها دارای صرفه اقتصادی مطلوبی است، بلکه کیفیت چاپ را به صورت چشمگیری بالا خواهد برد.

حال،در شکل زیر به نمونه چاپ طرحی نسبتا مشکل با سایه روشن زیاد دقت نمائید:

 

شابلون Penta 125   
شابلون Penta 125
 شابلون Nova 195
شابلون Nova 195

شابلون رندم RandomScreenÒ

جدیدترین ابداع شرکت SPGPrints در شابلون سازی، تولید شابلون رندم است.

یکی از اشکالاتی که گاهاً در چاپ سطوح وسیع تک رنگ پیش می‌آید، تفاوت رنگ موجی شکل و متناوب است که اصطلاحاً به آن مواره ( Moiré ) گفته می‌شود که ایم امر، در پارچه‌های کشباف و حریر بیشتر دیده می‌شود. مزیت اصلی شابلون رندم، رفع این مشکل است.

SPGprints-maanaaco-nasaji-movafagh-1

در این نوآوری، محصول جدید از نظر تعداد مش mesh با شابلون‌های ۱۲۵ برابری می‌کند. ابعاد سوراخ‌ها برابر با ۷۹ میکرون، همچون شابلون پنتای ۱۲۵ است و شکل ساختاری آن بصورت مستقیم می‌باشد که به حرکت روان رنگ کمک می‌کند؛ در نتیجه، افزایش کیفیت چشمگیری در چاپ قابل مشاهده است.

در تصویر زیر، شکل قرارگیری مش در شابلون رندوم به خوبی نمایش داده شده است.

 

SPGprints-maanaaco-nasaji-movafagh-2

جهت دریافت کاتالوگ شابلون‌های شرکت SPGPrints (اشتورک ) با ما تماس بگیرید:

مانا شگرد پایا

نمایندگی انحصاری شرکت SPGprints  در ایران

تلفن : ۴۴۸۲۸۷۶۳-۴۴۸۲۸۸۵۶-۴۴۸۲۷۳۸۰

وبسایت : www.maanaaco.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.