نیم‌ نگاهی به نرم‌ افزار های طراحی در حوزه الگو و لباس

 

شاهین شریفی

کارشناسی ارشد تکنولوژی نساجی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد

 

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای کاربردی، استفاده از روش‌های سنتی به دلیل داشتن هزینه بالا و زمان­بر بودن غیرکارآمد و منسوخ گردیده­اند. در دنیای کنونی، رمز موفقیت کشورهای جهان اول در تولیدات پوشاک، استفاده از روش‌های صنعتی و در کنار آن بهره‌گیری صحیح از ابزارهای روز، روش‌های نوین طراحی و مدیریت تولید می‌باشد که یکی از این ابزار، استفاده از نرم‌ افزار های گرافیکی و طراحی است. دردهه ۱۹۸۰ برای اولین بار از تکنیک‌های طراحی و “کد (CAD/CAM)”  در صنعت پوشاک استفاده گردید. با گذشت زمان، پیشرفت نرم‌ افزار های تخصصی در هریک از بخش‌های این صنعت نظیر بخش تولید، طراحی و تبلیغات منجر به بکارگیری این نرم‌ افزار ها در زمینه طراحی لباس پارچه، رسم، الگوبرداری و سایزبندی گردید.

امروزه از نرم‌ افزار های گرافیکی در مراحل طراحی مد همچون طراحی تخت ( Flat ) ، تصویرسازی مد، ارائه و نمایش طراحی استفاده می‌شود. این نرم‌ افزار ها علاوه بر سرعت بخشیدن به مراحل طراحی، یک استاندارد مشترکی از ارتباط بصری را بین کشورهای جهان برای بخش‌های تولید و عملیات بازاریابی ایجاد می‌کند.

در واحد طراحی از نرم‌ افزار های کامپیوتری به منظور طراحی لباس به صورت تخت (دوبعدی)، تصویرسازی طراحی لباس و پارچه، ارائه و نمایش مد، تبلیغات، طراحی وب سایت، طراحی لوگو و …. استفاده می‌گردد. لازم به ذکر است که بین طراحی لباس به صورت تخت و تصویرسازی طراحی لباس تفائت عمده‌ای وجود دارد.در طراحی لباس به صورت تخت، طراح باید کلیه جزییات را در ابعاد واقعی بدن انسان جهت تولید طرح ارایه کند. به عنوان مثال طراح حتی باید اندازه دکمه­ها و نوع بخیه دوخت را مشخص کند. اما در تصویرسازی، هدف تنها نمایش ایده طراحی است و معمولاً برای تأثیر بیشتر بر بیننده طراحی­ها بصورت اغراق‌آمیز و در ابعاد غیر معمول به نمایش در می­آیند. امروزه اکثر کشورهای جهان به دلایل مختلف تولیداتشان را به صورت برونسپاری انجام می­د­­هند. بدین صورت که طراح بوسیله نرم افزار های گرافیکی و با طراحی تخت که در آن کلیه جزییات طرح به روشنی و براساس استانداردها متداول طراحی می­شود، به تبادل اطلاعات موردنیاز می‌پردازد. طراحی که طرح تخت را رسم می­کند نه تنها باید اصول طراحی را بداند بلکه باید از روند تولید پوشاک و نحوه دوخت آن اطلاعات کافی نیز داشته باشد. پس از آن طرح برای کشور تولید کننده بوسیله اینترنت فرستاده می‌شود. با بهره‌گیری از سیستم­های کامپیوتری نه تنها زمان الگوسازی کاهش می­یابد، بلکه با ذخیره الکترونیکی الگوها در کامپیوتر؛ استفاده مجدد و تغییرات و اصلاحات آن به آسانی و درکوتاهترین زمان امکان­پذیر می­شود. به طور مثال، شرکت “لی وایز” تولید کننده شلوار جین با استفاده از سیستم “کد (CAD)”توانسته است زمان تولید یکی از محصولاتش به نام Red Tab را از ۵۳ هفته به ۳۶ هفته کاهش دهد.همچنین برخی از تولیدکنندگان بزرگ پوشاک با تکنولوژی مدیریت چرخه عمر محصول (Product Life cycle Management) یا (PLM) ارتباط بین زنجیره تأمین کالا را سرعت بخشیدند و زمان تولید کالا را تا ۳۰-۲۵ درصد کاهش داده اند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای کاربردی، استفاده از روش‌های سنتی منسوخ و غیرکارآمد گردیده، چرا که این روش‌ها زمان بر بوده و هزینه بالایی را دربرمی‌گیرد. در دنیای کنونی، رمز موفقیت کشورهای جهان اول در تولیدات پوشاک، استفاده از روش‌های صنعتی و در کنار آن بهره‌گیری صحیح از ابزارهای روز، روش‌های نوین طراحی و مدیریت تولید است که در این میان چند کشور صاحب نام و قدرتمند توانسته‌اند با کمک متخصصین نرم‌ افزار و طراحی الگو، مجموعه‌ای قابل قبول با ابزارهای استاندارد و کارایی بالا را طراحی و ارائه نمایند. شرکت‌های بزرگ در صنعت پوشاک همچون Zara، Mango، Beneton، Adidas و…. همگی با استفاده از نرم‌ افزار های طراحی الگوی لباس محصولات خود را به تولید رسانند. (http://nakhsozan.ir نرم  افزار های طراحی الگوی لباس)

نرم افزار های مرتبط درحوزه مد و لباس به چند بخش دسته بندی می­گردند.

  • نرم افزارهای حوزه تصویرسازی و ایلستریشن
  • نرم افزارهای حوزه طراحی لباس که این نرم‌ افزار شامل یک بخش طراحی الگو و سایزبندی، یک بخش چیدمان دستی و خودکار و تعداد  معدودی از آنها شامل بخش طراحی ۳ بعدی یا طراحی مانکن می‌باشند.
  • نرم افزار های طراحی الگوی دو بعدی
  • نرم افزار سایزبندی و درجه بندی
  • نرم افزار مارکر و چیدمان
  • نرم افزار شبیه سازی لباس روی مانکن

در این مجال سعی گردیده تا کارکرد و چند نمونه از نرم افزار های موجود در دسته­های فوق معرفی گردد:

نرم افزار های طراحی برای نشان دادن تصویر به صورت دو بعدی استفاده می­گردند که به صورت پیکسلی و یا وکتور(برداری) می­باشند. نرم افزار فتوشاپ جهت ایجاد و ویرایش تصاویر بیت مپ طراحی گردیده است. کنتراست تصاویر بیت مپ به رزولوشن خاصی بر مبنای تعداد پیکسل­های تشکیل دهنده آن محدود می­شود و امکان بزرگنمایی آن­ها محدودتر از تصاویر گرافیکی وکتور می­باشد.

نرم ­افزار های illustrator وکورل دراو از مجموعه Adobe جهت ایجاد و ویرایش تصاویر وکتور طراحی گردیده­اند.

نرم‌ افزار Adobe illustrator CS6 یکی از قدرتمندترین نرم‌ افزار های طراحی و ویرایش به صورت برداری می‌باشد، که کار کردن با آن مشابه کار کردن با نرم‌ افزار هایی پیکسلی، مانند فتوشاپ است. این نرم‌ افزار ، دارای طراحی قدرتمند جهت خلق آثار وکتور و افکت‌های گرافیکی به همراه براش‌های متفاوت (‌Brush) است و در حال حاضر با تکمیل ابزار کنترل رنگ در نسخه جدید، محیطی سازگار با فتوشاپ را در اختیار طراحان قرار می‌دهد.

نرم افزار طراحی لباس (4)نرم افزار طراحی لباس (2)

شکل ۱- نمونه‌ای از عملیات در نرم افزار Adobe illustrator CS6

نرم افزار های دو بعدی الگوسازی جهت طراحی الگوی لباس و مدل­سازی قسمت­های مختلف می­باشد. برخی از این برنامه­ها به گونه­ای عمل می­کنند که با انتخاب مدل لباس و سایز مورد نظر، الگو وقطعات متعلق به آن را ایجاد می نمایند و برخی دیگر امکان طراحی الگو از پایه را به کاربر می­دهند. از بین این برنامه ها می­توان به poly pattern Gemini وGerber  اشاره نمود.

برنامه­های الگوسازی، قابلیت طراحی الگو به همراه جزییات تخصصی آن از جمله چرت موازنه پنس­ها، برش­ها وانواع مدلسازی  و ایجاد پیلی و حلزونی ها و… را به طراح می­دهد.

اکثر این برنامه­ها قابلیت سایزبندی و چیدمان را نیز در کنار الگوسازی دارند. سایزبندی امکان ایجاد الگو در سایزهای دلخواه را از الگوی پایه به طراح می­دهد و مزیت آن سرعت بالا و  دقت در الگوسازی است.

مارکر یا چیدمان الگو امکان به حداقل رساندن دورریز پارچه و مواد اولیه را به وجود می­آورد. بدین صورت که تمام قطعات الگوها را با در نظر گرفتن مسیر الگو، عدم تداخل الگوها و حذف فضاهای خالی بر روی عرض پارچه  چیدمان می­نماید. در این بخش از نرم افزار، تولیدکنندگان می‌توانند هم به صورت دستی و هم به صورت تمام اتوماتیک، تمامی قطعات و یا الگوهای مورد نظر خود را با هر نوع سلیقه‌ای در طول پارچه چیدمان نموده و در نهایت با پایین آوردن دورریز پارچه و افزایش سرعت در چیدمان الگوها، روند تولید خود را بهینه سازی نماید. هرکدام از این نرم افزارها از الگوریتم‌های متفاوتی در چیدمان استفاده می‌کنند که با توجه به زمان و اولویت‌بندی، خروجی آنها متفاوت می‌باشد.

نرم افزار طراحی لباس (3)

نرم افزار طراحی لباس (5)

شکل ۲- نمونه‌ای از نرم افزار مارکر چیدمان الگو

نرم افزار شبیه­سازی با قرار دادن لباس روی مانکن انتخابی و در نظر گرفتن جنس و بافت پارچه و مدل لباس، نحوه قرارگیری لباس روی اندام  و ریزش پارچه آن را شبیه سازی می­نماید و امکان ایجاد تغییرات مورد نیاز را به طراح می­دهد. این بخش از نرم افزار، مربوط به طراحی الگوهای البسه کاربردی است که در حال حاضر، فقط ۲ شرکت در دنیا قادر به مجهز نمودن نرم افزار خود به این قابلیت شده‌اند. با کمک نرم افزار شبیه‌سازی، تولیدکننده می‌تواند پیش از برش و دوخت طرح الگوی مورد نظر خود، آن را به صورت مجازی بر تن مانکن نماید و تمام ایرادات و تغییرات موردنیاز را اعمال کند. از دیگر فواید این ابزار، می‌توان به جلوگیری از اتلاف پارچه، زمان و هزینه‌های گزاف تا رسیدن به طرح ایده‌آل اشاره نمود.

Marvelous Designer 4 ۲.۰.۰.۸۶۰۵  امکان بروز ایده‌ها و افکارتان در مورد طراحی لباس را فراهم می­کند و توانایی طراحی الگوهای دقیق با دقت بسیار بالا را ایجاد می­کند. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید آزادانه برای خود انواع لباس با هر گونه پوششی را طراحی کنید و لذت ببرید. این نرم افزار قابلیت هماهنگ­سازی و ویرایش الگو و دراپینگ ۳ بعدی برای طراحی تعاملی را دارا می‌باشد. همچنین به شما این امکان را می­دهد تا تنها با چند کلیک موس الگوهای طراحی شده را به یکدیگر دوخته و آن را بر روی تن مدل موجود مشاهده کنید. این نرم افزار کاربردی که به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته بدون استفاده از نرم افزارهایی مانند CAD توانایی اقدام به طراحی لباس و پوشش‌های مختلف را دارد و منجر به افزایش سرعت کار شما می‌گردد. این نرم افزار انواع خواص فیزیکی پارچه‌ها، از جمله خواص کششی، برشی، خمش، سفتی، چگالی، ضخامت و غیره را پشتیبانی می­کند که این امر باعث می‌شود شما در  در شبیه­سازی هر چه بهتر مدل‌های طراحی شده موفق تر باشید. همچنین این نرم افزار با نرم افزار های معروف مدل سازی سه بعدی از جمله ۳ds Max، مایا و غیره سازگار می‌باشد. (http://www.downloadsoftware.ir نرم افزار طراحی لباس زنانه  )

نرم افزار طراحی لباس (6)

نرم افزار طراحی لباس (7)

شکل ۳- نمونه‌ای از نرم افزار Marvelous Designer 4 ۲.۰.۰.۸۶۰۵

از مجموعه نرم ­افزار های داخلی در این زمینه می­توان به نرم افزار الگوسازی اثرا، مجموعه نرم افزار های الگوسازی و سایزبندی، مارکر و شبیه‌سازی گروه طراحی محافظت و نرم ­افزار شبیه­ سازی دو بعدی گروه آنگینه و جامه برتر ( محصول مشترک کاچیران . جامه برتر ) اشاره نمود.

نرم افزار طراحی لباس (1)

شکل ۴- نمونه‌ای از نرم افزار های  طراحی الگو داخلی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.