پارچه‌های حلقوی بافت هوشمند

حمیده نجارزاده

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی نساجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

 

چکیده

در تولید پارچه­ های حلقوی ، از ماشین‌های حلقوی بافی به منظور درگیر کردن نخ های رسانا به شکل حلقه استفاده شده است. ماشین های حلقوی بافی به نحوی تنظیم شده‌اند تا امکان استفاده‌ی مستقیم از نخ‌های مختلف (نخ‌های رسانا و نارسانا) در ساختار حلقوی فراهم شود. با ترکیب نخ‌های رسانا و سیستم‌های حلقوی‌بافی امکان ایجاد طرح‌های مکانیکی و الکتریکی در فرآیند تولید پوشاک ایجاد شده و محدودیت‌های موجود در اتصال و چسباندن منسوجات رسانا و یا سایر اجزا به مواد مختلف برطرف شده است. پس از طراحی ساختار دو بعدی یک آنتن، فرستنده رادیویی و یا سایر ساختارهای الکترونیکی، طرح مورد نظر به صورت برنامه‌ حلقوی‌بافی به زبان برنامه‌نویسی CAD و به صورت شبکه‌ای از حلقه‌ها تبدیل شده است. مشخصات طرح مورد نظر توسط برنامه به ماشین‌های حلقوی‌بافی منتقل شده و امکان بافت پارچه‌های رسانا مطابق با طرح ارائه شده به ماشین فراهم شده است. پارچه‌های رسانا به صورت البسه مختلف بافته می‌شوند که برای استفاده در طیف وسیعی از کاربردهای لمسی، ارتباطی و حسگرها نیز می‌باشد و دارای قابلیت‌هایی همچون نظارت بر علائم حیاتی پوشنده‌ لباس مانند علائم حیاتی جنین یک مادر باردار می‌باشند.

 

مقدمه

بسیاری از محققین تلاش‌هایی را برای تولید نخ‌های رسانا و منسوجات هوشمند انجام داده‌اند. انتظار می‌رود که تجهیزات حاوی البسه ساخته شده از پارچه‌های هوشمند از طریق افزایش ایمنی و راحتی بیماران و جایگزینی تجهیزات حجیم پزشکی که به منظور اندازه‌گیری اطلاعات مربوط به بیمار استفاده می‌شوند، نقش قابل توجهی در مراقبت از سلامتی انسان‌ها ایفا کنند. از این تجهیزات می‌توان در بسیاری از کاربردها نظیر کاربردهای لمسی، ارتباطی و حسگرها استفاده کرد. حسگرها به طور گسترده‌ای در منسوجات هوشمند سنتی مورد مطالعه قرار گرفته و به عنوان جزئی اساسی به ویژه در زمینه‌ کاربردهای ورزشی و پزشکی مورد استفاده قرار گرفته شده‌اند. این حسگرهای پوشیدنی از طریق اندازه‌گیری اطلاعات فیزیولوژیک، امکان نظارت بر سلامتی پوشنده‌ حسگر را بر اساس تنظیمات مشخصات طبیعی بدن فراهم کرده‌اند. از این حسگرهای پوشیدنی می‌توان به منظور تشخیص و یا اعلام علائم هشدار دهنده در مورد خطراتی که پوشنده‌ لباس را تهدید می‌کند نیز استفاده کرد. با این حال، تا به امروز عموماً از حسگرهای دوخته شده در این لباس‌ها استفاده شده و امکان طراحی به شکل‌ها و اندازه‌های مورد نیاز برای کاربردهای مختلف بسیار محدود بوده است.

در این پژوهش، با به کارگیری نخ‌های رسانا در ساختارهای حلقوی می‌توان پاسخگوی نیازهای اشاره شده در بالا بود. سیستم‌های CAD و ماشین‌های حلقوی بافی تولید شده توسط شرکت‌هایی مانند Shima Seiki برای تولید البسه‌ هوشمند مختلف بهینه‌سازی شده‌اند. این روش امکان طراحی و تولید لباس‌های هوشمند با طراحی‌های نوآورانه برای پوشاک پزشکی، تجهیزات نظارتی خانگی و کاربردهای دیگر را فراهم می‌کند.

برای تولید لباس‌های هوشمند یا فناوری‌های پوشیدنی، از منسوجات الکترونیکی استفاده شده و برای این منظور از روش‌های حلقوی‌بافی برای یکپارچه سازی کامل ابزار الکترونیکی،‌ روش‌های تولید،‌ برق،‌ سیستم‌های ارتباطی و مدارهای الکترونیکی کمک گرفته شده است. با این حال، کار کردن با نخ‌های هوشمند تشکیل‌دهنده‌ این منسوجات در مقایسه با نخ‌های سنتی دشوارتر بوده و چالش‌هایی را از نظر طراحی ایجاد می‌کند. این چالش‌ها با تولید ساختارهای مکانیکی، الکتریکی و یا پوشاکی و با استفاده از نخ‌های رسانا در ساختارهای حلقوی برای دستیابی به طیف وسیعی از کاربردهای ارتباطی، لمسی و حسگرها، در نمونه‌های تجسمی این پژوهش نشان داده شده‌اند. از ماشین‌های حلقوی بافی برای بکار گرفتن مستقیم نخ‌های مختلف (رسانا و نارسانا) در ساختار حلقوی استفاده شده است. ترکیب نخ‌های رسانا و سیستم‌های حلقوی بافی امکان تعبیه‌ اجزای مکانیکی و یا الکترونیکی در فرآیندهای تولید پوشاک موجود را فراهم کرده و محدودیت‌های موجود در استفاده از چسب و یا اتصال پارچه‌های رسانا و سایر اجزا به مواد مختلف را از بین برده است.

در این مقاله، لباس‌های هوشمند از نخ‌های رسانای انعطاف‌پذیر ساخته شده و برای دریافت، پردازش و یا انتقال اطلاعات بدست آمده، از بیمارستان یا بیماران خانگی و ورزشکاران استفاده شده است. لباس‌های بافته شده از نخ‌های رسانای انعطاف‌پذیر به صورت طرح‌های از پیش تعیین شده‌ مربوط به حسگرها و آنتن‌ها به صورت حلقوی بافته شده و برای دریافت و یا انتقال اطلاعات بدست آمده، افراد در وضعیت‌های فعال و یا غیر فعال مورد استفاده قرار گرفته شده‌اند. برای مثال، این طرح‌ها می‌توانند به صورت آنتن‌های شناسایی رادیو فرکانسی برای انتقال اطلاعات،‌ تگ‌های شناسایی رادیو فرکانسی، حسگر‌ها و سایر ساختارهای الکترونیکی ساخته شوند.

نخ‌های رسانا در این پروژه به صورت ساختار حلقوی و به شکل شکم‌بندهایی که رحم را احاطه می‌کنند، بافته شده است. این شکم‌بندها برای نظارت بر فعالیت رحم و بررسی وضعیت صحیح جنین و یا انتقال بیسیم اطلاعات بدست آمده به وسیله‌ نظارت از راه دور استفاده شده است. همچنین، از این نخ‌ها در لباس‌های یک تکه‌ی نوزاد، به منظور نظارت بر سندروم مرگ ناگهانی حاوی حسگرهایی برای نظارت بر تنفس نوزاد و انتقال بیسیم اطلاعات بدست آمده به یک وسیله‌ی نظارتی از راه دور می‌باشد، استفاده شده است. یکی دیگر از نمونه‌های ساخته شده از این نخ‌ها پوشاک مورد استفاده توسط ورزشکاران هستند که علائم حیاتی کاربر را بررسی کرده و اطلاعات بدست آمده را به صورت بیسیم به یک نمایشگر قابل حمل منتقل می‌کند. با استفاده از این نخ‌ها در لباس خواب نیز می‌توان به کمک حسگرهای تعبیه شده برای جمع‌آوری اطلاعات قلبی،‌ ریوی، ماهیچه‌ها و یا اطلاعات مغزی فرد در حین خواب استفاده کرد و یا اطلاعات بدست آمده را به صورت بیسیم به یک وسیله‌ی نظارتی منتقل کرد. این نخ‌ها در تعدادی از لباس‌های دیگر نیز که برای جمع‌‌آوری،‌ پردازش و یا انتقال اطلاعات بدست آمده از یک فرد قابل استفاده هستند، به کار می‌روند.

مشخصات کاربردهای مختلف پارچه‌ هوشمند

کابردهای مختلف پارچه‌های هوشمند را می‌توان بر اساس موقعیت استفاده از آن‌ها در سه محور مختلف بررسی کرد :

  1. حسگرهایی که بر اثر تحریک کار می‌کنند.
  2. کاربردهای فعال و غیر فعال
  3. کاربردهای با مصرف انرژی و بدون مصرف انرژی

این زمینه‌های کاربردی به صورت زیر تعریف می‌شوند:

حس‌کنندگی: از طریق تغییر مشخصات فرکانس رادیویی یا الکتریکی پارچه‌ی هوشمند امکان حس کردن و تشخیص حرکت و وضعیت اندام بدن فراهم می‌شود. برای مثال با استفاده از یک آنتن منسوجی مجهز به میکرو تراشه‌ی فرکانس رادیویی می‌توان تغییرات فیزیکی لایه‌ی رسانا را در اثر تغییر انرژی بازتابشی دریافت شده از ناظر فرکانس رادیویی تشخیص داد. این تغییرات فیزیکی موجب تغییر فرکانس تشدید آنتن و قطع ارتباط آن با میکرو تراشه‌ی فرکانس رادیویی می‌شود. این تغییرات را می‌توان از روی تغییر انرژی بازتابش مشاهده شده توسط قرائت‌گر فرکانس رادیویی مشاهده کرد.

تحریک: با استفاده از سیم‌های الکتریکی در لباس‌ها می‌توان امکان تغییرشکل توسط خود لباس را به وجود آورد.

کاربردهای غیر فعال: در این روش از تغییر خصوصیات الکتریکی یا فرکانس رادیویی حسگر منسوجی استفاده می‌شود. برای مثال، با اندازه‌گیری تغییرات مقاومت الکتریکی یک کرنش‌سنج منسوجی یا تغییر امپدانس ورودی الگوی تابش یک آنتن منسوجی می‌توان خصوصیات حسگری غیرفعال را بدست آورد.

کاربردهای فعال: در این روش تجهیزات تجاری قابل پوشش بر روی منسوجات هوشمند حلقوی بافی می‌شوند. این تجهیزات معمولاً میکروفون‌ها یا ماژول‌های با مصرف انرژی کم هستند. از این تجهیزات می‌توان به عنوان حسگرهایی برای نظارت زیستی، و یا به عنوان ماژول‌های کوچک بلوتوث و وایفای استفاده کرد. برخلاف روش غیر فعال در این روش از حسگرهایی که به مصرف انرژی نیاز دارند استفاده می‌شود.

کاربردهای نیازمند مصرف انرژی: منسوجات هوشمند ساخته شده در این روش به یک منبع انرژی خارجی مانند یک باتری یا منبع ولتاژ نیاز دارند.

کاربردهای بدون نیاز به مصرف انرژی: این منسوجات هوشمند نیازی به اتصال به یک منبع انرژی مانند باتری ندارند. در این منسوجات می‌توان از حسگرهای غیر فعال (آنتن‌های منسوجی، کرنش‌سنج‌های مقاومتی) استفاده کرد. در صورت نیاز به منبع جریان مستقیم نیز می‌توان یک سیستم برداشت انرژی را در منسوج هوشمند تعبیه کرد. برای مثال، با استفاده از یک سیستم برداشت انرژی پوشیدنی می‌توانیم جریان مستقیم را از شبکه‌های تلفن همراه یا شبکه‌های بیسیم اطرافمان برداشت کنیم. این سیستم می‌تواند انرژی برداشت شده را درون یک ابر خازن منسوجی ذخیره کند تا برای شارژ کردن حسگرهای هوشمند ماژول‌های تعبیه شده در پوشاک از آن استفاده شود.

نمونه کاربردهای توضیح داده شده را می‌توان به صورت جدول زیر طبقه‌بندی کرد :

نوع کاربرد نمونه زمینه‌های کاربردی
کاربردهای فعال و نیازمند مصرف انرژی آنتن‌ها و فرستنده-گیرنده‌های تجهیزات بیسیم
کاربردهای غیرفعال(یا فعال) حس کننده نظارت بر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد
کاربردهای غیرفعال(یا فعال) حس کننده سیستم نظارت بر ورزشکاران
کاربردهای غیرفعال بدون نیاز به مصرف انرژی سیستم برداشت انرژی قابل پوشیدن
کاربردهای غیرفعال حس‌کننده (برای نظارت) –کاربردهای فعال تحریکی(برای درمان) سیستم پیام رسان و محرک
کاربردهای غیرفعال(یا فعال) حس‌کننده پارچه‌های نشان دهنده‌ی حالت فرد
کاربردهای غیرفعال(یا فعال) حس‌کننده یوگای هوشمند
کاربردهای غیرفعال(یا فعال) حس‌کننده موقعیت‌یابی و ردیابی کودکان
کاربردهای غیرفعال حس‌ کننده پوشاک مورد استفاده در تجارت الکترونیک
کاربردهای فعال نیازمند مصرف انرژی سیستم نظارت بر خواب یا سالمندان
کاربردهای غیرفعال(یا فعال) حس کننده ارسال اشیا از طریق اینترنت
کاربردهای غیرفعال تحریکی جلیقه‌ی ضد گلوله‌ی هوشمند
کاربردهای غیرفعال(یا فعال) تحریکی پوشاک با قابلیت تغییر اندازه (یا جین‌های پوستی فعال)
کاربردهای غیرفعال(یا فعال) تحریکی تگ ضد سرقت بافته شده بر روی پوشاک
کاربردهای غیرفعال حس کننده – کاربردهای فعال تحریکی ارتباطات مخابراتی لمسی

 

در این شماره به معرفی و بیان کاربردهای شکم‌بند برای نظارت بر بانوان باردار پرداخته می‌شود و در شماره‌های آتی، ارزیابی دیگر کاربردهای این نوع بافت حلقوی صورت می‌پذیرد.

 

 

شکم‌بند برای نظارت بر بانوان باردار

در اثر کشیده و فشرده شدن مکانیکی پارچه‌های حلقوی بافت می‌توان اطلاعات حیاتی زنان باردار و سایر بیماران را منتقل کرد. این اطلاعات مکانیکی را می‌توان به کمک ساختارهای فرستنده-گیرنده‌ حلقوی بافت فعال یا غیر فعال انتقال داد. برای استفاده از اطلاعات حسگرهای دیگری که برای اندازه‌گیری نوار قلبی جنین به کار می‌روند، نیز می‌توان آن‌ها را حلقوی بافی کرد و درون سیستم شکم‌بند تعبیه نمود.

شکل ۶ نمونه‌ اولیه از پارچه‌ هوشمند تولید شده در این پژوهش را نشان می‌دهد که برای نظارت بر سلامتی رحم و  فعالیت درست جنین ساخته شده است. در سمت چپ تصویر سیستم نظارت جنینی بیسیم متعارف Monica AN24 همراه با کابل‌های رابط و الکترودهای آن و در سمت راست تصویر فناوری شکم‌بند تولید شده توسط روش بافندگی حلقوی ارائه شده در این پژوهش نشان داده شده است. به طوری که الکترودها و کابل‌های رابط در این ساختار به صورت حلقوی درون پارچه‌ حاوی نخ‌های رسانا و به صورت طرح‌های حلقوی ، بافته شده است. مشخص است که کار با سیستم‌های قابل حمل فعلی مانند دستگاه Monica AN24 به دلیل سیم‌های زیادی که به آن متصل است، موجبات زحمت و ناراحتی فرد را فراهم می‌سازد. این تجهیزات حرکت و فعالیت بانوان باردار را محدود کرده و نمی‌توان از آن‌ها  برای نظارت درست در طی ۲۴ ساعت هر روز هفته استفاده کرد. شکل ۷ شکم‌بندی را نشان می‌دهد که حاوی یک حسگر فعال/غیرفعال (a) ، یک وسیله‌ گیرنده (b) و یک سیستم نمایشگر (c) است. لباس حلقوی بافت هوشمند (شکم‌بند) با تشخیص فعالیت رحم،  بر آن نظارت می‌کند و اطلاعاتی مانند نوار قلب جنینی را برای ارزیابی سلامتی جنین مورد بررسی قرار می‌دهد. این لباس به صورت بیسیم به صورت روزانه (۲۴ ساعت) و هفتگی عمل نظارت را انجام می‌دهد.

Pic-6-smart-fabrics-article-nasaji-movafagh

شکل۶- نمونه اولیه پارچه هوشمند جهت نظارت بر فعالیت رحم و ارزیابی سلامتی جنین

Pic-7-smart-fabrics-article-nasaji-movafagh

شکل۷- شکم‌بند حاوی یک حسگر فعال/غیرفعال (a) ، یک وسیله‌ گیرنده (b) و یک سیستم نمایشگر (c)

همان گونه که در شکل‌های ۶ و ۷ نشان داده شده است از پارچه‌ی هوشمند حاصل از این پژوهش برای نظارت بر فعالیت رحم و ارزیابی سلامتی جنین و از طریق پوشاندن آن به دور رحم یک بانوی باردار استفاده شده است. البته به طور کلی در یک سیستم نظارت جنینی ضربان قلب نوزاد درون رحم بر اساس انقباض‌های رحم اندازه‌گیری می‌شود و ابزاری مهم برای ارزیابی سلامت جنین به شمار می‌رود. انواع مختلفی از ابزار نظارتی وجود دارند که عملکرد مشابهی را انجام می‌دهند. وسیله‌ نظارتی استاندارد برای بررسی سلامت جنین در بیمارستان از دو تسمه‌ مافوق صوت تشکیل شده است که به دور شکم مادر بسته شده و به جعبه‌ بزرگی که کنار تخت زایمان قرار دارد متصل می‌شود. این ابزار از حرکت آزاد مادر جلوگیری کرده و احساس راحتی را از بانوی باردار می‌گیرد. سیستم‌های تله متری فعلی از سیگنال‌های رادیویی برای انتقال اطلاعات ضربان قلب نوزاد استفاده می‌کنند. مدل‌سازی تله متری امکان نظارت بیست و چهار ساعته و هفتگی مادران را همراه با ایجاد شرایط حرکتی آزاد برای ایشان فراهم می‌سازد. بر اساس مطالعات انجام شده در این زمینه،  استفاده از وسیله‌های نظارتی پوشیدنی کوچک برای نظارت بر زایمان، دوران پس از زایمان و نظارت بر سلامت جنین  که موجب حفظ شرایط حرکتی بیمار می‌شوند به سرعت در حال رشد بوده و مقالات منتشر شده در زمینه‌ی پزشکی استفاده از این ابزار را تایید می‌کنند.

در واقع این اشکال، از آخرین پیشرفت‌های موجود در زمینه‌ی پارچه‌های هوشمند حلقوی بافت و سیستم‌های شناسایی فرکانس رادیویی بازتابشی برای توسعه‌ی فناوری‌های تله متری بیسیم نوین بهره می‌برند تا ضمن کاهش حجم تجهیزات موجب بهبود راحتی و حرکت آزادتر بانوان باردار شوند. در این فناوری یک پارچه‌ی هوشمند حلقوی بافت به صورت شکم‌بند تهیه شده است که به منظور تشخیص و نظارت بر فعالیت رحم و اندازه‌گیری ضربان قلب جنین به منظور بررسی سلامت جنین به کار می‌رود. این شکم‌بند نرم، راحت و ایمن بوده و آزادی حرکت بانوی باردار را فراهم می‌سازد. شکم‌بند پژوهش شده موجب اصلاح استانداردهای نظارت بر رحم در بیمارستان می‌شود. بر اساس شکل ۸ این شکم‌بند می‌تواند دارای یک تراشه‌ی شناسایی فرکانس رادیویی القایی نیز باشد که برای احساس فعالیت جنین درون آن تعبیه می‌شود.

در نمونه‌های عملی ارائه شده در شکل‌های ۶ تا ۸ شکم‌بند توسط بانویی که برای زایمان زودرس و یا بررسی سلامت جنین در بیمارستان بستری شده است، پوشیده می‌شود. بانوی باردار شکم‌بند تولید شده از پارچه‌ی هوشمند راحت را به منظور نظارت‌های پیش از تولد به طور مداوم پوشیده و ارزیابی سلامت جنین به طور پیوسته انجام می‌شود. بارداری‌های پر خطر نیز باید به طور ایمن و راحت به صورت روزانه تحت نظارت قرار بگیرد و مزاحمتی را از نظر حرکت و فعالیت بانوی باردار به وجود نیاورد. نظارت پیوسته‌ای که با استفاده از این شکم‌بند انجام می‌شود می‌تواند از میلیون‌ها مرده‌زایی سالانه در دنیا جلوگیری کند.

همان گونه که ذکر شد، شکم‌بند پژوهش شده از پارچه‌ی هوشمند حلقوی بافت ساخته شده است. یک ماشین حلقوی باف سه بعدی Shima Seiki به منظور بافتن شکم‌بندی برای نظارت بر انقباض رحم توسط نخ حسگر و تولید یک توکودینامومتر، برنامه‌نویسی شده است. توکودینامومتر یک مبدل انقباضی حساس به فشار است که تنش جداره‌ی شکمی مادران باردار را اندازه‌گیری می‌کند. شکم‌بند چسبان با الیافی مانند coolmax بافته می‌شود تا امکان راحتی و تنفس شکم بانوی باردار را فراهم کند. در این شکم‌بند از نخ‌های هوشمند نیز برای بافتن مدار و حسگرها استفاده شده است تا شکم‌بند به صورت یک توکودینامومتر عمل کند. پارچه‌های حلقوی به دلیل راحتی پوشش و بازیابی شکل خود به طور گسترده‌ای در البسه‌ی ورزشی استفاده می‌شوند و پیشرفت‌های رخ داده در مواد مخصوص و روش‌های تولید امکان طراحی لباس‌های بدون درزی را فراهم کرده است که فناوری‌های مختلف در آن تعبیه شده باشند.

Pic-8-smart-fabrics-article-nasaji-movafagh

شکل۸- شکم‌بند چسبان با الیافی مانند coolmax حاوی مبدل انقباضی حساس به فشار (توکودینامومتر)

 

با استفاده از ماشین حلقوی باف سه بعدی Sima Seiki نمونه‌های آزمایشی بسیاری به سرعت تولید شده و به راحتی شکل‌دهی مجدد انجام شده است. این ماشین از قابلیت وارد کردن مشخصات CAD پوشاک به منظور تولید با انواع نخ‌ها و حالت‌های حلقه‌ی مختلف برخوردار بوده و امکان جایگذاری مستقیم نخ‌های رسانا و خازنی درون لباس و در موقعیت‌های دلخواه را به دست می‌دهد. از این ماشین می‌توان برای تولید کیسه‌های حلقوی بافت بدون درز در هر قسمتی از لباس نیز استفاده کرد که برای نگه داشتن اجزای الکترونیکی مختلف بکار می‌روند. روش‌های تولید پارچه‌های حلقوی‌ بافت سه بعدی قابلیت قابل توجهی را برای طراحی‌های نوآورانه‌ی لباس‌های هوشمند ایجاد می‌کنند. این روش‌ها قابلیت تولید انبوه را داشته و برای تولید البسه‌ی هوشمند ایده‌ال هستند. در یک نمونه‌ی تجسمی از نخ‌های رسانای قابل شستشوی عایق‌دار برای تولید حسگر، انتقال داده و تولید تجهیزات الکترونیکی پوشیدنی استفاده شده است. در این روش از ماشین حلقوی بافی برای ساخت مدار و  حسگر بر روی شکم‌بند نشان داده شده در شکل ۹ استفاده شده است.

Pic-9-smart-fabrics-article-nasaji-movafagh

شکل۹- ماشین حلقوی بافی برای ساخت مدار و  حسگر بر روی شکم‌بند

عوامل مختلفی برای ارزیابی فعالیت رحم وجود دارند که شکم‌بند پژوهش شده آن‌ها را با استفاده از حسگرهای تعبیه شده و یا دوخته شده ثبت می‌کند. کمیت‌های ذیل را می‌توان از طریق تحلیل انبساط و انقباض شکم‌بند حلقوی بافت ارزیابی کرد:

  • فرکانس: زمان بین شروع یک انقباض تا انقباض دیگر.
  • مدت زمان: زمانی که طول می‌کشد تا یک انقباض شروع شده و به پایان برسد.
  • شدت: مقیاسی برای بزرگی یک انقباض است. در نظارت خارجی از لمس کردن برای تعیین مقاومت نسبی استفاده می‌شود. اما با استفاده یک سوند فشاری که درون رحم قرار می‌گیرد امکان اندازه‌گیری فشار واقعی با ترسیم یک نمودار بر روی کاغذ وجود خواهد داشت.
  • ضرب آهنگ استراحت: این معیار مقدار زمان استراحت رحم بین انقباض‌ها را نشان می‌دهد. برای نظارت خارجی این معیار نیز باید از لمس کردن استفاده کرد. مطابق عامل قبلی می‌توان از یک سوند فشاری درون رحمی برای اندازه‌گیری فشار واقعی استفاده کرد.
  • فواصل زمانی: فاصله‌ی زمانی بین پایان یک انقباض تا شروع انقباض دیگر.

بر اساس فرهنگ واژگان موسسه‌ی ملی سلامت کودکان و توسعه‌ی انسانی، فعالیت رحمی با اندازه‌گیری تعداد انقباض‌های صورت گرفته در زمان ۱۰ دقیقه و میانگین‌گیری در طول ۳۰ دقیقه تعیین می‌شود. فعالیت رحم را می‌توان به صورت زیر تعریف کرد:

  • فعالیت طبیعی: وقوع ۵ و یا کمتر از ۵ انقباض در ده دقیقه با میانگین‌گیری پنجره‌ای در طول ۳۰ دقیقه.
  • حالت تاکی سیستول: بیش از ۵ انقباض در ۱۰ دقیقه با میانگین‌گیری پنجره‌ای در طول ۳۰ دقیقه.

استفاده از سیستم نظارت بر جنین قابل حمل و پوشیدنی مانند شکم‌بند امکان نظارت، اندازه‌گیری و ثبت مداوم حرکت جنین را فراهم کرده و به طور مستند موجب سلامت جنین و کاهش پدیده‌ی مرده‌زایی خواهد شد. اندازه‌گیری تغییرات حرکت جنین پس از سه ماهه‌ی دوم امکان‌پذیر خواهد بود. حرکات قابل اندازه‌گیری جنین به حرکات خود به خودی مانند لگد زدن، غلت خوردن و یا تلنگر نوزاد محدود  نمی‌شود. اندازه‌گیری این تغییرات را می‌توان همزمان با نظارت، اندازه‌گیری و ثبت انقباض‌های رحم و سایر عوامل مرتبط با بارداری انجام داد. با استفاده از سیستم قابل حمل نظارت بر جنین پژوهش شده در این روش اضطراب مادر کاهش خواهد یافت و مجموعه‌ای از اطلاعات مفید برای پزشکان فراهم خواهد شد که کمک شایانی به ارزیابی سلامت نوزاد خواهد کرد. این شکم‌بند از قابلیت اندازه‌گیری انواع مختلف حرکات جنینی در طول زمان‌های مشخص و یا زمان‌های نامعلوم برخوردار است. از یک سیستم هشدار دهنده نیز می‌توان همراه با شکم‌بند استفاده کرد تا در صورت کاهش قابل توجه حرکات جنین در فواصل زمانی مشخص (برای مثال کمتر از ۱۰ حرکت در طول ۲ ساعت) در سیستم جمع‌آوری اطلاعات نشان داده شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. محمدرضا الماسی می گوید

    خیلی مقاله خوبی بود. فقط اینکه اگر ممکن است در مورد بقیه کاربرهای گفته شده هم توضیح بیشتری بدهید.

  2. مریم می گوید

    عالی بود.ممنون از نساجی موفق

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.