گفتگو با آقای احمد صادقیان رییس هیات مدیره گروه ستاره کویر یزد

 

نشریه نساجی موفق انتخاب مجدد گروه ستاره کویر یزد را به عنوان صادرکننده نمونه ملی تبریک عرض نموده و به همین مناسبت گفتگوی صمیمی زیر را برای بهره بردن هر چه بیشتر مخاطبان محترم خود از تجربیات این مجموعه صنعتی بی‌نظیر ترتیب داده است.

 

cavir-star-nasaji

گفتگوی صمیمی با آقای احمد صادقیان رییس هیات مدیره گروه ستاره کویر یزد

۱- لطفاً شرحی مختصر درباره سوابق و فعالیت‌های گروه ستاره کویر یزد بفرمایید.

گروه ستاره کویر یزد ۳۶ سال پیش با تأسیس فرش ستاره کویر یزد کار خود را آغاز کرد. این گروه با هدف بهترین سطح کیفی فرش ماشینی تاسیس شد. در تداوم کار، شرکت‌های رنگرزی یزد، نساجی یزد و الیاف یزد برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز خط بافندگی تأسیس و بدنبال آن به دلیل گسترش بازار و افزایش تقاضا، فرش خاطره کویر در کنار ستاره کویر تولید کلکسیون‌های متنوع فرش را آغاز کرد. این شرکت از سال ۱۳۷۴ به عنوان یک برند موفق در کنار فرش ستاره کویر قرار گرفت. فرش خاطره کویر دارای مجهزترین و آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا است که در کنار عواملی چون مواد اولیه باکیفیت مطلوب، واحد تحقیق و توسعه مدرن، بکارگیری مدیران و متخصصین برجسته گروه ستاره کویر  یزد را به یک برند موفق و شناخته شده در جهان تبدیل کرده است. درواقع همان طور که می‌دانید، یک برند زمانی می‌‎تواند موفق باشد که محصولاتش از لحاظ کیفی در سطح مطلوبی باشد و از نظر قیمتی هم مقرون به صرفه باشد و ما توانستیم با دستیابی به این اهداف، موفقیت لازم را در بازارهای داخلی و صادراتی کسب نماییم. البته نباید از مزیتی که ایران از آن برخوردار است و آن حضور طراحان اصیل ایرانی است که قادرند فرش ایرانی را به صورت یک محصول با زیبایی منحصر به فرد به جهانیان عرضه کنند، غافل شد.

 

۲-علت انتخاب گروه ستاره کویر یزد به عنوان صادرکننده نمونه ملی چیست و چه اقداماتی در راستای صادرات صورت گرفته است؟

یکی از الزامات موجود در کنار تولیدِ محصولی باکیفیت و مقرون به صرفه، عرضه درست آن به مصرف‌کننده است که در این راستا گروه ستاره کویر یزد با حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی توانسته محصولات خود را به خوبی در معرض دید مشتریان داخلی و خارجی قرار دهد و در زمینه صادرات گام مؤثری بردارد و امسال برای سومین بار  به عنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب شود. فرش ستاره کویر یزد بالغ بر ۲۰ سال است که در نمایشگاه‌های معتبری چون دموتکس هانوور آلمان، دبی، مسکو  و شانگهای شرکت نموده است و در بازارهای بین المللی جای خود را به عنوان برند معتبر باز کرده است. همانطور که می دانید حضور در نمایشگاه دموتکس خود چندین برابر یک نمایشگاه عادی یا منطقه‌ای هزینه و وقت در بردارد اما خود اعتبار جهانی بزرگی است، به گونه‌ای که وقتی مشتری در پروفایل گروه حضور ۲۰ ساله شرکت در نمایشگاه دموتکس آلمان را می‌بیند پاسخ  بسیاری از سؤالات خود را می‌گیرد. علاوه بر آن، بخش صادراتی گروه علیرغم دشواری‌های پیش رو، با شناسایی درست بازار، حضور متوالی در نمایشگاه‌های بین‌المللی گوناگون و معرفی محصول به بازارهای جدید توانست صادرات خود به اقصی نقاط دنیا را روز به روز افزایش داده و به جایگاهی ارزنده برسد. البته این امر با تلاش کلیه دست‌اندرکاران و پرسنل توانمند گروه میسر شد.

ستاره کویر با شناسایی درست بازار، حضور متوالی در نمایشگاه‌های بین‌المللی گوناگون و معرفی محصول به بازارهای جدید توانست صادرات خود به اقصی نقاط دنیا را روز به روز افزایش دهد.

 

۳- انگیزه شما از صدور فرش چیست و صادرات محصولات ستاره کویر یزد به چه کشورهایی است؟

به اعتقاد بنده، صادرات فرش به منزله صادرات بیلبوردی از فرهنگ کشورمان است؛ چراکه همواره در معرض دید بوده و با مخاطبان متعددی در تماس است. این افتخاری است که فرش ماشینی ما بر اساس همان سرمایه عظیم چند هزار ساله‌ی فرش دستبافت بدان دست یافته و ما بر روی آن تعصب بسیار داریم و تمام تلاش خود را به کار می گیریم که همانند فرش دستباف کالایی خاص، باکیفیت و زیبا تولید نماییم و با بکارگیری تکنولوژی روز دنیا محصولی منحصر به فرد را روانه بازار نماییم و با این نگاه است که امروزه محصولات گروه ستاره کویر در ۳۰ کشور دنیا مشتریان خاص خود را دارد و از کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس گرفته تا قلب اروپا، افرادی وجود دارند که علاقمند به این محصولات با کیفیت ایرانی هستند. در واقع به جز بازارآمریکا که محدودیت‌های خاص خود را دارد، ستاره کویر در کره جنوبی، استرالیا، ژاپن، مالزی، هند، افغانستان، عراق، چین، قزاقستان، آلمان، اتریش، کنیا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس مشتری‌های ثابتی دارد که محصولات این گروه را عرضه می‌نمایند. بطور کلی رویکرد ستاره کویر، ورود به بازارهای کیفی است و همواره با برنامه ریزی بلند مدت در بازارهای هدف خود می‌کوشد تا با احراز شرایط لازم برای ورود به بازار و تولید محصولات با استانداردهای بین المللی حضور خود را تثبیت نماید. به عنوان مثال، حضور در بازارهای اروپا، ژاپن، چین و استرالیا شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد که مستلزم برنامه‌ریزی دقیق، صرف زمان و هزینه‌های بالایی است و ستاره کویر با تأمین این شرایط توانسته است حضوری پررنگ در این بازارهای مهم داشته باشد. در واقع در حال حاضر رقابت در بازارهای صادراتی بسیار سخت است و باید با دقت و نگاهی ویژه در این بخش فعالیت نمود. به عنوان مثال، محصولات ما بیش از ۱۰ سال است که در بازار شرق آسیا و به ویژه ژاپن عرضه می‌شود و در طول این مدت همواره کوشیده‌ایم تا علیرغم مشکلات عدیده موجود و رقبای متعدد زمینه را برای تثبیت خود در این بازار فراهم نماییم. در کل گروه ستاره کویر یزد می‌کوشد تا با انجام تحقیقات صحیح و با شناسایی بازارهای مصرف و سرمایه‌گذاری درست، زمینه تثبیت و ماندگاری خود را در بازار صادراتی فراهم آورد و در واقع، این نکته کلیدی موفقیت ستاره کویر است.

 

امروز محصولات گروه ستاره کویر در ۳۰ کشور مشتریان خاص خود را دارد و از کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس گرفته تا قلب اروپا، افرادی وجود دارند که علاقمند به این محصولات با کیفیت ایرانی هستند.

 

۴- چه فعالیت‌های ویژه‌ای در بخش تحقیق و توسعه گروه ستاره کویر یزد تا به حال صورت پذیرفته است؟

گروه ستاره کویر در وهله اول با تکمیل زنجیره تولید تا حد قابل قبولی توانست به کیفیت و قیمت تمام شده مطلوب‌ دست یابد و محصولات متنوعی را برای اولین بار به بازار داخل و بین‌المللی عرضه نماید و این محصولات در نوع تولید، طرح، رنگ و نقشه، شکلی متفاوت را داشتند که به همت طراحان خلاق و متخصصین زبده گروه، طراحی و تولید شده‌اند. علاوه بر این موضوع گروه ستاره کویر با توجه به فرهنگ غنی ایرانی در حوزه فرش و دانشی که در این حوزه قرنهاست که در کشور وجود دارد، توانسته است همکاری و تعامل سازنده‌ای را با سازندگان ماشین‌آلات بافت فرش ماشینی داشته باشد و با ارائه ایده‌های خلاقانه خود زمینه تولید ماشین‌آلات و بالتبع آن محصولات جدید را در بازار جهانی فراهم آورد.

به عنوان مثال، طی همکاری که بین شرکت واندوویل بلژیک و گروه ستاره کویر صورت پذیرفت، ماشین‌آلات جدیدی برای تولید انواع فرش طراحی و ساخته شد که این امر منجر به قدردانی رسمی شرکت واندوویل و اهدا نشان راپیر طلایی این شرکت به آقای سعید صادقیان از طرف وزیر اقتصاد کشور شد. همچنین، اصلاح کیفی فرش ماشینی در حوزه محدودیت‌های رنگ، تولید، تکمیل و دوام و زیبایی نیز از دیگر برنامه هایی بوده است که ستاره کویر نقش به سزایی در آن داشته است. تولید فرش‌های Cut loop از دیگر محصولات نوآورانه و خلاقانه گروه است که در واقع با ترکیب فرش‌های cut و loop این ایده خلق شد و ماشین تولید این محصول نیز طی یک همکاری بین‌المللی ساخته و به بازار عرضه شد. همچنین،  ستاره کویر تولید کننده اولین گلیم ماشینی با تراکم و تعداد رنگ بالاست است و با تلاش زیادی که دوستان در بخش تحقیق و توسعه نمودند با کار روی ماشین آلات مخمل بافی و ارایه ایده‌های جدید و اعمال تغییرات اساسی توانستند نسل جدید گلیم ماشینی را تولید کنند.

طی همکاری که بین شرکت واندوویل و گروه ستاره کویر صورت پذیرفت، ماشین آلات جدیدی برای تولید انواع فرش طراحی و ساخته شد که این امر منجر به قدردانی رسمی وزیر اقتصاد بلژیک و شرکت وندویل از گروه ستاره کویر یزد شد.

 

cavir-star-nasaji-1

 

۵- به نظر شما جهت افزایش صادرات غیرنفتی چه اقداماتی می‌بایست از سوی دولت صورت پذیرد؟

صادرات برای مجموعه‌های تولیدی امری سخت و دشوار است چراکه، باید با دستانی بسته وارد میدان عمل شوند و علت آن هم به قیمت تمام شده بالای محصول نهایی در ایران برمی‌گردد. به طور کلی، عواملی نظیر تورم، بهره‌های سنگین بانکی و هزینه‌هایی همچون بیمه و انتقال پول تأثیر بسیار زیادی روی قیمت تمام شده می گذارند و از این رو، تولیدکننده متحمل پرداخت اضافه هزینه ۳۰-۲۰ درصدی می شود. از سوی دیگر، به دلیل افزایش تورم و هزینه‌هایی که در ایران وجود دارد، محصول داخلی گران‌تر می‌شود درحالیکه به دلیل ثبات نرخ ارز، قیمت صادراتی محصول ثابت می ماند. درحالیکه رقیب خارجی درگیر افزایش تورم و قیمت تمام شده محصول نهایی نیست. از این رو، بهتر است که قیمت ارز، با افزایش درصد تورم داخلی  منهای تورم کشورهای طرف معامله، یک سیر صعودی را طی نماید. از سوی دیگر، پشت تمام کشورهای صادرکننده موفق دنیا، یک دولت حمایتگر وجود دارد. کشور ایران هم از این قاعده مستثنی نیست، اما این حمایت کافی نیست و برای افزایش این حمایت‌ها دولت باید تمهیداتی را در راستای کاهش هزینه‌های نمایشگاهی، بازاریابی و در اختیار قرار دادن تسهیلات و معافیت‌های خاص بیشتر بیاندیشد. البته مشوق‌های خوبی همچون تسهیلات خاص ۱۱درصدی برای صادرکنندگان در نظر گرفته شده است اما باید دید که هزینه‌ها چقدر افزایش پیدا کرده و این تسهیلات تا چه حد این هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. از این رو، حضور تولیدکنندگان داخلی در بازارهای جهانی به مثابه یک نبرد و مبارزه بالابر است. اما نکته مهم و قابل توجه این است که صادرات در ایران همچون نوزادی است که نباید رها شود و همواره نیاز به حمایت دولت دارد و با توجه به پتانسیل‌هایی که تولیدکنندگان داخلی از آن برخوردارند قطعاً جهش چشمگیری در بخش صادرات را در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود.

۶- پیشنهاد شما برای سایر تولیدکنندگان جهت ورود به بازارهای جهانی چیست؟

اولین مورد حائز اهمیت در تمام تولیدات، شناخت بازار داخلی و خارجی قبل از تولید محصول و عرضه آن براساس نیاز و سلیقه بازار است. صنعت فرش هم از این قاعده مستثنی نیست و اگر ابتدا کالایی تولید شود و سپس بدون در نظر گرفتن بازار هدف وارد چرخه صادرات گردد، قطعاً با شکست مواجه خواهد شد. باید این نگرش را تغییر داد و تولید را مقدم بر بازاریابی ندانست بلکه با برنامه‌ریزی و شناخت بازار هدف، قدم در این مسیر گذاشت. افزایش دانش مدیریت فروش و شناخت سلایق و تقاضاهای بازار هدف، از عوامل بسیار ضروری و مهم در موفقیت است. از این رو، از تولیدکنندگان و شرکت‌های فعال در حوزه صنعت فرش کشور درخواست دارم با حضور هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده در نمایشگاه‌های خارجی با هم‌افزایی و تعامل سازنده با یکدیگر توان خود را به رخ جهانیان بکشیم و یکدیگر را در این مسیر سخت و طاقت‌فرسا همراهی نماییم. گروه ستاره کویر یزد نیز با درنظر گرفتن چنین مسیری توانسته ظرفیت خود را افزایش دهد و به حوزه صادراتی وارد شود؛ البته باید این موضوع را در نظر داشت که هر تولیدکننده‌ای صرفاً یک صادرکننده موفق نیست و این دو مقوله کاملاً از هم جداست.

از تولیدکنندگان و شرکت‌های فعال در حوزه صنعت فرش کشور درخواست دارم با حضور هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده در نمایشگاه‌های خارجی با هم‌افزایی و تعامل سازنده با یکدیگر توان خود را به رخ جهانیان بکشیم و یکدیگر را در این مسیر سخت و طاقت‌فرسا همراهی نماییم.

۷- کلام پایانی…

تولید و صادرات کار آسانی نیست ولی، بسیار لذت‌بخش است. ما با عشق و علاقه به این کار، در قبال مسئولیتی که نسبت به جامعه و مردم داریم تمام سختی‌ها را به جان می خریم و در این عرصه فعالیت می نماییم و به همه عزیزانی که در کار تولید هستند احترام می‌گذاریم. در حال حاضر، نیاز جامعه به تولید و اشتغال‌زایی است تا به کشور خود خدمت کنیم و بتوانیم چرخ اقتصاد کشور را سریع‌تر به حرکت در آوریم. به اعتقاد بنده، اگر واقعاً هدف، کار خیر و مقدس است، در این زمان هیچ کاری مقدس‌تر و خیرتر از امرتولید نیست. ما همه باید تلاش کنیم که بهترین تولید را داشته باشیم؛ چراکه، ایرانی شایسته بهترین‌هاست و ما این مسئولیت را برای خدمت به هموطنانمان با دل و جان انجام می‌دهیم. از شما هم که به عنوان رسانه، مسایل تولید را معرفی می‌کنید، تشکر می‌کنم و بدانید که در این امر خیر سهیم هستید. از همه دوستان و همکاران عزیز گروه ستاره کویر یزد که در رسیدن به موفقیت‌های چند سال اخیر زحمات زیاد و طاقت فرسایی کشیده‌اند، کمال تشکر و سپاس را دارم و برای همه تولیدکنندگان خدوم کشور بهروزی و رونق روزافزون را از درگاه خداوند منان مسالت دارم.

به اعتقاد بنده اگر واقعاً هدف، کار خیر و مقدس است، در این زمان هیچ کاری مقدس‌تر و خیرتر از امرتولید نیست.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.