تکنولوژی منحصر به فرد باعث دانش بنیان شدن شرکت باتیک شد.

مهندس عبادی مدیرعامل شرکت باتیک

۱- کاربرد دستگاه استنتر در صنعت نساجی چیست؟
استنتر دستگاهی است که در بخش تکمیل و در فرآیند پایانی خط تولید پارچه قرار دارد و برای پارچه‌های با عرض باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به صورتیکه پارچه با عبور از این دستگاه به ثبات در ابعاد، اندازه و وزن پارچه می‌رسد.

۲- انواع کلاس‌های کاری و طبقه بندی دستگاه‌ استنتر به چه صورت است؟
دستگاه استنتر از لحاظ تعداد اتاق یا کابین‌ها و همچنین عرض دستگاه طبقه بندی می‌شود و بسته به نیاز تعداد کابین‌ها متغیر است که تعداد کابین‌ها بین ۴ تا ۱۰ کابین است. در مورد عرض دستگاه نیز می‌توان گفت که عرض دستگاه بین ۶۰/۱ متر تا ۴ متر متغیر است.

۳- فناوری‌های مورد استفاده در دستگاه استنتر و کاربرد بخش‌های مختلف آن چیست؟
ورودی دستگاه استنتر، قسمت فولارد دستگاه است که در این قسمت، عملیات مواد زنی، آبگیری و شست و شو انجام می‌شود. مرحله بعد پود صاف‌کن است که وظیفه تنظیم تار و پود پارچه را بر عهده دارد. مرحله بعد از پود صاف‌کن، قسمت کشش‌ها و Overfeed ها است که در این قسمت، می‌توان پارچه را از لحاظ وزن و عرض تنظیم کرد، به صورتیکه پارچه وارد دستگاه می‌شود و وارد اتاقک‌هایی که از نظر عرض قابل تنظیم است می‌شوند و تثبیت ابعادی پارچه در عرض پارچه اتفاق می‌افتد.
مرحله بعد، مشعل‌ها و ونتیلاتورها قرار دارند که تنظیم دما و دمندگی هوا به پارچه در این مرحله انجام می‌گیرد و در قسمت خروجی پارچه هم بخش خرک پیچ و لامدکن قرار دارد که بنا به نیاز مشتری و بر اساس محصول خروجی، تنظیم و راه اندازی می‎شود.

۴- در خرید دستگاه استنتر باید به چه نکاتی توجه کرد؟
دو مساله قابل توجه در خرید دستگاه استنتر، ثبات دمایی و کیفیت ریل زنجبر استنتر است که بسیار حائز اهمیت است. هنگامی‌که پارچه وارد دستگاه می‌شود باید در تلورانس دمایی کم قرار گیرد تا ثبات دمایی صورت گیرد. هرچه نوسان در دما کمتر باشد، کیفیت پارچه خروجی نیز بیشتر است. در مراحل بعد می‌توان به کیفیت بخش‌های پود صاف‌کن و Overfeed ها اشاره کرد که موجب خروجی پارچه با کیفیت بالاتری می‌شود.

۵- معروف ترین شرکت‌های سازنده دستگاه استنتر در دنیا را نام ببرید و تمایزات در ساخت و تکنولوژی آن‌ها را بفرمایید.
معروف‌ترین شرکت‌های ساخت این دستگاه، شرکت‌های آلمانی هستند که از میان آن‌ها می‌توان به Brückner ، Manforts، EFFE اشاره کرد. تقاوت این ‌شرکت‌ها در ساخت و تکنولوژی مربوط به سیستم دما دهی، سیستم کنترل دما، سیستم کنترل عرض پارچه و سیستم زنجیرها است. شرکت Brückner در راس سازندگان دستگاه استنتر نامی شناخته شده و آشنا است. در دستگاه‌های ساخت این شرکت، توازن دمایی بهتری برقرار شده و کنترل دما به صورت دقیق‌تری صورت می‌گیرد. روند طراحی در ساخت استنترها در شرکت‌های مختلف تقریبا یکسان است و شرکت‌ها، یک روند تولید را طی می‌کنند و که در نهایت منجر به کارکرد یکسان این دستگاه‌ها می‌شود. در طبقه‌بندی کلاس‌های این دستگاه می‌توان گفت که برخی شرکت‌ها نظیر Manforts، از سیستم‌های دمایی و ریل زنجیر مقرون به صرفه‌تر نسبت به سایر شرکت‌ها استفاده می‌کنند و یا در بخش Overfeed تمرکز بیشتری صورت گرفته است. به طور کلی می‌توان گفت که بیش‌ترین تفاوت در قیمت استنترها به دلیل کیفیت نوع مواد مصرفی، ریل زنجیر و سیستم دما دستگاه است. شرکت باتیک که همواره درصدد تولید محصولات ساخت داخل با کیفیت و در عین حال مقرون به صرفه بوده است، کیفیت ساخت اتاق‌ها و سیستم‌های دمندگی و کنترل دمای شرکت‌های روز دنیا نظیر Brückner را به لحاظ تکنولوژی بالای ساخت سرلوحه کار خود قرار داده است.

۶- شرکت باتیک چه تکنولوژی منحصر به فردی دارد که آن را دانش بنیان کرده است.
واردات مشعل ماژولار که وظیفه کنترل دما در دستگاه استنتر را بر عهده دارد، علاوه بر بالا بودن قیمت، جهت ورود به کشور با مشکلاتی همراه است. شرکت باتیک توانست با طراحی مشعل به دمای مورد نظر در استنتر برسد. از طرفی دیگر، شرکت‌های مطرح اروپایی تولیدکننده استنتر در بحث طراحی کوره‌های داخلی اتاق‌ها بسیار قوی عمل کرده‌اند که شرکت باتیک توانسته است در این حوزه، کوره دمایی را طراحی کند که هنگامی‌که در مشعل‌ها دمندگی رخ می‌دهد وارد کوره دمایی شده و نقص خام سوزی مشعل را از بین ببرد. طی عملیات سیرکولاسیون دما، آسیب‌های وارده به رنگ‌های مشکی بسیار زیاد است که شرکت باتیک توانسته است با بهبود این سیستم، آسیب‌های وارده به کالا را کم‌تر کند و کیفیت خروجی پارچه‌هایی که رنگ‌های حساس دارند را بهبود بخشند. بخش دیگری که شرکت باتیک توانسته است به دانش فنی در آن حوزه برسد بحث Overfeed ها است که اپراتور می‌تواند ۵۰%± Overfeed اضافه داشته باشد، به طوری‌که سایر شرکت‌ها رقمی برابر ۱۰ الی ۲۰ درصد افزایش Overfeed در دستگاه دارند.

۷- شرکت باتیک چه تکنولوژی و امکاناتی را برای نسل بعدی دستگاه‌های خود در نظر دارد که سبب تمایز آن با سایر شرکت‌های دیگر می‌شود.
شرکت باتیک، بسته به نیازهای صنعتی مشتریان، امتیازات و تجهیزاتی را در ساخت دستگاه‌ها در نظر می‌گیرد که قابل اجرا بر روی استنترهاست. مبحث بسیار مهمی که برای این شرکت حائز اهمیت است Overfeed ها است. از حیث دیگر، طراحی پود صاف‌کن‌های داخلی و پیاده‌سازی آن‌ها روی دستگاه‌ها است و مبحث بسیار مهم دیگر، کنترل رطوبت دستگاه‌ها است.

۸- شرکت باتیک چه خدماتی را برای مشتریان در نظر گرفته است؟
شرکت باتیک به منظور ارائه خدمات بهتر به مشتریان، ۱۸ ماه گارانتی در صورت بروز مشکل در دستگاه بدون دریافت هزینه برای مشتریان در نظر گرفته است و همچنین نصب رایگان دستگاه‌ها که برای خریدران در نظر گرفته شده است و خدمات پس از فروش دستگاه به مدت ۱۵ سال پا بر جاست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.