علاقه و شوق سازندگان ماشین آلات زمینه پیشرفت بخش ماشین سازی نساجی است.

– لطفاً خودتان را برای مخاطبین ما معرفی بفرمایید.

من جمال غفاری پور، فارغ التحصیل رشته نساجی از دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران در سال ۱۳۷۴ و مدیرعامل شرکت شرق نساج با نام تجاری TransTex هستم.

– در حال حاضر در چه حوزه ای از صنعت نساجی فعال هستید؟

در حدود ۲۰ سال است که در زمینه ساخت سیستم های ترانسفر و انتقال مواد نساجی در سالن‌های ریسندگی و همچنین قطعه سازی مشغول به فعالیت هستیم.

– تفاوت خطوط ترانسفری که توسط شرکت شما ساخته می شوند با سایر کشورها در چیست؟

شرکت های مختلفی در دنیا در حوزه سیستم های ترانسفر فعالیت می کنند. از جمله شرکت آلمانی Neuenhauser و شرکت هندی SARA ELGI که از مهمترین رقبای ما هستند. سیستم های ما تفاوت چندانی با هم نداشته و مشابه هم عمل می کنند و برای حمل مواد نساجی استفاده می شوند.

– خطوط شما به طور تخصصی بر روی چه سیستمی عمل می کند؟

دستگاه ما عمدتاً برای انتقال نیمچه نخ از دستگاه فلایر به سمت دستگاه رینگ استفاده می شود تا در آنجا تبدیل به نخ شود و سپس خود نخ از دستگاه رینگ به سمت انبار و یا سایر مکان های مورد نظر منتقل می نماید.

– سیستم بارگذاری به صورت اتوماتیک انجام می شود؟

کار به صورت نیمه اتوماتیک است. به این ترتیب که کارگر نخ را بر روی دستگاه ترانسفر قرار می دهد و سیستم به صورت برقی آن را حمل و به دستگاه بعدی منتقل می کند و در آن جا مجدد کارگر نخ را به دستگاه جدید منتقل می نماید.

– وجود همچین سیستمی در کارخانجات ریسندگی تا چه حد باعث صرفه جویی در وقت، انرژی و هزینه می شود؟

از جمله مزایای این سیستم این است که دیگر نیازی نیست کارگر توسط گاری یا لیفتراک نخ ها را حمل کند و مستقیم از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل می شوند. مزیت دیگر آن کاهش صدمات وارده به نیمچه نخ و خود نخ است چون نیازی به برقراری تماس فیزیکی کارگر با آن نیست. از لحاظ صرفه جویی هم باعث می شود به علت عدم نیاز به حضور کارگر در این بخش، کارگران بر روی سایر وجوه کار متمرکز شوند.

– هزینه راه اندازی سیستم انتفال مواد نساجی ترانس تکس در مقایسه با رقبای خارحی برای یک کارخانه ۴ تنی تولید نخ چقدر است؟

تا چند سال پیش چیزی در حدود ۵ برابر نسبت به خط ما هزینه داشت ولی در حال حاضر قیمت خط ترانسفر ما ۳۵ یورو به ازای هر متر و قیمت سیستم های خارجی ۳ برابر این مقدار است که نشان می دهد با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت قطعات، اختلاف قیمت با دستگاه های خارجی کمتر شده است.

– از نظر کارکرد، دوام و مزیت های فنی، دستگاه ترنستکس با دستگاه آلمانی چه تفاوتی دارد؟

از نظر سطح کیفی تفاوتی ندارد و ما از همان متریالی که در دستگاه های خارجی استفاده شده است استفاده می کنیم و در حال حاضر به راحتی توانسته ایم نیاز کارخانجات داخل را تامین کنیم و عمدتاً کارخانجاتی که در حال تاسیس با در حین کار هستند برای تهیه این سیستم به ما مراجعه می کنند.

– در طی این مدت خطوط ترانسفر خود را در اختیار چند کارخانه قرار داده اید؟

ما تا به امروز توانسته ایم در حدود ۴۰ کارخانه بزرگ را تامین کنیم و به برخی از آن ها ۲ یا ۳ خط تحویل داده ایم. اکثر این کارخانجات جدید التاسیس هستند و سیستم ما در کنار دستگاه های جدید آن ها نصب شده و مشغول به کار است. از جمله مشتریان ما می توانم به کارخانه ساوین تاب، قالی سلیمان، نساجی تجارت، همدانیان، یلدا، دیباریس، نساجی رازی، چیت ساز نخ ریسی خسروی و … اشاره کنم.

– آیا خطوط شما قابلیت صادرات دارند؟

بله به تازگی از کشور ترکیه تقاضا داشته ایم که تجار ترک خطوط ما را خریداری کرده و از ترکیه به سایر کشور های متقاضی مانند مصر، عراق و … صادر کنند.

– وضعیت عمومی ماشین سازی در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

این صنعت پیوسته در افت و خیز است ولی در کل وضعیت ماشین سازی رونق بسیاری گرفته و بهتر از سایر صنایع درحال کار است. صاحبان صنایع ماشین سازی هم همواره در صدد نوآوری هستند و امید می رود با جدیت، هم از سوی ماشین سازان و هم دولت و سایر ارگان ها پیشرفت های بسیاری را در راستای توسعه کشور و صادرات در این حوزه شاهد باشیم.

– شما به عنوان یکی از اعضای انجمن ماشین سازی نساجی فضای آن را چگونه می بینید؟

بهتر است تعداد اعضا اضافه شود چرا که با حضور شرکت های جدید فضای رقابتی بیشتری به وجود می آید و شرکت ها می توانند با هم همفکری داشته باشند.

– با توجه به حضور ۸ شرکت از اعضای انجمن ماشین سازی در ITMA 2023 شما ظرفیت شرکت های ایرانی را برای حضور حداکثری و صادرات فن آوری ایرانی به جای واردات ماشین آلات چگونه ارزیابی می کنید؟

علی رقم مشکلات موجود ظرفیت بالایی وجود دارد و علاقه و شوقی که در ساخت ماشین آلات وجود دارد قابل تحسین است و چنانچه ماشین سازان بتوانند در رشته های مختلف ماشین آلات را تولید کنند به راحتی می توانند با توجه به میزان درخواست ها در حوزه صادرات ماشین آلات موفق عمل کنند و زمینه پیشرفت این صنعت را فراهم آورند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.