گذری در دنیای فناوری‌های نساجی

در گفتگوی صمیمی با مهندس امیر رضا افشاری مدیرعامل شرکت ندتکس

– لطفاً درباره حوزه فعالیت شرکت ندتکس برای مخاطبین محترم نساجی موفق توضیحاتی را بیان فرمایید.
شرکت ما در حوزه ماشین آلات نساجی فعالیت می کند و دارای سوابقی مربوط به تجارت با شرکت های خارجی و آشنا با تکنولوژی های روز دنیا هستیم و در حدود ۲۲ سال است که در این حوزه فعالیت داریم.
-در طول سال‌های اخیر چه تحولاتی در بخش ماشین آلات اتفاق افتاده است؟
در سال‌های اخیر خصوصاً در طی ۶ سال گذشته، تکنولوژی هایی که روی ماشین آلات نساجی در حال اجرا و توسعه است، تکنولوژی هایی است که از پایه ترین مسائل تا پیشرفته ترین تخصص های الکترونیکی در آنها استفاده شده است. در صنعت نساجی برخی قسمت ها کاملاً به صورت فیزیکی انجام می شود و فرآیند فیزیکی است. در این قسمت، تکنولوژی ها مرتبط با اتوماسیون دستگاه ها، چگونگی برقراری ارتباط نرم افزار دستگاه با کاربر و چگونگی پایش فرآیندی که دارد در دستگاه اتفاق می افتد می باشد. همه ی این ها در قسمت فیزیکی و عملیاتی دستگاه قابل مشاهده است. بخش دیگر شامل فرآیندهای شیمیایی است که در مراحل تولید، تکمیل، آماده سازی و … در حال استفاده است. در فرآیندهای شیمیایی، فضایی که دانش کشور ما در آن بسیار پیشرفته است بخش نانوتکنولوژی است. از این فرآیندها در قسمت های تولید و تکمیل استفاده می شود و اینها تکنولوژی هایی هستند که هر کدام به صورت جداگانه با دنیای مرتبط با خودشان در صنعت نساجی در حال توسعه هستند.
-تخصص اصلی جنابعالی بیشتر در کدام بخش است؟
بیشتر تجارب من در قسمت تکنولوژی های تولید و فیزیکی فرآیندهای صنعت نساجی است. برای مثال از نزدیک شاهد پایش فرآیند تکمیل در کارخانه Lafer ایتالیا بوده ام که چگونه پارچه در تمام طول فرآیند توسط سنسورهای پیشرفته و اینورترهایی که به شبکه متصل هستند، پایش می شود. مشابه همین حالت در کارخانه Mammut آلمان اتفاق می‌افتد. در قسمتی که دوخت لحاف و تشک انجام می شود، بدون این که اندازه نخ تغییری کرده باشد، تماماً با چشم الکترونیکی پایش می شود. در بخش اتوماسیونی که از کشور آلمان به ایران آورده ایم، مهندسین ما توانسته‌اند از آن ایده بگیرند و به صورت معکوس در کارخانجات مختلف از آن استفاده می کنند. البته هنوز هم برخی قطعات نیاز به واردات دارند اما امید می رود با دانش، تلاش و پیگیری متخصصین، ما شاهد پیشرفت بیشتری در این زمینه باشیم.
– سطح صنعت ماشین سازی نساجی و پوشاک در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ما در واقع در این بخش دارای تکنولوژی هستیم ولی تا زمانی که در قسمت مواد اولیه فرآیند تولید کالای مورد نظر وابسته باشیم، در این زمینه کامل نیستیم. برای مثال فلزی که ما استفادی می کنیم، برای رسیدن به درجه خلوص مورد استفاده نیازمند یکسری فرآیند و مواد شیمیایی است که باید به آن اضافه شود تا فلز مورد نظر SUS316 یا SUS304 بدست بیاید. در واقع ما قادر به ساخت بسیاری از ماشین آلات هستیم اما یکسری از مواد و قطعات را باید وارد کنیم. در بحث محصولات به نظر من ما از لحاظ نوع تولید، سطح فناوری و دانش کمبودی نداریم و هر چقدر محصولات به بخش نهایی تولید نزدیک تر شده باشند، به طبع فرآیندها و دانش بیشتری در آنها اتفاق افتاده که ما در این بخش به خارجی ها وابسته بوده ایم و در سال‌های اخیر این وابستگی کاهش چشمگیری داشته است؛ به عنوان مثال در بحث فرآیند عمومی تکمیل پارچه، ما دانش آن را داریم، ماشین آن را می سازیم و فقط یکسری قطعات آن را وارد می کنیم ولی در فرآیندهایی مثل رنگرزی و تکمیل‌های خاص یکسری دستگاه ها و فرآیندها وجود دارد که کمتر با آن ها آشنا هستیم و از طرفی برخی قطعات را به اجبار از خارج تهیه میکنیم که باعث می شود به تولید مطلوب و مورد نظر دست نیابیم.

آیا صاحبان صنایع نساجی و پوشاک به استفاده از ظرفیت ساخت داخل علاقمند هستند؟
– خوشبختانه این مهم اتفاق افتاده و این طور نیست که ترجیح بر خرید خارجی باشد؛ اتفاقاً ترجیح بر خرید داخلی است اما این اتفاق زمانی رخ میدهد که تعدادی دستگاه برای کار یا فروش وجود داشته باشد و یا همانند کشورهای مشابه، حمایت هایی برای پیشرفت شامل حال ماشین سازان شود تا قدرت مانور داشته باشند و بتوانند تعدادی دستگاه به صورت رایگان یا نیم بها در اختیار تولیدکنندگان بزرگ قرار بدهند و بعد از گرفتن بازخوردهای آنها راه تجارت برای ماشین سازان داخلی هموارتر شود.
راهکار پیشنهادی شما برای توسعه صنعت نساجی در کشور چیست؟
– تلاش برای استقلال بازدارنده کشور و عدم وابستگی به خارج و به موازات آن حمایت کامل دولت از تولیدکنندگان بسیار موثر است و بنده معتقدم در حال حاضر دولت از تولیدکنندگان بیشتر از تمامی اقشار حمایت می کند و امید می رود با افزایش حمایت ها به پیشرفت و نتایج مطلوب برسیم.
کلام پایانی
بنده در آغاز سال جدید آرزوی توفیق و بهروزی را برای همه هموطنان عزیزم و به ویژه فعالان صنعت بزرگ نساجی و پوشاک دارم و امیدوارم سالی پر برکت و رونق را در پیش داشته باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.