مصاحبه اختصاصی نساجی موفق با ارنستو مورر، رئیس CEMATEX

۱. لطفاً در مورد پیشینه و اهمیت ITMA توضیح دهید؟
ITMA، که بزرگترین نمایشگاه بین المللی فناوری نساجی و پوشاک در جهان به شمار می‌رود، هر چهار سال یک بار از سال ۱۹۵۱ در اروپا برگزار شده است. به عنوان یک پلتفرم با محوریت نوآوری، سازندگان ماشین‌آلات نساجی اغلب از ITMA به منظور معرفی محصولات و یا بهبود عملکرد فناوری‌های خویش بهره می‌برند تا آنجا که از این نمایشگاه به عنوان المپیک نساجی یاد می شود.
ITMA دارای جایگاهی کلیدی در تقویت نساجی و صنعت ماشین آلات پوشاک است و به ارائه راه حل‌های تولید برای سازندگان ماشین آلات نساجی و پوشاک و صاحبان برند می‌پردازد. تنوع بالای بخش‌های این نمایشگاه و حضور گسترده صاحب‌نظران صنعت در طول سال‌ها به وسعت بخشیدن این رویداد منجر شده ‌است. در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ با افزودن بخش مواد خام و پارچه و امسال با بخش جدید کامپوزیت‌های نساجی در جهت حصول این مهم گام برداشته شده است. تمام این تلاش‌ها برای اطمینان از آن است که ITMA دوشادوش صنعت گام بردارد.

۲. این دوره نمایشگاه از لحاظ بخش‌ و نوآوری‌ چه تفاوتی با ادوار گذشته دارد؟
از نظر بخش‌ها، بخش کامپوزیت‌های نساجی را به محصولات شاخص اضافه کرده‌ایم. ما اکنون ۲۰ بخش اصلی داریم که نمایشگاه را به یک پلتفرم واحد و جامع برای بازدیدکنندگانی که به دنبال فناوری‌های پیشرفته هستند، تبدیل کرده‌است. ما همچنین Start-Up Valley را راه اندازی کرده ایم. این یک ابتکار جدید توسط CEMATEX برای جلب توجه شرکت‌های در حال توسعه به شمار می‌رود که محور فعالیتشان راه‌حل‌ها و فناوری‌های جدید است. ۱۶ نفر از ۳۱ متقاضی برای کمک هزینه CEMATEX انتخاب شده‌اند و در ITMA 2023 حضور خواهند یافت.
ما همچنین Speakers Platform را به
Innovator Xchange تغییر نام دادیم. این پلتفرم که از ۹ تا ۱۳ ژوئن برگزار می شود، فرصت‌ منحصر به ‌فردی را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند تا از برندگان و فینالیست‌های جایزه نوآوری پایدار ITMA و همچنین غرفه‌داران و متخصصان صنعت اطلاعات کسب کنند. ارائه‌ها در چهار موضوع پرطرفدار دسته بندی می‌شوند: اتوماسیون و آینده دیجیتال، مواد پیشرفته، پایداری و دایره ای بودن و فناوری های نوآورانه.
سرویس جدیدی که ما به شرکت‌کنندگان ارائه می‌کنیم ITMAconnect است، یک پلتفرم کسب و کار آنلاین که به بازدیدکنندگان ما اجازه می‌دهد به جستجو در فضاهای دیجیتال غرفه داران، چت و قرار ملاقات برای بازدید از غرفه‌ها بپردازند. آن‌ها همچنین می توانند گفتگوهای خود را حتی پس از نمایشگاه میلان ادامه دهند.

۳. با رکود و آشفتگی‌های اقتصادی بزرگ در سراسر جهان، ITMA چگونه می تواند به رشد و توسعه اقتصادی کمک کند؟
فناوری توانمندساز بزرگی است که به افزایش بهره‌وری و کارایی در کارخانه‌ها کمک می‌کند. تقاضا برای راه حل‌های پایدار و اوج‌گیری قیمت انرژی باعث توسعه فناوری‎های جدید شده ‌است. از این رو، برای سازندگان نساجی مهم است که از آخرین ماشین آلات و اتوماسیون برای افزایش رقابت پذیری استفاده کنند.
به عنوان سکوی پرتاب نوآورانه در صنعت، ITMA یک پلتفرم راحت و یک مرحله‌ای برای این صنف است تا ماشین‌آلاتی را پیدا کنند که به بهترین شکل نیازهایشان را برآورده می‌کند، با سایر متخصصان صنعت همکاری و شبکه‌سازی کنند تا ارتباطاتی ایجاد شود که به رشد کسب ‌و کارشان کمک کند.

۴. آینده صنعت را چطور ارزیابی می‌کنید؟
صنعت نساجی به لطف تحقیقات و توسعه گسترده و مجموعه متنوعی از راه حل های تولیدی که در بازار موجود است، به سرعت در حال پیشرفت است. علاوه بر این، استفاده از منسوجات به طور قابل توجهی گسترش یافته است. به ویژه در بخش مواد پیشرفته، آینده خوبی برای صنعت پیش بینی می شود.
نوآوری محرک توسعه‌های آتی خواهد بود و اعضای CEMATEX سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را در این زمینه انجام می‌دهند تا فناوری‌های پیشرفته را معرفی کنند. در عین حال، اقدامات موثری برای رسیدگی به مسائل پایداری و بازیافت در حال انجام است.

۵. مشارکت ایرانیان (غرفه‌داران و بازدیدکنندگان) در ITMA سال ۲۰۲۳ نسبت به نمایشگاه قبلی از چه نظر تغییر کرده است؟
صنعت نساجی ایران قدمتی طولانی دارد و به نظر می رسد که چشم انداز مثبتی برای آینده آن وجود دارد، زیرا سرمایه گذاری‌های انجام شده توسط صنعت نساجی و پوشاک در چند سال اخیر در حال رشد بوده ‌است.
همچنین خوشحالیم که علاقه شرکت‌کنندگان ایرانی بیشتر شده ‌است. از نظر تعداد غرفه‌داران، ۹ شرکت از ایران برای حضور در نمایشگاه ITMA سال ۲۰۲۳ پذیرفته شده‌اند که نسبت به ۵ غرفه‌دار در سال ۲۰۱۵ و ۷ غرفه‌دار در سال ۲۰۱۹ افزایش داشته ‌است.
در مورد تعداد بازدیدکنندگان، زمانی که نمایشگاه در سال ۲۰۱۵ در میلان برگزار شد، بسیار خوب عمل کردیم. از این رو، ما خوشبین هستیم که شرکت‌کنندگان بیشتری در این دوره حضور یابند زیرا علاقه فزاینده‌ای برای سرمایه گذاری در اتوماسیون و فناوری های پایدار وجود دارد.

۶. آیا می توانیم درباره‌ی نمایشگاه امسال به غرفه داران و بازدیدکنندگان ایرانی خبر خوبی بدهیم؟
محور ITMA سال ۲۰۲۳ تغییر دنیای منسوجات است. فعالیت های زیادی برای برجسته کردن این امر انجام شده‌اند که همه آن‌ها با تاکید بر اتوماسیون و آینده دیجیتال، مواد پیشرفته، پایداری و دایره‌ای بودن و فناوری‌های نوآورانه مطرح گردیده‌اند.
ما با معرفی ITMA Connect، پلتفرم ارتباطی ایتما، تلاش نمودیم تا به بهتر کردن تجربه مخاطبان از شرکت در این دوره بیافزاییم. این پلتفرم امکان ارتباط جامعه جهانی نساجی را قبل از برگزاری ITMA فراهم ساخته و این تعامل را بعد از اختتام نمایشگاه نیز گسترش می دهد.
یکی دیگر از ابتکارات جدید Start-Up Valley است که شرکت های تازه تاسیس در آن به ارائه راه حل های مناسب توسعه‌ای می‌پردازند. به ۱۶ شرکت تازه تاسیس کمک هزینه CEMATEX برای پرداخت هزینه ی شرکت اعطا شده است.
علاوه بر این، ما با معرفی کامپوزیت های نساجی، شاخص محصولات خود را گسترش داده‌ایم. بازدیدکنندگان می توانند سازه های تقویت کننده نساجی را برای کامپوزیت ها، ماشین آلات کمکی و لوازم جانبی تهیه کنند.

۷. کلام پایانی …
این اولین ITMA پس از همه گیری کرونا خواهد بود و مردم و صاحبان صنعت برای ملاقات مجدد یکدیگر هیجان زده هستند. آن دسته از شرکت‌هایی که بحران رکود را پشت سر گذاشته‌اند، مشتاق بررسی راه‌ حل‌های جدید در چشم انداز بسیار رقابتی پس از کووید خواهند بود. جستجوی راه‌حل‌های نوآورانه در ITMA برای ارتقای قابلیت‌های آن‌ها در راس دستور کار خواهد بود.
با توجه به این امر که فضای نمایشگاهی تقریباً به طور کامل فروخته شده است، می توانیم انتظار رویداد پرقدرت تری را داشته باشیم. ما مشتاقانه منتظر دیدار با تولیدکنندگان نساجی و پوشاک از ایران در میلان هستیم. لطفاً با بازدید منظم از وب سایت ما www.itma.com از آخرین اخبار ITMA سال ۲۰۲۳ مطلع شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.