دستاوردهای حضور صنعت ماشین‌سازی نساجی ایران در ایتمای ۲۰۲۳

نمایشگاه بین‌المللی ایتما از سه منظر مورد توجه صاحب نظران و فعالان صنعت نساجی، مد و پوشاک است. ارائه آخرین دستاوردهای فناورانه در حوزه‌های مختلف صنعت نساجی اعم از ماشین آلات، تجهیزات، مواد اولیه و فرآیندها را میتوان اصلی‌ترین رویکرد این رویداد مهم بین المللی دانست. موضوع حائز اهمیت دیگر در ایتما، شکل‌گیری همکاری های بین‌المللی است که انجمن های تخصصی، هلدینگ‌ها و در سطح پایین‌تر شرکت‌های حاضر در نمایشگاه به آن می‌پردازند تا با استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر به انجام پروژه‌های بزرگ و یا تولید محصولات مشترک منجر گردد. اما موضوع بخش راهبردی در المپیک صنعت نساجی جهان، معرفی قدرت‌های نوظهور و توانمند در بخش‌های مختلف دانشگاهی، صنعتی و تشکلی است که همواره در طول ۱۲ سال اخیر معادلات اقتصادی شرکت‌های قدیمی و با سابقه را با چالش جدی روبرو کرده است و منجر به کاهش سهم آن‌ها در بازارهای جهانی و همچنین تغییر روند سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی و پوشاک شده است. ظهور شرکت‌های توانمند آسیایی از چین، هند، ترکیه، تایوان و ژاپن و ارائه ماشین‌آلات و تجهیزات با قابلیت‌های مناسب و خدمات مطلوب را میتوان مصادیقی از این اتفاق مهم دانست.
با بررسی روند کشورهای غرفه‌گذار حاضر در ایتما، ایران به عنوان یک پدیده جدید مطرح می‌گردد که رشد چشمگیری را از لحاظ کمی و کیفی ارائه نموده است. حضور یک شرکت تولیدکننده ایرانی در سال ۲۰۱۱ در بارسلون، ۳ شرکت در ۲۰۱۵ میلان، ۳ شرکت در ۲۰۱۹ بارسلون و ۷ شرکت در ۲۰۲۳ میلان خبر از بالفعل شدن پتانسیل‌های داخلی کشور برای حوزه صادرات دارد.
مساله مهم دیگر این است که بیش از ۷۰ درصد غرفه‌گذاران ایرانی از فعالان بخش ماشین‌سازی و تجهیزات بودند. به علاوه، فروش ماشین چله پیچی شرکت دانش بنیان ماشین سازی راعی در ایتمای ۲۰۱۹ و حضور مجدد این شرکت در نمایشگاه میلان نشان داد که بخش قابل توجهی از صنعت ساخت داخل ایران قابل اعتماد و صادرات محور است.
از سوی دیگر تنوع محصولات ارائه شده توسط شرکت‌های ایرانی نیز تحسین برانگیز بود. حضور سازندگان ایرانی با محصولات مختلفی در بخش های بافندگی، ذوب ریسی، رنگرزی و تکمیل، پارچه، قطعات بافندگی و چاپ نشان‌دهنده زیرساخت‌های عمیق فنی و دانشی در صنعت نساجی و پوشاک کشور است.
به علاوه، هماهنگی مناسب و حمایت موثر سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور از تولیدکنندگان با دعوت از سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا و بازدید یک روزه ایشان از تمامی غرفه‌گذاران ایرانی نیز گامی مهم در توسعه دیپلماسی اقتصادی کشور بر اساس محصولات غیرنفتی بود که با استقبال بسیار گرم انجمن ماشین‌آلات نساجی ایتالیا (ACIMIT) و سازمان بین‌المللی ایتما همراه بود و زمینه همکاری‌های دوجانبه با شرکت های مطرح نساجی و پوشاک و انجمن‌های تخصصی مربوطه با همتای ایرانی خود، مورد بررسی قرار گرفت.
به علاوه حضور بازدیدکنندگان از ایران و همچنین عقد قراردادهای مهم تجاری، علی رغم وجود تحریم، با شرکت‌های صاحب نام جهت تهیه ماشین‌آلات و تجهیزاتی که ساخت داخل ندارند نیز از دیگر اتفاقات مهم این رویداد پس از بحران کرونا و خروج آمریکا از برجام به شمار می‌رود.
در کل باید گفت که ایتما ۲۰۲۳ میلان نقطه عطفی در تاریخ معاصر نساجی و پوشاک ایران است و ایران برای اولین بار با حضور ۶ شرکت ماشین سازی و قطعه سازی و ارائه توانمندی‌های فنی خود می‌رود تا با توسعه همکاری‌های فنی- تجاری زمینه ارائه محصولات ساخت داخل را در بازارهای منطقه و بین‌الملل گسترش دهد و تراز تجاری منفی ماشین‌آلات و تجهیزات را با تقویت بخش صادرات تغییر دهد. ‌

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.