افزایش بازدهی و پایداری اولویت های اصلی در ایتما ۲۰۲۳

دکتر جانپیتر هورن، رئیس انجمن ماشین آلات نساجی VDMA، شرکت این انجمن در ایتما میلان را در کنار روندهای کلیدی بررسی می‌کند.
VDMA و شرکت های عضو این انجمن امسال در ایتما به دنبال چه فرصت هایی هستند؟
این اولین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات نساجی پس از پاندمی کروناست که برگزارکنندگان این رویداد، راه‌حل‌های فنی و مشتریانی که به مدت سه سال در تماس نبودند را گرد هم می‌آورند. حدود ۱۲۰ عضو VDMA در این رویداد شرکت کردند و آخرین پیشرفت‌های خود را برای ارتقا زنجیره تولید، از اسپینینگ تا تکمیل، به نمایش گذاشتند.
برخی از نکات کلیدی و روندهایی که علاقمند به اشتراک گذاشتن آنها با بازدیدکنندگان در این دوره از نمایشگاه هستید، چیست؟
بازیافت و پایداری در ایتما محور خواهد بود. تا کنون، افزایش مصرف منسوجات در سراسر جهان با افزایش استفاده از منابع همراه بوده است. شرکت‌های ماشین‌آلات نساجی که در VDMA سازماندهی شده‌اند، به سمت یک اقتصاد دایره‌ای کارآمد در حال حرکت اند و ما با فناوری های پربازده خود، یک عامل مهم در این فرآیند انتقال هستیم.
اگر بخواهید سه نوآوری کلیدی را که در حال حاضر اعضا VDMA معرفی کرده اند نام ببرید، آنها چه خواهند بود؟
خوشحالم که این را می‌پرسید زیرا موضوع این دوره از ایتما کاملاً با اهداف VDMA یعنی “تغییر دنیای منسوجات: کارآمد – دیجیتال – دایره‌ای”، مطابقت دارد. بحث کارایی در تولید محصولات سال هاست که وجود داشته است اما چالش‌های کنونی انرژی بدین معناست که با توجه به انرژی و مواد خام، این موضوع در بسیاری از مناطق جهان یک مسئله کلیدی باقی خواهد ماند. فناوری‌های توسعه‌یافته توسط شرکت‌های عضو VDMA امروز می‌توانند در مقایسه با ۱۰ تا ۱۵ سال پیش تا ۳۰ درصد از هدر رفت انرژی جلوگیری کنند و من مطمئن هستم که پیشرفت بیشتری حاصل خواهد شد.
دومین موضوع اصلی در نوآوری، دیجیتالی شدن و اتوماسیون است. شرکت‌های عضو VDMA که در خدمت این بازارها هستند، خود را نه تنها به‌عنوان تامین‌کننده ماشین‌آلات، بلکه به‌عنوان شرکای شایسته در این بازار می‌بینند. جنبه های تکنولوژیکی دیجیتالی شدن و فرآیندهای مرتبط ملزم به ایجاد یک رابطه نزدیک بین ریسنده ها، بافندگان، تکمیل کننده ها، تامین کنندگان ماشین آلات، تامین کنندگان مواد شیمیایی و سایر ارائه دهندگان فناوری است، که این امر کلید موفقیت آینده صنعت خواهد بود.
فناوری های نساجی VDMA، خدمات از راه دور و نرم افزارهای تعمیر و نگهداری را برای افزایش بازدهی ماشین آلات توسعه داده اند. دیجیتالی شدن و صنعت ۴.۰ همچنین به مقابله با کمبود روزافزون کارگران ماهر کمک می کند. ماشین‌آلات بسیاری از شرکت‌های VDMA قابلیت های زیادی را برای اطمینان از نتیجه درست و قابل تکرار ارائه می‌دهند. از جمله این قابلیت ها میتوان به شبیه‌سازی فرآیند با هدف بهینه‌سازی پارامترها قبل از شروع تولید اشاره کرد. در حین پروسه تولید، تبادل در لحظه داده های تولید شده بین ماشین آلات برای نظارت و بهینه سازی بیشتر استفاده می شود. ماشین آلات تست پارچه تولید شده توسط چندین شرکت عضو VDMA نشان می‌دهند که چگونه یک رابط استاندارد در این فرآیند ایفای نقش می‌کند. موضوع دیگری که قابل ذکر است، مسیر تولید محصول به صورت دیجیتال و تلاش برای انجام این امر از سوی ماست.
مورد بعدی، بازیافت است که سازندگان ماشین‌آلات در حال کار بر روی فناوری های پیشرفته برای ایجاد منسوجات با کیفیت بالا از مواد بازیافتی هستند. اما برای ایجاد یک اقتصاد دایره‌ای، در نظر گرفتن بازیافت نیز مهم است و بهره گیری از مواد بازیافتی به عنوان مواد اولیه مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
پس از چهار سال پر فراز و نشیب گذشته، ایتما امسال برای شما چه تفاوتی دارد و چه انتظاراتی از این نمایشگاه دارید؟
همه گیری کرونا تنها چند ماه پس از آخرین ایتما در بارسلونا آغاز شد. در طول همه‌گیری، ما بیشتر و بیشتر به جلسات مجازی عادت کردیم و در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی کردیم. اما متوجه شدیم که هیچ جلسه مجازی نمی تواند جایگزین ملاقات حضوری شود. فکر می‌کنم این پیش‌زمینه ایتما ۲۰۲۳ را با سال‌های گذشته متفاوت می‌کند. من خیلی منتظر میلان هستم و انتظار دارم استانداردهای جدیدی را برای همسان سازی با بازار نساجی امروز ببینم.
چه بازارهای جهانی همچنان برای شرکت های ماشین آلات نساجی آلمان مهم است؟
با صادرات ماشین آلات و لوازم نساجی آلمانی به ارزش بیش از ۷۱۰ میلیون یورو به چین در سال ۲۰۲۲، این کشور همچنان بزرگترین بازار برای این محصولات به شمار می‌رود. با توجه به جمعیت زیاد و ابعاد بزرگ صنعت نساجی، چین در آینده همچنان بازار مهمی خواهد بود. اما آسیا محدود به چین نیست. صادرات به هند به بیش از ۳۵۰ میلیون یورو رسیده است و رشد ثروت و جمعیت این کشور باعث می شود که در بین بازارهای جهانی اهمیت بیشتری پیدا کند. کشورهای آسیایی متعدد دیگری مانند بنگلادش، اندونزی، پاکستان، ازبکستان یا ویتنام وجود دارند که همچنان مهم خواهند بود. ترکیه به طور سنتی بازار بزرگی برای تجهیزات آلمانی است و در سال ۲۰۲۲ صادرات به این منطقه بیش از ۳۴۰ میلیون یورو بود. مزیت بزرگ صنعت نساجی ترکیه در طول بحران کرونا آشکار شد: نزدیکی آن به بازارهای اتحادیه اروپا و زمان تحویل کوتاه. ایالات متحده به عنوان مقصدی برای ماشین آلات نساجی آلمانی به ارزش بیش از ۲۷۰ میلیون یورو در سال ۲۰۲۲، هنوز بازار مهمی است و در آینده نیز چنین خواهد بود. قراردادهای تجارت آزاد بین ایالات متحده و برخی از کشورهای آمریکای مرکزی فرصت های جدیدی را برای بخش منسوجات و پوشاک در هر دو طرف فراهم می کند.
چگونه انتظار دارید صنعت نساجی اروپا چالش‌های انرژی را پشت سر بگذارد؟ این چالش چگونه بر تجارت تأثیر می گذارد و برای کاهش این فشارها چه باید کرد؟
بحران انرژی باعث ایجاد ابهامات زیادی در بخش نساجی اروپا، به ویژه در تکمیل نساجی، شده است. این امر موجب شده که سفارشات دریافتی کاهش یابد و در برخی موارد لغو شود. ما به عنوان سازنده ماشین آلات، بخشی نیستیم که در هر مناسبتی خواستار اقدام سیاسی باشیم. اما سیاست گذاران در آلمان و اروپا باید تلاش بیشتری برای همگام شدن با رقبای جهانی خود در سایر مناطق جهان انجام دهند. فرصت ها و امکانات بسیاری وجود دارد مانند انرژی خورشیدی، هیدروژنی یا بادی، که نیاز به سرمایه گذاری و ایجاد زیر ساخت دارد. تبدیل دریای شمال به بزرگترین نیروگاه برق در جهان می‌تواند یکی از آنها باشد.
پیش بینی شما برای آینده صنعت ما چیست؟
به طور کلی، محرک های اساسی برای تولید در صنعت نساجی عبارتند از: رشد جمعیت جهان، افزایش تولید ناخالص ملی، رشد طبقات درآمدی و افزایش مصرف سرانه در کشورهای در حال توسعه. با کمک فناوری، حرکت به سمت فرآیندهای تولید، با صرفه جویی بیشتر در آب و انرژی و ترویج بازیافت مواد امکان پذیر خواهد بود. همچنین، برنامه های فنی بیشتر و بیشتری برای راه حل های نساجی توسعه یافته اند. این امر منجر به رشد بیشتر صنعت ماشین آلات نساجی خواهد شد و اعضای VDMA در خط مقدم تهیه تجهیزات برای این پیشرفت ها هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.