سیستم های تولید پارچه پلار و انواع آن

مقدمه

پلارتک ارائه دهنده‌ی برترین راه حل‌های نوآورانه و پایدار نساجی و اولین فناوری پارچه مهندسی شده برای کاهش ریزش الیاف است. شرکت پلارتک، پارچه‌های پایدار مهندسی محیط زیست را در سال ۱۹۹۳ طی فرایند بافتن پشم مصنوعی از بطری‌های پلاستیکی  بازیافتی شروع کرد و بیش از یک میلیارد بطری را تا به امروز بازیافت کرده است. در حال حاضر این شرکت، عایق ۱۰۰٪ بازیافت شده Power Fill را به بازار معرفی کرده که در ساخت عایق استفاده می‌شود و تأثیرات زیست محیطی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. پارچه‌های پلار با ترکیبی از کرک مصنوعی و یک لایه پنبه طراحی شده‌اند که جذب رطوبت بدن و انتقال آن به سطح بیرونی لباس بسیار کم است. در این تحقیق به بررسی پارچه پلارتک و انواع آن پرداخته شده است.

تاریخچه پارچه پلارتک

تاریخچه پلارتک با تشکیل شرکت مالدن میلز در سال ۱۹۰۶ آغاز می­شود. این شرکت تولید کننده‌ی منسوجات، طی ۷۵ سال زندگی خود به طور مداوم در آستانه ورشکستگی بوده است و فقط در دهه ۱۹۸۰ به موفقیت تجاری چشم‌گیری دست یافته است. تولید پشم مصنوعی گوسفند و جانوران دیگر در سال ۱۹۸۱ برای اولین بار توسط این شرکت انجام شد که در مقایسه با پشم طبیعی چند مزیت بارز داشت که اصلی‌ترین آن مقرون به‌صرفه بودن آن است. این اختراع جدید میلز خیلی زود محبوب شد و طرفداران خود را پیدا کرد. دراوایل سال ۱۹۸۱با همکاری پاتاگونیا که در آن زمان یک شرکت کوهنوردی بود، مالدن میلز پلارتک را با نام چینچیلا راه اندازی کرد. در آن زمان، چینچیلا نامی بود که برای نوع خاصی از پشم مورد استفاده قرار می­گرفت و پاتاگونیا و مالدن میلز امیدوار بودند که این نام تجاری تاثیر خوبی روی مشتریان داشته باشد.

در اوایل دهه ۱۹۹۰، چینچیلا به پلارفلیس تغییر نام یافت و تبدیل به نامی بسیار محبوب برای اسکی بازان شد. مالدن میلز سالانه بیش از ۱۰ میلیون دلار در نوآوری پشم مصنوعی سرمایه گذاری کرد و در سال ۱۹۹۱، خط تولید پلارفلیس با نام (Polartec Climate Control Fabrics) شناخته شد.

پلارتک با حمایت مالی از بازی­های المپیک زمستانی ۱۹۹۲ و راه اندازی خطوط بازیافتی پشم گوسفندی، هم‌چنان به روند شهرت خود ادامه داد تا این‌که کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی تلویزیونی ایالات متحده، این شرکت را به حوادث اخیر آتش ‌سوزی‌ پشم مصنوعی پیوند داد و به‌صورتی عجیب، کارخانه اولیه میلز در همان سال سوزانده شد و شرکت را با شکست­های چشم‌گیری روبرو کرد. پرداخت بدهی­ها، شرکت مالدن میلز را در سال ۲۰۰۱ به ورشکستگی دیگری وادار کرد ولی در سال ۲۰۰۵ و هنگامی‌که کنگره ایالات متحده، ۲۱ میلیون دلار را برای خرید لباس پلارتک برای سربازان آمریکایی اختصاص داد، خصارت وارد شده به این شرکت جبران شد. مالدن میلز پایان ورشکستگی نهایی خود را در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد و با عنوان LLC دوباره سازماندهی شد و از آن زمان تاکنون هیچ عقب گرد مالی قابل توجهی نداشته است. پلارتک کارخانه اصلی خود در لارنس را در سال ۲۰۱۶ تعطیل کرده است ولی این شرکت هم‌چنان عمده محصولات خود را در ایالات متحده تولید می­کند. در سال‌های اخیر، پلارتک به طور چشمگیری تولیدات خود­را متنوع کرده تا توان رقابت با رقبای خود را داشته باشد.

ساختار پارچه

در حال حاضر پلارتک صدها نوع پارچه مختلف تولید می­کند و تولیدات آن فقط به پشم گوسفند محدود نمی­شود. پارچه پشم مصنوعی ساخته شده توسط پلارتک، با استفاده از یک فرایند جهانی صرف نظر از زیرگروه آن ساخته می شود:

  1. تولید پلی استر

امروزه بسیاری از انواع پشم پلارتک با استفاده از مواد بازیافتی مانند بطری‌های پلی اتیلن ترفتالات ذوب شده (PET) ساخته می­شوند، به‌همین شکل پارچه پلی‌استر جدید نیز می­تواند با واکنش اسید ترفتالیک با اتیلن گلیکول تحت حرارت زیاد ساخته شود. در این روش، مایعی چسبناک تشکیل شده و از طریق یک سیستم نخ ریسی، اکسترود شده و الیاف تشکیل می­شوند. دستگاه اسپینرت می­تواند جهت تولید الیاف با اشکال خاص به صورت سفارشی ساخته شود و شکل حفره‌های آن تغییر کند.

  1. بافندگی

در مرحله بعدی، یک ماشین بافندگی تاری پودی یا بافندگی حلقوی در تاسیسات تولیدی پلارتک، الیاف پلی استر را با هم ترکیب می­کند و پارچه ای تولید می­کند که تقریباً به شکل ظاهری پشم گوسفند نزدیک است.

  1. رنگرزی

از سال ۲۰۱۰ میلادی، شرکت پلارتک برای رنگ‌آمیزی پارچه‌های تولیدی خود از یک روش اجاق گاز فشار ۱۲ استفاده کرد.

موارد استفاده از پارچه

مهم‌ترین مورد استفاده پارچه پلارتک در صنعت پوشاک است. پلارتک که در اصل به‌عنوان جایگزینی برای کت­های پشمی رایج شده بود، اکنون کاربر‌های متنوعی نظیر: استفاده در ژاکت، شلوار، پیراهن، کلاه و … پیدا کرده است. انواع خاصی از پشم پلارتک به منظور رطوبت زدائی طراحی شده اند و به‌عنوان لایه‌های پایه استفاده می­شوند. شرکت پلارتک در سال­های اخیر تنوع محصولات موجود در کاتالوگ خود را به طور قابل توجهی افزایش داده است، این شرکت در حال حاضر پارچه‌های ضد آب نیز تولید می­کند که معمولاً در بارانی، دستکش و کالاهای ضد آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

power air

 

انواع پارچه پلارتک

قیمت پارچه پلارتک بسته به نوع زیر دست پارچه مورد نظر متفاوت است. پارچه کلاسیک پلارتک نسبتاً ارزان است ولی انواع دیگر این پارچه که خاصیت ضد آب یا ضد آتش دارند ممکن است قیمت بالاتری داشته باشند. اکنون شرکت پلارتک چندین نوع پارچه مختلف تولید می‌کند و هر یک از این محصولات ویژگی­های منحصر به فردی دارند.

  1. پارچه های لایه پایه پلارتک

محصولات تولید شده در گروه لایه پایه پلارتک از جدیدترین محصولاتی است که این شرکت تولید کرده است و این شرکت با این ‌شکایت مبنی بر اینکه پارچه‌های پلارتک رطوبت زا نیستند یا به ویژه تنفس نمی­کنند، مخالف هستند.  محصولات این دسته شامل Polartec Power Dry، Polartec Power Grid و Polartec Power Wool است که ترکیبی از پلی استر و پشم مرینوس اصل است و مورد توجه خاص Polartec Delta قرار گرفته است و به دلیل کاهش میزان چسبندگی، برای فعالیت­های ورزشی در هوای گرم ایده آل است.

پارچه‌های پلارتک دلتا

  1. پارچه های عایق

منسوجات عایقی که شرکت پلارتک تولید می­کند، همگی به موجب تغییراتی در پارچه اصلی این برند است. به عنوان مثال Polartec Alpha ، نسخه کمی به روز شده از پشم پلی استر اصلی این برند است و Polartec Alpha Direct نیز گزینه مشابهی است که دارای خاصیت رطوبت افزایی اضافی است.

سایر پارچه های این مجموعه شامل:

  • Polartec Hardface
  • Polartec High Loft
  • Polartec Power Air
  • Polartec Power Fill
  • Polartec Shearling Fleece
  • Polartec Thermal Pro
  • Polartec Wind Pro

  1. پارچه محافظ آب و هوا

پلارتک پارچه‌ی NeoShell خود را در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان رقیب مستقیم سایر محصولات ضد آب مانند GORE-TEX ، OutDry و Event معرفی کرد. از آن زمان، NeoShell در طیف گسترده‌ای از محصولات ساخته شده توسط مارک های قراردادی پلارتک گنجانده شده است. همچنین پلارتک چند پارچه محافظ دیگر در برابر آب و هوا مانند Power Shield و Power Shield Pro را نیز تولید می‌کند. WindBloc نمونه‌ی دیگری از پارچه ضد آب و هوای Polartec است و این منسوج ویژگی‌هایی نظیر عایق بودن ، ضد آب و ضد باد بودن را فراهم می کند.

  1. پارچه های مقاوم در برابر شعله

پلارتک در سال ۲۰۰۳خط تولید پارچه‌ای مقاوم در برابر شعله ­را به‌طور انحصاری برای ارتش ایالات متحده توسعه داد، در آن زمان، پارچه های مصنوعی هنگام قرار گرفتن در معرض گرمای تولید شده توسط انفجارهای IED تمایل به ذوب شدن داشتند. امروزه پلارتک ضمن ادامه تأمین این پارچه­ها به ارتش ایالات متحده، منسوجات مقاوم در برابر شعله آتش خود ­را در محصولات مصرفی گنجانده است. در این‌جا چند نمونه از پارچه های ارائه شده و مقاوم در برابر شعله که شرکت پلارتک ارائه می­دهد را معرفی می‌کنیم:

  • Polartec Power Dry FR
  • Polartec Power Grid FR
  • Polartec Power Stretch FR
  • Polartec Power Wool FR
  • Polartec Thermal Pro FR
  • Polartec Wind Pro FR
  • Polartec Power Shield FR

تغییرات وزن پشم

پشم مصنوعی گوسفند و دیگر جانوران در پلارتک به‌طور سنتی درجه بندی شده و با ضخامت میکرون ارائه می­شود. انواع معمول پشم با ضخامت‌های ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ میکرون طبقه بندی می­شوند. پشم مصنوعی اثرات منفی چشم‌گیری بر محیط زیست دارد. پلی استر یک فرایند پتروشیمیایی است، به این معنی که از روغن نفت تولید می­شود و طی فرآیند تولید پلی استر انواع آلاینده­های محیطی آزاد می­شوند. مطالعات نشان می­دهد که یک بار شستن پشم پلی استر می­تواند حدود یک میلیون میکروفیبر را در منبع آب آزاد کند. پشم پلی استر تجزیه پذیر نیست، بنابراین قبل از تخریب ده‌ها سال یا حتی قرن‌ها در محیط باقی می­ماند. پلارتک در سال ۲۰۰۵ برای کلیه‌ی محصولات خود گواهینامه OEKO-TEX دریافت کرده است که نشان می­دهد این شرکت از فرآیندهای پایدار برای تولید منسوجات خود استفاده می­کند. محصولاتی که برندهای پوشاک با استفاده از پشم مصنوعی تولید می­کنند مجاز به دریافت گواهینامه­های بیش‌تر نیستند.

دسته بندی نهایی

  • ترکیب پارچه: الیاف مصنوعی طراحی شده برای تقلید از پشم اصل همراه پلی استر.
  • قابلیت تنفس پارچه: به نوع پارچه پلارتک بستگی دارد اما معمولاً قابل توجه است.
  • توانایی جذب رطوبت: به نوع پارچه بستگی دارد اما نسبتاً ناچیز است.
  • توانایی‌های نگهداری گرما: بستگی به نوع پارچه دارد اما نسبتا خوب است.
  • تولید کننده پارچه: ایالات متحده آمریکا
  • صادر کننده پارچه: ایالات متحده آمریکا
  • درجه حرارت توصیه شده برای شستشو: بستگی به نوع پارچه دارد اما معمولاً با آب ولرم یا آب سرد شسته می‌شود.
  • موارد مصرف: کت، پیراهن، بارانی، جوراب شلواری، جلیقه، کلاه، ژاکت و…

*گری اسمیت، مدیر عامل شرکت پلارتک، می‌گوید: “استفاده از تکنولوژی هوای محصور شده برای الیاف بلند، Polartec Power Air عملکرد پارچه‌ها را در طول عمر خود با توجه به قابلیت انعطاف پذیری، راحتی و پایداری به‌شدت بهبود می‌بخشد. وی در ادامه افزوده است: تازه شروع به درک پتانسیل ساخت این نوع پارچه کرده ایم و تولید این پارچه چیزی فراتر از حل یک مشکل برای ماست و به ایجاد بستری جدید برای ساختار‌های نو کمک می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.