دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی ماشین‌آلات و محصولات نساجی و پوشاک استان یزد

دكتر محمد ميرجليلي مدير نمایشگاه نساجی یزد و عامل شركت مهندسي تحقيقاتي سيما نساج يزد

پیش گفتار

یکی از تاثیر گذار ترین صنایع در زندگی بشر در طول دوران گذشته صنعت نساجی و صنایع وابسته به آن بوده است، که با بهره گیری از آخرین دستاوردهای علمی و با در نظر گرفتن آرامش و آسایش مصرف کننده به عنوان یکی از اهداف اصلی، بیش از پیش باعث متحول شدن نیازهای روزانه انسان شده است.

صنعت نساجی یکی از متنوع ترین و پراکنده ترین صنایع در جهان است که تجارت پر اهمیتی را نیز ایجاد نموده است. این صنعت شاید یکی از اولین فعالیت های صنعتی می باشد که به صورت ابتدایی در کارگاههای شخصی و خانگی پارچه تولید می نموده است. در ایران نیز شواهد باستانشناسی که از حفاریهای شوش به دست آمده است، نخستین نشانه های وجود پارچه در ایران را به چهار هزار سال قبل از میلاد برمی گرداند. با توجه به این دیرینه طولانی در صنعت نساجی و شاخصه های هنری ارزشمند در این صنعت کشور ما ایران نیز همگام با کشورهای پیشرفته و مطرح در این صنعت توانسته است در شاخه های گوناگون صنعت عظیم نساجی و صنایع وابسته، موجبات ارتقاء و گسترش را فرهم آورده و با اتکا به مهارتهای فنی  نیازهای اساسی این صنعت را مرتفع سازد.

در حال حاضر معرفی و آگاهی دادن در مورد تولیدات و دستاوردهای مدرن و پیشرفته صنایع نساجی و پوشاک که حاصل تلاش و اندیشه علمی صنعتگران، دانش پژوهان و محققین این کشور است، از طریق رسانه های جمعی چه روزنامه و سایت های خبری جهان و چه رسانه های دیداری و شنیداری که در جهان دارای بیننده و شنوندگان زیادی می باشد بسیار دارای اهمیت است. اما هیچ کدام از آنها نتوانسته اند به اندازه یک نمایشگاه که این محصولات را در معرض دید مردم قرار می دهد موفق و موثر واقع شوند.

دوازدهمین نمایشگاه بین المللی تخصصی ماشین آلات و محصولات نساجی، پوشاک و فرش ماشینی در استان یزد با کوله باری از تجربیات بدست آمده از برگزاری موفق و با شکوه اولین نمایشگاه تخصصی تولیدکنندگان ماشین‌آلات و سازندگان مواد اولیه نساجی در سال ۷۹ و برپائی اولین الی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی ماشین‌آلات و محصولات نساجی، چرم، پوشاک و فرش در سالهای ۱۳۸۵ الی ۱۴۰۱  و همچنین سه دوره نمایشگاه تخصصی منسوجات و پوشاک و چهار دوره نمایشگاه تخصصی فرش ماشینی (سال ۱۳۹۵ الی ۱۳۹۹) در استان یزد بعنوان یکی از قطبهای صنعت نساجی ایران با قدمت  دیرینه ای که در راستای فعالیت های نساجی دارد و با حضور بیش از ۱۰۰ صدها واحد نساجی، پوشاک و چرم از داخل و خارج از کشور توسط شرکت مهندسی تحقیقاتی سیما نساج یزد، بر آن است تا با معرفی نمونه هایی ارزشمند از قابلیتها، توانمندیها و ظرفیتهای تولید کنندگان نساجی و پوشاک در اقصی نقاط کشور یکبار دیگر عظمت و توانمندی این صنعت دیرینه را به منصه بروز و ظهور رساند. نمایشگاه ابزار تعاملات بازرگانی، فرهنگی و علمی قدرتمند، انعطاف پذیر و مقرون به صرفه ای است که در جایگاه خود منابع کلان و گوناگون ثروت را به حرکت در آورده و میتواند از راهکارهای موثر در برقراری و حفظ ارتباط با مشتری باشد.

در کشور، نمایشگاه باید بتواند کالا و دستاوردهای تولیدی را،  به سمت و سویی جهت دهد که ضمن به نمایش گذاشتن، زمینه صادرات آن نیز فراهم و در کنار آن، به جذب بازدید کنندگان موثر در داخل و خارج از کشور بپردازد.

افزایش صادرات غیر نفتی اگر از این منظر نگریسته شود، ضمن ارز آوری مناسب موجب رشد تولید، کسب فن آوری پیشرفته، رفع دوگانگی اقتصادی، رهایی از حالت تک تولیدی و … خواهد شد. افزایش صادرات غیر نفتی به صورت راهبردی و در قالب سیاست تشویقی در رشد و توسعه اقتصادی کشور باید با برنامه ریزی مناسب و عملی در راس امور مربوطه قرار گیرد که این خود مستلزم شناخت دقیق تواناییهای بالقوه اقتصاد کشور، وضعیت اقتصاد جهانی و ارائه راه کارهایی مناسب و عزم ملی و هماهنگی مسئولان می باشد.

از اینرو با استعانت از خداوند متعال شرکت مهندسی تحقیقاتی سیما نساج یزد بعنوان واحد دارای پروانه پژوهش از وزارت صنایع و در زمینه صنعت نساجی و پوشاک در استان یزد پس از کسب موفقیت های چشم گیری در راستای اجرای فعالیت های تحقیقاتی، تولیدی، خدماتی و آموزشی به جامعه نساجی کشور سعی دارد فضای مناسبی را جهت دستیابی به اهداف ذکر شده بویژه محورهای زیر را فراهم آورد:

  • آشنا شدن مردم کشورمان با آخرین دستاوردهای صنعت نساجی ایران و جهان
  • مقایسه صنعت نساجی کشورمان با آخرین دست آوردهای صنعت نساجی جهان
  • تبادل اطلاعات جهت برقراری مراودات تجاری و همکاری های متقابل شرکتهای داخلی و خارجی
  • بیان دردها، مشکلات و تنگناهای صنعت نساجی و پوشاک کشور در حضور دولتمردان
  • شناساندن و معرفی محصولات جدید
  • تحقیق در مورد مشتریان، رقبا و محصولات جدید آنها
  • جذب سرمایه
  • شناسایی و انتخاب نمایندگان فروش جدید
  • فروش بیشتر و افزایش سهم بازار
  • ارتباط مستقیم بین خریداران بالقوه و فروشندگان
  • گسترش روابط و مناسب تجاری با شرکت کنندگان خارجی
  • اطلاع از آخرین دستاوردهای تولیدی و خدماتی کشورهای خارجی
  • شناساندن توانمندی و پیشرفت های فنی تولیدکنندگان محترم ایرانی به شرکت کنندگان خارجی و بازدید کنندگان
  • ارتباط مستقیم بین شرکت کنندگان و مصرف کنندگان نهایی

انتظار می رود برپایی این نمایشگاه در شهر صنعتی یزد با قدمت دیرینه در صنعت نساجی کشور با حضور فعالانه واحدهای موفق نساجی و صنایع وابسته  بتواند دستیابی به اهداف مورد نظر را میسر می سازد.

دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی و پوشاک استان یزد که در تاریخ ۱۳ الی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شد نسبت به نمایشگاه دوره قبل شاهد مشارکت بیشتر واحد های صنعت نساجی و پوشاک داخلی و بویژه حضور بسیار با اهمیت و پررنگ تولیدکنندگان خارجی بود که مستقیما در این نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند.

بازدیدکنندگان این دوره با توجه به تبلیغات گسترده انجام شده در طول ۶ ماه فعالیت اطلاع رسانی در مجلات تخصصی، فضا مجازی، نصب بیلبرد در شهرهای یزد، تهران و مشهد و همچنین ارسال دعوت نامه به متخصصین و فعالان این حوزه چشمگیر بود و شامل حضور موثر تجار داخلی و تجاری از کشورهای همسایه همچون عراق، پاکستان و  افغانستان، صنعتگران، دانشجویان و تولیدکنندگان عزیز بودیم.

در این دوره ما شاهد ۱۰۶ واحد فعال بودیم که خود شامل  ۹۱ شرکت داخلی و ۱۵ شرکت خارجی از کشورهای  چین – هند – تاجیکستان – ترکیه – ایتالیا – اندونزی و سنگاپور بود.

بازدیدکنندگان این نمایشگاه بیشتر شامل دانشجویان رشته های مختلف صنعت نساجی و پوشاک، اساتید دانشگاه، تولیدکنندگان مواد اولیه، قطعات و محصولات صنعت نساجی و پوشاک و همچنین تجار این صنعت از سراسر کشور بودند. بازدیدکنندگان محترم بواسطه حضور گسترده واحدهای نساجی و پوشاک از استان یزد و سایر استانهای کشور و همچنین حضور شرکت های خارجی بویژه از کشور چین بازدید از این نمایشگاه را فرصت مناسبی برای تامین نیازهای خود و تبادل اطلاعات دانسته بودند.

حمایت مسیولین محترم استان و همچنین مقامات مسئول کشوری نیز از این نمایشگاه قابل قدردانی هست به گونه ای که ما شاهد حضور جناب آقای محسن گرجی مدیر کل صنعت نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت از این نمایشگاه و صحبت با اکثر غرفه داران و مدیران نساجی حاضر در نمایشگاه بودیم.

همکاری در راستای اطلاع رسانی از سوی انجمنها نسبتا خوب بوده و جای تشکر دارد. البته حضور پررنگ تر اعضا اصلی انجمن های نساجی کشور در جریان برگزاری با وجود آمادگی مجری برای اختصاص غرفه رایگان به انجمنها به عنوان یک رسالت اصلی، همیشه کمرنگ بوده است و باید مورد بازنگری قرارگیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.