راه استقلال

ازابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز موضوع استقلال، جزء ارکان اصلی سیاستگذاری داخلی و خارجی کشور بوده است و به عنوان اولین رکن کلان در برنامه ها، اهداف و سیاستگذاری‌های مورد توجه حکومت و حاکمیت قرار داشته است.

استقلال اصلی ترین زیر ساخت در توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است و بدون آن بقیه شئون توسعه در یک کشور بی معنا و پوچ می شوند. بر همین اساس در راهبردهای کلان ارائه شده از سوی معمار کبیر انقلاب اسلامی، این موضوع با اولویت ویژه ای مطرح شده است و مبانی دینی و اصول اعتقادی ما نیز بر اساس قاعده نفی سبیل این مهم را از اصول اجتناب ناپذیر می داند.

در نقطه مقابل استقلال نیز کلمه وابستگی وجود دارد که می تواند به عنوان تهدید اصلی یک نظام و کشور تعریف گردد و این مهم در شرایط بحرانی و خاص بیش از پیش احساس می شود. در طول عمر انقلاب اسلامی که همواره سایه تهدید و تحریم بر کشور بوده است، تلاش‌های خالصانه متخصصین و تولیدکنندگان توانسته است به فضل خداوند مسیرهای صعب العبور و سنگلاخ وابستگی را به عرصه همبستگی و تولید ملی تبدیل نماید و در این بین حوزه صنعت ساخت داخل در بخش های قطعه سازی، تجهیز سازی و ماشین سازی نقشی بی بدیل را ایفا نموده است. امروزه کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه با سرمایه گذاری در این بخش توانسته‌اند علاوه بر حفظ استقلال صنعتی ، زمینه صادرات محصولات خود را به سایر کشورها فراهم آورند و با این روش سبکی جدید از وابستگی را در جهان بوجود آورند که به وابستگی صنعتی معروف شده است. حساسیت این مهم در صنایع پزشکی، نظامی و هوافضا بیش از سایر صنایع به چشم می خورد و توجه به تحولات آن برای تصمیم‌گیری‌های کلان امری اجتناب ناپذیر است.

در این میان صنعت نساجی و پوشاک نیز به عنوان یکی از ارکان اصلی حفظ استقلال فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز حرف های ناگفته زیادی را برای صاحب نظران دارد. توجه کشورهایی چون انگلیس، آمریکا، آلمان، ژاپن، چین و هند به این صنعت و توسعه برنامه‌های مختلف در حوزه‌های تولید پوشاک تا ماشین آلات تولید بیانگر همین اهمیت  است. بر همین اساس از سال ۱۳۹۰ انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان ماشین آلات و قطعات صنایع نساجی ایران کوشیده است تا با جذب اعضای توانمند و حضور در بازارهای داخلی و خارجی طی همدلی موثر با صاحبان صنایع نساجی و پوشاک کشور زمینه خودکفایی هر چه بیشتر ماشین آلات این حوزه را فراهم آورد و امروز به دنبال توسعه تکنولوژی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در حوزه‌های بافت، رنگرزی و تکمیل است. امروز اعضای TMAI قادرند تا خطوط تولید محصولات نساجی را طراحی و راه اندازی نمایند و طی تعاملات بین المللی که دارند در بخش های مورد نیاز از دانش فنی شرکت‌های بنام بین المللی استفاده نمایند.

امید می رود در آینده نزدیک با تلاش و پشتکار خالصانه حوزه ساخت داخل در صنعت نساجی برند ملی ساخت ایران در بازارهای منطقه بدرخشد و زمینه توسعه استقلال صنعتی در کشور را بیش از پیش فراهم آورد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.