افزایش صادرات ماشین آلات ایرانی در گرو ثبات اقتصادی و تسهیل ارتباطات جهانی است

دکتر بیدکی مدیر عامل شرکت اختر شیمی یزد

۱- تحولات داخلی و خارجی اخیر چه تأثیری بر صنعت ماشین سازی نساجی داخل داشته است ؟
کاهش قدرت ریال در مقابل ارزهای جهانی و محدودیت شدید واردات در سالهای اخیر در کنار محدودیتهای بانک مرکزی برای انتقال ارز، فرصت بسیار مناسبی را برای تولیدکنندگان باکیفیت محصولات داخلی به وجود آورد تا با استفاده از قابلیت تولید محصول با قیمت ارزانتر نسبت به نمونه‌های خارجی، از خلاء ایجاد شده در بازار به دلیل عدم حضور محصولات خارجی استفاده نموده و محصولات خود را به خوبی در بازار داخلی عرضه نمایند. طبیعتاً افزایش تقاضا برای ماشین‌آلات داخلی، توان تولیدکنندگان را برای تولید محصولاتی با کیفیت بیشتر و قابل رقابت با محصولات وارداتی افزایش خواهد داد.
۲- استقبال صاحبان صنایع از به کارگیری تولیدات ماشین‌سازی داخل به چه صورت است؟
اگر چه در مجموع، اعتماد به دانش و محصول ایرانی به دلیل رویکرد ضعیف نهادهای نظارتی و عدم وجود رقابت صحیح در کشور به دلیل بحرانهای پی‌درپی و بی‌ثباتی اقتصادی وجود دارد ولی کیفیت نسبتاً قابل قبول و بعضاً عالی محصولات تولید داخل در کنار محدودیتهای واردات و انتقال ارز و بی‌ثباتی آن در بازار، جاذبه بسیار خوبی را برای مصرفکنندگان ماشین‌آلات تولید داخل ایجاد نموده است. بدیهی است در زمان محدودیت واردات، حتی ماشین‌سازان نیز برای تأمین اقلام مصرفی خود با مشکل مواجه هستند ولی طبیعتاً دسترسی به قطعات و ادوات عمومی که برای تولید ماشین‌آلات مورد استفاده می‌باشد از دسترسی به محصول تمام شده آسانتر است و لذا ماشین‌سازان اگر چه با سختی ولی نهایتاً امکان تأمین قطعات و اجزای مورد نیاز خود را خواهند یافت.
۳- فناوری‌های تولید شده توسط شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نساجی را چگونه ارزیابی می‌کنید و پیش‌بینی شما برای صادرات این فناوری‌ها چیست؟
در حال حاضر بیشتر توان شرکت‌های فناور در عرصه ماشین‌سازی به تأمین نیازمندی حال حاضر صنایع معطوف شده است که در بیشتر موارد کپی‌سازی از دستگاه‌های وارداتی را باعث شده است ولی طبیعتاً پس از گذار از دوران نیاز به کپی‌سازی دستگاه‌ها، شرکت‌های ماشین‌ساز مجبور خواهند شد تا به ابداعات بسیار بیشتری روی آورند تا امکان ماندن در دنیای باز و رقابتی پس از بحران‌های اخیر را داشته باشند. مطمئناً هر چقدر تولید محصولات بر پایه دانش فنی مختص به شرکت فناور باشد، شانس موفقیت شرکت در بازار بدون تحریم پس از بحران نیز زیادتر خواهد بود. لذا تقویت بخش‌های تحقیق و توسعه و همچنین ارایه خدمات پس از فروش می‌تواند تضمین‌کننده بقای شرکت‌های ماشین‌ساز در صنعت نساجی باشد. در بازار جهانی اگر چه به دلیل ارزش پایین ریال، قدرت رقابتی ماشین‌آلات تولید داخل بسیار زیاد است ولی محدودیتهای ارتباطی و انتقال ارز نیز به عنوان مهمترین عامل بازدارنده در مقابل روند صادرات محصولات داخلی وجود خواهد داشت که یکی از چالش‌های پیش روی صنعت ماشین‌سازی در ایران است.
۴- موانع توسعه صادرات صنعت ماشین‌سازی نساجی را در چه حوزه هایی ارزیابی می‌کنید؟
موانع توسعه ماشین‌سازی ایران را می‌توان در بی‌ثباتی بازار و قیمتها و عدم وجود ارتباطات جهانی مناسب و همچنین وجهه ناشناخته محصولات فناورانه ایرانی در بازار جهانی یافت. رفع این معضلات تماماً در حوزه فعالیت دولت است و نیازمند زمان. از این رو شرکت‌های فناور تولیدکننده ماشین‌آلات به صورت مقطعی و محدود امکان گسترش فعالیتهای خود به خارج از مرزهای ایران را خواهند داشت که امید است با توجه روز افزون نهادهای ذیربط در ساختار دولت در خصوص ایجاد ثبات اقتصادی و تسهیل ارتباطات جهانی امکان افزایش صادرات محصولات ماشین‌سازان افزایش یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.