به کارگیری عقلانیت و علم در مدیریت کلان و تصمیمات سرنوشت ساز کشور است

مهندس جواهری پور مدیرعامل شرکت دانش بنیان بامداد ایده و فناوری آراز

۱- نظرتان را در خصوص نمایشگاه ایرانتکس ۲۲ بیان فرمایید.
با عرض سلام خدمت شما و مخاطبان مجله نساجی موفق، از لحاظ¬¬ تعداد بازدیدکنندگان احتمالاً به دلیل شیوع بیماری کرونا، نسبت به سالهای قبل کمتر حضور داشتند اما خوشبختانه باز هم استقبال از غرفه ما فراتر از انتظار بود. ما در این نمایشگاه رسماً فروش محصول مدیریت و پایش آنلاین کارخانجات نساجی (نیت نت جولا) را آغاز نمودیم و همچنین دو محصول دیگر ساخت مهندسان شرکت را رونمایی کردیم که بسیار مورد استقبال واقع شد. محصول اول با نام “اندازه¬گیر خوراک نخ” که با نصب روی ماشین، میزان ورودی نخ و همچنین طول گره بافت را نمایش می¬دهد و قابلیت بسیار بالایی به بافندگان در تنظیم بهتر و یکنواخت کردن خوراک نخ¬ها می¬دهد. از جمله مزیت¬های این دستگاه به نسبت دستگاه‌های مشابه خارجی آن، قابلیت اتصال و ارسال داده¬های این محصول به سامانه مدیریت نیت نت جولا است. به این ترتیب عملاً داده¬ها و اطلاعات پارچه مطلوب در پایگاه داده کارخانه ثبت و ضبط می¬ماند و به مدیریت بهتر کارخانه و استانداردسازی پارچه¬های تولیدی می¬انجامد. دومین محصول رونمایی¬شده، محصول “کنترل و بازبینی طاقه” پارچه تولیدی کارخانجات است که باز هم یکی از مزیتهای آن به نسبت محصولات مشابه، ارسال داده¬ها و عیوب شناسایی¬شده به سامانه نیت نت و ثبت و ضبط آنها و امکان ردگیری عیوب هر طاقه برای مدیران در آن سامانه است.
۲- تحولات داخلی و خارجی اخیر چه تاثیری بر صنعت ماشین سازی نساجی داخل داشته است؟
درک و تحلیل شرایط و عوامل محیطی¬ای که یک شرکت نمی‌تواند از طریق تصمیم¬گیری¬های داخلی خود، آنها را تغییر بدهد، و شناخت فرصت‌ها و تهدیدهای حاصل از این عوامل، از جمله وظایف مدیران پیشرو و راهبردی است. این البته یک اصل برای همه سازمانها در همه جای دنیاست. برای فعالیت اقتصادی در ایران، یک مدیر شاید به اندازه یک رییس دولت! ، باید نگران اینگونه عوامل و متغیرهای کلان باشد تا بتواند در بزنگاه‌ها شرکت را به مسیر درستی هدایت کند. یکی از این عوامل و در حال حاضر شاید مهم¬ترین عامل در فضای کسب و کار تحریم‌هاست. اگر چه به نوعی این تحریم‌ها برای صنعت ماشین¬سازی تولید داخل در کوتاه¬مدت عدویی است که سبب خیر شده و به دلیل نبود رقیب خارجی و بالا رفتن قیمت ارز، تولید داخل در صنعت نساجی رونق نسبی¬ای گرفته اما از نظر من این موضوع در درازمدت هزینه ارسال سیگنال‌های نادرست به فعالان اقتصادی و بالتبع گرفتن تصمیمات اشتباه را تحمیل می¬نماید. حقیقتاً وقتی می¬توان به صنعت ماشین¬سازی بالید و آن را توسعه داد که بتوان در فضای رقابت خارجی نیز مزیت را حفظ کرد و فضای کسب و کار را محدود به جغرافیای داخل ندانست که در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها امری سخت و نزدیک به محال است. از نظر من اجرای سیاست‌های حفظ و ثابت نگه داشتن قیمت ارز بدون توجه به تورم و قدرت برابری پول، توسط سیاستمداران در برهه¬های مختلف و در زمان‌هایی که دچار چنین تحریم‌های ظالمانه¬ای نبودیم، بزرگترین آسیبی بود که به تولید و صنعت وارد شد. همان سیاستمداران در زمان تحریم به دلیل کمبود منابع ارزی حاصل از فروش نفت چون نمی‌توانستند قیمتها را با مداخله پایین نگه دارند ناگزیر از تن دادن به شوک‌های قیمت ارز شدند و به این ترتیب هزینه¬های زیادی بر اقتصاد و بر مردم تحمیل گردید. اگر چه به دلیل افزایش قیمت ارز و سخت شدن واردات فرصتی برای رونق نسبی تولید داخلی نیز مهیا گردید که این رونق گاهی از روی جهل، به پای نعمات تحریم! گذاشته می¬شود. در صورتی که علت جای دیگری است و آن مدیریت غیراقتصادی و عوامفریبانه است که کشور را دچار نفرین منابع نفتی نموده است. به هر صورت اگر بخواهم صریح عرض کنم این است که حال صنعت داخلی وقتی خوب می¬شود که سیاست‌های حاکمیتی دچار اصلاحات اساسی گردند و هر کس جای خودش بنشیند و برای اقتصاد، اقتصاددانان و برای صنعت، مدیران و صنعتگران و عالمان هر حوزه تصمیم بگیرند نه دیگر اقشار. در چنین حالتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شود، با دسترسی به منابع درآمد نفتی، تصمیمات غیراقتصادی و بی¬ثبات¬ساز همچون کاهش شدید نرخ ارز گرفته نمی¬شود و عملاً اقتصاد و متغیرهای اقتصادی در داخل اقتصاد اصلاح و تعدیل می¬شود. از نظر بنده برداشته شدن تحریم از ضروریات اقتصاد است ولی کافی نیست و آنچه کشور نیاز دارد، به کارگیری عقلانیت و علم در مدیریت کلان و تصمیمات سرنوشت¬ساز کشور است.

-۳ استقبال صاحبان صنایع از به کارگیری تولیدات ماشین سازی داخل به چه صورت است.
اگر بخواهیم وجه مثبت نمایشگاه امسال را بگوییم بی¬شک حضور و بروز شرکت‌های تولیدکننده داخلی محصولات نساجی و نمایش ماشین¬های نساجی تولیدکنندگان داخلی بود. خوشبختانه صاحبان صنایع نیز به دلیل قیمت رقابتی و در عین حال کیفیت قابل قبول این ماشین‌ها و همچنین قدرت خدمات و پشتیبانی سازنده ایرانی، استقبال خوبی نشان داده¬اند.
-۴ فناوری های تولیدشده توسط شرکت های دانش بنیان در صنعت نساجی را چگونه ارزیابی می کنید و پیش بینی شما برای صادرات این فناوری ها چیست؟
صنعت نساجی که از صنایع سنتی، قدیمی و مردمی کشور است، فرصت بسیار مناسبی را برای نخبگان و مهندسان جهت به کار بردن ابزارهای علمی برای رشد و توسعه و بهبود کیفیت تولیدات این صنعت فراهم ساخته است. می‌دانیم که یکی از راههای خلاص شدن از وابستگی اقتصاد کشور به صادرات نفت تکیه به بزرگترین سرمایه کشور یعنی متخصصان و نیروی انسانی با دانش برای تولید محصولات دانایی¬محور و دانش¬بنیان است. این محصولات با به¬کارگیری دانش این متخصصان دارای ارزش افزوده بالایی هستند و به آسانی قدرت صادراتی پیدا می¬کنند. صنعت نساجی ایران به دلیل ماهیت خصوصی و مردمی‌اش می¬تواند این بستر را فراهم نماید که نخبگان علمی، محصولاتی را در این صنعت بیازمایند و در صورت توفیق به کشورهای دیگر نیز عرضه نمایند. این مسیری است که شرکت آراز با برند جولا نیز پیموده است. البته همه اینها یک قید بزرگ دارد و آن مدیریت صحیح و علمی کشور، برداشته شدن تحریم‌ها جهت تسهیل ارتباط با مشتریان خارجی و جلوگیری از مهاجرت سرمایه¬های انسانی و فارغ¬التحصیلان دانشگاهی است.

-۵ موانع توسعه صادرات صنعت ماشین سازی نساجی را در چه حوزه هایی ارزیابی می کنید
هر محصول جدید در ابتدای امر برای عرضه، نیاز به اعتمادسازی برای مشتریان دارد. فروشندگان با ایجاد استراتژی¬های فروش از جمله قیمت پایین¬تر، فروش به شرط عملکرد مناسب، پرداخت¬های طولانی¬مدت و … سعی می¬کنند وارد عرصه رقابت در این حوزه¬ها شوند. صنعت ماشین¬سازی ایران و اصولاً هر صنعت با قابلیت صادراتی در کشور، برای عرضه محصولات خود در بازار بین¬الملل و اعتمادسازی مشتریان خارجی، نیاز به پشتیبانی اعتباری بانکی تحت حمایت قوانین و مقررات تجارت بین¬المللی و اتاق‌های بازرگانی دارد که متاسفانه با وجود تحریم‌های فعلی، مسیر بسیار سختی به نظر می¬رسد. این حرفها را نمی¬زنم که به بن¬بست اشاره کنم، نه. به هر حال راه‌هایی می¬توان پیدا کرد که به صادرات منتهی شود. از جمله ثبت شرکت در کشورهای دیگر و انجام فعالیت تحت عنوان شرکت¬های خارجی که اتفاقاً مرسوم شده است. اما حقیقتاً بنده به عنوان یک ایرانی علاقمند به کشور و تاریخ و مردم این سرزمین، همیشه برایم این سوال که چرا برای یک فعالیت اقتصادی صادراتی، باید چنین راه‌های نامتداولی را آزمود و ملیت ایرانی محصول خود را پنهان کرد؟ آیا وظیفه حکومت به جای دخالت‌های بیجا و غیرعلمی در اقتصاد و صنعت، ایجاد بستر و مناسباتی برای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی نیست؟
در خاتمه از مجله نساجی موفق، جناب آقای دکتر مفتاحی و سرکار خانم دکتر علی¬بخشی و همکاران گرانقدرشان بابت تلاشها و حمایت¬های همیشگی¬شان در انعکاس نظرات فعالان این حوزه تشکر و قدردانی می¬کنم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.