پای صنعت ماشین سازی نساجی ایران به بنگلادش باز شد

گفتگو با استاد ناصر عبادی در حاشیه نمایشگاه بین المللی نساجی بنگلادش

لطفا در هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی بنگلادش بفرمایید.

نمایشگاه صنعت نساجی در بنگلادش در دو سالن مجزا تشکیل شده بود. در سالن اول لباس و پارچه های طرح دار رنگارنگ و در سالن دوم ماشین آلات چاپ، رنگرزی و دوخت به نمایش گذاشته شده بود. روز اول مراسم افتتاحیه در سالن نمایش برگزار شد و مقا مهای مربوطه ضمن افتتاح نمایشگاه شهر داکا وعده مجزاتر شدن و توسعه بیشتر غرف هها را به شرک تکنندگان دادند. از صادرکنندگان با هدایای ارزشمند و تقدیرنامه قدردانی کردند و خواهان توسعه بیشتر صادرات شدند. اکثریت مهمانان و بازدیدکنندگان از مدیران شرک تهای مطرح نساجی جهان بودند. به علاوه عموم بازدیدکنندگان روز دوم، دانشجویان صنعت نساجی بودند. در شروع نمایشگاه بازدیدکنندگان زیادی قبل از ورود غرفه داران مقابل غرفه ها صف کشیده بودند و اعتقاد داشتند که بازدید دانشجویان از نمایشگاه به توسعه و پیشرفت بنگلادش کمک شایانی می نماید.

چه ظرفیتی برای حضور شرکت های ماشین ساز ایرانی در این نمایشگاه وجود داشت؟

در صنعت نساجی، رنگرزی، چاپ و تکمیل آخرین و پیچیده ترین فرآیند است. در کشور بنگلادش واحد مکانیزه ۱۳۰تمامی شرکت های فعال شامل الی ۱۲۰۰ واحد نیمه مکانیزه ظرفیت تولید ۱۸۰و میلیون تن پوشاک در سال را دارند و در ۱۶۰۰ نتیجه به مقادیر بالای پارچه ی خام و ماشین آلات بافت و تکمیل نیاز دارند. میلیون تن پارچه ۳۶۰۰در صنعت بافت حدود بافته می شود که دستگاه های بافندگی گرد باف، چاپ، استنتر، کامپکت، خشک کن ریکلسی، چاپ سیلندری و استیمر از نیازمندی های اصلی این شرکت ها است.

چه بخش هایی از صنعت نساجی ایران می تواند به بازار این کشور وارد شود؟

کشور بنگلادش یکی از کشور های پیشرفته و فعال در زمینه نساجی (پارچه های تاری پودی و گرد بافت) و همچنین یکی از بزرگترین صادرکنندگان لباس است. در قسمت تاری-پودی بازار خوبی برای صنعت پنبه، پلی استر، نخ فیلامنت، ویسکوز و سایر الیاف
پایمصنوعی و نخ های تابیده شده ی دست ساز دارد که از کشورهای مختلف وارد می شوند. با توجه به تولید کم پنبه در بنگلادش و به علت عدم وجود زمین برای کشت، این کشور فقط قادر به تولید سه درصد نیاز صنعت نساجی است و در نتیجه صادرات پنبه به این کشور یکی از گزینه های سود آور می باشد.

کیفیت کالاها و ماشین آلات موجود در این کشور را چطور ارزیابی می کنید؟

درصد از ماشین آلات ۵۰با وجود اینکه حدود مربوطه بسیار فرسوده بوده و در سطح بسیار پایینی قرار دارند، کیفیت پارچه و لباس در این کشور در سطح بالایی قرار دارد.

از نگاه شما، صنعت نساجی و پوشاک این کشور در چه وضعیتی قرار دارد و ظرفیت های آن چیست؟

به نظر بنده در صورتی که صنعت نساجی و پوشاک بنگلادش به همین منوال پیش برود، اگر مقام اولین صادرکننده ی پارچه را به خود اختصاص مقام دوم را در دست خواهد گرفت. ًندهد، قطعا مهم ترین دلیل پیشرفت این کشور اهمیت و پشتکار مسئولین برای رونق صنعت نساجی و پوشاک آن است. کلام پایانی اینجانب به عنوان مدیرعامل شرکت ماشین سازی رسام تجهیز رایا (باتیک) از دست اندرکاران نساجی موفق تقدیر و تشکر می کنم، که در پیشرفت صنعت ماشین سازی، معرفی ماشین سازان ایرانی به تمام دنیا و تلاش برای حضور در نمایشگاه های بین المللی بسترهای مناسبی را جهت پیشرفت روزافزون این صنعت فراهم می آورد. شرکت ماشین سازی رسام تجهیز رایا ضمن تولید داخل، رویکرد صادرات ماشین آلات را در برنامه خود قرار داده است تا برند باتیک را زمره برندهای مطرح تولیدکننده ماشین آلات نساجی جهان معرفی نماید.تولید ملی، افتخار ایرانی.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.