اکبر خدامی عضو هیئت علمی دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان

اکبر خدامی

 دکتر اکبر خدامی ، عضو هیئت علمی دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان در حاشیه برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی ایرانتکس از آخرین دستاورد ایران نانو ، تحت عنوان دستگاه پلاسمای تحت خلأ خبر داد و بیان داشت:« حضور ما در نمایشگاه همراه با عرضه پلاسمای تحت خلأ بود که با همکاری دانشکده مهندسی نساجی ، ستاد نانو و ستاد پلاسما به مرحله اجرایی رسید. این دستگاه که تکنولوژی ساخت آن تنها در اختیار کشورهای اروپایی مانند یورو پلاسما و نظایر آن می‌باشد، در دنیا منحصر به فرد است و می‌‎تواند قابلیت‌های جدیدی را در منسوجات به وجود آورد.»

ایشان در ادامه افزود:« این دستگاه با عنوان پلاسمای تحت خلأء ، در وهله اول می‌تواند سطح کالا را فعال نماید و به کمک گروه‌های عاملی به وجود آمده بر روی سطح، خواص جذب آب و رطوبت را بهبود ببخشد. در واقع، این دستگاه می‌تواند یک آنتی استاتیک دائم را به وجود آورد که به عنوان یک محافظ عمل کند و از بروز مشکلات ناشی از تخلیه الکتریسیته ساکن جلوگیری نماید. در مرحله بعد می‌توان سطوحی را ایجاد کرد که مانند پلی‌پروپیلن نقش فعال‌کننده را ایفا نماید و پس از آن با یک پوشش پلیمری، بتوان ثبات‌های لازم را روی سطح کالا به وجود آورد.»

دکتر خدامی ، افزایش جذب رنگ و کاهش میزان رنگزا در پساب را از دیگر ویژگی‌های دستگاه پلاسما خلأء عنوان نمود و در ادامه تصریح کرد:« ایجاد یک پلاسمای پلیمری از دیگر مواردی است که این دستگاه قابلیت انجام آن را دارد و می‌تواند با ایجاد یک پلاسمای پلیمری قوی روی سطح کالا، نقش محافظتی بسیار بالایی را در مقابل عوامل شیمیایی، آلاینده‌ها و حتی، حفاظت از انسان ایفا نماید. در حال حاضر، این فرآیند در صنایع به روش پد صورت می‌پذیرد، اما، قسمت‌هایی که دوخت از زیر است، نمی‌تواند از خاصیت حفاظتی برخوردار باشد؛ از این رو، دستگاه پلاسما خلأء با ایجاد خاصیت محافظتی بر روی پارچه، هیچگونه تغییری را در ظاهر، استحکام، نفوذپذیری و راحتی کالا به وجود نمی‌آورد و به دلیل استفاده از کمترین مقدار ماده، از صرفه اقتصادی بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین، به وسیله چنین قابلیت‌هایی می‌تواند با دیگر صنایع رقابت کند.»

ایشان دومین دستگاهی که تحت حمایت ستاد نانو، به مرحله تولید صنعتی رسیده، معرفی نمود و گفت:« این دستگاه می‌تواند به صورت continuous  یا Batch برای ویژگی‌های خاصی همچون آنتی‌استاتیک، بهبود جذب رطوبت و هیدروفیل شدن یا بهبود جذب رنگزا مورد استفاده قرار گیرد. درواقع، می‌خواهیم به کمک این دستگاه و نصب آن در خطوط نساجی، فرآیند آهارزنی یا Sizing قبل از بافندگی و آهارگیری را بهبود ببخشیم و یک فرآیند خشک را جایگزین  فرآیند استفاده از آنزیم که یک پروسه آبی است، نماییم. علت این جایگزینی هم به عمر محدود آنزیم، قابلیت عملکرد آن در شرایط خاص و عدم صرفه اقتصادی آن برمی‌گردد. چراکه، یکی از بحران‌های پیش روی کشور، کم‌آبی است و استفاده از این دستگاه می‌تواند توجیه اقتصادی قابل قبولی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد.»

عضو هیئت علمی دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان، نمایشگاه ایرانتکس ۲۰۱۶ را بسیار گسترده‌تر از سال‌های پیش ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد:« حضور بخش‌های پوشاک، نساجی و فرش در نمایشگاه امسال نویدبخش توسعه صنعت نساجی کشور است. نکته حائز اهمیت دیگر حضور بازدیدکنندگات چینی، هندی، ترکیه‌ای و کره‌ای از نمایشگاه امسال بود که همین امر حاکی از وجود بازار بزرگ و جذاب نساجی در ایران می‌باشد.»

در پایان، دکتر اکبر خدامی ضمن اشاره به حضور جوانان خلأق و پویای این مرز و بوم اظهار داشت:« دستگاه‌های معرفی شده از جمله نوآوری‌های Hi-Tech بود که در ابتدای امر، امیدی به ساخت این دستگاه‌ها وجود نداشت و این خلأقیت خارج از توان شرکت‌های داخلی دیده می‌شد. اما، همین دستگاه‌ها به همت پژوهشگران فعال کشور و همکاری‌های صورت گرفته از سوی دانشکده نساجی صنعتی اصفهان به مرحله تولید صنعتی رسید و در حال حاضر، در بازار عرضه می‌گردد. به اعتقاد بنده، این مهم محقق نمی‌شد اگر پیگیری‌های ستاد نانو و مهندسین جوان و فعال وجود نداشت. از این رو، انتظاری که می رود این است که یک محقق و پژوهشگر را نباید درگیر کارهای اداری خسته‌کننده و طاقت‌فرسا کرد و لازمه پیشرفت یک کشور، احترام به پژوهشگر جوانش است و باید هزینه‌های پژوهشی درنظر گرفته شده بسیار بیشتر از تولید باشد. بنابراین، از ستاد نانو و تمام کسانی که ما را در هدیه این تکنولوژی به صنعت کشور یاری رساندند، کمال تشکر و سپاس را دارم و امیدوارم که بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد رشد و پیشرفت روزافزون صنعت عظیم نساجی باشیم.»

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.