آرش یکدانه مدیرعامل شرکت مانا شگرد پایا

مهندس آرش یکدانه (اولین نفر از سمت چپ)
مهندس آرش یکدانه (اولین نفر از سمت چپ)

مهندس آرش یکدانه ، مدیرعامل شرکت ماناشگردپایا (نمایندگی شرکت اشتورک در ایران) ، در گفتگوی اختصاصی با مجله نساجی موفق، ضمن اشاره به اولین حضور شرکت خود در این دوره از نمایشگاه ایرانتکس، بیان داشت:« سال ۹۵، اولین تجربه حضور مجموعه ماناشگردپایا به عنوان شرکت‌کننده بود؛ البته در سال‌های گذشته به صورت بازدیدکننده اعلام حضور می‌کردیم و کمابیش با فضای قبلی نمایشگاه‌های گذشته آشنا هستیم. از این رو، می‌توانیم اظهار داشته باشیم که این نمایشگاه نسبت به سال ۹۴، بسیار متفاوت برگزار شده و دلیل این تمایز هم، حضور بیش از پیش تولیدکنندگان ماشین‌آلات و صاحبان تکنولوژی‌های نوین داخلی  نسبت به سایرکشورها در این نمایشگاه بوده است. بنابراین، این مهم را می‌توان به عنوان نقطه عطفی در محقق ساختن اتفاقی ایده‌آل و مطلوب برای آینده صنعت نساجی کشور قلمداد کرد.»

ایشان، هدف از تغییر دیدگاه شرکت جهت حضور در نمایشگاه ایرانتکس ۹۵ به عنوان غرفه‌گذار را، گسترش تجارت مجموعه خود بیان کرد و افزود:« از آنجایی که ماناشگردپایا، به عنوان یک شرکت بازرگانی، نمایندگی بسیاری از شرکت‌های اروپایی را در ایران دارد، از این رو، این نمایشگاه بین‌المللی می‌تواند فرصت مناسبی را در راستای دستیابی به اهداف بلندمدت شرکت همچون توسعه ارتباطات و همکاری‌ها با سایر مجموعه‌ها، در اختیار مجموعه ما قرار دهد. اما، توجه داشته باشید که تجارت یک بخشی از ماجرا است و اتفاق بعدی، که از تجارت هم مهم‌تر است، ارائه محصولات نوین و موردتقاضای بازار داخلی است. طبیعتاً هم مجموعه ماناشگردپایا، به این موضوع توجه کرده و حضور خود را با عرضه تکنولوژی‌ها و ماشین‌آلات به‌روز اعلام نموده است تا هم بهره‌وری را در صنعت نساجی بالا ببرد و هم، یک رقابت قیمتی سالم را در بین محصولات و تکنولوژی‌های نوین نساجی به وجود آورد.»

 

مدیرعامل شرکت ماناشگرد پایا، از ارائه چندین محصول High-Tech در نمایشگاه ایرانتکس ۹۵ خبر داد و اظهار داشت:« ما با چند تکنولوژی در بخش‌های گوناگون حضور یافتیم که یکی از آنها، مربوط به بخش چاپ پارچه روتاری از شرکت اشتورک است. این دستگاه چاپ، در گذشته فقط به صورت تیغه‌ای عملیات چاپ را انجام می‌داد؛ ولی، در حال حاضر این فرآیند به استفاده همزمان از تیغه و مگنت صورت می‌پذیرد. ضمن اینکه، یک‌سری نوآوری‌ها در بخش فنی ماشین‌آلات انجام گرفته که از جمله آن می‌توان به استفاده از پمپ‌های قوی در راستای کاهش مصرف رنگ در پارچه اشاره نمود. همچنین، فناوری در شابلون‌سازی شرکت اشتورک از دیگر موضوعات حائز اهمیت است که منجر به استفاده از تکنولوژی‌های جدید UV  و لیزر قبل از انجام فرآیند چاپ و در مرحله شابلون‌سازی و به منظور صرفه‌جویی در هزینه و زمان گردیده است.»

 

مهندس یکدانه، در خصوص عملکرد شرکت در زمینه اقتصاد مقاومتی و بومی‌سازی تصریح کرد:« کاری که از دست ما در این قضیه برمی‌آید، ارائه راهکارهای خلاقانه در راستای قوی کردن تجهیزات و امکانات تولیدکنندگان داخلی است. چرا که، یکی از ضعف‌های تولیدکنندگان داخل، استفاده از ماشین‌آلات قدیمی با تکنولوژی‌های گذشته است و تا زمانیکه این مشکل برطرف نشود، به طور قطع نمی‌توانند رقابت مناسبی را چه در بازار داخلی و چه در بازار خارجی داشته باشند. متأسفانه، هنگام بازدید از سالن‌های دیگر، همچنان شاهد حضور یک سری از بازرگانان چینی و کره‌ای هستیم که با قدرت در بازار داخلی می‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند؛ در حالیکه، تولیدکننده داخلی در همه زمینه‌ها می‌تواند پاسخگو به نیاز بازار باشد.»

وی در ادامه افزود:« با بررسی وضعیت بازار موجود و تولیدکنندگان داخلی، می‌توان به این نتیجه رسید که علت حضور پررنگ تجار سایر کشورها، ارائه محصولات با قیمتی پایین‌تر است چرا که، قیمت نهایی محصولاتشان بسیار کمتر است ولی، قیمت تمام شده محصولات داخلی، بسیار بالا  است و تولیدکننده داخلی جهت ماندگاری در این بازار، مجبور است که تولیدات خود را با قیمتی بالاتر عرضه نماید. علت آن هم، استفاده از ماشین‌آلات قدیمی و عدم به روزرسانی تکنولوژی‌های مورداستفاده است که، همین امر، میزان بهره‌وری را با مشکل مواجه می‌سازد. پس، فراهم ساختن بسترهای لازم جهت استفاده از ماشین‌آلات جدید و به دنبال آن، برنامه‌ریزی مجموعه‌های داخلی برای تقویت بخش R&D خود، می‌تواند کمک شایانی به بخش تولید داخلی ‌نماید و بدین ترتیب، قیمت تمام شده محصولات را به شدت کاهش دهد.»

 

مدیرعامل شرکت ماناشگردپایا، ضمن اشاره به عدم تأثیر دوران پساتحریم در وضعیت اقتصادی صنعت نساجی، خاطرنشان کرد:« تقریباً می‌توان گفت دوران پساتحریم، تا به امروز تغییر شگرفی را در بهبود وضعیت اقتصادی این صنعت ایجاد نکرده است و تنها اتفاق مثبت می‌تواند خوشبینی باشد که در اذهان شکل گرفته؛ یعنی، همه پروژه‌هایی که سالیان سال متوقف شده بود، در حال حاضر، در مراحل اجرایی شدن است. اما، با همه این تفاسیر، تمام نگاه‌ها به سوی آینده است که چه اتفاقی انتظار این صنعت را می‌کشد و آیا گشایش‌های اعتباری امکان‌پذیر است؟»

 

مهندس یکدانه، در پایان ضمن ابراز رضایت از اولین حضور خود در نمایشگاه ایرانتکس بیان داشت:« خیلی خوشحالم که این نمایشگاه با قدرت هرچه بیشتر برگزار شده و این تغییر شگرف را می‌توان به خوبی از نقطه نظرات کارشناسان اروپایی و تمایل صد در صدی آنها جهت حضور در نمایشگاه آتی احساس نمود. این امر، اتفاق خوبی برای آینده کشور ما است و امیدوارم که این مهم، به صنعت نساجی که مدتهاست از مسائل داخلی و تحمیل‌های خارجی رنج می‌برد، نقطه عطفی در راستای بهبود روزافزون وضعیت این صنعت و طی نمودن پله‌های ترقی محسوب شود.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.