محمدرضا دوزدوزانی مدیرعامل شرکت خوشرنگ

محمدرضا دوزدوزانی

مدیرعامل شرکت خوشرنگ

mohammadreza-doozdoozani-khoshrang-nasaji-movafagh

– لطفاً توضیحاتی مختصر در خصوص شرکت خوشرنگ  و محصولات آن بیان بفرمایید.

شرکت خوشرنگ با بیش از نیم قرن پشتوانه تجربی از طرف صاحبان و کارشناسان، به عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح صنعت نساجی کشور در زمینه بافت، تکمیل و رنگرزی پارچه‌های گردباف شناخته شده است. این واحد تولیدی- خدماتی با هدف توسعه بازارهای داخلی و خارجی، ارتقا سطح دانش و مهارت متخصصین خود و در نهایت، گسترش تحقیقات کاربردی به منظور افزایش سطح کیفیت و تولید ، قدم در این حوزه از صنعت نساجی گذاشت و همواره تلاش نموده است که عرضه باکیفیت‌ترین محصولات و جلب رضایت مشتریان خود را سرلوحه کار خویش قرار دهد و با نگاهی به صادرات، در راه تعالی صنعت نساجی گامی موثر برداشته باشد.

 

– محصولات جدید شرکت خوشرنگ  جهت ارائه در ایرانتکس ۲۰۱۵  چیست؟

این مجموعه همواره درصدد ارائه متنوع‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات، سعی نموده است تا با برنامه‌ریزی‌های مدون و حضوری پررنگ در نمایشگاه‌های بین‌المللی همچون ایرانتکس به اهداف خود، جامه عمل بپوشاند. از این رو، در این دوره از نمایشگاه با استفاده از کادر مجرب و ماشین‌آلات نوین خود توانسته با محصولاتی ویژه که دارای طرح‌ها و رنگ‌های منحصر به فردی است، حضور یابد و مانند همیشه، افتخاری دیگر را در کارنامه محصولات خود به ثبت برساند.

 

– ظرفیت تولید داخلی برای پاسخگویی به نیاز پوشاک و منسوجات کشور را  تا چه میزان برآورد می‌نمایید؟

ظرفیت بالای تولیدات کشور حاکی از پتانسیل بالقوه‌ای است که در صنعت نساجی وجود دارد و چنانچه تمهیدات لازم در راستای تقویت آن صورت پذیرد، قطعاً قادر خواهیم بود که مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی و مسائل عدیده اقتصادی که گریبانگیر کارخانجات است، را رفع نماییم. در حال حاضر و با وجود مشکلات پیش رو، می‌توان با قاطعیت اعلام داشت که صنعت نساجی ایران به خصوص در حوزه پوشاک و منسوجات، با سیاستی که در پیش گرفته است،  قابلیت پاسخگویی به نیاز بازار جهانی را دارد و به طور قطع، این توانایی با بهبود وضعیت اقتصادی و تسهیل روند صادرات و واردات چندین برابر خواهد شد.

 

– واردات‌هایی که در سال‌های اخیر به صورت رسمی صورت گرفته، چه تاثیری را بر بازار داخلی گذاشته است؟

تجربه ثابت کرده است که انجام واردات هدفمند و با سیاست فکری خاص، می‌تواند موجب ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و ایجاد زمینه رقابتی سالم در بازار جهانی گردد؛ چرا که، وجود محصولات با کیفیت وارداتی می‌تواند به عنوان یک محرک در جهت ارتقای سطح کیفی محصولات داخلی به شمار آید. از این رو، می‌توان با تسهیل مسیر واردات مواد اولیه و تکنولوژی، بستر حمایتی سازنده را برای تولیدکننده فراهم نمود و در راستای ارتقای تولیدات ملی خود، تغییری بس شگرف در بهبود وضعیت اقتصادی کشور به وجود آورد.

 

– قاچاق کالا، چه سهمی  را در این بازار دارد؟

واردات در هر زمان و هر شرایطی نمی‌تواند عاملی محرک برای تولید باشد و حتی در بعضی مواقع واردات بدون عوارض، ممکن است برعکس عمل نماید.  بدین معنی که، اگر کالایی بدون عوارض و هیچگونه کنترلی وارد کشور شود و پس از آن، با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده برای تولیدکننده، به فروش برسد، می‌تواند لطمه شدیدی را بر صنعت کشور وارد آورد. از این رو، مسوولین باید با بررسی میزان عرضه و تقاضای کالای موردنظر، تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند  و با این رویه، بتوانند کمک شایانی را به بخش تولید نمایند.

 

انجمن ها و تشکلات  بخش خصوصی چگونه می‌توانند اعضایشان را  از آسیب‌ها و معضلات این دو پدیده شوم در امان نگه دارند؟

تشکل‌ها می‌توانند همانند یک کاتالیزور عمل نمایند؛ بدین معنی که، تدابیر لازم را به منظور بررسی و کنترل کالاهای وارداتی بیندیشند تا هم از میزان عرضه و تقاضای آن آگاهی یابند و هم از عدم آسیب به بخش تولید اطمینان حاصل نمایند. از سوی دیگر، مسئولین می‌توانند با دادن آگاهی و اطلاعات به فعالان در خصوص نیاز بازار و روش‌های مقابله با ورود قاچاق به کشور، هم تعاملی سازنده با صاحبان صنایع برقرار نمایند و هم بتوانند با اطلاع از نظرات و پیشنهادات یکدیگر، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام بدهند.

صاحبان صنایع، چه برنامه‌ای را پیش بگیرند تا از این آسیب‌ها جلوگیری به عمل آورند؟

صاحبان صنایع باید با حضور در مجامع علمی و نمایشگاه‌های بین‌المللی برای آگاهی از به روزترین تکنولوژی‌ها در دنیا، درصدد تغییر دانش فنی و تکنولوژی‌های خود مطابق با استانداردهای روز دنیا  برآیند و از فرصت‌هایی هرچند جزئی نهایت استفاده را ببرند تا بتوانند در راستای دانش بنیانی کردن مجموعه خود قدم بردارند و سهمی از بازار این صنعت را به خود اختصاص دهند. در واقع، یک مجموعه زمانی می‌تواند به عنوان یک الگو و شاخص در صنعت شناخته شود که با تلاش و تکاپوی خود، حضوری پررنگ در بازار داشته و همواره به دنبال تولید بیشتر و با کیفیت بالاتر در بازاری باشد که پاسخگوی این میزان تولید است و فضای کافی جهت عرضه حجم وسیعی از محصولات را دارد.

 

-سخن پایانی……

با توجه به صحبت مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، به نظر من، هدف تولیدکننده از حضور در هر صنعتی باید در درجه اول، تولید بیشتر باشد؛ چراکه، حرکت به این سمت و سو، موجب کاهش وابستگی و بیکاری در کشور می‌گردد و وظیفه‌ای که بر عهده مسئولین و رسانه‌هاست، فرهنگ سازی این امر است که اولویت مصرف کننده ابتدا تولیدات داخلی باشد و این امر هم مستلزم ارتقای سطح کیفی محصولات داخلی است. بدین ترتیب، می‌توان به هدف خود که همان اقتصاد مقاومتی است، جامه عمل پوشاند و صنایع مختلف را چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم از مزایای این مهم بهره‌مند ساخت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.